Sakta men säkert...

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
Calle Norenius
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 18 jun 2015, 08:14
Ort: Dala-Järna

Sakta men säkert...

Inlägg av Calle Norenius »

Hej alla fina baspojkar och basflickor!
Jag har spelat bas sedan -77 och hittade detta kalasforum förra veckan! Vilken fantastisk samlad erfarenhet att få grotta ner sej i! Skön trevlig ton. Inga besservisserfasoner alls! Guld!
Själv har jag spelat i olika sammanhang sedan 7de klass. Gjort en resa som säkert inte är unik från oräkneliga replokaler och små band till lite större sammanhang via studio demo gigg kompa och spela det mesta. Tillochmed en liten turné i Polen på -80 talet!!! :D Släppte sen basen till förmån för karriär och barn ( ja ni hör ju själva hur tokigt det låter...) lät den ligga nere tills abstinensen blev för stor för 8-9 år sedan. Nu har lusten vaknat för fullt igen. Spelar så fort tillfälle givs, och njuter för fullt. Letar en ny huvudbas sedan jag spelat på lånta fjädrar eller egen halvakustisk.
Fuskar även med gitarr och piano. Äger ett C-stämt och ett g-stämt munspel som jag blåser i när jag är lite full. Ibland låter det bra.
Vänligen Calle
Hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig stämma sin bas.

Hagström SS nothern series
Sire Marcus Miller V7 5-strängad
Applause halvakustisk
Orange terror bass 1000
EBS cl112 x 2
TKS H212 med diskant 800W
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Sakta men säkert...

Inlägg av Body&Soul »

Hej Kalle och välkommen. Säger jag som också är en stor pojke men upptäckte forumet i först i fjol..... Känner igen mig i din beskrivning av forumet och också av livsresan :-) Eftersom du bor där du bor har vi säkert gemensamma vänner. Närmast dig är väl Byns-Mats. I så fall kanske vi träffats.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sakta men säkert...

Inlägg av mrbaloo »

Hej och välkommen
Användarvisningsbild
Calle Norenius
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 18 jun 2015, 08:14
Ort: Dala-Järna

Re: Sakta men säkert...

Inlägg av Calle Norenius »

Body&Soul skrev:Hej Kalle och välkommen. Säger jag som också är en stor pojke men upptäckte forumet i först i fjol..... Känner igen mig i din beskrivning av forumet och också av livsresan :-) Eftersom du bor där du bor har vi säkert gemensamma vänner. Närmast dig är väl Byns-Mats. I så fall kanske vi träffats.
:D haha jodå visst känner jag Byns! Jag var förra sommaren på en fantastisk musikupplevelse i hans loge. Två irländska musiker som spelade magiskt! Kanske du var där?
Hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig stämma sin bas.

Hagström SS nothern series
Sire Marcus Miller V7 5-strängad
Applause halvakustisk
Orange terror bass 1000
EBS cl112 x 2
TKS H212 med diskant 800W
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Sakta men säkert...

Inlägg av Body&Soul »

Nej det är tyvärr åratal sedan jag var hos Mats senast. Men jag har också haft märkliga musikaliska upplevelser där. Som t.ex. då jag satt och jammade i en drängstuga. Tore Eliason från Jailbird Singers sjöng. Bo Harry Sandin från Björbo på dragspel (han som skrev mellobidraget Augustin till Siw Malmkvist), och så jag på gitarr. I ett hörn satt Micke Persbrant med en öl och hummade... alltihop ter sig efteråt som surrealistiskt :-)

Jo sen dessa kulturfenomen på hembygdsgården i Nås... har varit med som vikarie på bastrumma (!) ett par gånger :-)
Användarvisningsbild
Calle Norenius
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 18 jun 2015, 08:14
Ort: Dala-Järna

Re: Sakta men säkert...

Inlägg av Calle Norenius »

Body&Soul skrev:Nej det är tyvärr åratal sedan jag var hos Mats senast. Men jag har också haft märkliga musikaliska upplevelser där. Som t.ex. då jag satt och jammade i en drängstuga. Tore Eliason från Jailbird Singers sjöng. Bo Harry Sandin från Björbo på dragspel (han som skrev mellobidraget Augustin till Siw Malmkvist), och så jag på gitarr. I ett hörn satt Micke Persbrant med en öl och hummade... alltihop ter sig efteråt som surrealistiskt :-)

Jo sen dessa kulturfenomen på hembygdsgården i Nås... har varit med som vikarie på bastrumma (!) ett par gånger :-)
Haha det låter onekligen som en dröm. Säkert att du var vaken? Själv hade jag en fantastisk musikupplevelse med Doug Morter och Alan Thomson. Lekfullt svängigt och fantastiskt bra!
Det låter som om du har varit i Nås mer än vad jag har. Jag är inflyttad till trakten 2002. Har spelat en del och lyssnat en del. Du får ta dej ner i sommar. Han ska ha flera spännande grejor i sin loge.
Hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig stämma sin bas.

Hagström SS nothern series
Sire Marcus Miller V7 5-strängad
Applause halvakustisk
Orange terror bass 1000
EBS cl112 x 2
TKS H212 med diskant 800W
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Sakta men säkert...

Inlägg av Body&Soul »

Det där dalagänget är sanslöst trevliga. Byns Mats, slagverkaren Hepen från Dalasymfonikerna, Janne Stumsner gitarrist i P-Floyd, för att inte tala om Peter Carlsson och några ur Blå grodorna, m.fl. Vår gemensamma nämnare är Land Rovers :-) Fy vad mycket kul vi haft på olika håll i landet dit vi tagit oss med Riktiga Bilar.


Bild
Användarvisningsbild
Calle Norenius
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 18 jun 2015, 08:14
Ort: Dala-Järna

Re: Sakta men säkert...

Inlägg av Calle Norenius »

Body&Soul skrev:Det där dalagänget är sanslöst trevliga. Byns Mats, slagverkaren Hepen från Dalasymfonikerna, Janne Stumsner gitarrist i P-Floyd, för att inte tala om Peter Carlsson och några ur Blå grodorna, m.fl. Vår gemensamma nämnare är Land Rovers :-) Fy vad mycket kul vi haft på olika håll i landet dit vi tagit oss med Riktiga Bilar.


Bild
Härligt! Kanske jag får vara med på en kant. Kör Range rover sport. Räknas det?
Hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig stämma sin bas.

Hagström SS nothern series
Sire Marcus Miller V7 5-strängad
Applause halvakustisk
Orange terror bass 1000
EBS cl112 x 2
TKS H212 med diskant 800W
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Sakta men säkert...

Inlägg av Body&Soul »

Javisst, det är ju en LR. Har också haft en Range och en Disco. Kände på mig att du var likasinnad. :-)
Land Rovers fordon förekommer bland alla människor, men av någon anledning tycks musiker vara överrepresenterade som ägare och särskilt bland trumslagare. Kan det vara akustiken i bilen?
Användarvisningsbild
Calle Norenius
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 18 jun 2015, 08:14
Ort: Dala-Järna

Re: Sakta men säkert...

Inlägg av Calle Norenius »

Body&Soul skrev:Javisst, det är ju en LR. Har också haft en Range och en Disco. Kände på mig att du var likasinnad. :-)
Land Rovers fordon förekommer bland alla människor, men av någon anledning tycks musiker vara överrepresenterade som ägare och särskilt bland trumslagare. Kan det vara akustiken i bilen?
Ja jag har också märkt det! Många livsnjutare som kör LR. :D
Men det är ju inga dussinbilar direkt... Men vi är väl inga dussinkillar heller! :)

Trummisar? Hm jag känner inga trummare som kör LR alls. Musiker däremot! Jag tycker att det är något grundläggande trivsamt med en bil som RRS som hänger av mycket olika bilar på vägen, men som sedan fixar riktigt knivig terräng också. Ungefär som en allroundbassist! :) Nu blev det lite vingel i tråden! :)
Hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig stämma sin bas.

Hagström SS nothern series
Sire Marcus Miller V7 5-strängad
Applause halvakustisk
Orange terror bass 1000
EBS cl112 x 2
TKS H212 med diskant 800W
Skriv svar