Nya stainless strängar till C#F#D#E-stämning.

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Mikebas
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 apr 2013, 10:35

Nya stainless strängar till C#F#D#E-stämning.

Inlägg av Mikebas »

Hallå!

Tänkte se om någon av er har någon rekommendation till C#F#D#E-stämning för en fyra.
Kommer antagligen behöva droppa E-strängen till B vid några låtar enskilda låtar.

Spontana tanken är att se om man kan försöka få tag i ett lite tunnare 5-set och sedan strunta i G-strängen.
Har använt Rotosound under väldigt lång tid vilka jag tycker är rätt schyssta, men även testat på de flesta andra "vanliga" märkena.
Just nu sitter det Earnie Balls på, men har varit lite si så där förtjust i dem.
Funderat på Rotosounds RS665LB, som är 35-55-70-90-120.
Men vill se om ni har några andra favoriter.

Så alltså:
4-strängad bas.
C# (B) F# D# E-stämning.
Stainless (Vill ha stålklangen. Är fingerbasist, så tyvärr brukar just den stålklangen mattas av ganska fort tycker jag)
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Nya stainless strängar till C#F#D#E-stämning.

Inlägg av newheartshadow »

Jag kör just nu DR Lo-Riders tunnaste femsträngset LH5-40 och kastar g-strängen då jag stämmer BEAD. Då får man kvar 60-80-100-120. Precis lagom tycker jag.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Mikebas
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 29 apr 2013, 10:35

Re: Nya stainless strängar till C#F#D#E-stämning.

Inlägg av Mikebas »

newheartshadow skrev:Jag kör just nu DR Lo-Riders tunnaste femsträngset LH5-40 och kastar g-strängen då jag stämmer BEAD. Då får man kvar 60-80-100-120. Precis lagom tycker jag.
Okej, du kör på lite samma tänk där då.
Tänker mig nog en 120 som E-sträng, om man skall droppa ner till B ibland.
60-80-100 känns spontant lite för tjockt om jag kör en helton upp ifrån din stämning.
Tack för tipset!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Nya stainless strängar till C#F#D#E-stämning.

Inlägg av 41HZ »

Jag köpte senast ett 5-set Ernie Ball med 40-125 stämmt BEAD. E-strängen är då 95, tycker det funkar bra men vissa hade säkert tyckt det är lite slappt kanske. Med C# blir det ju lite styvare så borde bli bra känsla.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar