B-strängen på 5 strängat svårast att dämpa effektivt?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: B-strängen på 5 strängat svårast att dämpa effektivt?

Inlägg av Enbasist »

Håller med om att formler inte är något att ägna sig åt när det väl spelas på riktigt. Däremot kan jag inte bortse från att jag helt klart tycker att en bas med en B-sträng helt klart får sämre punsch vid vissa fraseringar/licks än en 4-strängad med E som lägsta sträng om man använder någotsånär traditionellt högerhands anslag. Kan du inte känna igen det problemet är du bara att gratulera. Plektrum är möjligen en annan historia, där har jag själv för lite erfarenhet för att yttra mig. Som med dom flesta teknikproblem man kan ha så brukar lösningen vara att öva extremt långsamt, vara uppmärksam på vad som händer och lära in bra mönster.
Men självklart är det rätt individuellt. Därmed inte sagt att det inte tål att diskuteras.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: B-strängen på 5 strängat svårast att dämpa effektivt?

Inlägg av Hånken »

Ja, eftersom det är ett FENOMEN, så undrar jag hur andra tacklar det?
Det är ju så, att om man bara vilar tummen på b-strängen medan både högerhanden och vänsterhanden är upptagna med att spela på alla andra strängar och trycka ner alla andra band, på andra strängar så räcker inte massan av tummen till för att dämpa b-strängen HELT. Den ringer ändå i bakgrunden på den överton som tummen råkar träffa just vid det tillfället. Skall man lägga ner hela tummen på strängen måste man vinkla hela resten av handen, vilket resulterar i oergonomisk spelande, och onödigt fingerarbete.

Visst, många varken hör eller vill kännas vid det, och tycker det är överkurs, men så är det med det mesta andra vi diskuterar här också. Annars finns det ingen vits liksom att ha ett forum. Eftersom det är rätt individuellt undrade jag hur andra gjorde. Vissa har inga betänkligheter, andra har. De flesta har - naturligtvis - aldrig reflekterat över det och tycker inte det gör något att strängen brummlar. Min tumme är så beskaffad att hur mycket än jag vilar på b-strängen så är den inte tillräckligt tung, stor,tjock, densitet för att dämpa b-strängen lika effektivt som alla de andra. Jag vet inte iheller med vilken spelövningsteknik jag skulle kunna öva upp köttet inuti tummen, eller musklerna så tummen blir tillräckligt stor och stark för att klara av att dämpa.

Bild

Bild

Glöm inte att det är en helt annan sak att säga att "den går visst då att dämpa helt med tummen" än att säga "Det gör ingenting för mig att den ligger och låter i flageolettonerna när man håller tummen på strängen". Jag tror några här inte ser skillnad på det, har jag läst.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

B-strängen på 5 strängat svårast att dämpa effektivt?

Inlägg av Enbasist »

Jo, och för mycket fixering vid problemet kan , enl min erfarenhet, göra det ännu mer spänt och svårt att dämpa bort övertoner och kvarringande toner som interfererar med det man egentligen vill få fram. Det låter 'sloppy' helt enkelt. Vissa kan ju ha inställningen att dom struntar i det och kör på, andra vill försöka jobba på att få det renare. Som svar på ursprungsfrågeställningen (tror jag:) tycker jag att en kombination av vanlig tumdämpning eller någon sorts flytande tumme vid vissa fraser och en mer plektrumliknande position, utan plektrum dock, där anslagsfingrarna är mer parallellt med strängen än vanligt, har visat fungera bäst för mig.
Användarvisningsbild
Mohinder
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: ons 20 maj 2015, 07:26

Re: B-strängen på 5 strängat svårast att dämpa effektivt?

Inlägg av Mohinder »

Det märkligaste är väl kanske Hånkens fasta tro på att man varken förstår problemet eller bryr sig. Som om han satt på någon hög plats långt ifrån mina fjuttiga perspektiv. Lustigt. Jag tänkte rätt likt när jag själv var runt 20- strecket. Ledsen att informera dig om att dämpningsdilemmat varken är nytt, konstigt eller överkurs på något vis gossen.

Vad kommer du att göra när du inte hör min dämpade B-sträng vid ett blindtest Hånken? ...Be om ursäkt?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: B-strängen på 5 strängat svårast att dämpa effektivt?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:Eftersom det är rätt individuellt undrade jag hur andra gjorde.
Jag dämpar B- och E-strängarna med dels lill-, lång-, pek- och ringfinger på högerhanden, dels (ibland) höger tumme och så alltid med de av vänsterhandens fingrar som inte är upptagna med annat. Har aldrig varken hört eller fått klagomål på att B-strängen skulle störa, varken live eller i studio.
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: B-strängen på 5 strängat svårast att dämpa effektivt?

Inlägg av Hånken »

Oj då. Ett problem som man inte kan bli av med har jag inte sagt. Ett fenomen som kanske kan bemästras med allehanda teknik med fingrar, tumme, handflata eller annat. Vissa basar, som den i videon, har ju ett helt askfat i närheten, varpå jag anser att VAR någonstans längs strängen som man dämpar är också viktigt. Det är inget problem som kan åtgärdas med att basar byggs, eller designas annorlunda.

Det är klart att lika många anser det INTE är något problem alls för dem, som om andra som tycker att det märks. Mer ett fenomen. Om man spelar gitarr högljutt med dist, blir det ju inget problem - förrän då - att med fingerteknik försöka dämpa strängarna som man inte spelar. Annars feedbackar ju det. Känner många gitarrister som totalt skiter i detta, och tycker att det "ringandet" är en del av "rock'n'rollen". Samma med folk som envisas skruva upp och stå nära högtalaren med billiga mickar i sina gitarrer som producerar s.k. mikrofoni, dvs om man förde pickuperna till munnen så kan man skrika i dom, och de plockar upp det. Då blir där alltid ett feedback skrik som man INTE kan stoppa med fingrarna, men folk tycker likväl att det är en fräck "bieffekt" som hör till liksom.

Det är liksom samma sak där med bas. Man tycker att det inte gör något att låga B ligger och dräller, och då är det ju inget problem eller hur? Det är ju ett "naturligt" fenomen, som kan mildras med ändrad finger och spelteknik, och som vi har sett i tråden är att olika människor har olika lösningar på detta, med sin fingerteknik. Och annat.

- - - - - - - - -

Om man bara sitter i studio med hörlurar, är det basens egenresonans och de andra strängarnas vibrationer som smittar av sig till låga b-strängen genom kroppen, via stall, sadel och övrigt. Då är man inte beroende av eventuella vibrationer som går genom luften via en 8x10 som sätter igång strängarna oavsett hur välbyggd och dämpad kropp man skulle ha.

Om man spelar live, ger ju alla högtalare på scen, en våg genom luften som sätter igång strängen ändå. Typ, feedback. Oavsett hur tung och isolerande kropp man än har. Och den sträng som drabbas "först och mest" av detta är låga B. Om man känner hur låga frekvens kittlar och fladdrar i byxbenen, så fladdrar en låg B-sträng av detta också. Märk väl att min tråd-rubrik var i form av en fråga. Och folk diskuterade detta. Medhåll ifrån somliga, andra inte. Jag själv var ganska neutral och väntade mig input ifrån samtliga. Jag själv har ingen direkt uppfattning i frågan, utan det var bara en fråga jag ställde rent ut i luften, eftersom jag själv upplevt samma fenomen som i Slo Mo videon. Men, det viktiga i sammanhanget, inte hos de andra strängarna, lika mycket.

Det är ju bra att veta att vissa inte har problem med detta, inte anser att det är ett problem alls, och andra som har upptäckt det, och få veta hur/vad de gör för att åtgärda DERAS problem/fenomen.

- - - - -

Jag vet fortfande inte om det finns någon som slutat spela 5 strängat, eller låg B sträng på 4a (BEAD) , enbart på grund av detta fenomen. Skulle tro att de inte finns.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: B-strängen på 5 strängat svårast att dämpa effektivt?

Inlägg av fieldflower »

Det är väl klart att positionen på dämpningen spelar roll.
Försöker man dämpa på fel ställe får man ju kvar övertoner, helt oavsett hur basen är byggd.

Exempel: Dämpa med smal dämpning på halva strängen = första övertonen kvar, stark och tydlig.
Eller på 1/3 av strängen = andra övertonen kvar. 1/4 = tredje övertonen. Etc, etc, etc.
Antingen lär man sig var man skall dämpa eller också hittar man på ett sätt att dämpa bredare.

Detta gäller ju alla strängar, men översta strängen är väl mest utsatt eftersom man oftare dämpar med tumme där = smal dämpning.
Övriga strängar dämpas ofta med övriga fingrar = bred dämpning som dödar alla övertoner på en gång.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: B-strängen på 5 strängat svårast att dämpa effektivt?

Inlägg av gthyni »

kanske beror det lite på att många av oss har börjat med gitarr och spelat klassiska gitarrövningar där man använder fingerspetsar för trycka ner strängarna. En slappare teknik där fingrarnas utgångspunkt är att ligga tvärs över halsen gör det mycket enklare att dämpa lösa strängar på bas. Själv fuskar jag med en fretwrap också.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: B-strängen på 5 strängat svårast att dämpa effektivt?

Inlägg av Hånken »

Sedär, en fretwrap är ju en lösning som någon använder. Har inget emot det. Själv har jag faktiskt använt enkla hårband för 10 kr. Folk undrar vad jag skall med de till. Men jag använder det när jag kör tapping på huvudlösa elgitarrer med tunna strängar och lågt strängläge. Annars rasslar de när man kör pulloffs eller lyfter fingret ifrån strängen, den öppna tonen hörs lite grann.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: B-strängen på 5 strängat svårast att dämpa effektivt?

Inlägg av Roger Hedin »

Grubbla inte för mycket: spela! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar