Killswitch singlecoil p-bas

Prata om mickar och elektronik
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Killswitch singlecoil p-bas

Inlägg av Jacke »

En fråga från en novis vad det gäller elektronik, tror ni kopplingen på min egenhädigt gjorda "ritning" nedan skulle fungera?

Tanken är alltså att bara ha killswitch och outputjack, där switchen ska vara av on/on-typ och i ena läget släppa igenom het signal direkt till outputjack, och i andra läget bryta het signal och kortsluta densamma (från outputjacket) till jord.


Bild
Senast redigerad av Jacke den mån 21 sep 2015, 07:02, redigerad totalt 1 gånger.

Fender
Boss
EBS
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Killswitch singlecoil p-bas

Inlägg av KNA »

Borde funka bra.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Killswitch singlecoil p-bas

Inlägg av inber »

Det finns ingen anledning att först bryta signalen och sen kortsluta. Kortslut direkt, om du frågar mig. Lägg alltså omkopplaren mellan signal och jord. Antagligen är det ingen som helst skillnad, men det minskar risken för klickljud och oväsen just när du slår om switchen.

(Jag utgår ifrån att det inte finns aktiv elektronik i basen.)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: Killswitch singlecoil p-bas

Inlägg av Jacke »

Det stämmer inber, basen är helt passiv.

Jag har också funderat på om det kan uppstå missljud vid ögonblicket för omkopplingen, så då är ju ditt förslag till koppling både enklare och bättre. Ska prova att kortsluta utan att bryta först.

Tack för era svar!

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Killswitch singlecoil p-bas

Inlägg av saft »

Jacke skrev:Det stämmer inber, basen är helt passiv.

Jag har också funderat på om det kan uppstå missljud vid ögonblicket för omkopplingen, så då är ju ditt förslag till koppling både enklare och bättre. Ska prova att kortsluta utan att bryta först.

Tack för era svar!
Gjorde det, funkade klockrent.

Bild


Inte min bas, så fråga mej inte vad man ska använda det till:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar