Mysko jazzbasproblem

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Mysko jazzbasproblem

Inlägg av Taurus »

Jag har haft min Schatz Jazz som main player några år nu och den har spelats mycket och länge. Nu har det uppstått något mysko, och eftersom jag själv är oduglig på elektronik och felsökning så frågar jag kloka er.

Det är sista veckorna som det ibland blir en liten minskning av volym, botten och ton, i första hand på gig. Den här dippen varar en liten stund, sen återgår soundet till det normala. Jag har labbat, vridit och testat, och hittar inget samband med potvridningar eller så, allt verkar schysst. Min första tanke var om det uppstår någon slags fasvändning, men det låter inte alls så tunt. Det låter typ som om man vrider av 10-20 % på halsmicken, kan det vara något slags glapp i den volympoten? Halsmicken dör alltså inte och det fungerar att justera volymen på den, det är bara som om den "tappar" lite.

Det kan också vara något annat i signalkedjan som spökar, men där är allt också ok så vitt jag kan se och höra. Det är knepigt att felsöka det här, eftersom det inte verkar gå att provocera fram fenomenet på beställning.

Idéer?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av Musikanten »

Är det en passiv bas?
Kontrollera så det inte finns glappkontakt i instrumentpluggar och outputjack.
Volympoten är absolut något man kan misstänka. Om du har en multimeter så kan du mäta om resistansen är stabil mellan mittbenet och respektive ytterben. Kolla även lödningar.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av peppe »

Så där betedde sig en bas jag hade när volympoten gick sönder, kålbanan el. vad det heter var helt uppnött.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av Taurus »

Tack! Då testar jag att byta ut volympottarna till att börja med.

250k linjär är det som gäller för volym på jazzbas va?

Edit: Och jag är ungefär lika bra på att hantera multimeter och ha koll på stabil resistans som att köra rymdfärja, så jag byter pottarna och hoppas att det räcker så. Eller, en lödkunnig kompis byter medan jag dukar fram kubb och kaffe :-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av BBQV »

250 A (logaritmisk) ska det vara.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av Taurus »

BBQV skrev:250 A (logaritmisk) ska det vara.
Vad händer om jag kör linjär i stället? Försökte läsa lite på TalkBass och för volym på passiv jazzbas verkar det finnas förespråkare för linjärt också, de menar att de ger ett jämnare volymsvep utan att påverka tonen på något sätt. Fast som elektronisk analfabet bör jag kanske ta den säkra vägen och köra logaritmiskt, as Leo intended ;-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av BBQV »

Linjära potar funkar men det låter som att "allt kommer på en gång" när man skruvar på dem. Det beror på att de är elektriskt sett linjära medan våra öron upplever volym logaritmiskt. En förstärkaren med dubbelt så hög effekt spelar inte dubbelt så starkt som din...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av Taurus »

BBQV skrev:Linjära potar funkar men det låter som att "allt kommer på en gång" när man skruvar på dem. Det beror på att de är elektriskt sett linjära medan våra öron upplever volym logaritmiskt. En förstärkaren med dubbelt så hög effekt spelar inte dubbelt så starkt som din...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack, då blir det logaritmiskt!
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av unicornbass »

Kör med linjär 500k. Funkar kanon också.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av Taurus »

unicornbass skrev:Kör med linjär 500k. Funkar kanon också.
Nu ska du inte komma och ställa till det ;-) Jag kör på 250k log Fenderstandard nu som hängslen och livrem, och så kan jag börja labba när jag jag någon gång lär mig hantera en lödkolv själv.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av Hågge »

BBQV skrev:Linjära potar funkar men det låter som att "allt kommer på en gång" när man skruvar på dem. Det beror på att de är elektriskt sett linjära medan våra öron upplever volym logaritmiskt. En förstärkaren med dubbelt så hög effekt spelar inte dubbelt så starkt som din...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag blev yr i huvudet när jag läste detta :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av BBQV »

Om det känns rätt och låter bra så ska man inte ändra nåt. Teori är nog bäst i teorin... :wink:


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av unicornbass »

Skulle tillägga "jag" innan kör med... blabla... Jag kör det på basarna. Fungerar beroende på mikarnas impedans. Vilka är ändå snarlika mina i impedans, kanske något högre.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av unicornbass »

Taurus skrev:
unicornbass skrev:Kör med linjär 500k. Funkar kanon också.
Nu ska du inte komma och ställa till det ;-) Jag kör på 250k log Fenderstandard nu som hängslen och livrem, och så kan jag börja labba när jag jag någon gång lär mig hantera en lödkolv själv.
Hehe. Lugnt! :-) Bra att veta vad man får göra och inte göra innan man bryter reglerna. ;-)
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av BBQV »

Så sant! Jag har lärt mig otroligt mycket genom att "tvingas" använd sånt som legat hemma istället för sånt som är "rätt"!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Mysko jazzbasproblem

Inlägg av busse »

Men volymkontrollerna funkar ju skitdåligt på en Jazzbas, dom är ju i princip lika med på och av i alla fall i de basar jag har och haft vilket även inkluderar en Fender 74:a. Logaritmiska potar blir ju "fel kopplade" för att dom skall funka som det är tänkt. Linjära fungerar väl lite mindre dåligt men inte bra i alla fall i de kopplogar jag testa i gitarrer.

Jag skulle vara grymt sugen på att testa 250K eller 500K men i revese log i en Jazzbas då skall ju den logaritmiska kurvan på poten bli åt rätt håll för jazzbaskopplingen om jag nu inte tänker helt jäkla galet.
Skriv svar