Op-amp till Music Man SR?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Op-amp till Music Man SR?

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Nu äntligen tänker jag sätta igång med att reparera min Music Man Stingray preamp med 3 band EQ. För några år sedan lade den av och jag köpte faktiskt en ny preamp. Tänkte i min enfald att jag skulle använda den gamla till något kul projekt "i framtiden". Köpte på mig en no-name-mick så att jag skulle kunna reparera och prova preampen utan att behöva montera in preampen i basen igen. Men, allt har legat still... tills nu!

Nu skall jag köpa på mig en ny op-amp och nya elektrolytkondensatorer så att jag får igång enheten igen. Kondensatorerna är inga problem att fixa, men hur tolkar man op-ampens benämning. Det sitter en TL062CP i min preamp men när jag tänkte köpa en ny sådan så hittar jag TL062CN. Är det lika grejor måntro?

Jag har försökt googla på temat och hittat något om att det är Texas Instruments som tillverkar CP-versionen och STMicroelectronics som tillverkar CN-versionen. Spelar det någon roll vilken jag köper på mig tro?

http://www.musicmanbass.org/mycustompage0019.htm" onclick="window.open(this.href);return false; står det att det är TL062 som sitter i moderna 3-band EQ-preamps. Det står alltså inget om CN eller CP.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Op-amp till Music Man SR?

Inlägg av mrbaloo »

Äh, hittade just CP-modellen på Elfa. Så jag köpte där!
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Op-amp till Music Man SR?

Inlägg av Riboe »

Om jag inte minns fel så står P för plastkapsel och N för keramisk.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Op-amp till Music Man SR?

Inlägg av mrbaloo »

Aha. Så enkelt kan det vara. Men jag köpte samma som redan sitter i preampen. Tack för svaret.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Op-amp till Music Man SR?

Inlägg av Lowlife »

Vill minnas att TL 071 har samma prestanda som TL 062 fast lägre brusnivå.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Op-amp till Music Man SR?

Inlägg av mrbaloo »

Tjoho, nu har jag äntligen bytt både elektrolytkondensatorer och op-amp i min original-preamp till Stingrayen. Jag tror nog att hela kalaset fungerar nu. Först bytte jag bara kondensatorer men det flukterande brummet/knäppandet lät med batteri i kretsen. Utan batteri lät det ok (precis som innan). Sedan bytte jag även op-amp och då fungerade det bättre.

Bild

Hade inte originalmicken lös, men lödde ihop kretsen med löst utgångsjack, batterifack, no-name-mick samt preamp. Testade alltsammans med micken ovanpå min Squier 50s p-bass. Distans mellan kropp och mick var två munspel (!).

Det går alltså att rädda preamps med hederliga stora kretskort!

/MrBaloo
Skriv svar