EMG eller vad rekommenderas?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

EMG eller vad rekommenderas?

Inlägg av hellride »

Jag har två basar jag tänkt byta mickar och elektronik i. I nuläget sitter det en MM-typ i stallet och en "bakvänd" p-bas-mick i hals. Har tänkt mig EMG men jag kan tänka mig annat. Bartolini gör väl bra mickar? Aktiva mickar och preamp vill jag ha (eller kanske passiva och aktiv elektronik). Är fyra hål i plekan, kan kanske borra upp ett till om det behövs. Finns ett batteriutrymme.
Vad rekommenderas?
BAS Ä GÖTT
Bild
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: EMG eller vad rekommenderas?

Inlägg av RolleHarris »

Beror på vad du vill ha för sound helt enkelt, lite enkelt kan man säga att EMG låter klart och diskantrikt men med snygg tight botten och genomträngade övre mid, Bartolini låter varmare allstå mindre diskant, mer low mid och pruttigt, tänk jaco
Sen kan du ju alltid ändra ljudet med preamp och din stärkare, men EMG är knäpptysta, inget brus eller surr
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

Re: EMG eller vad rekommenderas?

Inlägg av hellride »

Då blir det nog EMG eller kanske EMG i den ena o Bartolini i den andra :)
BAS Ä GÖTT
Bild
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: EMG eller vad rekommenderas?

Inlägg av RolleHarris »

Det som jag gillar med EMG är att alla frekvenser "finns" så det är bara att vrida ner ex diskanten så får du ett mjukare ljud
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: EMG eller vad rekommenderas?

Inlägg av Lowlife »

Kan bara varmt rekommendera EMG preamp. Har även provat SD -inte lika bra. Har även provat Bartolini MM. Lite väl steril och polerad för min smak. Sd gör bra MM mikar. I mitt tycke är alnicovarianten lite för snäll, det är mer attityd i ferritemodellen.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: EMG eller vad rekommenderas?

Inlägg av allan »

Låter bra RH o LL....Trött på passivträsket. Skall bli aktiv igen. Lättrattat, tyst o modernt! Vem vill inte vara en EMG-kille! :vinkar:
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: EMG eller vad rekommenderas?

Inlägg av RolleHarris »

EMG är underbart, det bästa ljudet jag haft och helt brumfritt. Deras preamppedal är underbara
Skriv svar