Stempa fick det bli

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Stempa fick det bli

Inlägg av Stempa »

Mors. Nu har jag tjuvkikat så länge på Pratabas så dags att bli medlem.
Kort om mig då'rå. Hängde på mig basen -75 någon gång. Strax blev det en sexsträngad också i arsenalen så jag kallar mig basist som fuskar på gitarren ibland. Progressive rock är det som gäller för mig. En kompis och jag kom i mitten av 70talet på att vi skulle starta ett progressive rock band av Engelsk snitt. Genesis, Yes, Gentle Giant var det som snurrade på skivtallriken. Vi kunde naturligtvis inte lira på våra nyinhandlade instrument men hur svårt kan det vara... ungdomlig hybris, men en bra skola var det. Önskar jag hade kvar min gamla Pearl Jazz Bass från den tiden. Slet i princip ut den. När vi lade av 81-82 nånstans hade vi iallafall studion full med orglar, mellotron, Moog Taurus, doubbleneck's, rökmaskin, you name it, rätt in i punk eran lol. Hela nittiotalet och halva tjugonde låg musicerandet i princip nere för mig men en gammal bandmedlems rop på hjälp fick mig att hänga på basen igen. Jag är ingen bra låtskrivare, refuserar mig själv för det mesta men håller fingrarna igång med att lira på andras alster och göra covers av gamla britt progg låtar. Blir mer och mer intresserad av att skruva med och trimma de instrument jag har. Kommer säkert att ställa frågor här om gitarrelektronik mm.

Grunkor att lira på just nu.
Washburn Status Series 1000, aktiv elek. bas från 90 talet
Kramer T-neck, bas med aluminium hals från sent 70tal. Cool denna kan jag säga
Cort Jazz Bass, ett vrak från 2005 jag håller på att rädda. Hittade på Blocket. Illa skött och var ospelbar. Grejen med de här gamla Cort basarna är att de låter förbannat bra.
Tanglewood Les Paul 6a
Fender akustisk 6a
Fender akustiskt 12a

Detta plus en hyfsad studio med Reaper DAW på PC gör att jag får ihop en del material då och då som jag lägger på https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;

/Sten
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Stempa fick det bli

Inlägg av Body&Soul »

God morgon och välkommen
Stempa skrev:Grejen med de här gamla Cort basarna är att de låter förbannat bra.
/Sten
Jag har varit otroligt fördomsfull men "tvingades" köpa en billig Cort i fjol. Efter att ha bytt strängar och justerat upp den låter den jättebra och är väldigt lättspelad. Numer fnyser jag inte åt något instrument bara för att det inte heter "rätt". :-)
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Stempa fick det bli

Inlägg av VHdiggare »

Välkommen!!!
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Calle Norenius
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 18 jun 2015, 08:14
Ort: Dala-Järna

Re: Stempa fick det bli

Inlägg av Calle Norenius »

Välkommen hit!


Paddan tapatalk
Hellre lyss till den sträng som brast, än att aldrig stämma sin bas.

Hagström SS nothern series
Sire Marcus Miller V7 5-strängad
Applause halvakustisk
Orange terror bass 1000
EBS cl112 x 2
TKS H212 med diskant 800W
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Stempa fick det bli

Inlägg av BBQV »

Hej och välkommen! :vinkar:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Stempa fick det bli

Inlägg av jisac »

Halloj!
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Stempa fick det bli

Inlägg av brempa »

Kul! Välkommen!
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Stempa fick det bli

Inlägg av Stempa »

Body&Soul skrev:God morgon och välkommen
Tackar :vinkar:
Stempa skrev:Grejen med de här gamla Cort basarna är att de låter förbannat bra.
/Sten
Body&Soul skrev: Jag har varit otroligt fördomsfull men "tvingades" köpa en billig Cort i fjol. Efter att ha bytt strängar och justerat upp den låter den jättebra och är väldigt lättspelad. Numer fnyser jag inte åt något instrument bara för att det inte heter "rätt". :-)
Nä, Cort är verkligen ingen skrytbas men när jag kollade upp märket visade det sig att det finns Cort instrument som säljs för runt 10 laxar så de verkar ha ett brett sortiment. Dessutom får den här Cort JB modellen bra "user" kritik på div forum så när den dök upp till salu för några hundra var det läge att hugga. Letade egentligen efter en svinbillig bas att banda av till bandlös. Om avbandningen gick åt helvete så skulle det inte vara någon större förlust men nu när jag rätat ut halsen, ca två varv på dragstången! och filat ned sadelhöjden från tokhög till perfekt så lirar och låter den här Cort basen väldigt likt den -77 Fender Jazz Bass jag hade i många år. Behåller nog Cort'en som den är faktiskt. Jag har ett set original pickup'er från en Fender JB liggandes oanvända. Skulle ju vara intressant att montera dessa i Cort'en men å andra sidan beträffande soundet, if it aint broken dont fix it. Jag får leta efter en annan stackars bas att banda av och misshandla på olika vis.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar