Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av brempa »

Beställde ett set och vips låg de i brevlådan. Snacka om snabb leverans.
Har inte testat med riggen ännu men de känns fantastiskt sköna, inte lika stumma som Chromes. Låter bra akustiskt så det här blir bra.

Tack för den här tråden!
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av Tumblinman »

Någon som provat setet för 5-strängat? Är nyfiken på hur balansen mellan strängarna är på dem - både med avseende på volymskillnader och spelkänsla.
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av bas »

Slängde på ett set JF344 på min AVRI 62 Jazz igår. De verkar ha betydligt mindre tension än yer average D'Addario RW (som satt på tidigare), för jag fick släppa på dragstången lite. Men jag förstår inte alls vad folk menar med att TI är lösa/sladdriga eller "gummi-bandiga", som jag tycker mig läsa lite överallt! Sjukt sköna strängar som verkar passa min spelstil klockrent. Sitter här på jobbet och längtar hem till min bas... :)

Efter strängbytet upplever jag att jazzen nog har tappat lite botten, åtminstone är E-strängen mer modest, men har istället fått en mer fokuserad midrange. Ska bli spännande att höra hur de låter när de väl har blivit ordentligt inspelade.
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
backis56
Medlem
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 00:45
Ort: Halmstad

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av backis56 »

BillWyman skrev:I förrgår, lunchtid, beställde jag ett set Thomasic Jazz Long Scale Flats från "gitarrsträngen.se".
Idag, oxå lunchtid, damp dom ned i brevlådan.
Fraktfritt.
395 spänn!
Suveränt! :tummenupp: :)
Funkar perfekt, snabb leverans :D Beställer nog ett par shortscale åxå. Funkar kanon till P-basen :tummenupp:
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av bostrowskij »

Fick testa en jazzbas med Thomastik flats på idag, oj vad de strängarna lät bra!
Har alltid spelat på rounds, men på senare år testat några flats (GHS, Chromes och Pyramid) mest för att se vad dealen är med den här flats-hypen. Har gillat dom när de var nya men tycker att dom tappat för mycket ton och sustain på E- och A-sträng efter ett tag och gått tillbaka till mina beprövade rounds.
De här Thomastik kändes och lät skitbra trots att de suttit på "några år" enligt ägaren. Betydligt lägre tension än de flats jag testat tidigare, men jag spelar ibland på shortscalebasar så jag har inga problem med lite gummifeeling.
Ska definitivt sätta Thomastik på någon av 34" fendrarna.

Är det någon som testat hur Thomastik flats funkar på shortscale? Med tanke på låg tension, blir det för mycket rubber galore om man skulle sätta dom på t ex en Mustang?
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av peppe »

bostrowskij skrev:Är det någon som testat hur Thomastik flats funkar på shortscale? Med tanke på låg tension, blir det för mycket rubber galore om man skulle sätta dom på t ex en Mustang?
Tycker du ska köpa TI Flats shortscale strängarna då för dom är grövre. .45-105 om jag inte minns fel? Dom hade jag på min Gibson EB3 jag ägde en gång i tiden med mycket gott resultat! Upplevde dom lite stiffare än long scale varianten.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av bostrowskij »

peppe skrev:
bostrowskij skrev:Är det någon som testat hur Thomastik flats funkar på shortscale? Med tanke på låg tension, blir det för mycket rubber galore om man skulle sätta dom på t ex en Mustang?
Tycker du ska köpa TI Flats shortscale strängarna då för dom är grövre. .45-105 om jag inte minns fel? Dom hade jag på min Gibson EB3 jag ägde en gång i tiden med mycket gott resultat! Upplevde dom lite stiffare än long scale varianten.
Ser att TI flats SS är för 32" skala, borde vara perfekt för Mustang då den har stringthrough då. Men jag har alltid tyckt att .105 blir för tjockt på E-strängen på shortscale, att man förlorar i ton speciellt på de högre banden. Man skulle få testa :|

Provade f ö också en femsträngad shortscale idag, en Ibanez Artcore AGB205 , 30,3" skala. Den B-strängen var fanimej ospelbar... :(
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av Taurus »

Jag beställde en till Schatz jazz i augusti att ha som flats-jazz, och har haft ett set TI flats liggande sen i september för ändamålet. Det har fortfarande inte hänt mycket i Schatz-verkstaden, så idag kunde jag inte hålla mig utan slängde på TI-settet på Schatz-jazzen jag har sen tidigare.

Min P är strängad med GHS Precision flats för thumpig old school, men TI är - som förväntat - helt andra doningar. Till att börja med låter det fantastiskt bra! Enda lilla smolket kan vara att D- och G-strängarna är lite starkare än E och A volymmässigt, men det ska ge sig med tiden har jag hört, annars är det ju bara att justera mickhöjden. Annars är den soundmässiga balansen mellan strängarna förvånansvärt jämn för att vara flats, ungefär som ett set rounds. Jag längar till strängarna mognat och jag blir av med liiite topp också. I övrigt kommer de att sitta ljudmässigt som en smäck i trubadurduon där rounds inte är hundra rätt till allt.

När det gäller spelkänslan så visst är det låg tension, men på ett skönt sätt, och jag har ganska lätt anslag även med andra strängar. Och den låga tensionen är love you long time för vänsterhanden. Däremot upplever jag dem som lite "halkiga" vilket ställer till det lite för högerhanden vid snabbare spel med mycket stränghoppande när jag är van vid att strängytan har mer friktion, men det hoppas jag också försvinner med tiden.

So far so good, nu väntar jag bara på att de blir mogna och inspelade!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av Taurus »

Jahupp, en ån halv månad senare är TI-flatsen fortfarande på Schatz-jazzen. De har förlorat ett uns topp, balansen mellan strängarna har jämnat ut sig och de låter väldigt, väldigt bra. Det enda negativa jag kan säga är att jag fortfarande upplever dem som lite hala med högernäven - jag saknar lite mer friktion vid anslaget vid snabbare spel och "ghostning". Men det är en bagatell, de här strängarna stannar.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av BillWyman »

Taurus skrev:Jahupp, en ån halv månad senare är TI-flatsen fortfarande på Schatz-jazzen. De har förlorat ett uns topp, balansen mellan strängarna har jämnat ut sig och de låter väldigt, väldigt bra. Det enda negativa jag kan säga är att jag fortfarande upplever dem som lite hala med högernäven - jag saknar lite mer friktion vid anslaget vid snabbare spel och "ghostning". Men det är en bagatell, de här strängarna stannar.
Härligt! :)
Mina sitter fortfarande, efter tretton månader (!), kvar på P-basen. Still alive and well! 8)
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av Taurus »

BillWyman skrev:
Taurus skrev:Jahupp, en ån halv månad senare är TI-flatsen fortfarande på Schatz-jazzen. De har förlorat ett uns topp, balansen mellan strängarna har jämnat ut sig och de låter väldigt, väldigt bra. Det enda negativa jag kan säga är att jag fortfarande upplever dem som lite hala med högernäven - jag saknar lite mer friktion vid anslaget vid snabbare spel och "ghostning". Men det är en bagatell, de här strängarna stannar.
Härligt! :)
Mina sitter fortfarande, efter tretton månader (!), kvar på P-basen. Still alive and well! 8)
TI:na på Schatzen har mognat ordentligt nu och låter ljuvligt. Jag spelar ingen musik i nuläget där jag behöver rounds-zing, så nu har det blivit TI flats på alla basar :oops: Och att det är snällt för plånboken i längden när man slipper byta rounds i tid och otid är ingen nackdel!
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av midlifecrisis »

Gillar TI flats men testade nyss La Bella low tension flats. I mitt tycke bättre och halva priset mot TI.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av Taurus »

midlifecrisis skrev:Gillar TI flats men testade nyss La Bella low tension flats. I mitt tycke bättre och halva priset mot TI.
Intressant. Hur är de bättre än TI:s tycker du? Och har du testat La Bella när de fått mogna?
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av midlifecrisis »

Taurus skrev:
midlifecrisis skrev:Gillar TI flats men testade nyss La Bella low tension flats. I mitt tycke bättre och halva priset mot TI.
Intressant. Hur är de bättre än TI:s tycker du? Och har du testat La Bella när de fått mogna?
Tja, bättre och bättre. Ganska identiska är nog närmare sanningen. I början var det lite "zing" i dem men det har försvunnit nu. Blir intressant att se om de förändras ytterligare.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av James Bond »

Thomastiks är en klassiker! Och apropå tidigare diskussion så kan även jag bekräfta att lindningen på E- och A-strängarna känns lite annorlunda än på D- och G-dito.
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av Jacke »

I dagarna har mina TI-flats suttit på P-basen i två år, stortrivs verkligen med dem!
Känns som att de kan vara med åtminstone två år till! ;-)

Fender
Boss
EBS
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Thomastic-Infeld Jazz Flat Wound

Inlägg av 5string »

Hade tidigare Roto-sound flats på mina basar, och tyckte de var bra. Har nu bytt till TI-flats på både 4 och 5 strängade basar. Plötsligt tyckte jag att mina gamla strängar kändes som att spela på ett vajerräcke. Nu får jag bättre output med TI-flats, får skruva ner lite på volym, med ett härligt sting på D o G strängarna. Använder Jf 344, JF 345, samt JF 365. Mycket nöjd med dessa. Perfekt ljud för mig som inte spelar hårdrock, utan lite mjukare jazzinspirerad musik, evergreens etc

Ett billigare men fortfarande bra alternativ för mig är Fender 9050L och 90505, mycket bra och prisvärt. 9050L sitter på min fretless bas.
Skriv svar