Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
drlowe
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 04:32

Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av drlowe »

Hej!

Ursäktar om det finns liknande trådar.

Skulle vilja sätta ett tumstöd på min bas. Basen är en Neuser Crusade. Vad finns det för alternativ till detta? Måste man borra hål i basen eller finns det bra lim eller dylikt?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av BBQV »

Prova med dubbelhäftande tejp.
Om du ska fästa det direkt på kroppen så kan det hända att lacken släpper. Kolla med inköpsstället om klistret innehåller ingredienser som kan skada lacken.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av BasBert »

Finns en äldre tråd : http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=28558" onclick="window.open(this.href);return false;
å olika typer (ex) : http://www.bestbassgear.com/zero-mods-thumbrest.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja, just det din bas har ju inget plektrumskydd eller färdigborrade skruvhål.. så jag fattar att du inte vill borra i basen...hm???

Hittade en tråd: https://www.reddit.com/r/Bass/comments/ ... s_without/" onclick="window.open(this.href);return false; (utan att borra)

Finns visst nått typ "Geltejp/ Butylband" ( http://bk.foerch.com/se/index.html?startpage=10189" onclick="window.open(this.href);return false; ) som kan funka på känsliga målade/lackade ytor.
/BB
drlowe
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 04:32

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av drlowe »

Tack för svar!

Skulle också gärna vilja veta vad som är bra material för själva thumbrestet. Vad tycker folk där? Fenders vanliga eller har ni nån idé på nåt lite hippare?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av Roger Hedin »

Det billigaste alternativet är ju att lära sig köra utan tumstöd. Det lämnar inga märken heller...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av mrbaloo »

Roger Hedin skrev:Det billigaste alternativet är ju att lära sig köra utan tumstöd. Det lämnar inga märken heller...
+1

Så har jag lärt mig spela.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av BBQV »

drlowe skrev:Tack för svar!

Skulle också gärna vilja veta vad som är bra material för själva thumbrestet. Vad tycker folk där? Fenders vanliga eller har ni nån idé på nåt lite hippare?
Det är lätt gjort att snida till ett i trä. Välj nåt snyggt träslag och olja det.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
drlowe
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 02 mar 2013, 04:32

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av drlowe »

mrbaloo skrev:
Roger Hedin skrev:Det billigaste alternativet är ju att lära sig köra utan tumstöd. Det lämnar inga märken heller...
+1

Så har jag lärt mig spela.
Då har vi olika spelstilar, helt enkelt! Har aldrig diggat floating thumb nå vidare, trots att jag tidigare försökt ge mig fan på att göra det till mitt primära spelsätt.

FIck nästan IG i träslöjd i grundskolan, undviker gärna således komponera egna träflisor som tumstöd.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av mrbaloo »

Det är inget fel med olika spelstilar. Jag har nog lärt mig spela utan tumstöd utan egentligen ha tänkt så mycket på det. Det har alltså inte varit ett självändamål.
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av BasBert »

mrbaloo skrev:Det är inget fel med olika spelstilar. Jag har nog lärt mig spela utan tumstöd utan egentligen ha tänkt så mycket på det. Det har alltså inte varit ett självändamål.
Intressant mrbaloo. En thumbrests är ju egentligen bara en annan plats för tummens placering utifrån utövarens förutsättningar för att kunna nå strängarna och spela så bekvämt som möjligt. Jag vet inte riktigt skillnaden men jag tänker att thumbrests är både en självklarhet än självändamål för den som måste "justera" avståndet när Vi inte är exakt lika byggda. När det gäller instrument så finns det oftast mer att önska ur ett boutique-exemplar än efter man moddat ett tag...

Hur vore det med geletejpen jag föreslog? Istället för det klassiska "Fender-thumbrestset" kanske ett mer bredare, par centimeter brett, långkvadratiskt, å ca 1cm tjockt vore nått? För då sitter ett lackvänligt dubbelhäftande tejp bättre.

/BB
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av mrbaloo »

BasBert skrev:
mrbaloo skrev:Det är inget fel med olika spelstilar. Jag har nog lärt mig spela utan tumstöd utan egentligen ha tänkt så mycket på det. Det har alltså inte varit ett självändamål.
Intressant mrbaloo. En thumbrests är ju egentligen bara en annan plats för tummens placering utifrån utövarens förutsättningar för att kunna nå strängarna och spela så bekvämt som möjligt. Jag vet inte riktigt skillnaden men jag tänker att thumbrests är både en självklarhet än självändamål för den som måste "justera" avståndet när Vi inte är exakt lika byggda. När det gäller instrument så finns det oftast mer att önska ur ett boutique-exemplar än efter man moddat ett tag...

Hur vore det med geletejpen jag föreslog? Istället för det klassiska "Fender-thumbrestset" kanske ett mer bredare, par centimeter brett, långkvadratiskt, å ca 1cm tjockt vore nått? För då sitter ett lackvänligt dubbelhäftande tejp bättre.

/BB
Med tumstöd tänker jag mig antingen en påmonterad grunka eller tex. någon mick på basen. Och av någon anledning behöver jag ingen av dessa. Jag blir till och med lite förvirrad av att sätta tummen på ett stöd. Däremot får min tumme ibland vila på någon av strängarna, men då blir det mer av en kombination av tumstöd och strängdämpning. Ja, kanske mer övervägande strängdämpning tror jag. Som sagt, detta är något jag inte tränat på utan det har bara blivit så eftersom det verkar passa mig på något underligt sätt.

Förresten, varför inte gå hela vägen och göra en "ramp" och använda dubbelhäftande tejp?

/MrBAloo
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av Lowlife »

Gör en lång skena och utnyttja mikarnas infästningsskruvar även till att fästa tumstödsskenan. Det har jag gjort, funkar perfekt och lämnar inga märken. Skenan gjorde jag av en svart isskrapa från bilen som jag limmade dubbel med vanligt snabblim.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av BasBert »

mrbaloo skrev:
BasBert skrev:
mrbaloo skrev:Det är inget fel med olika spelstilar. Jag har nog lärt mig spela utan tumstöd utan egentligen ha tänkt så mycket på det. Det har alltså inte varit ett självändamål.
Intressant mrbaloo. En thumbrests är ju egentligen bara en annan plats för tummens placering utifrån utövarens förutsättningar för att kunna nå strängarna och spela så bekvämt som möjligt. Jag vet inte riktigt skillnaden men jag tänker att thumbrests är både en självklarhet än självändamål för den som måste "justera" avståndet när Vi inte är exakt lika byggda. När det gäller instrument så finns det oftast mer att önska ur ett boutique-exemplar än efter man moddat ett tag...

Hur vore det med geletejpen jag föreslog? Istället för det klassiska "Fender-thumbrestset" kanske ett mer bredare, par centimeter brett, långkvadratiskt, å ca 1cm tjockt vore nått? För då sitter ett lackvänligt dubbelhäftande tejp bättre.

/BB
Med tumstöd tänker jag mig antingen en påmonterad grunka eller tex. någon mick på basen. Och av någon anledning behöver jag ingen av dessa. Jag blir till och med lite förvirrad av att sätta tummen på ett stöd. Däremot får min tumme ibland vila på någon av strängarna, men då blir det mer av en kombination av tumstöd och strängdämpning. Ja, kanske mer övervägande strängdämpning tror jag. Som sagt, detta är något jag inte tränat på utan det har bara blivit så eftersom det verkar passa mig på något underligt sätt.

Förresten, varför inte gå hela vägen och göra en "ramp" och använda dubbelhäftande tejp?

/MrBAloo
Mm, precis MrBAloo, Vi är ibland lite olika fast ganska lika i andra sammanhang :tummenupp: Tycker nog de samlade synpunkterna börjar sha en "lösning" i sikte...
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Lägga till tumstöd (thumbrest) till bas

Inlägg av maxoges »

Bild

Jag köpte lister på en modellaffär, samt lite oljefärg. Kapa, sandpappra och måla i önskad färg.
Monterade med denna:
http://www.clasohlson.com/se/Monterings ... r318572000" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar