Hur koppla en no-name MM mick?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Hur koppla en no-name MM mick?

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Bild

För ett tag sedan köpte jag på mig en nonamemick till Music Man Stingray. Jag har ju en trasig MM SR preamp som jag tänker laga och skulle då ha denna mick som verifieringsmick då preampen var lagad. Alltså så att jag kan testa funktion hos preamp utan att behöva löda i min bas.

Originalmicken har bara vit och svart kabel men denna nonamemick har röd grön svart vit och jordskärm ut från micken. Hur i hela världen skall jag koppla denna till min preamp?

Vad jag förstår är MM mickarnas spolar kopplade parallellt. Jag antar att röd grön kommer från en spole och svart vit kommer från den andra spolen.

Hur skall jag koppla så att jag får detta parallellkopplat? Är det måntro någon här på PB som kan detta bättre än jag?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hur koppla en no-name MM mick?

Inlägg av Nick »

Kolla här om du blir lite klokare.

http://www.seymourduncan.com/wiring-dia ... w-all,bass" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hur koppla en no-name MM mick?

Inlägg av mrbaloo »

Grymt! Då kopplar jag så till min MM Preamp, dvs. röd och svart till signal och övriga till jord.

Tack för hjälpen!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Hur koppla en no-name MM mick?

Inlägg av Lowlife »

Prova att sätta en switch så att du kan köra singlecoil också, en enkel och användbar mod. Seriekopplingsswitch är däremot ingen hit. Erfarenhet efter att ha haft en MM Sterling. Har själv löst det med en push-pull pot.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hur koppla en no-name MM mick?

Inlägg av mrbaloo »

Kanske det. Fick ju med en 5-lägesswitch till min nya originalpreamp.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Hur koppla en no-name MM mick?

Inlägg av busse »

Nick skrev:Kolla här om du blir lite klokare.

http://www.seymourduncan.com/wiring-dia ... w-all,bass" onclick="window.open(this.href);return false;

Är ni säkra på att färgerna stämmer på noname pickupen och SD pickupen? Jag skulle mäta med multimeter och kolla vilka trådar som har kontakt med varandra, då vet man ju i alla fall att man kopplar ihop spolarna. Då kan det ju bara bli fasfel om man har otur, vilket jag brukar ha i dessa fall :wink:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hur koppla en no-name MM mick?

Inlägg av mrbaloo »

Lödde ihop grejerna igår och fick det att fungera. Jag är inte på något sätt säker på vilka kablar som är vad från micken. Jag bara antog att det stämde. ;)
Skriv svar