Nån som testat reverse log potar i en Jazzbas

Prata om mickar och elektronik
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Nån som testat reverse log potar i en Jazzbas

Inlägg av busse »

Volymkontrollerna i de passiva jazzbasar jag äger och har testa fungerar ju allt annat än bra, dom är ju mer som på och av switchar och väldigt känsliga och allt händer på en lite del av poten. Det är i och för sig inte alla är konstigt då man använder log potar men kopplar dessa fel, man kastar ju om kablarna från pickuperna och jacket om man jämför med tex en vanlig P-bas eller Tele.

Jag undrar om det inte skulle fungera bättre om man istället tog reverse log potar då det logaritmiska kolbanan då bör hamna rätt. Nu har jag bara en 74:a Jazzbas och känner inte för att gå och löda om den och de övriga jag har är med EMG pickuper eller har blendkontroll.

Nån som testa reverse log i J-bas?
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Nån som testat reverse log potar i en Jazzbas

Inlägg av Riboe »

Det låter som en bra idé. C-delen av en "fusk"-balanspot A+C bör fungera. Mittklicket kan avlägsnas med hjälp av milt våld.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Nån som testat reverse log potar i en Jazzbas

Inlägg av Musikanten »

Hade volympotarna i min J-bas varit dåliga skulle jag provat med två linjära potar.
Men just nu känns det lite onödigt.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Nån som testat reverse log potar i en Jazzbas

Inlägg av Zyrran »

Om vi pratar vanliga logaritmiska så har jag testat och har det i en av mina jazzar. Tror till och med jag har ett komplett set till salu.

Revers är jag dock inte med på det menas med.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Nån som testat reverse log potar i en Jazzbas

Inlägg av Musikanten »

Tre varianter.

Bild
- Ingvar -
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Nån som testat reverse log potar i en Jazzbas

Inlägg av busse »

Har inte testat linjära potar i en Jazzbas men i en Les Paul och det funkade så där, volymen kommer väldigt tvärt nånstans mellan 1-2 men sen kan man justera resterade området bra. Logaritmiska potar kopplade som i en Jazzbas är ju lite som ketchupeffekt först händer inget och sen kommer allt väldigt tvärt och gör dom svårrattade. Reverse log tycker man borde ju ge önskad effekt.

Det sitter väl logaritmiska potar i en Jazzbas fast dessa är "fel kopplade" vilket gör att volymekontrollerna inte har lika jämnt svep som i en P-bas där dom är rättkopplade. Vad som också skulle vara intressant är att testa koppla volymerna som i en Les Paul obas, brukar kallas 50' wiring då potarna kopplas "rätt" men vrider man av en volym helt kommer hela basen att bli tyst. Trodde att det inte skulle bli skillnad i ljudet beroende på vilken volymkontroll som drogs av då jag testade en 335:a obas med bägge pickuperna inkopplade men det blev skillnad i ljudet beroende på om man vred av hals eller stallvolymen.

Här finns ju 250K reverse log och det är ju jäkligt misstänkt att dessa potar är tänkta till just Jazzbaskopplingar, för MEC gör väl också pickuper http://www.banzaimusic.com/MEC-M-85253- ... v-log.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit:

Hittade dessa och dom var ju i en annan prisklass och i Sverige, har handlat hos Nordström och kan rekommendera honom http://www.nordstromaudio.se/shop/produ ... ntiometrar" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar