Brumfråga

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Brumfråga

Inlägg av eeakga »

Det har ju ställts tusen frågor om brummande basar här tidigare, och det är ju möjligt att någon upplevt samma som jag tidigare, men sökningen gav inget vettigt.


Har en bas som tar upp störningar/brummar, men störningarna försvinner när volympotten står på fullt.
Jag får inte ihop det riktigt. Någon som kan förklara varför?

Det en OLP med lite omgjord elektronik; originalmicken är bytt mot en Seymour Duncan och det sitter en trelägesswitch i för att koppla om spolarna i micken. *Tror* det är single/serie/parallell.

Switchens läge påverkar inte brummet.
Det försvinner inte heller när jag tar i strängarna, utan bara när jag drar på full volym.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Brumfråga

Inlägg av Body&Soul »

Förändras brummet av tonkontrollen?
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Brumfråga

Inlägg av eeakga »

Hmm...bra fråga. Tror inte det, men har inte basen hemma så jag kan testa just nu.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Brumfråga

Inlägg av Body&Soul »

Det var mest en spontan idé jag fick om att induktansen från mikrofonerna, och kapacitansen från tonkontrollen skapat en resonant krets som plockar upp något i närheten men som dämpas när du tillför resistans via volymkontrollen. I så fall borde det också ske en förändring om du ökar eller minskar kapacitansen med tonkontrollen. I så fall kanske ett byte av instrumentkabel också påverkar?

Eller så är volympoten kass :-)
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Brumfråga

Inlägg av eeakga »

Ok, tack för tipsen. Får tillgång till basen på lördag igen, så jag ska testa då. Jag har testat att byta kabel, så den är det tyvärr inte.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Brumfråga

Inlägg av Lowlife »

Montera in en EMG tvåbands preamp så är du hemma! :wink:
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Brumfråga

Inlägg av eeakga »

Lowlife skrev:Montera in en EMG tvåbands preamp så är du hemma! :wink:
Nja, jag vet inte om jag vill lägga pengar på såna prylar till en så pass billig bas. Även om den iofs är jätteskön att spela på.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Brumfråga

Inlägg av eeakga »

Body&Soul skrev:Det var mest en spontan idé jag fick om att induktansen från mikrofonerna, och kapacitansen från tonkontrollen skapat en resonant krets som plockar upp något i närheten men som dämpas när du tillför resistans via volymkontrollen. I så fall borde det också ske en förändring om du ökar eller minskar kapacitansen med tonkontrollen. I så fall kanske ett byte av instrumentkabel också påverkar?

Eller så är volympoten kass :-)

Nu har jag haft tillfälle att testa lite, och blev ju inte så mycket klokare av det...

Så här är det:
  • När jag har volymkontrollen på fullt så brummar det alltså inte, ovsett hur tonkontrollen står. Och i det läget påverkar inte heller tonkontrollen ljudet alls.
  • Om jag har volymen i något läge mellan fullt och av så brummar det, och då påverkar också tronkontrollen både ljud och brum. Alltså även med volymen helt nerdragen.
  • Tonkontrollen verkar funka lite "baklänges", den fyller på med botten när man "drar på" och jag upplever också att volymen blir starkare, men det kan vara att jag blir lurad av att det tillkommer lågfrekvenser som fyller ut.
Någon som har några idéer?
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Brumfråga

Inlägg av Body&Soul »

Var den ok innan, alltså efter att du kopplat om elektroniken? Eller uppstod fenomenet efter det meckandet?
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Brumfråga

Inlägg av eeakga »

Jag har inte gjort något med den själv. Köpte den begagnad och då var dessa modifikationer redan gjorda.

Sannolikt har den varit så här ända sedan jag köpte den, men jag har bara haft den hemma och spelat på tidigare.
Det var först för någon månad sedan, när jag tog den med till teatern jag spelar på för tillfället och började spela i förstärkare, som jag noterade brummet.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Brumfråga

Inlägg av Musikanten »

Tonkontrollen är inte rätt inkopplad.
Är skärmningen som den skall kring kablar och potar?

Så här skall tonpoten kopplas.
Tonpoten är sedd från baksidan.
Grön ledare = signal från mickar/switch/volympot samt till outputjack.
Svarta ledare = jord.
Kondingen kopplas på ytterbenet, som på bilden.
Bild
- Ingvar -
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Brumfråga

Inlägg av eeakga »

Jo, nog verkar tonpoten skum, med tanke på att den verkar skära bas när man drar åt "av-hållet".
Jag ska skruva isär och kolla upp hur den är kopplad så snart jag har basen hemma igen om någon vecka.

Men kan felkopplad tonpot orsaka brummet verkligen? Eller är det två separata fel?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Brumfråga

Inlägg av Musikanten »

Brummet har troligen inte med tonpoten att göra. Men man vet ju aldrig.
Det är ju en bagatell att fixa.
Kolla skärmning och jordning samtidigt.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Brumfråga

Inlägg av Body&Soul »

Och kondensatorn.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Brumfråga

Inlägg av Musikanten »

eeakga skrev:
Så här är det:
  • När jag har volymkontrollen på fullt så brummar det alltså inte, ovsett hur tonkontrollen står. Och i det läget påverkar inte heller tonkontrollen ljudet alls.
  • Om jag har volymen i något läge mellan fullt och av så brummar det, och då påverkar också tronkontrollen både ljud och brum. Alltså även med volymen helt nerdragen.
  • Tonkontrollen verkar funka lite "baklänges", den fyller på med botten när man "drar på" och jag upplever också att volymen blir starkare, men det kan vara att jag blir lurad av att det tillkommer lågfrekvenser som fyller ut.
Jag misstänker att modifieringen inte är rätt utförd. Är det samma volympot till båda mickarna?

En liten parentes...
Min J-bas har separata volympotar. Dessa är kopplade på så sätt att de inte skall påverka varandra och det gör de inte heller. Det är en "nödlösning" som funkar, men man missar ju potarnas logaritmiska funktion.
Basen brummar inte p.g.a. dålig skärmning, men om jag använder bara en utav mickarna blir den känslig för elektromagnetisk påverkan från t.ex. närheten av en nättransformator. Med båda mickarna på samma volymläge försvinner denna känslighet för magnetfältet. Vad jag förstår kommer då störningen i motfas.

Upplever du det likadant med din J-bas, Lasse?
Senast redigerad av Musikanten den sön 31 jan 2016, 22:59, redigerad totalt 1 gånger.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Brumfråga

Inlägg av Body&Soul »

Blir det en resonant krets?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Brumfråga

Inlägg av Musikanten »

Jag tror att de två mickarna funkar som en humbucker då.
Jag ställde en fråga till dej i inlägget ovan.
(visste inte att du var på). :D
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Brumfråga

Inlägg av Body&Soul »

Ah.. missade det.
Nu blev jag intresserad och blev tvungen att prova. Fast jag har ju en Modern Player Jazz med en egen konfiguration. De två mickarna går att köra som två single coil, två humbuckers eller två kombinationer med en av dem som single coil och den andra som humbucker. Detta via en fyrläges omkopplare. Den har två volymkontroller och en tonkontroll som bör vara dubbeldäckad.

Jag har det vanliga single coil-brummet när någon av mickarna körs i det läget och med humbuckerläge helt brumfritt. Testade nu olika kombinationer av valda mickar, olika lägen på volymkontroller och tonkontroll.

Resultatet är helt enkelt att med någon av mickarna i läge single coil så plockar de/den upp brum. Kör jag en ena som humbucker och den andra som single coil så plockar den senare upp brum. Brummet är i alla lägen konstant oavsett inställningar av den ena eller andra volymkontrollen eller tonkontrollen. Ja förstås volymen och tonen ändras ju av inställningen men nyttovolymen och brumvolymen, om man kan uttrycka sig så, följer varandra.

Jag märker ingen påverkan från yttre störning vid olika konfigurationer annat än det normala vid single coil-lägen. Volymkontrollerna är följsamma utan konstigheter i kurvan.

Så basen uppför sig helt ok och fullständigt logiskt. Det enda jag har att erinra är att jag i single coil läge märker skillnad i brum när jag tar i strängarna.

Det där med motfas i dina mickar låter logiskt. Du har väl två single coil? Rätt kopplade så blir borde de med samma volyminställning komma i motfas, alltså inte bara vid full volym utan med samma volym på bägge volymkontrollerna. Men, med mina mickar i single coil-läge märker jag inte den där differansen, å andra sidan har jag kanske inget olämpligt att plocka upp i närområdet :-)
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Brumfråga

Inlägg av Musikanten »

Ok, Lasse.
Kul att du gjorde dessa prov på din bas. Om du vill utmana ödet med brum så har du väl en vanlig nättransformator i förstärkaren som du kan pejla in lite magnetfält från. :D
Det där med skillnad när du tar i strängarna var intressant.
Jag har inte hört något sådant oljud på min bas.
Skall skruva upp känsligheten på förstärkaren vid tillfälle och kolla lite extra noga.


EDIT måndag morgon: :D
SquierJazz-bas.
Jag har nu gjort prov med att skruva upp volymen på max på förstärkaren och resultatet blev som jag skrev tidigare.
Inget brum från kapacitiv påverkan från omgivningen, inget oljud vid påverkan med/utan händer, på strängarna.
Med endast en mick i taget finns "singelcoil-brum", påverkad av elektromagnetiskt fält från nättrafo.
(Har ej testat med lysrör).
Med båda mickarna, fortfarande ingen kapacitiv påverkan, men brum från elektromagnetiskt fält.
Detta brum försvinner när båda volympotarna är i samma läge (fasas bort).
- Ingvar -
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Brumfråga

Inlägg av eeakga »

Musikanten skrev:
eeakga skrev:
Så här är det:
  • När jag har volymkontrollen på fullt så brummar det alltså inte, ovsett hur tonkontrollen står. Och i det läget påverkar inte heller tonkontrollen ljudet alls.
  • Om jag har volymen i något läge mellan fullt och av så brummar det, och då påverkar också tronkontrollen både ljud och brum. Alltså även med volymen helt nerdragen.
  • Tonkontrollen verkar funka lite "baklänges", den fyller på med botten när man "drar på" och jag upplever också att volymen blir starkare, men det kan vara att jag blir lurad av att det tillkommer lågfrekvenser som fyller ut.
Jag misstänker att modifieringen inte är rätt utförd. Är det samma volympot till båda mickarna?
Ja, det är bara en volympot. Basen har bara en mick, en humbucker (MusicMan Stingray-kopia), men det har monterats en switch i som, om jag förstått det rätt, kan ställa spolarna i single/serie/parallell.
Switchens läge påverkar ljudet ur micken, men påverkar inte brummet alls.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Brumfråga

Inlägg av eeakga »

Body&Soul skrev:Och kondensatorn.
Vad ska jag kolla angående kondensatorn?
Att det är rätt värde? Att den är rätt kopplad? Annat?
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Brumfråga

Inlägg av Body&Soul »

eeakga skrev:
Body&Soul skrev:Och kondensatorn.
Vad ska jag kolla angående kondensatorn?
Att det är rätt värde? Att den är rätt kopplad? Annat?
Ja titta efter vad du har för värde och att den är rätt kopplad. Det som kan hända med en kondensator är att den kan tappa i kapacitans, sen kan den vara helt kortsluten då borde inte tonkontrollen reagera alls. Eller så läcker den. Man kan mäta kondingar med LCR-meter eller oscilloskop.

Utan mätgrejor kan du göra två saker och lyssna på skillnaden, löda loss ett ben på kondingen och lyssna efter förändring i ljud eller kortsluta benen med en strängbit och lyssna. Tonkontrollen vriden åt ena hållet skickar signalen förbi kondingen, åt andra hållet kommer kondingen att filtrera bort diskant. Ju högre kapacitansvärde desto mer skär den bort.

Men, eftersom du har någon specialkoppling så tänkte jag att du kanske har en konding till som sitter i serie med en av lägena på den där switchen som ger olika konfiguration av mickspolarna. En del gitarrer är kopplade så och sägs kunna brumma lite om värdet på kondingen är fel.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Brumfråga

Inlägg av eeakga »

Ok. Tack till er båda för svaren! Nu har jag lite att gräva i. :)
Kommer att dröja någon vecka innan jag har möjlighet att ta tag i det, men jag får säkert anledning att återkomma i frågan.
Skriv svar