Hopplöst att rädda lacken?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Hopplöst att rädda lacken?

Inlägg av Mc Green »

Jag har en gammal 70-tals Fender som har kraftigt krackelerad och matt lack.
Går det att rädda den? Tror inte att jag törs polera för då blir väl inget kvar, men jag tänkte att lte linolja eller nåt skulle kunna få den lite blankare och flagorna lite mjukare.
Vad tror expertisen?
Bild
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hopplöst att rädda lacken?

Inlägg av Roger Hedin »

Hur vill du ha den? Ny och fin som den en gång var eller skabbig och ful som nu? Den är ju redan "vidgjord", så lämna den till någon duktig lackerare. En kompis har alla sina Strator lackade i Volvos originalkulörer...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Hopplöst att rädda lacken?

Inlägg av Mc Green »

Det finns ju dom som betalar för att få sina instrument att se ut sådär, jag tänkte mer ifall man kunde konservera den i det skicket. Jag tänker att den är så uttorkad att flagorna kommer att lossna mer och mer, men att ngn magisk mixtur kunde få processen att bromsa något.
Jag kan naturligtvis ta bort allt och lacka om den, men jag gillar verkligen den här sunbursten och det är nog inte många som klarar att göra en sån.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hopplöst att rädda lacken?

Inlägg av blackparkas »

Nej! Låt den vara!

Att lacka om en så snygg baskropp vore ju stenkorkat!


Lossnar det eller känns det som att färg ska lossna när du pillar i kanterna?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Hopplöst att rädda lacken?

Inlägg av Mc Green »

Känns som att det ska lossna, vill inte pilla så mycket. Den låg i sitt case under några år då jag inte spelade alls, i ett förråd utan värme. Efter den behandlingen krackelerade lacken och bitar har ramlat av eftersom. Jag spelar nästan aldrig på den, men den har ett högt affektionsvärde då jag köpte den som 17-åring när jag fått låna den vid en skivinspelning. Förstörde den med att hacka in jazzmicken men tänker försöka göra den så bra som möjligt och ge den lite speltid.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Hopplöst att rädda lacken?

Inlägg av Body&Soul »

Ar det cellulosalack så kan du spraya på lack över. Den binder sig med underliggande lager. Jag har just renoverat en gitarr, en Levin 335 från 1961 som var i uselt skick. Dess original sunburst fick vara kvar med djupa krackeleringar och allt. Lackade 10 lager och våtslipade sedan och därefter tog jag rubbing för billack och polermaskinen. Jag är mycket nöjd. Den har fått en skyddande klarlack som låter underliggande ålderstecken träda fram.
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Hopplöst att rädda lacken?

Inlägg av brempa »

För fan Erik, låt den vara! Spela på och var glad att du har en sån fin bas (ett tips från en gammal saxofonist som kommer ihåg hur den lät)
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Hopplöst att rädda lacken?

Inlägg av Mc Green »

Jamen så tokigt blev det väl inte!?
Har bara testat så att den låter, blir skarpt test nästa gång jag går ut i lekstugan. Nu har den fått koppar tejp i alla utrymmen och en EMG Geezer Butler signature, som samsas med originalmicken.
Bild
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Hopplöst att rädda lacken?

Inlägg av norton »

Så ska det se ut........ :tummenupp:
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Hopplöst att rädda lacken?

Inlägg av lekamen »

Vacker!
Skriv svar