Förstärkarbygge

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av BasBert »

OJ-Oj-oj-oj... jag är gla´bara jag hittar..vad kallas den..."ÅNNÅFF-knappen". Kul läsning med bilder å allt nice..
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Bygget lever som sagt men fungerar långt ifrån optimalt vilket väl inte direkt är oväntat i detta skede.

Mätte upp den rena kanalen med signalgenerator och oscilloskop igår kväll och det verkar som att den på pappret är hyfsad. Planen nu är att från slutsteget och framåt se över att alla jordningar sitter där dom ska vilket jag är väldigt misstänkt på att dom inte gör, har kommit på att slutrören, mätuttagen till fasvändaren och biaskretsens jordningar nog inte är riktigt där dom skal vara. Tå till mastervolymen som nu käkar signal och sen tämja distkanalen efter dessa åtgärder är gjorda så den då blir mer lätthanterlig.

Det är planen nu
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Har varit en del mätningar, tester och justeringar de senaste kvällarna som blivit alldeles för sena.

Nu är loopen justerad på så sätt att jag har bytt motstånden efter R42 och R43 som sitter efter katodföljaren så nu har jag ut betydligt mindre med signal i bypassläget, nu sitter där 82K och 10K till jord istället för 10K och 100K till jord. Denna förändring gör att retursteget i loopen inte fuldistar i bypassat läge och denna moddning gjorde även att bruset från i stärkaren minskade rejält och är nu på helt klart godtagbar nivå, inte helt knäpptyst med mastern urkopplad men inte långt ifrån och tystare än vad många andra fabriksbyggda stärkare är.

Har i kväll för första gången testat loopen med effekter tillsammans med en en Telecaster obas inpluggad i stärken och den fungerar, körde först ett Alesis Midiverb 4 och då fick jag dra upp sendvolymen en hel del och hålla tillbaka returvolymen. Sen testades en Danelectro Reel Echo delaypedal och den funkade också i loopen men då fick jag ha sendvolymen lågt ställd och returen på max, funkade fint och det gick att justera nivåerna med bägge effekterna så dom matchade bypassläget.

Nu har jag också äntligen prövat stärkaren till vad den i första hand är tänkt med en Wariwick 2X10 baslåda och en Fender Jazzbass och nu kommer nog AB200 kanalen till sin rätt, vad som dock är intressant är att fyrstegaren även ensam funkar riktigt fint till bas även om man vill ha rent ljud, håller man nere gain 1 och 2 så får man ett bra ljud där med. Vad som var kul och lite tanken med stärkaren var att ställa ett dovt väldigt basigt ljud med diskanten helt avdragen på den renakanalen och ett diskantrikare, basfattigt distljud och sen dra upp den så att man får lite bett och klarhet i ljudet. Behövs dock inte mycket volym från distkanalen för att uppnå resultatet jag vill åt, går säkert att mixta och tweaka distkanalen mer men än så länge får det vara.

Har ikväll spelat med en Dr Z Airbrake mellan stärkaren och lådan för att hålla nere ljudet, vad som är noterbart är att det kommer mer brus från den rena kanalen än distkanalen även om man har på ordentligt mycket gain, bägge kanalerna delar ju ingångssteget så den renakanalen skall ses över om det är nåt tjorv med jordning eller kablage, fuskade och drog ihop jordkablarna från tonpotarna mellan varandra och till volymen och sen bara en kabel från volymkontrollen till filterkondningen, misstänker att detta fusk kan vara ett problem. Sen finns det några oskärmade kablar till tonkontrollen som i och för sig inte är långa men dom kan säkert hitta på nåt elände om det vill sig.

Nästa steg blir att angripa mastervolymen för den käkar signal, får se om jag inte testar en vanlig volymkontroll här och ser hur det funkar, efter det skall jag göra ett litet extra kort och fästa i line out kortet med en 500K trimpot och motståndet R104 som nu bara sitter i ena änden efter att jag satte in kopplingskondingen till gallret på line out katodföljaren. Här är det ju en jäkla signal som man nog vill ta ner innan line out, har en miss i line out och det är nog att jag bör in med en större konding då 5K poten och 0,47uF kondingen ger en brytfrekvens på 67.8 Hz.

Nå ja det går ju i alla fall sakta framåt med detta projekt men det är nog ännu en bra bit kvar innan det hela är klart.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

En lite uppdatering av läget som varit ömsom vin och ömsom vatten, har fått stärkaren att fungera och fick som jag vill och den låter riktigt bra utan några tweakningar men med störningar i form att brum. Har sök och testat och kopplat och tjorvat på men inte. Plockade isär stärkaren så att bara slutsteget, fasvändaren, loopen och den rena kanalen återstod men störningarna var kvar. slutsteget fungerar och är tyst men nåt med jordningen är det i försteget och loopen som spökar.

Fattade ett radikalt beslut och rev ut allt, har vänt på öljettkortet för att få bättre layout som det var tänkt sen har jag kapat kortet vid fasvändaren för att ha möjlighet att lättare kunna plocka loss preamp och loopdelen för att modda det utanför stärkaren. Kommer att sätta in jordbussar på korten så man enklare kan flytta jordarna från komponenter och sen kommer det att blir helt separata kanaler utan gemensamt ingångssteg.

Blir att bygga den rena kanalen loopen och slutsteget i första läget och få det att fungera sen kommer jag att haka på distkanalen och sist kommer line och tuner out att kopplas in.

Slutsteget och fasvändaren är klart men skall monteras i chassit, loop och preamp återstår att fixa till. Är ju ett prototypbygge så jag är inte förvånad att det strular, dock har jag ju fått bekräftat att själva kretsen och stärkaren fungerar som jag vill.

Ser ut så här nu
Bild
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2008
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

Några tips: Kolla jordpunkter. Jorda helst allt i samma punkt. Tvinna trådarna till glöd. Håll hsp och signalkablar så åtskilda det går, ska de korsas gör det i 90 grader.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Body&Soul skrev:Några tips: Kolla jordpunkter. Jorda helst allt i samma punkt. Tvinna trådarna till glöd. Håll hsp och signalkablar så åtskilda det går, ska de korsas gör det i 90 grader.
Har kollat detta , jordningen skall vara efter alla konstens regler, men är nog ändå inte det då nåt fallerar och mest troligt är det jordningen och det blir nån form av jordloop, glöden är tvinnad så den är nog inte problemet, anledningen till att jag vänder på öljettkortet är den att jag då bör få en bättre layout då det gäller kablarna som går till förstegets anoder och möjligtvis och så bättre placering av B+ linan som matar det hela. Har koll på att man skall korsa i 90 grader.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2008
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

avkopplingskondingar?
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Svårt att säga något om brummet... Är det verkligen så pass högt att det stör? Alltså, att det inte bara är lite skönt mojo. Jag vill minnas att du monterade ut-traffon ganska nära ingångssteget. Kan det vara där du får in brum?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Musikanten »

Vilken frekvens har brummet? 50 eller 100 Hz ?
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2008
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Body&Soul »

Musikanten skrev:Vilken frekvens har brummet? 50 eller 100 Hz ?
...eller beror det på vilken sträng du spelar på? :-)
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Body&Soul skrev:avkopplingskondingar?
Vad kan det vara med dom?

überfuzz skrev:Svårt att säga något om brummet... Är det verkligen så pass högt att det stör? Alltså, att det inte bara är lite skönt mojo. Jag vill minnas att du monterade ut-traffon ganska nära ingångssteget. Kan det vara där du får in brum?
Nej det är inte nåt skönt mojo utan störande, brummet verkar vara nåt med loopen och V2 som varit 2:a gainstegen i bägge kanalerna, burmmet försvinner inte fast man kortsluter bort ingångssteget så det bör vara lugnt.

Musikanten skrev:Vilken frekvens har brummet? 50 eller 100 Hz ?
100 Hz tror jag :oops:


Har varit i källaren och nu är slutstegskortet inpassat i chassit och ca 2/3 av preampkortet klart. Ett par kvällar till så skall man väl få liv i maskineriet igen.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Musikanten »

busse skrev:
Musikanten skrev:Vilken frekvens har brummet? 50 eller 100 Hz ?
100 Hz tror jag :oops:
Det är lättare att spåra om du är säker. Kolla med oscilloskop!
- Ingvar -
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Musikanten skrev:
busse skrev:
Musikanten skrev:Vilken frekvens har brummet? 50 eller 100 Hz ?
100 Hz tror jag :oops:
Det är lättare att spåra om du är säker. Kolla med oscilloskop!
Japp får göra det om jag får nya problem. Skall bli spännande att montera ihop den igen och lyssna hur den beter sig då. Funderar även på om man skulle dra två jordbussar en för signaljord och en direkt ner i chassit för skärmjordning.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Riboe »

busse skrev:
Musikanten skrev:
busse skrev:
Musikanten skrev:Vilken frekvens har brummet? 50 eller 100 Hz ?
100 Hz tror jag :oops:
Det är lättare att spåra om du är säker. Kolla med oscilloskop!
Japp får göra det om jag får nya problem. Skall bli spännande att montera ihop den igen och lyssna hur den beter sig då. Funderar även på om man skulle dra två jordbussar en för signaljord och en direkt ner i chassit för skärmjordning.
Chassiet bör jordas (endast) vid ingången för bästa stabilitet.
Det fungerar då som en skärmning med samma potential som ingångens nolla.
"Signaljord" skall alltså hållas separat från chassiet.

Gemensam jordpunkt i nätdelen.
Speciellt viktigt att inte ingångs-/lågeffektsteg erhåller signaljord från en punkt där slutstegets ström flyter (eftersom denna ström då ger upphov till en spänning som hamnar i serie med ingångssignalen).

(Giltigt för halvledarfallet. Reservation för avvikelser jag inte minns, i fråga om rörförstärkare.)
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Fernan »

Det som är rådande "best practice" är stjärnjord eller galaktisk jord där man delar in kretsen in separata enheter som jordas. Ingångsjacken jordas då i en jordpunkt där ingångssteget och tillhörande filterkondensator. Slutligen kopplas jordpunkterna till en gemensam jordpunkt vid strömtrafon. Skyddsjorden har en separat anslutning i chassit. Jag är rätt säker på att OP använder den metoden.

Jag har använt mig av detta vid mina byggen och resultatet har blivit acceptabelt brumfria förstärkare.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Fernan skrev:Det som är rådande "best practice" är stjärnjord eller galaktisk jord där man delar in kretsen in separata enheter som jordas. Ingångsjacken jordas då i en jordpunkt där ingångssteget och tillhörande filterkondensator. Slutligen kopplas jordpunkterna till en gemensam jordpunkt vid strömtrafon. Skyddsjorden har en separat anslutning i chassit. Jag är rätt säker på att OP använder den metoden.

Jag har använt mig av detta vid mina byggen och resultatet har blivit acceptabelt brumfria förstärkare.
Det är så jag gjort i mitt bygge och i mina tidigare byggen som blivit förvånansvärt tysta, för modligen tystare än de flesta "köpes stärkare".

Har i detta bygge använt 6N2P-EV rör i förstegen och kommit på en miss att jag jordat skärmen i dessa i en slinga, kan ju vara så jäkligt att det är det som spökar. Drog ihop de tre skärmarna via varandra och sen till chassit istället för direkt till chassit.
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av überfuzz »

Enligt skolboken är det inte så bra att jorda separata steg i samma nod. Jag läser det du skriver som att du inte har en jord-loop. Samtidigt kan det helt klart vara vits att testa en snyggare jordning av stegen, iaf för att utesluta det. Tittar jag på din layout så ser det ut som att du har filter i nära anslutning till varje steg. Är det praktiskt möjligt att utnyttja det och jorda varje steg helt separat ner till en gemensam punkt i nära anslutning till nät-jorden?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

überfuzz skrev:Enligt skolboken är det inte så bra att jorda separata steg i samma nod. Jag läser det du skriver som att du inte har en jord-loop. Samtidigt kan det helt klart vara vits att testa en snyggare jordning av stegen, iaf för att utesluta det. Tittar jag på din layout så ser det ut som att du har filter i nära anslutning till varje steg. Är det praktiskt möjligt att utnyttja det och jorda varje steg helt separat ner till en gemensam punkt i nära anslutning till nät-jorden?
Vet inte riktigt vad du menar att jorda separata steg i samma nod. Jag har jordat alla komponenter till den filterkonding som förser dessa med spänning. Filtren sitter i anslutning till stegen som dessa matar och komponenterna som till hör dessa steg jordas till denna filterkonding. Från denna filterkonding, ex nod H går sen en jord till föregående filterkonding vilken är nod G som matar nod H med spänning via dropmotståndet. Har även testat att jorda varje filterkonding direkt till jordstjärnan men det verkar inte göra någon skillnad.

Hoppas få lite mer tid till veckan för att få återmontera stärkaren, har i alla fall flyttat om distanserna som håller kortet för slutsteget så det sitter nu i stärkaren.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Riboe »

Jag tror alltså (som tidigare antytts) att en stjärntopologi är att föredra framför en signaljordnings-"buss". Mitt resonemang utgick först och främst från stabilitet dvs bästa marginal mot självsvängning. Man vill inte på ingången, via signaljorden, ha in en signalkomponent (som kan vara i fas), från steg med högre effekt. Men detta borde ju också ha betydelse i fråga om glättning av matningsspänning. Med en "buss" kommer ju en liten rippelspänning (i jordbussen) att successivt läggas till i serie med följande glättningskondensatorer. Resultatet borde yttra sig som sämre glättning av matningsspänningen till de steg som har hög förstärkning. (Om kondensatorerna sitter tätt tillsammans så är detta förstås inte ett problem.)
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Om man använder en buss så spelar det nog stor roll hur man jordar komponenterna på själva bussen. Jordar man alla komponenter till respektive filtersteg tätt intill varandra på jordbussen så måste man ju uppnå samma resultat som en galaktisk jord, enda skillnaden blir ju att jordbussen är det som utgör kablaget mellan filterstegen istället för att ha en isolerad kabel mellan filterkondingarna. Drar man bara in jordarna hur som helst på bussen lär man ju kunna få problem.

Med detta sagt är det inte alls säkert att det inte alls säkert att det kommer att sluta med en form av galaktisk jord på en jordbuss, men det är nog värt ett test då det är ganska enkelt att göra.

Vi får se vad det blir, kommer inte att ha tid att fixa nåt mer på stärkaren denna vecka men förhoppningsvis kommer jag att kunna få lite mer tid nästa vecka.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Riboe »

busse skrev:Om man använder en buss så spelar det nog stor roll hur man jordar komponenterna på själva bussen.
...
Visst är det så. Jag var inte bekant med begreppet "galaktisk", vi pratar tydligen om "solsystem". Håller helt med om att alla planeter skall jordas i en punkt, solen. Som jag ser det borde stjärnkonfiguration från resp. sol direkt till likriktarminus/transformatormitt vara bättre än (intersolar-)buss.

Förtydligande: ledningssträckorna kan ju betraktas/ritas som resistorer för bättre överblick av sammanhangen. Behöver inte spela någon roll i praktiken. Hur stor roll det spelar beror ju i huvudsak på ledningsresistans och faktiska strömmar.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

En uppdatering av det hela, har varit mycket annat som kommit i mellan för detta bygge men nu har monterat ihop stärkaren igen eller i alla fall delar av den efter att vänt på kretskortet och snyggat upp och kortat ner kablaget. Slutsteget, fasvändaren, loopen och den renakanalen är vad som är ihopsatt nu. Hade dock kvar samma problem som tidigare med brum nånstans från loopens recoverysteg och framåt i stärkaren, kortslöt man gallret på loopens recoverysteg så blev det i princip knäpptyst, dock inte om man kortslöt gallret på sendstegets katodföljare.

I går rev jag själva loopen och lät bara den fast spänningsdelaren som signalen går genom i bypassläget som på en V4B vara kvar och sen flyttade jag om jordningarna och nu blev maskineriet tyst också om man kortsluter katodfäljarens galler så nåt problem med jordningen var det där. Dock så har jag brum från försteget så nu måste jag se var fasen det kommer och om det även är nån jordning där som är galen vilket jag tror mest på. Kollade med oscilloskopet i går och brummet verkar vara på 10ms så det är väl 100Hz som det rör sig om.

Ett litet steg i rätt riktning var det ju då jag nu fick till loopen, då gäller det bara att få till resterande grejer.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Musikanten »

100 Hz låter som det kom från matningsspänningen.
Jag var lite nyfiken på var ifrån röret V1-a och V1-b fick sin anodspänning men hittar inte punkten H på schemat.
Försvann kanske när du uppdaterade schemat?

EDIT.
Tycker att du skall kolla ripple direkt på anoden på V1-a och likaså på V1-b.
Om det finns nåt skräp där blir det förstärkt i nästa steg.
Senast redigerad av Musikanten den ons 09 mar 2016, 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av Riboe »

Enligt schemat ansluter du inte G1 - G10 till signaljord i nätdelen.
Då filtreras matningens 100Hz bara av C37/C38 + drosseln.
Övriga (C39-C50) enbart AC-avkoppling lokalt i resp. steg.

Edit:
När jag tänker närmare på saken så kan detta inte fungera alls. Det måste ju finnas en väg tillbaka till nätdelen för ström som passerar genom de olika stegen. Saknas det förbindningar eller ev. chassijordsymboler i schemat?

Jag vill hävda att kondensatorer som filtrerar 100Hz-rippel bör ha kalla sidan ansluten så nära likriktaren som möjligt (stjärnstruktur borde vara bäst eftersom man inte vill att rippelspänning pga d:o ström genom första kondensatorstegets "jordanslutning" - en liten men dock resistans - hamnar i serie med potentialen på nästa kondensatorstegs "jordanslutning").
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Förstärkarbygge

Inlägg av busse »

Riboe skrev:Enligt schemat ansluter du inte G1 - G10 till signaljord i nätdelen.
Då filtreras matningens 100Hz bara av C37/C38 + drosseln.
Övriga (C39-C50) enbart AC-avkoppling lokalt i resp. steg.

Edit:
När jag tänker närmare på saken så kan detta inte fungera alls. Det måste ju finnas en väg tillbaka till nätdelen för ström som passerar genom de olika stegen. Saknas det förbindningar eller ev. chassijordsymboler i schemat?

Jag vill hävda att kondensatorer som filtrerar 100Hz-rippel bör ha kalla sidan ansluten så nära likriktaren som möjligt (stjärnstruktur borde vara bäst eftersom man inte vill att rippelspänning pga d:o ström genom första kondensatorstegets "jordanslutning" - en liten men dock resistans - hamnar i serie med potentialen på nästa kondensatorstegs "jordanslutning").
Just nu efter allt grejande så är alla jordarna anslutna till samma punkt i chassit men G1-G10 sitter på en jordbuss. I den ursprungliga kopplingen gick en tråd från G11 från likriktaren till chassit och ca 15 mm från den punkten var den andra jordpunkten till vilka G1-G10 jordades från respektive filterkonding.

Testade att flytta om jordningen som jag gjorde i loopen då den blev bra resultat där men i försteget blev det ingen förändring, jag har 100Hz brum efter kopplingskondingarna från bägge gainstegen i V1 som nu mer utgör den renakanalen. Är nu misstänkt på att det är som du säger att jag har rippel på 1:a rörets anoder. Frågan är då hur man skall komma åt det, öka på värdet på filterkondingen till detta steg eller öka dropmotståndet i B+ linan till detta steg? Ökar man värdet på motståndet så sjunker ju spänningen men det kan man kanske leva med just nu bara för att testa komma ifrån brummet.
Skriv svar