Strängar stainless, vilka finns?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Poester »

Tål inte nickel, vilket käkar upp mina fingrar. Har kört maruzcyczk sen jag började spela typ, men vet inte om jag borde testa nåt nytt eller inte...


- - - -
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av BBQV »

DR, GHS och Rotosound.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Zyrran »

Kan ha något beggat set med Rotosound Swingbass om du vill ha ett att testa med.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av RolleHarris »

DR High Beams
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Poester »

Zyrran skrev:Kan ha något beggat set med Rotosound Swingbass om du vill ha ett att testa med.
Tackar, men detta va lite inför gig i veckan så hade velat ha tag i nya!


- - - -
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Zyrran »

Jag har nog nya också om det krisar för dig.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Bullen »

DR tycker jag är bäst av det jag testat, Rotosound har inte impat alls. Daddario prosteels ska vara prisvärda säger folk, ska testa dem själv tänkte jag.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Liten »

Säger det jag alltid säger: prova olika! Låt basen bestämma.
Spelade DR i massa år. Provade Unicorn-ss-strängar på bandade, var stor skillnad på just min bas!

Samma på den bandlösa. Kört DR tidigare, testade rotosound, på min bas - SJUK skillnad. Sjunger på en helt ny nivå. (Och då gillar jag ändå DR)

Prova runt!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av funkys**t »

D'Addario har också stålsträngar.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av RolleHarris »

Som vanligt säger jag DR High Beams 050-110
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av BBQV »

Jag har ett sånt set på en av mina basar nu. Bättre än väntat, jag brukar köra nickelrounds 45-105 men de här är riktigt nice!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av blackparkas »

DR Lo Riders.

Vansinnigt bra på både P-bas och Warwickarna jag har.

Och allt annat för den delen... :D


Sitter iofs Pro Steels 55-110 på Jazzbasen och de känns bra!
Undrar om de inte är stiffare än DR-Lo Riders...
Men 55:an känns för tjock...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Hånken »

Pro steels, Rotosound, jag har samma problem med nickel allergi. Lilla märket NEWTONE kan göra vad som helst åt dig efter beställning. För billig peng dessutom. Jag tycker att jag har haft bra SS med :

1. Rotosound
2. DR
3. D'Addario
4. Newtone
5. Thomastik (liiiite väl dyra...dock)

De värsta FÖR MIG har varit Ernie Ball (skitbra splajsans nya men dör i ton efter 2 dagar), samt GHS som är sandpapper för fingrarna. Har strängarna inte käkat upp dina fingrar förr lär GHS göra det. Resten av de stora märkena är jämnt skägg tycker jag. I ärlighetens namn är det inte våldsamt stor skillnad mellan de stora tillverkarnas strängar, egentligen.
Användarvisningsbild
KriegHammer
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 16 apr 2015, 18:47

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av KriegHammer »

Slår ett slag för EBS Stainless Steel, fattar inte hur dom har undkommit att nämnas i denna tråd.
Kör ovanstående strängar på samtliga basar jag äger, heavy gauge såklart 50-110.

Låter svinbra och finns absolut inga brister om man frågar mig, närproducerat också ime svenskt stål :)
Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Hånken »

Mja, detta med närproducerat och närproducerat. Rotosound som görs i England görs på svenskt stål.

"Designed and developed in Sweden" står det på EBS sida. Även så strängarna. En väldig skillnad på "manufactured in..."
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av RolleHarris »

DR, alltid DR
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av RolleHarris »

Hånken skrev:Mja, detta med närproducerat och närproducerat. Rotosound som görs i England görs på svenskt stål.

"Designed and developed in Sweden" står det på EBS sida. Även så strängarna. En väldig skillnad på "manufactured in..."
Läste nånstans att det är Rotosound som gör EBS strängarna. Rotosound är tydligen som Daddario att de tillverkar strängar åt andra märken
Användarvisningsbild
KriegHammer
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 16 apr 2015, 18:47

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av KriegHammer »

"Made from premium swedish steel", klart och tydligt.
Sen kanske det inte stämmer med begreppet närproducerat då stålet/produkten förädlas på annan ort.

Bild

Vetefan om det är Rotosound som är underleverantör till EBS, "Northern Light Strings" står det överst.
Toppensträngar oavsett :)
Bild
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av RolleHarris »

Om det inte är Rotosound så gissar jag på Daddario som gör strängar åt väldigt många märken
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Hånken »

Det här med strängar och att det bara finns vissa strängtillverkare har visat sig vara en publicity stunt. När sträng-MÄRKEN har fått frågan har de alltid svarat med att "vi gör våra egna strängar". De talar aldrig om att det är på ett geografiskt skiljt ställe, t o m i annat land. Eller en annan fabrik med annan utrustning. Precis som med frisörer så "hyr de en stol", eller rättare sagt de hyr en stränglindningsmaskin i en stor farbik, där D'addariofolk står bredvid ErnieBall folk och gör strängar. :wink:

Vad jag vet är det inte lönt p g a ståltullarna att Asien börjar göra strängar för att säljas i USA. Det är för dyrt och för liten marginal. Jag har t ex aldrig hört talas om "japansk" strängmärke. Nog att det står Yamaha, eller Ibanez på dem men det är bara att sätta annat paket på dem.

http://www.professorstring.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Står det mesta om vilka som verkligen gör själv. Har för mig att det inte är speciellt lönsamt att skicka "swedish steel" till USA, tillverka strängar där, för att sedan skicka tillbaks igen. Däremot inom EU. Av samma ståltullsregler. Har för mig att det finns i alla fall i runda tal cirka 30 märken som verkligen har egen fabrik. Eftersom de fått frågan bjuder de in. Det kanske finns 50 olika strängmärken på marknaden. John Pearse och Jim Dunlop, och Sfarzo är outsourcade strängar. Det är ingen rocket science att linda strängar. Speciellt inte med maskiner. Sedan vad beträffar gitarr, så behöver de bara linda hälften av strängarna. De ospunna tunna strängarna är rätt likadana märken emellan. Förutom coating då.

Thomastik gör sina själva i Österrike, eller Schweiz, och hand-lindas av vana händer av 100 % kvinnor. Jag har alltid undrat om inte pickuplindare skulle vara lika skickliga som sträng-lindare? Abigail Ybarra etc...
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av RolleHarris »

Hånken skrev:Det här med strängar och att det bara finns vissa strängtillverkare har visat sig vara en publicity stunt. När sträng-MÄRKEN har fått frågan har de alltid svarat med att "vi gör våra egna strängar". De talar aldrig om att det är på ett geografiskt skiljt ställe, t o m i annat land. Eller en annan fabrik med annan utrustning. Precis som med frisörer så "hyr de en stol", eller rättare sagt de hyr en stränglindningsmaskin i en stor farbik, där D'addariofolk står bredvid ErnieBall folk och gör strängar. :wink:

Vad jag vet är det inte lönt p g a ståltullarna att Asien börjar göra strängar för att säljas i USA. Det är för dyrt och för liten marginal. Jag har t ex aldrig hört talas om "japansk" strängmärke. Nog att det står Yamaha, eller Ibanez på dem men det är bara att sätta annat paket på dem.

http://www.professorstring.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Står det mesta om vilka som verkligen gör själv. Har för mig att det inte är speciellt lönsamt att skicka "swedish steel" till USA, tillverka strängar där, för att sedan skicka tillbaks igen. Däremot inom EU. Av samma ståltullsregler. Har för mig att det finns i alla fall i runda tal cirka 30 märken som verkligen har egen fabrik. Eftersom de fått frågan bjuder de in. Det kanske finns 50 olika strängmärken på marknaden. John Pearse och Jim Dunlop, och Sfarzo är outsourcade strängar. Det är ingen rocket science att linda strängar. Speciellt inte med maskiner. Sedan vad beträffar gitarr, så behöver de bara linda hälften av strängarna. De ospunna tunna strängarna är rätt likadana märken emellan. Förutom coating då.

Thomastik gör sina själva i Österrike, eller Schweiz, och hand-lindas av vana händer av 100 % kvinnor. Jag har alltid undrat om inte pickuplindare skulle vara lika skickliga som sträng-lindare? Abigail Ybarra etc...
Intressant läsning :)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Hånken »

KriegHammer skrev:"Made from premium swedish steel", klart och tydligt.
men det står inte "Where..." :wink:
Troligen någon engelsk. Bastillverkaren Status "gör egna" strängar också till sina basar. Men så står det t ex på deras hemsida:
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av eeakga »

Jag kör Dean Markley Blue Steel och är supernöjd. Bra livslängd och ett ljud som jag gillar med bra "zing".
Har använt dessa till både elgitarr och bas i 20 år. Vid några tillfällen har jag testat att byta till andra märken, men varje gång har jag kommit tillbaka till Blue Steel.

Enda haken som jag ser med dem är att det sedan ett antal år inte finns någon svensk återförsäljare.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Hånken »

Ja, Dean Markley är kriminellt underrepresenterade i svensk musikhistoria....(!?)...de gör bra strängar faktiskt. Själva. Väntar fortfarande på deras HELIX som är av "pure nickel" men eftersom tråden handlade om Stainless Steel så... OT.
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Strängar stainless, vilka finns?

Inlägg av Tumblinman »

Har inte provat allt, men gillar ProSteels. Hade de varit dyrare och lite svåra att få tag på tror jag att de hade varit ännu mer populära.
Skriv svar