Grattis!Indigo skrev:Reserverat en Model 3!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LBuTElFMOvA[/youtube]
Jag vill ha en röd.
Grattis!Indigo skrev:Reserverat en Model 3!
Eller Clas Ohlson en lördag.bjelkeman skrev:Det var någon som sade: "Det där ser ju ut som kön till en Bruce Springsteen konsert."Jensa skrev:Hyfsat homogen grupp.bjelkeman skrev:
Kö utanför Tesla butiken för att reservera en köplats för den nya Model 3. Inte illa då folk inte får en bil förrän om två år och de lägger en deposition pengar för en köplats. Det var mer än 300 personer i Sverige i kö. http://teslaclubsweden.se/langa-koer-ti ... a-model-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
BBQV skrev:Hur ofta kör man 150 mil utan att ha tid att ladda batterierna?
Håller med om skärmen, där tycker jag de har gjort bort sig ordentligt. Ser billigt ut. Och så ser bagaget iaf på bilderna ut att vara väldigt litet, i alla fall öppningen eftersom det är en sedan och inte halvkombi som Model S är, och glastaket/bakrutan går väldigt långt ner.blackparkas skrev:Sjukt kluven till den där Model 3...
Den ser liksom inte klar ut.
Ser ut som en konceptbil från mitten av 90-talet som saknar en hel del detaljer.
Och den där monstruösa skärmen?!
Bilen är ju inte alls ful på något sätt, även om den inte tilltalar mig särskilt mycket, och Tesla kommer ju aldrig vara intressant alls förrän de gjort en riktig kombi och med möjlighet att köra 150 mil MINST på en laddning.
Vad kommer Model 3 kosta i Sverige? 400 k?
Kombi, absolut, men för "norrländska behov" kommer elbilen för överskådlig framtid inte att vara ett smärtfritt alternativ.blackparkas skrev: Bilen är ju inte alls ful på något sätt, även om den inte tilltalar mig särskilt mycket, och Tesla kommer ju aldrig vara intressant alls förrän de gjort en riktig kombi och med möjlighet att köra 150 mil MINST på en laddning.
gthyni skrev:Kombi, absolut, men för "norrländska behov" kommer elbilen för överskådlig framtid inte att vara ett smärtfritt alternativ.blackparkas skrev: Bilen är ju inte alls ful på något sätt, även om den inte tilltalar mig särskilt mycket, och Tesla kommer ju aldrig vara intressant alls förrän de gjort en riktig kombi och med möjlighet att köra 150 mil MINST på en laddning.
De flesta bilar rullar trots allt i storstadsregionerna och där är körsträckorna måttliga och miljövinsten stor.
bjelkeman skrev:150 mil för en elbil kommer det nog att dröja om det någonsin kommer. Min Saab går 80 mil på en full tank. Men jag kör aldrig så långt utan att äta halvvägs, pinka och köpa ett äpple, och ofta tanka. Totalt så tar det mig 25-40 minuter att göra det. Vilket är ungefär vad det tar att ladda en Tesla 80% eller så.
345 km, som är minimiräckvidden för Model 3 när den kommer, har med all säkerhet en uppgradering till ett större batteri. Vad det blir vet vi inte ännu.
Anledningen till att den inte såg her färdig ut är väll att det som visades var en prototyp, de kommer att ändras innan de är färdiga, och Elon Musk har sagt att körmiljön (ratt etc) inte är färdigt ännu.
Jag gillar att mantran i bilindustrin har generellt varit att elbilar inte har någon framtid och kunder vill inte ha dem. Det var i alla fall en kvarts miljon människor som vill ha en tillräckligt för att punga ut 10 000 kr för att få en kölapp, och över 100 000 av dessa stod i kö i flera timmar. Jag tror att elbilen har en framtid.
Man får hyra en garageplats/p-ruta med laddstation. Garageplats är faktiskt det enda rimliga om man ska ha bil i innerstan, cirkulerar desperata bilägare varje kväll runt runt i jakten på en ledig lucka på gatan kring där jag bor. Orka.blackparkas skrev: Finns ju laddstationer lite här och där nere i storstäderna, men de som bor i lägenhet utan garage. Hur i hela friden gör de?
Parkerar man på en laddstation i ett P-hud under dagarna och sedan hoppas man att -25 inte drar ur batteriet på natten under vintern?
Nja.. beror ju på. Jag har en kollega som har en Nissan leaf på privat leasing, tror den kostar runt 3000 SEK/månad inkl. allt. Han har den som pendlarbil till jobbet, 2 mil enkel väg och funkar klockrent enligt honom. Angående värmen så krävs det inte många kw för att värma kupén jämfört med vad elmotorerna kräver! Sen har jag ju inte annat att gå på än vaf han säger men han är nöjd. Det här är tio mil norr om polcirkeln och han kör den året runt. Sedan är det så klart inte den bilen han tar när han packar in familjen för stugfärd eller åker på älgjakt .gthyni skrev:Kombi, absolut, men för "norrländska behov" kommer elbilen för överskådlig framtid inte att vara ett smärtfritt alternativ.blackparkas skrev: Bilen är ju inte alls ful på något sätt, även om den inte tilltalar mig särskilt mycket, och Tesla kommer ju aldrig vara intressant alls förrän de gjort en riktig kombi och med möjlighet att köra 150 mil MINST på en laddning.
De flesta bilar rullar trots allt i storstadsregionerna och där är körsträckorna måttliga och miljövinsten stor.
Med smärtfritt menar jag inte att det inte skulle fungera för många,Svensson skrev:Nja.. beror ju på. Jag har en kollega som har en Nissan leaf på privat leasing, tror den kostar runt 3000 SEK/månad inkl. allt. Han har den som pendlarbil till jobbet, 2 mil enkel väg och funkar klockrent enligt honom. Angående värmen så krävs det inte många kw för att värma kupén jämfört med vad elmotorerna kräver! Sen har jag ju inte annat att gå på än vaf han säger men han är nöjd. Det här är tio mil norr om polcirkeln och han kör den året runt. Sedan är det så klart inte den bilen han tar när han packar in familjen för stugfärd eller åker på älgjakt .gthyni skrev: men för "norrländska behov" kommer elbilen för överskådlig framtid inte att vara ett smärtfritt alternativ.
Jo visst är det så, ska man ha EN allroundbil så får nog elbilen stryka på foten. Men det är helt klart ett alternativ som tex pendlarbil istället för en bensindriven dito, ser inte att det är mer smärtfritt med bensinbil faktiskt. Kostar den bara 1:-/milen i "bränsle" så har man ju ett rätt krångelfritt billiv iom leasingen. Känns som att man får rätt mycket för totalpengen..gthyni skrev:Med smärtfritt menar jag inte att det inte skulle fungera för många,Svensson skrev:Nja.. beror ju på. Jag har en kollega som har en Nissan leaf på privat leasing, tror den kostar runt 3000 SEK/månad inkl. allt. Han har den som pendlarbil till jobbet, 2 mil enkel väg och funkar klockrent enligt honom. Angående värmen så krävs det inte många kw för att värma kupén jämfört med vad elmotorerna kräver! Sen har jag ju inte annat att gå på än vaf han säger men han är nöjd. Det här är tio mil norr om polcirkeln och han kör den året runt. Sedan är det så klart inte den bilen han tar när han packar in familjen för stugfärd eller åker på älgjakt .gthyni skrev: men för "norrländska behov" kommer elbilen för överskådlig framtid inte att vara ett smärtfritt alternativ.
men det kräver ett visst mått av framförhållning och planering (och ev tillgång till en annan bil vid behov).
(f d Kiruna- och Lulebo)
alla villkor här:Tre års förbetald service, 14 300 SEK
En inspektion per år eller per 20 000 km (det som inträffar först), upp till 3 år eller 60 000 km
Fyra års förbetald service22 800 SEK
En inspektion per år eller per 20 000 km (det som inträffar först), upp till 4 år eller 80 000 km
Åtta års förbetald service, 43 300 SEK
En inspektion per år eller per 20 000 km (det som inträffar först), upp till 8 år eller 160 000 km
Garanti ingår i priset och kan överföras till nästa ägare. Om man inte köper service så påverkar det inte garantin.Din Tesla har 4-års, 80 000 km (det som inträffar först) begränsad nybilsgaranti och 8-års garanti med obegränsad körsträcka för HV-batteri och drivenhet. Tesla rekommenderar en årlig serviceinspektion varje år eller med 20 000 km intervall för att hålla fordonets prestanda på topp.