Systemkrav Cubase, hur kinkigt..?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Systemkrav Cubase, hur kinkigt..?

Inlägg av hitman »

Trots att jag jobbat med datorer i snart 20 år så har jag tydligen lyckats missa en del tekniska finurligheter... :oops:

Kör ett gammalt Cubase 5 på dator hemma. Har haft en Dell med 2,3 MHz doucore-processor och det har funkat bra.

Nu fick jag donera den datorn till mor & far, det blev kris sedan deras hem-PC lagt av. Jag har en äldre bärbar PC hemma som jag skulle kunna ha som musikdator, men den har en duocore-processor på endast 1,8 Mhz och kollar jag systemkrav på Cubase 5 så angav Steinberg minimum 2 MHz och att en tvåkärnig är att rekommendera.

Jag har inga stora krav på musikdator, spelar bara in för mitt eget nöje och behöver inte använda en uppsjö av pluggar och dylikt. Men kommer det inte funka över huvud taget eller finns det "bara" en risk att det hackar? Är en duocoreprocessor på 1,8 lika snabb (långsam?) som en enkelkärnig på 2 MHz?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Systemkrav Cubase, hur kinkigt..?

Inlägg av gthyni »

hitman skrev: Jag har inga stora krav på musikdator, spelar bara in för mitt eget nöje och behöver inte använda en uppsjö av pluggar och dylikt. Men kommer det inte funka över huvud taget eller finns det "bara" en risk att det hackar? Är en duocoreprocessor på 1,8 lika snabb (långsam?) som en enkelkärnig på 2 MHz?
Enklast är väl att testa. En tvåkärnig plugg är snabbare OM programmet är skrivit så att det gör saker parallellt (mer än en tråd) eller om man kör flera program som jobbar samtidigt, annars inte.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Systemkrav Cubase, hur kinkigt..?

Inlägg av Jellew »

Från wikipedia: "The improvement in performance gained by the use of a multi-core processor depends very much on the software algorithms used and their implementation" https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-core_processor" onclick="window.open(this.href);return false;

Om datorn har några år på nacken och lite mindre kraft i processorn än vad som rekommenderas kan det nog gå lite osmidigt till. Men det är väl bara att prova... Vad är det värsta som kan hända tror du?

Cubase har "kraschat" en dator för mig men det var bara att formatera den och det hade inget att göra med att datorn inte var kraftig nog utan Cubase verkade ha förstört några systemfiler i windows 10. Men värre än något i den graden bör det inte bli :)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Systemkrav Cubase, hur kinkigt..?

Inlägg av hitman »

Okej, jag kör en installation så får vi se hur det går. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Systemkrav Cubase, hur kinkigt..?

Inlägg av Jellew »

Berätta gärna hur det gick :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Systemkrav Cubase, hur kinkigt..?

Inlägg av Danne »

Internminnets storlek har ju också stor betydelse för datorprestandan och det går ju oftast att stoppa i större/fler om det är dåligt om det.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Systemkrav Cubase, hur kinkigt..?

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag tror det fungerar om du inte kör på med en massa plugins på stärkare. dyligt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Systemkrav Cubase, hur kinkigt..?

Inlägg av fieldflower »

Jag körde Studio One på en undermålig PC och visst gick det att köra, men då och då CPU-spikade den av okänd anledning vilket stoppade pågående inspelning.
Till editering och sånt gick den helt ok att använda, men till inspelning blev man bara tokig på den. Behövs ingen sådan störning då man har känsla för feeling och spelar in nästa list-1:a (nåja :roll: ).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Systemkrav Cubase, hur kinkigt..?

Inlägg av hitman »

Nu har jag installerat och så långt gick det bra. Har dock inte fått ljud i den första kvällen, det är dock helt normalt för mig - har sannolikt missat något i VST Connections
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar