Thunderbird till sonen

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Thunderbird till sonen

Inlägg av überfuzz »

Hej!

Jag är inte basist, har sneakat mig in här ändå. Nu söker jag lite experthjälp, eller snarare råd kanske. Planen är att köpa en bas till grabben. Han har spelat på en 3/4 bas nu i några år och vuxit ur den. Min deal på hans födelsedag var att jag köper vilken bas som helst bara han själv hittar SIN bas. När vi botaniserade på en lokal musikaffär fastnade han för en Thunderbird. Själv tyckte jag att den var rätt ok att spela på men fick aldrig chansen att höra den. Nu är det typ 90% att jag köper en Thunderbird till honom. Finns det något jag bör veta som kan sänka de här 90%..?
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av Grafen »

Inte direkt, men be honom prova den i ett axelband först så han inte får spatt på att balansen är lite speciell. Om inte är det bara att köra.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av hitman »

Är han en rocker? Då ska han ha T-birden. Om han är lite mer ambivalent och inte snöat in på nå´n enstaka genre - P-bas! :-)

Oavsett vilket - klart grabben ska ha en bas!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av whatawaste »

:lol:

"Får spatt" - ett gammalt klassiskt uttryck som används för sällan...

Antar att det är en Epiphone och inte Gibson som hägrar?! Gibsons finish och kvalitetskontroll är sisådär. Epiphonen som heter Classic, med genomgående hals, är trevlig. :)
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av gthyni »

Grafen skrev:Inte direkt, men be honom prova den i ett axelband först så han inte får spatt på att balansen är lite speciell. Om inte är det bara att köra.
+1
Den är ganska stor också om man inte är så stor själv, passa på att han kollar i spegeln så det inte ser helt ocoolt ut
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av überfuzz »

Jo han är stor, 3/4-basen är pytte... Ska säga åt honom att spegla sig med den. Kan låta trivialt, men men vem vill inte känna sig kool? :tummenupp: Håller med om att balansen i den är aningen lurig, iaf firebirden som jag spelat (kör inte bara bas själv).

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av blackparkas »

Personligen har jag inga problem med finishen på Giobsons åskfåglar, har testat måååånga och alla har enligt uppfyllt kraven för ett bra instrument.

Värt att veta är att Gibsons halsar är betydligt smalare och skönare (förutsatt att man gillar smala halsar) än vanliga Epiphones.
Osäker på hur halsarna på de olika modellerna av Thunderbird är dock, som pro och classic t.ex.

Ligger väl en Greco ute på Blocket som är snorsnygg, förmodligen skitbra också.
Kostar som en Gibson dock och JAG hade köpt en Gibson även om Grecon låter bra, är bra byggd och har kromad hardware..

Orvilles Thunderbird är dock den Thunderbird jag haft som låtit bäst tror jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av Bullen »

Epiphone classic pro eller vanliga pro är tveklöst mest för pengarna om du köper nytt. Ett helt annat instrument än standard epiphone. Föredrog den framför min gibson jag hade.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av überfuzz »

Epilog
Jag köpte en thunderbird till honom och han blev glad. Värt att nämna är att gibsons spelar i en annan liga än epiphons thunderbird. Tex balansen, som nämndes här ovan, är helt perfekt i gibsons, inte så med epiphones.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av Henko »

überfuzz skrev:Epilog
Jag köpte en thunderbird till honom och han blev glad. Värt att nämna är att gibsons spelar i en annan liga än epiphons thunderbird. Tex balansen, som nämndes här ovan, är helt perfekt i gibsons, inte så med epiphones.
Där levlade du upp rejält som förälder kan man väl säga. Hatten av!
P-basar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av blackparkas »

Gött!

Det är en STOR skillnad i spelkänsla och kvalitetskänsla mellan Epiphone och Gibson.
Smäckrare hals som sagt på Gibson och bättre ljud..
Någon nämnde PRO-T-birdsen tidigare här och visst, de är också bra, rejält kliv upp från en standard Epiphone, men de känns lite väl mycket Asien-bygge tycker jag i jämförelse med en Gibson.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av RolleHarris »

Gibson är ju alltid Gibson. En Epiphone kommer alltid kännas som en kopia. Att man inte riktigt är där, jag får samma känsla av Sandberg och Maruzzzykzxcxhjgftjy och Lakland Skyline. Tyvärr. Men så är det
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av blackparkas »

RolleHarris skrev:Gibson är ju alltid Gibson. En Epiphone kommer alltid kännas som en kopia. Att man inte riktigt är där, jag får samma känsla av Sandberg och Maruzzzykzxcxhjgftjy och Lakland Skyline. Tyvärr. Men så är det

Sandberg håller jag inte med om, men de andra, ja. Faktiskt.
Skyline-basar finns det några väääldigt vääääldigt bra.
Men de känns ändå... som kopior.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av gthyni »

Jag är också tveksam till Sandberg, utmärkta basar, men ger mig inte den geniuna känslan. Om man tar två basar som är inspirerade av alla basars moder en Sandberg Cal och MM Cutlass så är det ingen tvekan att jag skulle välja Cutlassen. Kan vara inbillning dock.
Senast redigerad av gthyni den tor 12 jan 2017, 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av blackparkas »

Nä. Sandberg tycker jag känns rediga.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Thunderbird till sonen

Inlägg av RolleHarris »

blackparkas skrev:Nä. Sandberg tycker jag känns rediga.
Sandberg känns bra tycker jag, men ändå. Den jag hade ett kort tag var ju en bra bas men ändå. En Fenderkopia, fast den säkert kostade 15000kr ny så var det ju en fenderkopia. Precis som Sadowsky haha. Ja jag är märkesfixerad, men Fender är Fender ;)
Skriv svar