Oktavpedalångest...

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Oktavpedalångest...

Inlägg av mikkejohansson »

Har använt Octabass i många år och är liksom tillfreds med soundet, vet vad som kommer liksom...

Men det blir mer och mer tydligt som man läser här och där att en del EBS-pedaler blir "dåliga" med åren... En Octabass jag hade började "prassla" i bypassläge och den jag har nu har fått nåt pipljud som hörs ibland. Tror inte det sitter i strömmen heller.

Har börjat fundera på att byta spår och testa nån annan oktavpedal. Gillar mångsidigheten med Octabass att både kunna få en ganska "slät" subbig oktav och lite mer karaktär med midläget.

Så då är frågan; MXR, Aguilar eller chansa på en EBS Studio Edition? Har kikat lite på 3leaf men det känns inte som det sound jag söker. Samma sak med Subblaster och kloner, asfett absolut men...inte riktigt rätt.

Nu tänkte jag att ni skulle snacka mig tillrätta här...hur är MXR och Aguilar jämfört med (fungerande) Octabass? Nån som testat Studio Edition?
Fender - Pedaler - GK - TKS
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av theLopp »

Kan verkligen ingenting om oktavtrampor, sålde precis en Subway för att den inte användes då jag precis köpt en Eventide H9 som jag tycker låter fantastiskt. MEN vad gör jag nu då, jo jag beställde precis TCs nya Sub'N'Up, tyckte den verkade rolig. ;-) Kanske ett alternativ?
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av lekamen »

Jag har testat lite olika och alltid kommit tillbaks till den bruna och elaka OC-2'an. Just nu (min tredje) är en MIJ och är kalasbra. Svårslagen oktavtrampa enligt mig, men då har jag inte testat TC'n förstås :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av mikkejohansson »

theLopp skrev:Kan verkligen ingenting om oktavtrampor, sålde precis en Subway för att den inte användes då jag precis köpt en Eventide H9 som jag tycker låter fantastiskt. MEN vad gör jag nu då, jo jag beställde precis TCs nya Sub'N'Up, tyckte den verkade rolig. ;-) Kanske ett alternativ?
TC:n verkar falla mer i samma skola som POG va? Digital med både upp och ner (har lärt mig att enda sättet att få analog oktav upp är fuzz/octavia :) ). Mhmmm....aldrig riktigt fallit för POG-soundet men kanske får kolla in TC.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av Geddan »

Har en dylik.
Kan väl inte påstå att jag testat skiten ur den, men den känns vettig och har ju en hel del inställningsmöjligheter.
T.o.m. dipswitchar inuti för hur mid-knappen ska funka.

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av Basmagnus »

Jag kör på 3 olika. OC-2, klassiker som jag mest använder för att bara köra oktavsignalen som syntheffekt. Pog för att dubbla med övre oktav. Samt Octaray för vanlig oktavering och dess feeeta ton. Hittade även en bortglömd Octabass i ett skåp nyligen. Till salu men kan tänkas behålla som ytterligare alternativ.
Inget är svar på dina frågor utan jag pladdrar bara om mig själv :-)
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av Basstore »

Ja kör Octavius från T-Rex.
Vet att den är digital men den triggar o låter helt klart bäst av alla ja testat.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
multipart
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 16:26
Ort: Eskilstuna, Sweden

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av multipart »

Har ju med kört EBS och varit relativt nöjd. Fast både den och MXR färgar ljudet en smula (gillar MXR:en med! Lite growl eller färg behöver inte vara fel!). Ett mer transparent alternativ är annars Aguilar. Testade den grundligt på London Bass show och blev mäkta impad. Lät & trackade sketbra! (Förbenat synd att de är lite stora bara).
Förra veckan fick jag tipset av en annan erfaren yrkesbasist i en synnerligen etablerad musikaffär att T.rex is da shit och är den som triggar allra bäst och dessutom är transparent. (Har personligen noll erfarenhet av dem, men övertygelsen gjorde att jag starkt funderar på att komplettera med en Trex Quint Machine - deras mer kompakta oktavtrampa med dubbla oktaver samt om man vill även en kvintkontroll.) Är inte heller helt förtjust i POG som oktaver (ljudmässigt) utan använder den med mest som oktav upp. OC-2 är ju fortfarande en go´ klassiker för mer "subbiga synthljud". Faktum är att MarkBass oktav med låter bra, men den trackar inte lika bra. Den "growligaste" och kanske konstigaste oktavern är nog Exars variant. Brölar som en bisonoxe med dålig mage! Personligen använder jag helst min H9 för de flesta av mina oktavändamål numera - såväl som clean oktaver som dubstep, sub eller mer synthiga! Den är klockren! ..utom då den är "upptagen" som annan effekt. 8)
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av Danny »

Jag har också en OC-2 som låter svinbra. För en sak. Precis som Basmagnus skriver den synthiga oktaven ner.
Funderar på att skaffa en digital trampa som triggar lite bättre. Och som har ett annat sound för "vanlig" oktavering.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av funkys**t »

Har använt OC-2 i många år. Samtidigt hade jag en Octabass på pedalbordet men som alltid var avstängd då den överträffades av japanen.
Nu kör jag på MXR Octave Deluxe, som dock är ett OC-2 substitut... Men låter hyfsat lik.
En jag inte testat ännu men som verkar bra är Aguilar Octamizer. Jag gillar att det finns en tonkontroll till oktaven.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av bootsy »

Ampeg sub blaster är bäst.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av Basmagnus »

bootsy skrev:Ampeg sub blaster är bäst.
Octaray är tillräckligt nära för att vinna med sin storlek.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av mikkejohansson »

Känns lite som att MXR och Aguilar har fördelen att kunna vara både hyfsat "transparenta/subbiga" och ha mer karaktär/growl...

Tar verkligen Octamizern mer plats än t ex MXR med tanke på att den har jacken på ovansidan?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
multipart
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 16:26
Ort: Eskilstuna, Sweden

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av multipart »

Hur som helst så önskar vi alla att din oktavpedalångest ska förvandlas till snar oktavpedalglädje! :P
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av lowfreq »

Själv har jag (som väldigt många andra) en OC-2 som funkar kanon för det jag gör.

Har tidigare haft MXR Bass Octave Deluxe som jag gillade skarpt, och som "funkys**t" säger så tycker jag att den är väldigt lik OC-2:an i ljudet. Plus att MXR:en har mid-boost-knappen för ett mer aggressivt ljud, vilket gör att jag tycker den är bättre än OC-2.

EBS OctaBass har jag också alltid gillat skarpt!

POG - hur roligt ljud har den? :?

SubBlastern är ju bra om man har behov av ett mer o-distinkt ljud med kolossalt mycket basmuller.

- Skulle JAG välja oktavpedal idag så hade jag valt MXR:en! (eller OctaBass)
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av mikkejohansson »

lowfreq skrev:
- Skulle JAG välja oktavpedal idag så hade jag valt MXR:en! (eller OctaBass)
Skulle du säga att det går att få MXR:en att låta likt Octabassen? Tänker främst på det mer "subbiga" ljudet i low-läget på EBS. Gillar att ha det där låga som knappt hörs som ett sound utan mer bara känns i PA:t...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av Enbasist »

Har inte hittat något som funkat bättre än den gamla ursprungliga Boss OC-2 octaver... än iaf.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Oktavpedalångest...

Inlägg av funkys**t »

mikkejohansson skrev:
lowfreq skrev:
- Skulle JAG välja oktavpedal idag så hade jag valt MXR:en! (eller OctaBass)
Skulle du säga att det går att få MXR:en att låta likt Octabassen? Tänker främst på det mer "subbiga" ljudet i low-läget på EBS. Gillar att ha det där låga som knappt hörs som ett sound utan mer bara känns i PA:t...
Det tycker jag. Det finns två olika typ av oktav. En mer "subbig" och en som påminner om OC-2:an. Finurliga är att det är en kontroll till varje så man kan mixa ihop dem. :)
Synd bara att har gett dem så töntiga namn...
Senast redigerad av funkys**t den mån 16 maj 2016, 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av funkys**t »

Jag brukar också använda mid-boostknappen utan oktav, för att få lite tydligare ljud vid solospel. Funkar kanon!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av lowfreq »

funkys**t skrev:
mikkejohansson skrev:
lowfreq skrev:
- Skulle JAG välja oktavpedal idag så hade jag valt MXR:en! (eller OctaBass)
Skulle du säga att det går att få MXR:en att låta likt Octabassen? Tänker främst på det mer "subbiga" ljudet i low-läget på EBS. Gillar att ha det där låga som knappt hörs som ett sound utan mer bara känns i PA:t...
Det tycker jag. Det finns två olika typ av oktav. En mer "subbig" och en som påminner om OC-2:an. Finurliga är att det är en kontroll till varje så man kan mixa ihop dem....
+1
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av aacee »

Har du vägarna upp mot Luleå så har jag en MXR du kan låna för utvärdering.

Är så nöjd med min Subblaster klon så jag har inte tagit mig tid att utforska MXR:en ännu.
Den lär ligga orörd fram till hösten...
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av Henko »

lowfreq skrev: SubBlastern är ju bra om man har behov av ett mer o-distinkt ljud med kolossalt mycket basmuller.
Det är just därför den är så bra. Det är väl bas vi spelar? ;)
P-basar
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av Basmagnus »

Dagens tips: ställ oktavsignalen lågt så det mest bara fetar till tonen, och kliv på den på t.ex refränger eller ställen där gitarristen trampar på fetdisten. Så man använder den mer som boost än oktaveffekt. Mycket effektivt för extra köttma. Funkar väldigt bra med en fet octaver typ subblaster/octaray eller OC-2.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av bootsy »

Basmagnus skrev:Dagens tips: ställ oktavsignalen lågt så det mest bara fetar till tonen, och kliv på den på t.ex refränger eller ställen där gitarristen trampar på fetdisten. Så man använder den mer som boost än oktaveffekt. Mycket effektivt för extra köttma. Funkar väldigt bra med en fet octaver typ subblaster/octaray eller OC-2.
Detta har jag använt mig av mycket sedan du lärde mig trickset.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Oktavpedalångest...

Inlägg av mrbaloo »

mikkejohansson skrev:
lowfreq skrev:
- Skulle JAG välja oktavpedal idag så hade jag valt MXR:en! (eller OctaBass)
Skulle du säga att det går att få MXR:en att låta likt Octabassen? Tänker främst på det mer "subbiga" ljudet i low-läget på EBS. Gillar att ha det där låga som knappt hörs som ett sound utan mer bara känns i PA:t...
Nu är jag iofs inte speciellt insatt i oktaveffekternas land mer än jag använder det som finns i Zoom B3 ibland. Men det där "subbiga" loga som knappt hörs borde väl passa in på en Aphex Bass Xciter, eller?

Ja, jag lovar att prova mig fram i oktavpedalsdjungeln någon gång... :vinkar:

/MrBaloo
Skriv svar