Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

Idag får jag hem min finbas med nytt justerbart stall. Det ska bli spännande och höra om det blir någon skillnad i tonen...
Senast redigerad av Roger Hedin den ons 18 maj 2016, 17:28, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt stall och fodral till finbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

Ms. Christova har kommit hem med ett nytt justerbart stall och lite ljudpinnejustering. Jag blir fortfarande förvånad över hur stor ton denna bas har, trots att den bara är drygt fyra år gammal. Hur ska den inte låta efter hundrafyra...?
Bild
Så här blev det; Joseph Teller-stall plus arbete: 3600 SEK. Det känns som hemma...
Senast redigerad av Roger Hedin den ons 18 maj 2016, 17:28, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nytt stall på finbasen...

Inlägg av bjelkeman »

Sluta. Du ger mig kontra-GAS fast jag inte kan spela kontra. :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Nytt stall på finbasen...

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Sluta. Du ger mig kontra-GAS fast jag inte kan spela kontra. :D
Du kommer nog inte att kunna släppa kontratanken. ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt stall och fodral till finbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har finbasen beställt en sån här:
Bild
Soundwear bag...

...och en sån här:
Bild
David Gage Realist Life Line...

Snart kan vi börja vara aktiva på riktigt...
Senast redigerad av Roger Hedin den ons 18 maj 2016, 17:28, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
multipart
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 16:26
Ort: Eskilstuna, Sweden

Re: Nytt stall på finbasen...

Inlägg av multipart »

Bra där! Prylmästaren banar väg och visar oss andra som kommer efter var skåpet ska stå! Hoppas du får lite tid att spela, inte bara spendera no snart! :tummenupp:
Fender|Sandberg|Warwick|Maruszczyk|G&L|MarkBass amp|EBS amp|Ampeg amp|Hartke|SubDecay|Eventide|Xotic|TC Electronic|Torpedo|Kemper|
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt stall och fodral till finbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

multipart skrev:Bra där! Prylmästaren banar väg och visar oss andra som kommer efter var skåpet ska stå! Hoppas du får lite tid att spela, inte bara spendera no snart! :tummenupp:
Jo. Jag har inte velat ta ut basen på äventyr då bagen som följde med var lite för trång och av sladdrig kvalitet. Det är ju en 4/4-bas som är lite extra stor på alla håll och kanter, helträ dessutom. Jag antar att det tarvas lite bra stoppning runtom för att man inte ska ställa till med något. Jämfört med slaskkontran av plywood så väger den här en del, så jag vill ha den väl skyddad. En vanlig Realist blev för bumlig på den basen; jag tror Realist LifeLine kommer att låta bättre. Nä - inte mer spendera nu. Nu ska den in i ruljansen och få låta lite utanför vardagsrummet... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har den nya Soundwear-bagen kommit. Sitter som gjuten!
Bild
När man sätter ner basen på golvet som på bilden låter det inte längre klonk, utan mer fffufff. Rejäl vaddering, rejäla handtag och extra skydd på de rätta ställena. Om man bär basen som en portfölj, vilket säkert blir tröttsamt längre sträckor, balanserar allt bra. Kanonfodral. Snacka om åkpåse...!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av Svensson »

Roger Hedin skrev:Nu har den nya Soundwear-bagen kommit. Sitter som gjuten!
Bild
När man sätter ner basen på golvet som på bilden låter det inte längre klonk, utan mer fffufff. Rejäl vaddering, rejäla handtag och extra skydd på de rätta ställena. Om man bär basen som en portfölj, vilket säkert blir tröttsamt längre sträckor, balanserar allt bra. Kanonfodral. Snacka om åkpåse...!
Såg riktigt rejäl ut! Har själv en Rockbag, kanske borde fundera på att uppgradera...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag hade som inget val annat än denna; inga andra bagar jag sett var tillräckligt långa, även om de andra måtten stämde. Basen är rejält stor. Bra hur som helst...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu är Realist LifeLine monterad. Det låter bra direkt ur lådan. Bara så där. Jag är nöjd.
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

Den låter lika bra rakt in i stärkaren (Magellan 800 med en TKS 112 med tweeter) som genom preamp och in i stärkaren. Den stor TKS 2126 har jag inte provat att köra genom än. Jag ska också testa med RMI BasSwitch och/eller Fishman Platinum Pro Eq rakt in i analogingången på Bose-systemet också. Jag misstänker att det blir väldigt mycket mer "akustisk karaktär" då, men den som lever får se/höra...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
nilsrp
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 07:57

Re: Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av nilsrp »

Har inte hängt med riktigt från början.
Christova är en ...? Christopher?
Realist piezon verkar vara prydligt på plats.
Har själv en Realist Wood som jag är tillfreds med.
Noterar ett König & Meyer stativ.
Har i mitt fall varit väldigt bra.
Är det en luftfuktare som hänger i f-hålet på en av bilderna?
Känns som ett aktuellt ämne i dessa torra tider.

Hade varit kul med ljudprov på din uppställning!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

nilsrp skrev:Har inte hängt med riktigt från början.
Christova är en ...? Christopher?
Realist piezon verkar vara prydligt på plats.
Har själv en Realist Wood som jag är tillfreds med.
Noterar ett König & Meyer stativ.
Har i mitt fall varit väldigt bra.
Är det en luftfuktare som hänger i f-hålet på en av bilderna?
Känns som ett aktuellt ämne i dessa torra tider.

Hade varit kul med ljudprov på din uppställning!
Hallå Nils,

Basen är byggd av ett "byggeri" som heter Kremona Studio och ligger i Bulgarien. Den var en custom-beställning av en dansk basist, tillika polischef av super-heman-karaktär. Jag köpte den av honom via en numera uppköpt och nedlagd butik i Köpenhamn, Marno Sörensen. Fantastisk ton, helmensur, men med trekvartskropp. Stor som två hus! Helträ rakt igenom. Min fru döpte basen efter killen som byggde den. :D

K&M-stativet är bra, men det är lite bökigt att få ner stackeln i "koppen" utan att den hänger upp sig på kanten.

Luftfuktaren är väl mer ögonfröjd och utifall-att då jag har en rejäl luftfuktare i vardagsrummet vintertid. Nu på sommaren brakar luftfuktigheten rakt upp till runt 50% enligt min hygrometer, så nu hänger den nog mer där för syns skull.

Jag är usel på det där med ljudklipp. Realist Copperhead lät riktigt riktigt illa på den här basen, som då hade ett fast stall. Musikverkstaden i Norrköping installerade det justerbara stallet; det blev hur bra som helst.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
nilsrp
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 07:57

Re: Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av nilsrp »

Tack för besked!
Lite udda "fågel" med andra ord!
Roligt med sådana basar!
När det gäller K & M stället gjorde jag fel en gång.
Numera greppar jag basen om halsen och stackelpinnen.
Sätter stackelpinnen i "triangeln" där nere.
Reser upp basen och landar i stödet.
Har varit en "bulletproof" metod.
Min är 3/4 så det kanske fungerar även med din?
När det gäller inspelning i enkla former för små pengar värderar jag Zooms H2n högt.
Har haft oförskämt mycket nytta av denna lilla enkla pryl.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Re: Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av Fredrik68 »

Vad kostade fodralet och av vilket märke är det?
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

Fredrik68 skrev:Vad kostade fodralet och av vilket märke är det?
https://www.thomann.de/se/soundwear_per ... 3244_4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dyrt men "värt"! Enda nackdelen är att det är lite svårstuvat i förrådet. Det vill liksom inte ligga där man lägger det... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Re: Nytt stall och nytt fodral till finbasen...

Inlägg av Fredrik68 »

Tack för länken
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Skriv svar