Darkglass Vintage Ultra

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av lowfreq »

blackparkas skrev:Jag tycker iofs att det finns ett hål att fylla i marknaden med pedaler med rejält med gain och som passar till modern metal t.ex.
Där ligger ju Darkglass väldigt bra till, även om ljudet i sig kanske inte faller mig i smaken.

Är det NÅT som marknaden är totalt överskriden med är det väl paddor för de som vill låta vintage och gammalt sprucket rör..

Tycker gott Darkglass kan få lite cred för att ta fram en pedal som inte låter som allting annat.
Jo, det har du rätt i.

Förresten så vet jag vad jag vill ha och som jag tror är kanon - Noble Pre/DI

:)
Don't mess with me, I do not want any treble!
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av theLopp »

lowfreq skrev:
blackparkas skrev:Jag tycker iofs att det finns ett hål att fylla i marknaden med pedaler med rejält med gain och som passar till modern metal t.ex.
Där ligger ju Darkglass väldigt bra till, även om ljudet i sig kanske inte faller mig i smaken.

Är det NÅT som marknaden är totalt överskriden med är det väl paddor för de som vill låta vintage och gammalt sprucket rör..

Tycker gott Darkglass kan få lite cred för att ta fram en pedal som inte låter som allting annat.
Jo, det har du rätt i.

Förresten så vet jag vad jag vill ha och som jag tror är kanon - Noble Pre/DI

:)
Den har jag precis beställt! Om man har en boost innan så ska det tydligen gå att få lite OD.

Annars kan jag rekommendera Two Notes Le Bass, också rör. Två kanaler, en ren och en OD/Dist och en massa finesser.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av peppe »

Testade Darkglass vintage den lilla modellen å tyckte den lät skitbra i vissa inställningar. Dock blev den lyckan lite grådassig då jag upptäckte att EBS Multidriven lät precis likadant!? Inte nu att över att Darkglassen å EBS'en lät dåligt nån av dom men just över den hypen som jag än en gång gick på!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av kmo »

Retar fortfarande på att jag sålde min första moddade TS-9a, den lät gudomligt. Haft fler efter som varit bra, men inte lika bra.....
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

Vad var det för mod på TS9:an?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av lekamen »

peppe skrev:Testade Darkglass vintage den lilla modellen å tyckte den lät skitbra i vissa inställningar. Dock blev den lyckan lite grådassig då jag upptäckte att EBS Multidriven lät precis likadant!? Inte nu att över att Darkglassen å EBS'en lät dåligt nån av dom men just över den hypen som jag än en gång gick på!
Nämen? Jasså, då är det ju bara att spraya EBS'en silvrig och vara nöjd!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av kmo »

blackparkas skrev:Vad var det för mod på TS9:an?
Kommer tyvärr inte ihåg, köpte den som "basmoddad". Bästa od som passerat revy, har blivit några..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag gillar mina Ts9 också... Men använder dem aldrig nuförtiden... :(

Den ena kan jag inte sälja av sentimentala skäl, första OD:n jag köpte...
Den andra är en Analogman-moddad TS9DX och den känns lite för ball för att sälja... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av kmo »

blackparkas skrev:Ja, jag gillar mina Ts9 också... Men använder dem aldrig nuförtiden... :(

Den ena kan jag inte sälja av sentimentala skäl, första OD:n jag köpte...
Den andra är en Analogman-moddad TS9DX och den känns lite för ball för att sälja... :D
Du kan få byta den första mot en ytterligare Flux :D :vinkar: :tummenupp:
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

kmo skrev:
blackparkas skrev:Ja, jag gillar mina Ts9 också... Men använder dem aldrig nuförtiden... :(

Den ena kan jag inte sälja av sentimentala skäl, första OD:n jag köpte...
Den andra är en Analogman-moddad TS9DX och den känns lite för ball för att sälja... :D
Du kan få byta den första mot en ytterligare Flux :D :vinkar: :tummenupp:

Nja... känns som att 3 Fluxar räcker... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av lekamen »

peppe skrev:Testade Darkglass vintage den lilla modellen å tyckte den lät skitbra i vissa inställningar. Dock blev den lyckan lite grådassig då jag upptäckte att EBS Multidriven lät precis likadant!? Inte nu att över att Darkglassen å EBS'en lät dåligt nån av dom men just över den hypen som jag än en gång gick på!
Men skämt åsido, det var en intressant synpunkt! Jag har ju en multidrive som jag iofs gillar när jag tänker efter, men VMT ska ju ha en bra mid-karaktär vad jag läst mig till, och multidriven tycker jag väl inte riktigt känns på det viset. Är VMT lite åt ts-hållet?
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av peppe »

lekamen skrev:
peppe skrev:Testade Darkglass vintage den lilla modellen å tyckte den lät skitbra i vissa inställningar. Dock blev den lyckan lite grådassig då jag upptäckte att EBS Multidriven lät precis likadant!? Inte nu att över att Darkglassen å EBS'en lät dåligt nån av dom men just över den hypen som jag än en gång gick på!
Men skämt åsido, det var en intressant synpunkt! Jag har ju en multidrive som jag iofs gillar när jag tänker efter, men VMT ska ju ha en bra mid-karaktär vad jag läst mig till, och multidriven tycker jag väl inte riktigt känns på det viset. Är VMT lite åt ts-hållet?
Som sagt med VMT hittade jag några inställningar jag gillade skarpt. Och dessa inställningar hittade jag även på Multidriven å det lät nära nog exakt lika! Sen vet jag inte om jag tycker alla distar/od's (å det är många) inkl. TS-kloner jag testat låtit så hemskt olika i karaktär! Är väl smått döv kanske?? Tror inte man kan uppfinna hjulet hur många ggr som helst serru;-)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av lowfreq »

theLopp skrev:
lowfreq skrev:
Förresten så vet jag vad jag vill ha och som jag tror är kanon - Noble Pre/DI

:)
Den har jag precis beställt! Om man har en boost innan så ska det tydligen gå att få lite OD....
Låter perfekt!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker i alla fall att VMT är väldigt långt ifrån TS-soundet, även om det kanske går att ratta in sig någorlunda nära..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av lekamen »

blackparkas skrev:Jag tycker i alla fall att VMT är väldigt långt ifrån TS-soundet, även om det kanske går att ratta in sig någorlunda nära..
Okej, det är nog bara att köpa och testa med egna öron.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av lekamen »

Nu har jag lånat en VMT av en sjysst kille :) Jag håller verkligen med om att den har precis samma karaktär som en EBS multidrive, precis den typ av finkornig dist jag vill ha. Och efter första testen avfärdade jag VMT med att jag klarar mig på min gamla EBS, men efter lite mer lek så älskar jag vmt'n. Den har lite annorlunda EQ-profil än MD, och blenden gör verkligen skillnad. Den slår tillochmed min VT-Bass som favoritdrive. Jag måste absolut skaffa en VMT deluxe eller kanske Ultra när den väl dyker upp.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av peppe »

lekamen skrev:Nu har jag lånat en VMT av en sjysst kille :) Jag håller verkligen med om att den har precis samma karaktär som en EBS multidrive, precis den typ av finkornig dist jag vill ha. Och efter första testen avfärdade jag VMT med att jag klarar mig på min gamla EBS, men efter lite mer lek så älskar jag vmt'n. Den har lite annorlunda EQ-profil än MD, och blenden gör verkligen skillnad. Den slår tillochmed min VT-Bass som favoritdrive. Jag måste absolut skaffa en VMT deluxe eller kanske Ultra när den väl dyker upp.
Kul! Skulle också vilja ha en VMT av nån form å få testa ordentligt och även live! Jag gillade det jag hörde även om haksläppet över hypen om den inte infann sig då jag som snabbast fick testa!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av 41HZ »

Haha @lowfreq. Skulle inte uttryckt mej likadant, men i stort håller jag med dej. Är inte alls intresserad av deras pedaler för jag gillar inte alls ljudet. Däremot gillar jag företaget och tänket bakom, men det funkar bara inte för mej.
Har sett och hört en heldel basister som använder en b7k sist i kedjan med helt rent ljud. Som sedan stackar 1-2 andra pedaler/eller en vintage-padda för olika dist. Och de har fått till bra dist/overdrive, men men.
Den nya vintage-ultra kan jag tänka mej hade funkat för mej, men skiter nog i den ändå. Känner att det jag har nu redan är tillräckligt bra.

Det jag stör mej mest på(och det är inte Darkglass fel)är hur "hela" basvärlden beskriver det som sänt direkt från gud. Det är lite som när sansamp kom, som jag också tyckte lät skit haha
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av bjelkeman »

41HZ skrev: Det jag stör mej mest på(och det är inte Darkglass fel)är hur "hela" basvärlden beskriver det som sänt direkt från gud. Det är lite som när sansamp kom, som jag också tyckte lät skit haha
Va? Är inte Doug en halvgud? Jag menar om man tar det baklänges, som ju är kutym inom metall, så blir det ju Guod. Där är det. Svart på vitt. :twisted:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Darkglass Vintage Ultra

Inlägg av lowfreq »

41HZ skrev:Haha @lowfreq. Skulle inte uttryckt mej likadant, men i stort håller jag med dej. Är inte alls intresserad av deras pedaler för jag gillar inte alls ljudet. Däremot gillar jag företaget och tänket bakom, men det funkar bara inte för mej.
Har sett och hört en heldel basister som använder en b7k sist i kedjan med helt rent ljud. Som sedan stackar 1-2 andra pedaler/eller en vintage-padda för olika dist. Och de har fått till bra dist/overdrive, men men.
Den nya vintage-ultra kan jag tänka mej hade funkat för mej, men skiter nog i den ändå. Känner att det jag har nu redan är tillräckligt bra.

Det jag stör mej mest på(och det är inte Darkglass fel)är hur "hela" basvärlden beskriver det som sänt direkt från gud. Det är lite som när sansamp kom, som jag också tyckte lät skit haha
:D
När jag läser det jag skrev så håller jag med om att jag uttryckte mig onödigt respektlöst. Det vill jag nog be om ursäkt för. Jag var nog på dåligt humör. Dålig ursäkt, men men..
Det är ju givetvis så att väldigt många gillar Darkglass. Metall-basister är ju ingen liten grupp direkt.
Och företaget Darkglass är smarta, DET råder det ingen tvekan om. :wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar