Latency

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Latency

Inlägg av Kurisawa »

Hejsan
Brukar använda Amplitube, Guitar rig och Addictive drums
Jag har ett Lexington Alpha USB interface som har funkat i flera år.
För ett tag sedan började jag få problem med latency. Tänkte att min dator blivit gammel och slö så jag gick och köpte mig en ny dator, men problemet kvarstår.
Det krånglar endast när man kör typ Amplitube. Den rena signalen in är det inget fel på.
Kan det va fel på ljudkortet?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Latency

Inlägg av Aslan »

Har du kollat vad Buffersizen är inställd på?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Latency

Inlägg av Kurisawa »

Inte riktigt säker på hur man gör det. Jag kör cubase eller reaper.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Latency

Inlägg av Aslan »

Har själv Logic så har inte riktigt koll på hur det är hos dig. Har du nån Audio-meny i programmen eller ljudkortets mjukvara? Jag brukar ha Buffer Size på 64 vilket brukar ge bra latency.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Latency

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag kan inte säga det här NOG många gånger.....
SKAFFA ETT INTERFACE MED DIREKTLYSNING. Spela inte in med latency. Buffersize 64 i logic är en jävla TIMMES roundtrip.
Det din hjärna reagerar på och förhåller sej till(förutsatt att du inte är helt sönderrökt/söndermorfinerad etc) är något som hänt tidigare vilket innebär att du omedvetet spelar utifrån något som inte gäller längre. Det hände nyss.
"Oj, jag ligger efter" så då lägger du dej lite på vilket får till följd att du hamnar FÖR tidigt för du hör ju inte vad du GÖR utan vad du GJORT.
Än värre är det med sång och pitchande. Huvva. SNÄLLA människor, spela inte in med latency. 2 ms tcker jag är ngn sorts magisk gräns och det är väl vad protools hd och UAD har vid 44.1 khz 24 bit. Jag har en monsterstationär mac med logic och på 32-buffer så är en roundtrip uppe över 5 ms även om logic påstår ngt annat.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Latency

Inlägg av Aslan »

Intressant tanke. Latencyn märks nog mer än man tror...
När jag gör studiojobb har jag en preamp innan ljudkort och använder en högtalarsimulator i datorn. Hur gör du för att spela in i realtid utan att bara ha ren direktsignal? Alla tips är hjärtligt välkomna. Alltså utan att micka upp förstärkare för ljudlös/hörlursinspelning:)
Ursäkta lite OT:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Latency

Inlägg av fieldflower »

Gissningsvis ren signal till monitor och nån effekt av nåt slag så det känns bra att spela..?
Har ett inbyggt reverb i mitt lilla Focusrite-interface som bara påverkar monitorlyssningen som jag drar på lite då jag sjunger in sång - det är verkligen apbra för känslan att få lite reverb på lyssningen men samtidigt slippa latency.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Re: Latency

Inlägg av Simon »

fieldflower skrev:Gissningsvis ren signal till monitor och nån effekt av nåt slag så det känns bra att spela..?
Har ett inbyggt reverb i mitt lilla Focusrite-interface som bara påverkar monitorlyssningen som jag drar på lite då jag sjunger in sång - det är verkligen apbra för känslan att få lite reverb på lyssningen men samtidigt slippa latency.
Smart funktion! Vilket Focusrite har du?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Latency

Inlägg av GandhiMK2 »

Aslan skrev:Intressant tanke. Latencyn märks nog mer än man tror...
När jag gör studiojobb har jag en preamp innan ljudkort och använder en högtalarsimulator i datorn. Hur gör du för att spela in i realtid utan att bara ha ren direktsignal? Alla tips är hjärtligt välkomna. Alltså utan att micka upp förstärkare för ljudlös/hörlursinspelning:)
Ursäkta lite OT:)
I the best of all words så har man en bra splitbox eller kan splitta i mixerbordet och skicka en ren signal in till interface och en annan via tex en sansamp. Eller så spelar man in med sansamp.
I min studio så har jag just nu en Palmer splitbox så att jag går ,post neve pre, till splitboxen och sen går ena signalen in i logic(där jag väljer NO OUTPUT istället för att mute'a vilket gör att jag kan lägga reverb på den kanalen om det är sång jag spelar in) och den andra signalen går till en comp (om d e aång) eller så kopplar jag in en sansamp om jag vill förlusta mej. Ofta lyssnar jag bara på linesignalen.
I samma mixer har jag stereo out fr interface och så ställer jag den balans jag vill ha mellan bas/sång och bakgrund i mixern.
Det kräver iofs lite extra saker och strul men i mitt fall, där jag framför allt sjunger in saker dagligen, så finns inte en chans att jag sliter jt min hjärna ,röst och datormus med att inte sjunga i nuet snarare än i förhållande till nyss-et. :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Latency

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:Gissningsvis ren signal till monitor och nån effekt av nåt slag så det känns bra att spela..?
Har ett inbyggt reverb i mitt lilla Focusrite-interface som bara påverkar monitorlyssningen som jag drar på lite då jag sjunger in sång - det är verkligen apbra för känslan att få lite reverb på lyssningen men samtidigt slippa latency.
Du har väl ampsims och kompressorer? Mycket större YIHAAAA-faktor än reverb som kan adderas med maaaassor med ms latency om du inte är helt allergisk emot pre-delay..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Latency

Inlägg av fieldflower »

Simon skrev:
fieldflower skrev:Gissningsvis ren signal till monitor och nån effekt av nåt slag så det känns bra att spela..?
Har ett inbyggt reverb i mitt lilla Focusrite-interface som bara påverkar monitorlyssningen som jag drar på lite då jag sjunger in sång - det är verkligen apbra för känslan att få lite reverb på lyssningen men samtidigt slippa latency.
Smart funktion! Vilket Focusrite har du?
Focusrite saffire pro 24 dsp

Gillar även lyssningssimuleringen. Känns som en lite cheesy funktion, men då jag mixat så det funkar hyfsat i alla simulerade miljöer låter faktiskt slutresultatet bra genom en massa olika källor.
GandhiMK2 skrev:
fieldflower skrev:Gissningsvis ren signal till monitor och nån effekt av nåt slag så det känns bra att spela..?
Har ett inbyggt reverb i mitt lilla Focusrite-interface som bara påverkar monitorlyssningen som jag drar på lite då jag sjunger in sång - det är verkligen apbra för känslan att få lite reverb på lyssningen men samtidigt slippa latency.
Du har väl ampsims och kompressorer? Mycket större YIHAAAA-faktor än reverb som kan adderas med maaaassor med ms latency om du inte är helt allergisk emot pre-delay..;-)
Nja, kompressor finns i burken, men jag tycker inte den tillför något då jag vill spela in ren signal och lajja i efterhand.
För monitor tycker jag inte den gör varken till eller från.
Men just reverbet är himla skönt för monitorlyssning, och just att det går på separat snöre så att det blir fritt från latency är himla skönt.
Jag sjunger mycket bättre om jag har lite reverb i öronen. Mer känsla för feeling...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Latency

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag tror ,med en till visshet angränsande sannolikhet, att 5 min med mej bakom spakarna skulle få dej att känna att kompressorn är sångaren Ff's bäste vän! :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Latency

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:Jag tror ,med en till visshet angränsande sannolikhet, att 5 min med mej bakom spakarna skulle få dej att känna att kompressorn är sångaren Ff's bäste vän! :-)
Du har säkert rätt.
I slutresultatet kör jag olika grad av kompressor på det mesta.
Men i monitorlyssningen, med mina skruvarskills (close to zero), så har jag mer glädje av reverb än kompressor.

Gäller bara inspelning - live kör jag helt blött ljud med kompressor och hela midevitten i in-ear och tycker det är skitbra (vilket får somliga att gå ned i spagat..)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Latency

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:
GandhiMK2 skrev:Jag tror ,med en till visshet angränsande sannolikhet, att 5 min med mej bakom spakarna skulle få dej att känna att kompressorn är sångaren Ff's bäste vän! :-)
Du har säkert rätt.
I slutresultatet kör jag olika grad av kompressor på det mesta.
Men i monitorlyssningen, med mina skruvarskills (close to zero), så har jag mer glädje av reverb än kompressor.

Gäller bara inspelning - live kör jag helt blött ljud med kompressor och hela midevitten i in-ear och tycker det är skitbra (vilket får somliga att gå ned i spagat..)

Bara får att försäkra oss om att vi snackar om samma sak:
Jag pratar bara komp på lyssningen(sångkanalen) och inte "in på tape".
Bara så att du kan ha sången så att du hör br när du vässjunger och inte får skallskador när du tar i. :-)

Kan du bara använda antingen rev eller komp? Isf så kör du kompen i Fpcusriten och låter sångkanalen i Logic(eller vad d nu är) sända till ett reverb i datorn. Att d e X ms latency på reverbet gör ju inget. :-)
Se bara till att "inkanalen" inne i datorn inte är på samtidigt som direktlyssningen.
Amen. :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Latency

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:
fieldflower skrev:
GandhiMK2 skrev:Jag tror ,med en till visshet angränsande sannolikhet, att 5 min med mej bakom spakarna skulle få dej att känna att kompressorn är sångaren Ff's bäste vän! :-)
Du har säkert rätt.
I slutresultatet kör jag olika grad av kompressor på det mesta.
Men i monitorlyssningen, med mina skruvarskills (close to zero), så har jag mer glädje av reverb än kompressor.

Gäller bara inspelning - live kör jag helt blött ljud med kompressor och hela midevitten i in-ear och tycker det är skitbra (vilket får somliga att gå ned i spagat..)

Bara får att försäkra oss om att vi snackar om samma sak:
Jag pratar bara komp på lyssningen(sångkanalen) och inte "in på tape".
Bara så att du kan ha sången så att du hör br när du vässjunger och inte får skallskador när du tar i. :-)

Kan du bara använda antingen rev eller komp? Isf så kör du kompen i Fpcusriten och låter sångkanalen i Logic(eller vad d nu är) sända till ett reverb i datorn. Att d e X ms latency på reverbet gör ju inget. :-)
Se bara till att "inkanalen" inne i datorn inte är på samtidigt som direktlyssningen.
Amen. :-)
Har aldrig känt det som ett problem med hög volym då jag spelar in sång faktiskt.
Jag har kanske aldrig låtar med både väs och vrål...?
Men jag förstår poängen.

Tror jag kan köra både reverb och kompressor samtidigt, och jag tror att det går att köra kompressorn bara på monitorlyssningen.
Får prova nästa gång - det kanske är skitbra fast jag aldrig känt behovet.
"Aquired taste" är ju också framsteg...:D

Och smart idé att köra reverbet som monitor från DAW (Studio One är det jag kör).
Bara jag kan ställa in det så jag enbart får reverbet, för jag blir knorpig i huvet då jag hör direktljudet med den latency som blir då jag sjunger in...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Latency

Inlägg av GandhiMK2 »

Ja, jag TROR att du kommer att känna glädje. :-)
Eftersom jag är ute efter total tydlighet när jag sjunger så brukar jag köra halvlång attack och kortast möjliga release. En startpunkt är 30ms attack ,typ.
Även om du visksjunger dej igenom alla dina låtar så tror jag att du kommer att få feeling.
Och,lite på samma konto som "spela inte bas med latency!" så tycker jag att man inte ska sjunga med ett sound alltför olikt det du tänkt mixa med.... Och du vill ju använda kompressor i mixen... Man spelar/sjunger ju utifrån det man hör,inte sant? Man tar beslut rörande nästa tons hårdhet,längd,styrka you name it utifrån hur det samklingar med musiken i övrigt och hur man upplever att instrumentet beter sej när man spelar så...

Visst visst, är man skitbra så har man en hög lägstanivå och allt det där MEN man ska väl ändå skapa så bra förutsättningar för sej själv som man kan? :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Latency

Inlägg av fieldflower »

Jag tror att "skitbra" och "hög lägstanivå" missar målet då det gäller mina sångskillz.:lol:
Men jag skall testa nästa gång, så får jag återkomma med om det var wow eller mäh.
Kan ta en stund dock då jag ju aldrig kommer på några texter till mina låtar...:roll:
Medlem i PB50+
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Latency

Inlägg av Kurisawa »

Har inte en jävl aning om vad ni snackar om.
Sitter alltså bara hemma i mitt spelrum och spelar in lite ideer. Inget seriöst alltså.
Kan det va Windows 10 som spökar och att grejjerna inte är kompatibla.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Latency

Inlägg av fieldflower »

Kurisawa skrev:Har inte en jävl aning om vad ni snackar om.
Sitter alltså bara hemma i mitt spelrum och spelar in lite ideer. Inget seriöst alltså.
Kan det va Windows 10 som spökar och att grejjerna inte är kompatibla.
Materialsport..:tummenupp:

Tipset är väl att köra monitor på något annat än "DAW out".
Att låta en signal gå in i DAW för inspelning och låta en annan signal gå till nån stärkarsimulering eller nåt som bara används till monitor.
Då kan DAW-ljudet lagga hur mycket det vill och du kommer ändå inte av dig.
Medlem i PB50+
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Latency

Inlägg av Kurisawa »

Ok. Hur löser man detta? Nån di box med dubbla utgångar?
Skriv svar