Bjärton No. 57 - 1947

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
dsmedberg
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 jul 2015, 22:35

Bjärton No. 57 - 1947

Inlägg av dsmedberg »

Tjenare!

Jag sitter numera på en Bjärton kontrabas, närmare bestämt nummer 57 i ordningen och den är tillverkad 1947, alltså Bjärtons första år (fabriken byggdes då, verksamheten startade -46).

Den är inte i mint skick men den är välvårdad och väl omhändertagen. Den har använts av min farsgubbe som lirat New Orleans på den i flera år. Klangen är fin och den har inga skador.

Vad kan man få veta om den här i forat?

Jag är intresserad av allt från onödigt vetande till ungefärligt värde m.m.

Hit me!


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
dsmedberg
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 jul 2015, 22:35

Re: Bjärton No. 57 - 1947

Inlägg av dsmedberg »

Är det ingen som har något alls verkligen?

Material, modell, åsikter, detaljer. Det kanske till och med är någon som känner igen just den här?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bjärton No. 57 - 1947

Inlägg av Roger Hedin »

Det är sommar och semester, så rusningen är nog inte så stor till kontrabasdelen av forumet...
Mina personliga efarenheter av Bjärton-basar är närkontakten med skoltidens sarkofager av mindre smickrande slag. Jag TROR inte att de har något högre värde, då det finns en hel massa "budgetbasar" idag som faktiskt är riktigt bra. Jag skulle tro att det ekonomiska värdet på intet vis tangerar det emotionella värdet basen kan ha för dig på grund av dess historia. Hur som helst en fin bas. Vårda den, få den justerad av någon som kan, och spela på den!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
dsmedberg
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 jul 2015, 22:35

Re: Bjärton No. 57 - 1947

Inlägg av dsmedberg »

Roger Hedin skrev:Det är sommar och semester, så rusningen är nog inte så stor till kontrabasdelen av forumet...
Mina personliga efarenheter av Bjärton-basar är närkontakten med skoltidens sarkofager av mindre smickrande slag. Jag TROR inte att de har något högre värde, då det finns en hel massa "budgetbasar" idag som faktiskt är riktigt bra. Jag skulle tro att det ekonomiska värdet på intet vis tangerar det emotionella värdet basen kan ha för dig på grund av dess historia. Hur som helst en fin bas. Vårda den, få den justerad av någon som kan, och spela på den!
Ja, det kan nog vara så. Fast med tanke på vädret som råder så borde alla vara inne och spela bas ;)

Jag håller nog med dig om affektionsvärde kontra [sic] ekonomiskt värde. Bjärton inbringar ju aldrig några stora stålar även om de ofta är mycket prisvärda. Jag har faktiskt blivit kontaktad av en "samlare" och just den här kan ge någon tusenlapp extra bara för att den är så tidig, men som alltid är det ju tillfälle/köpare som avgör det där.

Den har granlock och välvd botten så modellen torde vara "Konsert" eller "Suverän" vad jag kan förstå. Det som skiljer dessa två åt är träslag i halsen och stackeln vad jag kan läsa mig till. Mina träkunskaper är lite begränsade men skulle jag våga mig på en gissning så är det lönn i mitt fall (alltså "Konsert"), men det är bäst att låta det vara osvuret än sålänge. Det som också talar för att det är den modellen är den ställbara stackeln.
dsmedberg
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 jul 2015, 22:35

Re: Bjärton No. 57 - 1947

Inlägg av dsmedberg »

Och inte att förglömma; den är fin som sagt och den pryder vilket rum som helst. Det som avgör i sista änden om jag behåller den eller inte är hur mycket jag kommer att använda den. Om den blir stående mest så säljer jag den. Instrument skall spelas på, vackra eller ej. :)
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Re: Bjärton No. 57 - 1947

Inlägg av Jooel »

@Dsmedberg,

Hade Bjärton modellerna olika stacklar eller du hittat info på att vissa modeller från Bjärton inte hade justerbar stackel?
lloydy
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 16:54

Re: Bjärton No. 57 - 1947

Inlägg av lloydy »

Hej!
Min kompis pappa kommer från den byn där Bjerton var och så har han kvar några gitarrer från konkursförsäljningen. Jag skickade nyss den här artikeln till honom; den kanske också är av intresse för dig. Ser ut som en väldigt fin bas förresten. Men sälj inte den förrän du fått ordentliga uppskattningar från olika håll. Ta den till olika fiolbyggare. Den är trots allt en kontrabas och inte en billig skit sådan heller. Hoppas du kommer igång med spelandet - lycka till!
http://www.vittsjobjarnum.nu/artiklar/h ... lutet.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPhone using Tapatalk
lloydy
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 16:54

Re: Bjärton No. 57 - 1947

Inlägg av lloydy »

Var sitter den basen förresten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
dsmedberg
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 jul 2015, 22:35

Re: Bjärton No. 57 - 1947

Inlägg av dsmedberg »

Jooel skrev:@Dsmedberg,

Hade Bjärton modellerna olika stacklar eller du hittat info på att vissa modeller från Bjärton inte hade justerbar stackel?
Ja, det var olika om stackeln var ställbar eller inte.
dsmedberg
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 jul 2015, 22:35

Re: Bjärton No. 57 - 1947

Inlägg av dsmedberg »

lloydy skrev:Var sitter den basen förresten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den växlar mellan Göteborg och Hjo.
dsmedberg
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 jul 2015, 22:35

Re: Bjärton No. 57 - 1947

Inlägg av dsmedberg »

lloydy skrev:Hej!
Min kompis pappa kommer från den byn där Bjerton var och så har han kvar några gitarrer från konkursförsäljningen. Jag skickade nyss den här artikeln till honom; den kanske också är av intresse för dig. Ser ut som en väldigt fin bas förresten. Men sälj inte den förrän du fått ordentliga uppskattningar från olika håll. Ta den till olika fiolbyggare. Den är trots allt en kontrabas och inte en billig skit sådan heller. Hoppas du kommer igång med spelandet - lycka till!
http://www.vittsjobjarnum.nu/artiklar/h ... lutet.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hallå, och tack för artikeln!

Farsgubben, som jag ärvde den av, var fiolbyggare och var duktig med sina instrument så den är väl justerad och han hade koll på vad som behövde göras och underhållas.

Nu, såhär ett år senare, så kan nog stallet behöva en vända eftersom jag spelar väldigt ojämt (ibland flera gånger i veckan och sen kan det gå någon månad till nästa gång)

Är någon intresserad av den så är ni välkomna att diskutera det.
Skriv svar