M i Gbg (Martin från Götet alltså)

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

M i Gbg (Martin från Götet alltså)

Inlägg av M i Gbg »

Varit registrerad här i sju år nu men under den tiden har jag knappt spelat nån bas alls. Har dock plockat upp basen igen och kommit igång, fast egentligen så sålde jag min bas och plockade upp en annan. Hursomhelst. Kom på att jag inte presenterat mig.

Martin heter jag och började spela bas på högstadiet när tre kompisar skulle spela några punklåtar på luciafirandet i skolan. Ronka, Betongbarn och Levande Död tror jag. Fina grejer. Fick låna hem skolans bas av musikläraren (schysst!) och övade. Öva har jag förresten varit rätt bra på, är envis av mig. Dock har jag lätt för att byta spår och snöa in på nåt nytt. På bröllopet förra året sa en vän "Martin är all in och all out" och det stämmer faktiskt rätt bra. Nyfiken och rastlös av mig. Har aldrig verkligen mästrat nåt instrument, däremot har jag lärt mig ett flertal helt ok och kommit till insikten att det bara är sån jag är och att det får vara fin så. Ja ja. Tillbaka till lucia. Det gick bra att spela. Vi stod på tjockmattan i gympasalen och sen var jag fast. Detta var typ -91 och Blood Sugar Sex Magic med RHCP hade just kommit, älskade den och lärde mig många av låtarna (någorlunda) på både gitarr o bas, så det svänget och soundet präglade mig hårt har jag senare förstått. Även Rage Against The Machine och Faith No More snurrade i cd-spelaren. Så det var nåt med det där lite svängigare jag fastnade för.

Sen gick det några år i gymnasiet utan band men med hemmaplinkande på bas o gitarr. Vid -99 flyttade jag t Göteborg och köpte mig äntligen en gammal Rickenbacker 4003 och började då spela bas o gitarr i några olika band. Alltifrån postpunk t metal. Roligt men jag körde mest på och såg aldrig till att utveckla spelandet. Funken fanns dock alltid kvar i bakhuvudet. Svänget, synkoperna och så. Blev lite Primal Scream (XTRMNTR o Vanishing Point) hemma men aldrig nåt med andra. Blev framåt -05 hooked på elektronisk musik och började testa med att spela bas till trummaskin o synthar och även livesampla. Hade skoj med detta hemmavid några år o köpte på mig ett gäng Moogerfoogers. Blev fast i synthbas och försökte få Rickenbackern att låta synth. Sen tröttnade jag på det och tänkte att det är lika bra att spela synth om jag ska spela synthbas så jag köpte en Minimoog Voyager. Kunde knappt spela klaviatur men tyckte det vore kul att lära sig spela och skruva synth. Som sagt, jag gillar att lära mig nytt. Så jag startade ett band för att ha en bra anledning att använda Minimoogen. Det gick bra, Göteborgselektronikerna heter vi, spelar analoga synthar och trummaskin för hand utan datorer och släpper album på vinyl o digitalt 2/9. Vi låter typ som Kraftwerk fast lite mer dansant och på svenska. Och där spelar jag alltså synthbas.

Men. Rickenbackern fick hänga oälskad på väggen i några år tills jag för ett tag sen insåg att jag inte kommer spela rock'n'roll eller metal (som jag tycler den passar till, pop finns inte på kartan för mig) och att det var dags att få spela funk ordentligt. Eftersom RHCP var en tidig referens så var det Stingray som lockade. Hade aldrig testat en på riktigt och när jag gjorde det fattade jag vad jag saknat i många år. Älskar det soundet! Så, sålde Rickenbackern och fick tag i en Pre-EB MusicMan Sabre (tack för hjälpen med info här på Pratabas och att ni står ut med mitt bombardemang i olika trådar :roll: ), gillade den halsen mycket mer än de Stingrays jag testat, och är sjukt nöjd. Äntligen få jag spela RHCP, Chic, ABBA, Jackson 5 med ett rejält tryck och bara allmänt slappa loss!

Puh! Lång presentation, men jag tänkte att det är lika bra att berätta hela resan. Kanske intresserar nån. Lite mysigt att tänka tillbaka på den nu när jag skrev.
Senast redigerad av M i Gbg den mån 04 jul 2016, 22:43, redigerad totalt 5 gång.
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: M i Gbg (Martin från Götet alltså)

Inlägg av mrbaloo »

Välkommen i efterskott. Vi ser fram mot fortsättningen...
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: M i Gbg (Martin från Götet alltså)

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: M i Gbg (Martin från Götet alltså)

Inlägg av basmartin »

Tjenare!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: M i Gbg (Martin från Götet alltså)

Inlägg av TDHP »

Hej! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: M i Gbg (Martin från Götet alltså)

Inlägg av funkys**t »

Tjenare och välkommen!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: M i Gbg (Martin från Götet alltså)

Inlägg av Poester »

hajhopp!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: M i Gbg (Martin från Götet alltså)

Inlägg av Hellbum »

Tjena!
pippolainen
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:17
Ort: Jönköping

Re: M i Gbg (Martin från Götet alltså)

Inlägg av pippolainen »

Hallå eller
Glad amatör
Användarvisningsbild
catsup
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 08 dec 2010, 10:06
Ort: malmö

Re: M i Gbg (Martin från Götet alltså)

Inlägg av catsup »

Halloj! Roligt med en annan 99a här.
Skriv svar