Rotosound Steve Harris flats

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Rotosound Steve Harris flats

Inlägg av gthyni »

Uppföljning av en idé efter archislands Rotosound-test:
gthyni skrev:Smart, flats är sköna men man vill ju ha twang också. Borde testas
OK, köpt och testat
Bild

Svårt att lära gamla hundar sitta... det var många år sen jag spelade på flats mer än att känna/prova på någon bas i affär. Det var således med viss spänning jag inväntade dessa strängar från England, hittade inte någonstans lokalt.

Klangen är fin, mycket mer twang än vad jag minns från flats, men jag saknar ändå lite av klangen speciellt då man inte använder plektrum. Det stora problemet är dock att de känns styva och hårda jmft med rounds, båda för vänsterhanden och tummen. Säkert en vanesak men jag lägger hellre min tid på att förbättra min teknik än att lära om mig.

Summan av kardemumman:
jag trivs inte alls med dem, tyvärr, men det är en fråga om tycke och smak, passar inte mig bara.

Jag kommer att plocka av dem någon kväll och testa ett set D'Addario NYXL istället så får man se har de känns eller om det är SwingBass som regerar min värld fortfarande.

Om någon annan vill testa så lägger jag ut dem endast provkörda och Fenderklippta i Annonsmarknaden för typ en tvåhunka när jag plockat av dem.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rotosound Steve Harris flats

Inlägg av archisland »

Kul att du faktiskt testade dem! Hase jag haft en till bas att permanent stränga dem med så hade jag nog gjort det - gillade klangen och känslan rätt bra, men inte tillräckligt mycket för att vilja köra med dem jämt och ständigt :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Rotosound Steve Harris flats

Inlägg av gthyni »

archisland skrev:Kul att du faktiskt testade dem! Hase jag haft en till bas att permanent stränga dem med så hade jag nog gjort det - gillade klangen och känslan rätt bra, men inte tillräckligt mycket för att vilja köra med dem jämt och ständigt :)
Lite samma här, sålde min andrabas, blir väl en ny när det kommer något bra i min väg, men just nu vill man ha rounds till vardags.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Rotosound Steve Harris flats

Inlägg av Markooo »

Detta är det enda set flats jag köpt hittills. Jag gillade känslan och de lät bra i början, men inget slår rounds för min del. Men det hade ju varit kul att prova dem igen, men ja. Det blir ifall man orkar.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Skriv svar