Precision bas, fender eller bättre kopior?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
jonas995
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: lör 05 jun 2010, 10:56
Ort: Luleå

Precision bas, fender eller bättre kopior?

Inlägg av jonas995 »

Har varit sugen att köpa en precision bas väldigt länge.
Det behöver nödvändigtvis inte vara en fender.
Vad finns det för bättre kopior? Tokai? Schatz? Lakland? Squier? Japan fender?
Vilka årtal och modeller är bra?

Alla tips är välkomna.
Budgeten går upp till ca 20000:-, men kan lika väl köpa en bra kopia för mindre peng.
Epiphone Newport 64
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Precision bas, fender eller bättre kopior?

Inlägg av spitskin »

något som är sjukt spännande och oroväckande är marcus millers ny modeller! kostar inget och enligt majoriteten en bra bas.
men min röst går nog till sandberg basarna!
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
fredrik.ygge
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 02 jun 2015, 14:29

Re: Precision bas, fender eller bättre kopior?

Inlägg av fredrik.ygge »

Med 20 000 i budget skulle jag lätt köpa en Fender P-bas från 70-talet. Gjorde det själv för några månader sedan och är så enormt nöjd. Inget låter som ett väl inspelat instrument.

Hittar man bara ett lagom slitet exemplar med någon modifikation som bytta pottar el liknande så är allt värdetapp redan avklarat och man kan använda den friskt och kommer ändå att få tillbaka vad man gav. Det viktiga är förstås att den spelar bra och inte har några fel som påverkar spelandet. Med lite tålamod hittar du alltid en.

Vet inte om jag skulle köpa härifrån då det är en del mek och risker, men grym sida för att sitta och drömma och få en god bild av prisläget:
https://reverb.com/se/marketplace/bass- ... em_region=" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av fredrik.ygge den mån 29 aug 2016, 09:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Precision bas, fender eller bättre kopior?

Inlägg av hitman »

Sandberg, Lakland eller Dan Lakin, det finns hur många bra kopior som helst.

Om jag behövde köpa en P-bas till idag så skulle jag nog skruva ihop en HPD med Warmoth-hals och Delano-mick. En P-bas är en rätt brutal skapelse där man drar några metalltrådar över ett par plankor - ingen hjärnkirurgi eller raketforskning, det är många som gör detta utmärkt.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Precision bas, fender eller bättre kopior?

Inlägg av gthyni »

fredrik.ygge skrev:Med 20 000 i budget skulle jag lätt köpa en Fender P-bas från 70-talet. Gjorde det själv för några månader sedan och är så enormt nöjd. Inget låter som ett väl inspelat instrument.
Fenderbasar från 70-talet har fått samlarvärde på senare år, men som bruksbas är de definitivt inte värt pengarna IMHO.

För 20 lapp kan man få lös en begagnad Custom Shop eller en ny top fo the line av serietillverkade USA-basar som är mycket bättre en än 70-talare.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fredrik.ygge
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 02 jun 2015, 14:29

Re: Precision bas, fender eller bättre kopior?

Inlägg av fredrik.ygge »

gthyni skrev:Fenderbasar från 70-talet har fått samlarvärde på senare år, men som bruksbas är de definitivt inte värt pengarna IMHO.
Många stjärnor älskar sina 70-talare.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Larry ses alltid med sin vintage Fender (dock 60-tal tror jag och han säljer den nog inte för ens 100 000kr).

" onclick="window.open(this.href);return false;

Med detta inte sagt att alla ex är lika bra.

(Jag har testat jazzen i Wonder-klippet och det var den skönaste jag spelat på. Ove har också testat min 70-tals P och blev extremt förtjust.)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Precision bas, fender eller bättre kopior?

Inlägg av Roger Hedin »

fredrik.ygge skrev:
gthyni skrev:Fenderbasar från 70-talet har fått samlarvärde på senare år, men som bruksbas är de definitivt inte värt pengarna IMHO.
Många stjärnor älskar sina 70-talare.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Larry ses alltid med sin vintage Fender (dock 60-tal tror jag och han säljer den nog inte för ens 100 000kr).

" onclick="window.open(this.href);return false;

Med detta inte sagt att alla ex är lika bra.

(Jag har testat jazzen i Wonder-klippet och det var den skönaste jag spelat på. Ove har också testat min 70-tals P och blev extremt förtjust.)
Det är ju en sak om du ägt din 70-talare sedan den var ny; då har du säkert dina band till den. Jag köpte en P'78 för några år sedan, men gjorde mig snabbt som F av med den. Fullkomligt vidrigt tung, stiff och allmänt obehaglig. Den bästa jag haft hittills- och fortfarande saknar - är en svart Am Std P från 2006. Min "nya" AVRI är ett fynd, men den är inte the one.

60-tals Fender förtjänar att kallas vintage, men de fabriks- och maskintillverkade 70-talarna är i mina ögon bara begagnade instrument. Vissa är bra, men många är rena skräpet.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar