Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av mrbaloo »

Nu har alla gummidetaljer applicerats på pedalhållarna. Men jag har lite jobb kvar att fixa lite och packa dem och distribuera. Nu visar det sig att jag har fått lite familjehappenings att delta i under någon kväll i veckan, så jag hoppas att ni testare kan stå ut med att vänta till måndag med era pedalhållare? :vinkar:

Grafen, var är din adress? :roll:

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Lite arbete i tomteverkstaden med att skära bort lite utskriftsskägg. Men nu är leveranserna till beta-testarna på gång. ;)

Jag skickar även med en stump kardborreband också (bara hård sida). Är det inte rätt modell för er så får ni fixa lite det som passar för er bäst.

/MrBaloo och bjelkeman
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av Grafen »

Det kom en Jiffybag med hållare idag så jag satte igång och testade direkt. Ska här försöka stapla upp plus och minus så gott det går.

Plus: konceptet funkar! Jag klämde lätt och snabbt på två hållare på de normalstora pedaler som oftast migrerar mellan mina olika bord, de sitter bra och flexar inte när man trampar på pedalen.
Bild

Oturligt men inte produktens fel: båda mina preamps (Tech21 VT Deluxe och Two-Notes Le Bass) är för stora och i Le Bassens fall så är sidorna fullsmockade med in- och utgångar vilket gör att jag skulle behöva två FX smart på närmare 2 dm för att kunna fästa längs med pedalen.

Minus: Well...

Bild

Gissar att nästa steg är att göra en gjutform så då bör ni absolut kolla in olika plastblandningar.

Återkommer när jag utsatt dem för riktig turneterror om två veckor. :)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av archisland »

Fasen att jag upptäckte den här tråden på tok "för sent" - de här hållarna verkar ju fantastiska! Kommer spänt att följa utveckligen och betatestandet av de här rackarna! :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av mrbaloo »

Grafen skrev:Det kom en Jiffybag med hållare idag så jag satte igång och testade direkt. Ska här försöka stapla upp plus och minus så gott det går.

Plus: konceptet funkar! Jag klämde lätt och snabbt på två hållare på de normalstora pedaler som oftast migrerar mellan mina olika bord, de sitter bra och flexar inte när man trampar på pedalen.
Bild

Oturligt men inte produktens fel: båda mina preamps (Tech21 VT Deluxe och Two-Notes Le Bass) är för stora och i Le Bassens fall så är sidorna fullsmockade med in- och utgångar vilket gör att jag skulle behöva två FX smart på närmare 2 dm för att kunna fästa längs med pedalen.

Minus: Well...

Bild

Gissar att nästa steg är att göra en gjutform så då bör ni absolut kolla in olika plastblandningar.

Återkommer när jag utsatt dem för riktig turneterror om två veckor. :)
Tack för feedback. Kul att det fungerade tills, well... Jo, vi är medvetna om denna risk eftersom nuvarande tillverkningsmetod är additiv och lägger lager för lager. I otursfall *kan* det hända att vissa lager inte smälter ihop fullständigt. Det har vi själva råkat ut för också. En gjuten modell har ju inte dessa "inbyggda" materialfel och borde minska risken för detta.

Jättekul med turné-terror. Vi väntar spänt på dessa prövningar! :-)

Vi kanske kan skicka en ny del till dig inför turnén? Vilken av delarna var det som pajade? Vilken bredd var det, smala (#50-80) eller breda varianten (#79-120)? Jag tycker mig se att det är den del som är "mitten" i låsförbandet som pajat.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av mrbaloo »

Förresten Grafen, VT Bass Deluxe skulle klara sig med en modell som tar 120-150 mm eller nåt sånt. Och du har rätt Lebassen skulle behöva ca 200 mm. Så långt framme i designen har vi tyvärr inte kommit än, men det borde inte vara svårt att täcka större mått än 120 mm i framtiden.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av Grafen »

Jepp, det är mittendelen och den långa varianten. :) Å andra sidan kan jag helt enkelt epoxylimma ihop den.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av mrbaloo »

archisland skrev:Fasen att jag upptäckte den här tråden på tok "för sent" - de här hållarna verkar ju fantastiska! Kommer spänt att följa utveckligen och betatestandet av de här rackarna! :)
Du har PM! ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av mrbaloo »

Grafen skrev:Jepp, det är mittendelen och den långa varianten. :) Å andra sidan kan jag helt enkelt epoxylimma ihop den.
Ok, om du inte får ihop den med lim så fixar vi en reservdel till dig.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av Grafen »

mrbaloo skrev:
Grafen skrev:Jepp, det är mittendelen och den långa varianten. :) Å andra sidan kan jag helt enkelt epoxylimma ihop den.
Ok, om du inte får ihop den med lim så fixar vi en reservdel till dig.
Topp!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av bjelkeman »

Superglue rekommenderas. Jag skickar en reservdel i helgen.

Mrbaloo, skicka adressen till mig.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Superglue rekommenderas. Jag skickar en reservdel i helgen.

Mrbaloo, skicka adressen till mig.
PM kommer!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av Roger Hedin »

En av mina provklämmor gick av likadant som på bilden ovan innan den ens monterades; jag antar att det har med "3D-utskrivningsmaterialhållfastheten" att göra. (Dagens längsta ord!) Jag lyckades inte klämma fast min TC-tuner utan att den satt löst; den har ju två olika bredder, så hakarna i gafflarna kunde inte haka i. Antingen för löst eller för hårt, och då veks materialet utåt varvid pedalen släppte. Sen undrar jag om det är tillräckligt stabilt för hårdkörning på scenen. Trampar man rakt ner är det en sak, men om man kommer "inglidandes lite från sidan" som en hockeyspelare är det nog risk att man petar loss pedalen.

Vad hade ni tänkt för material och produktionsmetod till de färdiga "klämmorna"?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av archisland »

Fick mina två provklämmor med posten idag (Det blev till och med en "unboxingvideo" av bara farten, vilken kan ses här: " onclick="window.open(this.href);return false;). Tack för att jag också får vara med och testa!

Hållaren som jag satte fast min Darkglass B7k kändes lite mer stabil än den mindre (vilken Sub'N'Up:en fick äran att sätta sig i) - men båda klarar av att hållas upp och ner utan att flyga iväg.
En spontan tanke och upplevelse är att sättet som B7K:an "fick lov" att sättas fast på känns mycket mer stabilt och "säkert" jämfört med det sätt som TC:n sattes fast - inte minst utifrån det Roger skrev om gällande hockeytacklingstrampande i livesammanhang.

Spontan reaktion, såhär långt: Jag gillart! :)
Återkommer med fler tankar och sånt imorgon eller så! :)

Bild

Bild

Bild
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av mrbaloo »

Superkul att ni testar grejorna. Det är mycket värdefullt med både ris och ros och synpunkter av alla slag.

Och en unboxing var ju mycket oväntat och kul initiativ. :D

Keep the feedback coming!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av bjelkeman »

Materialet i de färdiga produkten är inte bestämt, men det blir nog någon hårdplast (ABS?). Jag har just fått veta vad det kostar att producera stålgjutformar i Bangalore, då vi just gjort det på jobbet för något annat. Vår utvecklingslabbchef från Bangalore är här över helgen så jag ska prata med honom om det.

Det är lite tråkigt att prototyperna bryts av så enkelt, så jag ska fixa ersättare med 100% ifyllnad under helgen. Hoppas det hjälper. (Just nu så är de inte helt fyllda, utan har ett tätt fackverk inuti strukturen.)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av archisland »

Mina tankar, efter att ha lattjat runt lite :)

[youtube][/youtube]
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av archisland »

(Förlåt om jag svamlar.. hoppas att nått av det som jag säger går att ta till sig iaf ;) :) )
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av blackparkas »

Här har man haft lite fullt upp...

Hoppas hinna fippla med de jag fick under nästa vecka!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av mrbaloo »

archisland skrev:Mina tankar, efter att ha lattjat runt lite :)

[youtube][/youtube]
Tack för genomarbetade tankar. Inte dumt alls. Vi tar med ideerna i konstruktionsprocessen.

De där extra hörnen är inget vi tänkt på i denna konstruktionslösning. Men jag hade funderingar kring det initialt med bockad petg-plast. Sen glömde jag bort det på något sätt. Egentligen enda nackdelen med extra hörn är att det blir speciella höger-vänster-modeller tror jag.

Mycket bra med dina prov. :tummenupp:
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av archisland »

Kul att man kunde vara av nytta! :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av bjelkeman »

archisland skrev:Kul att man kunde vara av nytta! :)
Väldigt intressanta idéer. Låt mig säga först att jag tycker tanken om hörn är väldigt intressant. Några reflektioner:
  • Om man sätter hörn på dem så har man ytterligare begränsningar. Flera pedaler har kontakter som sitter rätt långt ut i kanten. Men kanske inte så långt ut i kanten?
  • Om man sätter hörn på dem så går det inte att sätta hållaren längre in på pedalen. Men det kanske inte gör något?
  • Från tillverkningssynpunkt så tror jag det inte spelar någon roll om man lägger till ett hörn. Man kan tillverka en variant som är vändbar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av bjelkeman »

De kortare hållarna är lite pilligare att applicera. Men med pedaler som har toppmonterade jack så tror jag att man måste ha de kortare hållarna för att montera dem på andra ledden. Eller?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av archisland »

Ja, vid en snabbare okulärbesiktning av min SuperSymmetry så ser jag att det blir problematiskt om man måste sätta hållaren på "långsidan" av pedalen - och således torde hörn även de bli problematiska i sammanhanget. Kanske man göra så att ena "väggen" är längre än den andra? Så att man får ett hörn som håller fast pedalen - men som samtidigt är litet nog för att "släppa förbi" kablar och allt annat?
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Inbjudan: Beta-test av FX Smart pedalhållare

Inlägg av mrbaloo »

archisland skrev:Ja, vid en snabbare okulärbesiktning av min SuperSymmetry så ser jag att det blir problematiskt om man måste sätta hållaren på "långsidan" av pedalen - och således torde hörn även de bli problematiska i sammanhanget. Kanske man göra så att ena "väggen" är längre än den andra? Så att man får ett hörn som håller fast pedalen - men som samtidigt är litet nog för att "släppa förbi" kablar och allt annat?
Bild
Aha, jag förstår hur du menar nu när jag ser hur pedalen ser ut. Men prova gärna ha den långa modellen på "bredden", den passar nog i och med att pedalen är ca 9.4 cm bred och hållaren klarar mått mellan 80-120 mm.

Vi tar med oss alla synpunkter och funderingar i den fortsatta konstruktionsprocessen. Jättebra!
Skriv svar