Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Intressant blev det att så många av Carlsbergs bryggeriarbetare drabbades av skörbjugg på 60-talet. Sen kom man på att man ändrat receptet.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Haha, men de smakade väl inte på produkterna..?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Kommer att tänka på en helt sjuk, dansk kortfilm om en bryggeriarbetare (på Tuborg, visserligen), som ramlat ner i vörtkaret, drunknat och lösts upp. När en intet ont anande person öppnade en ölflaska, kallade bryggeriarbetaren på honom ur ölet och ville att han skulle kontakta dennes flickvän. Fullständigt vansinnig film, som jag dessvärre inte kommer ihåg vad den hette.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Obelix klarade det bättre...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Anden i flaskan? Eller närmare bestämt, Anders i flaskan? Hvergang.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Albin, idag har jag gjort whiskylingon. Fick syn på en flaska Carlshamns punch i barskåpet så jag provar att göra punchlingon med. Kanske något som går ihop med vaniljglass?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Förresten är jag trött. Igen. Och fortfarande.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Jag också. Jag ska spela lite bas, så glömmer jag det. :)
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev:Albin, idag har jag gjort whiskylingon. Fick syn på en flaska Carlshamns punch i barskåpet så jag provar att göra punchlingon med. Kanske något som går ihop med vaniljglass?
Punchlingon låter rent av depraverat! :shock: Någonting emanerande från Berlin-Kreutzberg 1932. :oops:

På lördagkväll skall jag företaga den första schemalagda provsmakningen av hallonsnapsen.

Allting går ihop med vaniljglass! :nickar:

Hm. Troligen inte tuggtobak. :bigeyesskog:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Jag också. Jag ska spela lite bas, så glömmer jag det. :)
Jag orkar fan inte ens spela...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

AlbinH skrev:
På lördagkväll skall jag företaga den första schemalagda provsmakningen av hallonsnapsen.
App, app, app, tålamod! Inte före julafton.

@ff: ROM, för böfvelen! Eller gå och lägg dig. :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
AlbinH skrev:
På lördagkväll skall jag företaga den första schemalagda provsmakningen av hallonsnapsen.
App, app, app, tålamod! Inte före julafton.

@ff: ROM, för böfvelen! Eller gå och lägg dig. :lol:
OK. Gonatt!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: OK. Gonatt!
Natti-natti! Tomorrowisanosserdaj!
Per skrev: App, app, app, tålamod! Inte före julafton.
Jojomän. en-och-trekvarts-sangtiliter får nog stimulera min smaklök. Den enda jag har.. :oops:
Annars vet jag ju inte dels om jag gjort rätt, dels hur själva matureringen fortskrider.
Jhu!

B&S: huru länge skola lingonen bada i whiskyn innan man kan garnera varmrätten?
Jag frågar naturligtvis för det fall jag skulle få chansen att i mitt enkla tjäll förföra någon härtill villig kvinnsperson.
Såvitt jag har låtit mig berättas av andra, mera erfarna, herrar lär sprit och gärna då i flera olika varianter vara ett bra och beprövat sätt att närma sig Nirvana s.a.s. :heart:
I härför avsett förråd finns f.n. 2 flaskor god champagne, flera olika sorters sprit, någon flaska rosévin (vilket Gud förbjude att de kom till användning) samt några likörer varav en flaska Parfait d´Amour upptar hedersplatsen. Skulle detta batteri visa sig inte leda till ovan nämnda Nirvana tänkte jag säkra stormningen med alkoholhaltiga lingon. :kär:
Är jag på rätt spår? :thumbsup: :thumbsdown:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:B&S: huru länge skola lingonen bada i whiskyn innan man kan garnera varmrätten?
Jag frågar naturligtvis för det fall jag skulle få chansen att i mitt enkla tjäll förföra någon härtill villig kvinnsperson.
Såvitt jag har låtit mig berättas av andra, mera erfarna, herrar lär sprit och gärna då i flera olika varianter vara ett bra och beprövat sätt att närma sig Nirvana s.a.s. :heart:
I härför avsett förråd finns f.n. 2 flaskor god champagne, flera olika sorters sprit, någon flaska rosévin (vilket Gud förbjude att de kom till användning) samt några likörer varav en flaska Parfait d´Amour upptar hedersplatsen. Skulle detta batteri visa sig inte leda till ovan nämnda Nirvana tänkte jag säkra stormningen med alkoholhaltiga lingon. :kär:
Är jag på rätt spår? :thumbsup: :thumbsdown:
På A svarar jag: Från ett dygn till flera månader.
På B svarar jag: Du tänker rätt. Prova champagnelingon, rosélingon och parfait d´amour-lingon. Recension önskas, du anar ju att du är något på spåret här. Kanske Nirvana-lingon?
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: På A svarar jag: Från ett dygn till flera månader.
På B svarar jag: Du tänker rätt. Prova champagnelingon, rosélingon och parfait d´amour-lingon. Recension önskas, du anar ju att du är något på spåret här. Kanske Nirvana-lingon?
Aha!
Från ett dygn.. då är den lilla garneringsdetaljen hemma, om man så säger.

Champagnelingon och parfait d´amour-lingon kan jag tänka mig ingå i arsenalen. Men rosélingon kan jag svårligen tänka mig att stjälpa ner i ett kärlekshungrigt gap.

Recension och recension, först måste jag förleda någon Madame - som inte tidigare nåtts av mitt s.k. rykte. Detta är den första, och största, prövostenen. Såvitt landet för närvarande ligger, ser det lika mörkt ut som på Kameruns avbytarbänk. Dock är jag av ett virke gränsande till Pockenholz och har fortfarande barnet kvar i badvattnet. Bildlikt talat naturligtvis.

Du må även betänka att jag inte helt ser fram mot dessa förförelsekonster! Mycket av det ovanstående talar mot min i övrigt goda, glada och älskvärda natur! Jag dricker champagne. Dock med acklamation. Cognac, rom, whisky, armagnac samt därmed likställda varianter tilltalar mig och jag känner vid förtärandet av dessa att min kropp på ett bra sätt tillgodogör sig dessa drycker. Likörer och varianter därav, accepteras utan någon större entusiasm. Absinth är undantaget enär jag inte tidigare haft förmånen att prova detta, av många väl ansedda, fluidium. Rött vin dricker jag med glädje. Vitt vin endast om omständigheterna så kräver. Rosé anser vag vara alltför närbesläktat med T-Röd för att alls vinna acceptans vid min taffel.

Förstår nu herr B&S mitt intresse för alkoholhaltiga lingon? 8)
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
fieldflower skrev: OK. Gonatt!
Natti-natti! Tomorrowisanosserdaj!
Yep, today is D-Day...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev:Förstår nu herr B&S mitt intresse för alkoholhaltiga lingon? 8)
Förstått. Och för att börja bakifrån, det står en skvätt 70% Absint här. För tio år sedan var det en liter först men min kusin kom på besök och satte i sig hälften på nolltid. Han blev sjuk. Resten har det inte tullats så ofta på sedan dess. Du får dra slutsatserna själv.

Om att ragga fruntimmer, var inte så omständig. l Norrland närmar du dig bara utsedd kvinna på lördagsdansen och frågar: "Ska du bli mä hem eller tyck du ja ä äcklig?" Sen är saken klar på det ena eller andra sättet. Okomplicerat och bra.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev:
Förstått. Och för att börja bakifrån, det står en skvätt 70% Absint här. För tio år sedan var det en liter först men min kusin kom på besök och satte i sig hälften på nolltid. Han blev sjuk. Resten har det inte tullats så ofta på sedan dess. Du får dra slutsatserna själv.
Du menar att... den gröna féen?? :shock:
Bild
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Absint har jag provat en gång.
Det kommer inte bli någon vana.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

AlbinH skrev:
...huru länge skola lingonen bada i whiskyn innan man kan garnera varmrätten?
Jag frågar naturligtvis för det fall jag skulle få chansen att i mitt enkla tjäll förföra någon härtill villig kvinnsperson.
Jag blev osäker - tänkte du något sådant här? Fast med lingon alltså.

Bild
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:
AlbinH skrev:
...huru länge skola lingonen bada i whiskyn innan man kan garnera varmrätten?
Jag frågar naturligtvis för det fall jag skulle få chansen att i mitt enkla tjäll förföra någon härtill villig kvinnsperson.
Jag blev osäker - tänkte du något sådant här? Fast med lingon alltså.

Bild
Meh!!
Räcker ju ingenstans med det lilla glaset vin. Borde ju vem som helst fatta!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Måste allt vara så inriktat på alkohol?
Nu var det ju mera själva garneringen och varmrätten jag undrade över.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Måste allt vara så inriktat på alkohol?
Nu var det ju mera själva garneringen och varmrätten jag undrade över.
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Den förra bilden var mera vilsam för ögonen, tyckte jag.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

Per skrev: Jag blev osäker - tänkte du något sådant här? Fast med lingon alltså.

Bild
Jag tycker mig se isbitar i cocktailen!

Det gillar jag inte alls! Annars är du nog rätt på det. Rub i stället för marinering.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar