Quilter Bass Block 800...

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Roger Hedin »

Så här stod det att läsa på BassChat:
"Not an Ice power amp module. Their own class D design.
Mr Quilter is the Q from QSC. "

Jag tycker den verkar väldigt kompetent och har en rätt udda eq...
[youtube][/youtube]
Inte världens roligaste demo, men...
http://www.quilterlabs.com/index.php/pr ... -block-800" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av blackparkas »

Intressant!

Orkar inte kolla videos och så nu, men såg bilden du la upp på FB förut.

Nu börjar ju det här med små kraftfulla stärkare bli ganska spännande.
Det där är ju så litet så den knappt finns...

Hoppas de kommer att gå att få tag på via QSC: s vanliga kranar.
De QSC-steg jag varit i kontakt med har varit billiga och rätt pålitliga.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag hade ett QSC PLX3402 förut: ett kraftpaket på upp till 3400 W RMS bryggat i 4 ohm. 9 kg!!!
Den här lilla går lasta ner till 2 ohm, fast med risk att den klipper vid hög volym, skriver de på sidan...

Quilter gör några imponerande gitarrkombo liksom småtoppar för gitarr...

De här säljer i "närområdet":
http://www.jazzisten.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.euroamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Samma fysiska adress, så det är väl samma samma...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av B-Å Åhs »

Vore kul att testa
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu är jag ännu mer taggad att testa den lilla Quilter-toppen. Snudd på inga rattar och mycket pulver under huven. Den här demon visar lite bättre än deras egen demo-video hur den kan låta:
[youtube][/youtube]
Jag gillar att "hi cut"-fitret verkar vara ganska brant, mer som en Stellartone Tonestyler, så man har kvar mycket mid även om diskanten rullas av. Den verkar helt igenom smart och riktigt väl genomtänkt. Jag ska kolla med Quilter huruvida det är möjligt att köra den i 2 ohm. Jag läste någonstans att det ska gå, men manualen säger minimum 4 ohm.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
ossi69
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 09 sep 2016, 09:13

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av ossi69 »

Har köpt mig en Quilter BB800 som kommer snart Roger. Då är det upp till bevis tillsamman med TKS 1126 lådor.
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av bas »

Ingen pre/post-EQ-switch för line-outen?
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Roger Hedin »

bas skrev:Ingen pre/post-EQ-switch för line-outen?
Tydligen inte, men det är inga problem för mig; jag har aldrig sänt "pre" någon gång...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av hitman »

Så ska en basdemo se ut! Och låta!!
Inget slappande, inga jazziga solon högst uppe runt 18:e bandet - och dessutom med Plektrum!!!

:tummenupp:
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av bas »

Roger Hedin skrev:
bas skrev:Ingen pre/post-EQ-switch för line-outen?
Tydligen inte, men det är inga problem för mig; jag har aldrig sänt "pre" någon gång...
Själv skickar jag alltid "pre" och använder stärkarens kontroller för att ratta in ett vettigt ljud på scen. Det går ju att lösa på allehanda sätt om man vill det (t.ex. separat DI före), men jag tyckte det var lite märkligt att de valde att inte ha med en sån switch. Kan ju inte kosta många kronor att få till...
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Roger Hedin »

Beställd!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Mr Spock »

hitman skrev:Så ska en basdemo se ut! Och låta!!
Inget slappande, inga jazziga solon högst uppe runt 18:e bandet - och dessutom med Plektrum!!!

:tummenupp:
+100
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Roger Hedin »

Quilter BassBlock 800 har anlänt!

En mycket trevlig liten förstärkare, helt enkelt.
Bild
Den har ingen gain-LED, utan man styr upp den efter örat. Dra på så klipper det lite grann. Lite lagom så kornar det sig så där snyggt som man vill ha det. Tonkontrollerna är hyperintuitiva. Den beter sig som en bra förstärkare ska göra, svarar bra på spelstil, attack, dynamik och bla bla bla. Liten aning för högljudd fläkt, fast bara lite. Den märks om man är van vid en superdiskret Genzler.

Det går se på bilden om man förstorar den, att stärkaren är pedalbordsanpassad. Det finns fyra skruvhål i den utstickande bottenplåten, två fram och två bak; man tar bara bort fötterna så ligger den kloss på pedalbordet om man skulle vilja. Så liten är den. 21 x 19 cm i fyrkant ungefär. En 800 watts direktbox!

Det här var en trevlig överraskning också:
Bild
De hundra första får ett diplom. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Sen är ju handväskan rätt söt också...
Bild

Det blir premiär på repet på Dynamos stora scen på onsdag. Mer info senare!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Roger Hedin »

Idag blir det upp till bevis; jam med kusinens metal-kapell. Uppmikat trumset och en och en halv gitarrstack i replokal stor som ett ordinärt sovrum. Reflexion följer...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Roger Hedin »

Jam avklarat!
Stärkaren gjorde jobbet med bravur. Kalaston! Jag var aldrig mer än ett klick över 40W-markeringen på mastervolymen, ändå räckte den till med råge. Den markeringen ska man kanske ta med en nypa salt, men stärkaren hade massor mer att ge. Efter två timmar var den bara lätt ljummen. Definitivt en ny favorit.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Grafen »

Finemang! Min Markbass F500 brann upp för några veckor sedan så det här ser ju ut som en logisk ersättare.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Roger Hedin »

En fantastisk liten stärkare!

Den har en XLR line in på baksidan, vilken är aktiv parallellt med stärkarens egen preamp. Då kan man t.ex. köra kontra genom XLR-kanalen, via en annan preamp, och elbasen rakt in i försteget. Eller kontran in i försteget och pedalbordet in i XLR. Smart liten rackare!!!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Håcke »

Vad kostar den?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Quilter Bass Block 800...

Inlägg av funkys**t »

599 $ på Sam Ash
http://m.samash.com/bass-block-800-800- ... bb800xxx-p" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av BillWyman »

ossi69 skrev:Har köpt mig en Quilter BB800 som kommer snart Roger. Då är det upp till bevis tillsamman med TKS 1126 lådor.
Funderar på samma ”combo”. Recension please! :P
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Roger Hedin »

BillWyman skrev:
ossi69 skrev:Har köpt mig en Quilter BB800 som kommer snart Roger. Då är det upp till bevis tillsamman med TKS 1126 lådor.
Funderar på samma ”combo”. Recension please! :P
Jag har ju 2126 och S112; den låter kalas i bägge. 1126 blir ju botten som 2126 men lite mindre volym. Lättskruvad rackare! Allt rakt = rakt. (Allt är inte speciellt mycket...) Gain på "klockan eftermiddag": den börjar "röra ihop" och komprimera och klippa, inte så där transistorfult, utan användbart. Till kontra kör jag gain efter behov, skär lågfiltret och gör ett uns hängmatta: då låter min kontra som min kontra fast förstärkt. Old school: skruva UPP Contour så toppen rullas av. Slap-hängmatta: skruva NER Contour. Den gillar pedaler. Ingen effektloop: allt innan. Volym så det blir över. Jag hoppas det säger något.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av BillWyman »

Roger Hedin skrev:
BillWyman skrev:
ossi69 skrev:Har köpt mig en Quilter BB800 som kommer snart Roger. Då är det upp till bevis tillsamman med TKS 1126 lådor.
Funderar på samma ”combo”. Recension please! :P
Jag har ju 2126 och S112; den låter kalas i bägge. 1126 blir ju botten som 2126 men lite mindre volym. Lättskruvad rackare! Allt rakt = rakt. (Allt är inte speciellt mycket...) Gain på "klockan eftermiddag": den börjar "röra ihop" och komprimera och klippa, inte så där transistorfult, utan användbart. Till kontra kör jag gain efter behov, skär lågfiltret och gör ett uns hängmatta: då låter min kontra som min kontra fast förstärkt. Old school: skruva UPP Contour så toppen rullas av. Slap-hängmatta: skruva NER Contour. Den gillar pedaler. Ingen effektloop: allt innan. Volym så det blir över. Jag hoppas det säger något.
Kanon! Tack Roger! :) :tummenupp:
Jag känner mig trygg i att beställa detta, ohört, nu så fort jag fått ett avslut på försäljningen av min stora Ampeg-rigg.
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+
Inlägg: 721
Blev medlem: lör 13 sep 2008, 10:01
Ort: Sundsvall

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av bassgroover »

Roger Hedin skrev:
BillWyman skrev:
ossi69 skrev:Har köpt mig en Quilter BB800 som kommer snart Roger. Då är det upp till bevis tillsamman med TKS 1126 lådor.
Funderar på samma ”combo”. Recension please! :P
Jag har ju 2126 och S112; den låter kalas i bägge. 1126 blir ju botten som 2126 men lite mindre volym. Lättskruvad rackare! Allt rakt = rakt. (Allt är inte speciellt mycket...) Gain på "klockan eftermiddag": den börjar "röra ihop" och komprimera och klippa, inte så där transistorfult, utan användbart. Till kontra kör jag gain efter behov, skär lågfiltret och gör ett uns hängmatta: då låter min kontra som min kontra fast förstärkt. Old school: skruva UPP Contour så toppen rullas av. Slap-hängmatta: skruva NER Contour. Den gillar pedaler. Ingen effektloop: allt innan. Volym så det blir över. Jag hoppas det säger något.
Funderar allvarligt på att slå till på en sån här, men en fråga till Roger (och andra som använder den).
När jag kollat lite på vad som skrivs om den, så har en del haft åsikter om att den rullar av lite i toppen och att den tagit udden av en del OD-pedaler, typ Darkglass....
Någon som upplever samma sak?
Jag kör med dubbla TKS S112 utan diskant.
P64 J68 mm
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av Roger Hedin »

bassgroover skrev: Funderar allvarligt på att slå till på en sån här, men en fråga till Roger (och andra som använder den).
När jag kollat lite på vad som skrivs om den, så har en del haft åsikter om att den rullar av lite i toppen och att den tagit udden av en del OD-pedaler, typ Darkglass....
Någon som upplever samma sak?
Jag kör med dubbla TKS S112 utan diskant.
Kan inte uttala mig om det där med über-distar. För mig räcker det och blir över vad gäller diskant.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+
Inlägg: 721
Blev medlem: lör 13 sep 2008, 10:01
Ort: Sundsvall

Re: Quilter Bass Block 800...

Inlägg av bassgroover »

Använder en COG Knightfall 66 på ganska mild OD och är nöjd med ljudkaraktären.
Var väl mest orolig att den skulle tappa diskant med Quiltern.

Jag tackar för svaret (och det var väl det svar jag helst av allt ville ha också). 8)
P64 J68 mm
Skriv svar