ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Sudden »

LaBella Flats är beställda och jag är mitt uppe i avbandningsprocessen.
Den obligatoriska gula hammaren är med så klart.

Bild
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Fluktbas »

Jag provade att spela på min jazzkopia för första gången på några månader. Det kändes som att den hade konstigt metallskräp på greppbrädan, då jag nu i stället övat med en bandlös. Då tänkte jag att eftersom jag varken spelar på den eller gillar banden längre, kunde jag göra som alla andra och ta bort dem. Få bort dem klarar jag nog. Men jag undrar.

Vad ska man använda för kemträ? Något som är så likt rosewood som möjligt gärna. Vet någon som vilken produkt som är bra? Märke och namn?
Jag tycker om känslan i greppbrädan och vill inte lacka. Måste jag det om jag bara kör flats?
Kommer jag att låta som Jaco nu?
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av JazzBassillen »

Fluktbas skrev:Jag provade att spela på min jazzkopia för första gången på några månader. Det kändes som att den hade konstigt metallskräp på greppbrädan, då jag nu i stället övat med en bandlös. Då tänkte jag att eftersom jag varken spelar på den eller gillar banden längre, kunde jag göra som alla andra och ta bort dem. Få bort dem klarar jag nog. Men jag undrar.

Vad ska man använda för kemträ? Något som är så likt rosewood som möjligt gärna. Vet någon som vilken produkt som är bra? Märke och namn?
Jag tycker om känslan i greppbrädan och vill inte lacka. Måste jag det om jag bara kör flats?
Kommer jag att låta som Jaco nu?
Nej, det kommer inte du (heller) att göra.
Basister som låter som Jaco är "Few and far between"
Minimikravet för hans knorrljud är Rotosound Swing Bass 66, en rund stålsträng som äter rosewood med glupande aptit.
Jaco lackade sin greppbräda med epoxi.
Du får göra ett val; Jaco eller greppbrädeskänsla.

Många, vänner till mig till och med, upplever att synliga bandmarkeringar, som erhålls med kemträ i avvikande nyans kan vara en hjälp.
Behöver man det inte så blir det ju snyggare.

/Jazzo Bassillius
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Mc Green »

Jag använde Barnängens Barnolja tills den blev mättad....funkade alldeles utmärkt. Men sen köpte jag en "riktig" bandlös, en ESP Ltd B204 och skillnaden är sustainen på de högre tonerna, den sjunger helt enkelt mycket längre....även med flats, för den basen vore nog inte användbar längre ifall jag behållit originalsträngarna.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Fluktbas »

JazzBassillen skrev:
Fluktbas skrev:Jag provade att spela på min jazzkopia för första gången på några månader. Det kändes som att den hade konstigt metallskräp på greppbrädan, då jag nu i stället övat med en bandlös. Då tänkte jag att eftersom jag varken spelar på den eller gillar banden längre, kunde jag göra som alla andra och ta bort dem. Få bort dem klarar jag nog. Men jag undrar.

Vad ska man använda för kemträ? Något som är så likt rosewood som möjligt gärna. Vet någon som vilken produkt som är bra? Märke och namn?
Jag tycker om känslan i greppbrädan och vill inte lacka. Måste jag det om jag bara kör flats?
Kommer jag att låta som Jaco nu?
Nej, det kommer inte du (heller) att göra.
Basister som låter som Jaco är "Few and far between"
Minimikravet för hans knorrljud är Rotosound Swing Bass 66, en rund stålsträng som äter rosewood med glupande aptit.
Jaco lackade sin greppbräda med epoxi.
Du får göra ett val; Jaco eller greppbrädeskänsla.

Många, vänner till mig till och med, upplever att synliga bandmarkeringar, som erhålls med kemträ i avvikande nyans kan vara en hjälp.
Behöver man det inte så blir det ju snyggare.

/Jazzo Bassillius
Skönt att veta att jag bara är ett strängval från Jaco 8)

Jag vill ha något som är så likt rosewooden som möjligt. Jag har provat både med och utan, och jag tycker det är lättare utan några markeringar. Det går ju inte att sitta och glo på halsen hela tiden i alla fall för att se om jag prickar rätt. Vilket jag i alla fall inte riktigt lyckas med i och för sig. Men jag ska ta ett besök på Clas Ohlson och fråga om kemträ. Kanske de har något i hobby- och konstnärsaffären också.

Barnängen? Ska det inte vara citronolja? Vilket jag i och för sig inte heller använt.

Jag provade att pilla lite på ett av banden. Men det är uppenbart att Squier levererar kvalitet, för den satt som berget, och det gick knappt att se vare sig skarv eller lim. Som om metallen växt upp ur träet av sig själv. Men jag såg att en liten lödkolv kostar 120 kronor, så det kan det vara värt om det nu löser upp limmet. Är det den metod som föredras?

Här är en liten beskrivning av hur man bandar av med en lödkolv, en tång och lite tejp för att skydda brädan.
http://www.youtube.com/watch?v=N6P9wtq1n9g" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser inte så svårt ut. Här är fortsättningen.
http://www.youtube.com/watch?v=jBh5klykrM0" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Fluktbas »

Nu är banden borta. Det finns tydligen väldigt många varianter på att få bort dem. Det där med lödkolv fungerade inte alls, kanske för att jag trodde att 15 W var lagom. Men det blev bara fesljummen utom när jag gav mig själv ett fult brännmärke.

Däremot fungerade det med en liten tång. Problemet är att får grepp om metallen, så det jag hade hemma var en liten plattång. Efter en del inte så lite frustrerande försök kom jag på att jag kunde bända lite i änden tills den lossnade en aning. Milt men bestämt våld fungerade. När bandet väl lossnat lite fungerade fortsatt pill och bändande.

Så nästa steg blir att lägga i det plastiska träet. Jag ska färga det så det blir lite experiment först.

-------------------

Det fungerade bra med att blanda bläcket det där plastiska träet, och även att få ner det där banden satt. Så sandpappra och olja ner det hela.

Bild

Det syns inte i bilden, men fyllningen är inte helt bra på alla ställen, och dessutom råkade jag få bort en flisa av greppbrädan. Men jag tänker ta finliret senare med de fixarna. På det hela taget tycker jag det blev riktigt bra.

En effekt jag inte tänkte på var att när jag sandpapprade spred jag dammet av det färgade plastiska träet till resten av greppbrädan. Bläcket reagerar med cellulosan och har gett rosenträet en betydligt mörkare ton. Plasten i inläggen påverkas som ni ser däremot inte. Tursamt nog tycker jag det är rätt snyggt.

Den är rätt ospelbar som den är nu, då finliret återstår. Fila ner sadeln, sänka strängarna på stallet, och - det läskigaste av allt - vrida dragstången.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Fluktbas »

Nu får basen vara färdigmoddad för den här gången. Greppbrädan kan bli snyggare, och sadeln kan filas ner ytterligare så att jag kan ha strängarna ännu lägre. Intressant faktiskt hur mycket som faktiskt går att ta bort när man kör bandlöst. Vidare fick jag greja lite med positionen på mickarna då de kom väldigt nära strängarna, och basen blev för stark jämfört med diskanten, och halsmicken verkar sitta fast lite. Men jag låter alltihop vara ett tag så får jag se vad jag vill greja med.

Lärdomen är att det inte är särskilt svårt att banda av basen, förutsatt att man utrustar sig med en hyfsad portion tålamod. Att få bort metallen var rätt bökigt innan jag kom på hur det var enklast för mig. Och det tog tid att få strängarna att sitta i alla fall hyfsat bra relativt greppbrädan. Jag märkte att det är mycket känsligare utan än med banden. Men allt som allt var det roligt, då jag dessutom lärde mig en del hur instrumentet fungerar.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Punkster »

Okey, tredje gången gillt!

Kom över en billig Ibanez, och eftersom det var ett tag sen jag bandade av en bas (eller ägde en bandlös bas också, för den delen) så tyckte jag att det kunde vara på tiden igen. Enligt samma princip som tidigare så använde jag mig av en liten skruvmejsel, hammare och en tång. När skruvmejseln gick av efter ca 10 band så fick jag byte till en lite större modell vilket förde med sig att det lossnade lite flisor här och där. Överlag så tror jag nog ändå att det blev ok.

Slipade lite, maskerade med tejp och smetade spackel (tänkte testa något nytt den här gången) i skårorna. Det härdar just nu. Senare ikväll så tänkte jag slipa ner det och inspektera resultatet. Tidigare så har jag alltid oljat greppbrädan, men ev. så tänkte jag testa med lack den här gången. Förra gången provade jag också med lack, men det ville sig inte riktigt. Så jag slipade ner den och körde med olja som vanligt.

Just det jag, bilder kommer....
/Linus
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av kmo »

Rosewood är ju ganska fett? Går det bra att betsa innan lack för en ej fretlineslook?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av eeakga »

Idag har jag, med stöd av den här guiden och svaren i tråden, bandat av en OLP MM2. Det gick ju mycket smidigare än jag vågat hoppas!
Värmde banden med lödkolv, bände loss ena änden med ett knivblad och kunde sedan enkelt dra bort dem med en tång. Det flisade sig i stort sett ingenting.
Just nu ligger första lagret lack och torkar över natten. Ska lacka minst en gång till, men det ser redan riktigt bra ut.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Lowlife »

Så här blev min Stolpray. Avbandad med kniv och liten hovtång med spetsiga käftar.Fyllde bandspringorna med björkfaner som limmades med snabblim och lackade 3 gånger med Herdins betslack, en polyurethanlack som är stenhård och blir lagom halvmatt. Slipade mellan lagren, avslutade med 400-papper. Slipade och linoljade baksidan av halsen för sammetsfeeling. Fick dock sänka spåren i sadel rejält och ta bort överflödigt material. Låter bra med mycket meeeoow. Känns dock konstigt att lira bandat efteråt....
Bild
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
basen
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 10 aug 2015, 19:56
Ort: Norr om Stockholm

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av basen »

Ni som har lackat greppbrädan med båtlack och haft det ett tag, hur är hållbarheten jämfört med andra typer av lack och är ni nöjda med resultatet?
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Mc Green »

Jag gjorde en bandlös bas på 80-talet och lackade med svart International 2-komponentsfärg, slipade ner med våtslippapper så att det blev matt. Funkade hur bra som helst. Har sålt den halsen till en kille på PB, vet inte om han använder den.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Tarzan08 »

basen skrev:Ni som har lackat greppbrädan med båtlack och haft det ett tag, hur är hållbarheten jämfört med andra typer av lack och är ni nöjda med resultatet?
Jag använde någon sorts (har glömt vilken) fernissa från Nordsjö. Funkade fint.
Hård och vacker klarlack som är sjukt hård. Liksom som man vill ha den....
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
basen
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 10 aug 2015, 19:56
Ort: Norr om Stockholm

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av basen »

Tack för era svar!

Den där Nordsjöfernissan verkar intressant. "Sjukt hård" låter lovande.
basen
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 10 aug 2015, 19:56
Ort: Norr om Stockholm

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av basen »

Skulle Shellac kunna tänkas funka på greppbrädan, tror ni?

edit. Shellacen var för gammal.
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Stempa »

Kul att råka hitta den här tråden precis innan jag ska ta tag i ett banda av projekt.
Har en undran ang lack på greppbrädan efter avbandning. Om lacken är för hård, är det inte risk för sprickor i lacken om halsen skulle få för sig att typ klimatjustera sig själv till en bow?
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
basen
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 10 aug 2015, 19:56
Ort: Norr om Stockholm

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av basen »

Stempa skrev:Kul att råka hitta den här tråden precis innan jag ska ta tag i ett banda av projekt.
Har en undran ang lack på greppbrädan efter avbandning. Om lacken är för hård, är det inte risk för sprickor i lacken om halsen skulle få för sig att typ klimatjustera sig själv till en bow?


Usch, nu blev jag lite orolig..... :shock:
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Stempa »

Äh, jag är nog bara nojig. Vill göra rätt från början den här gången. Men skulle nog själv föredra mer träfeeling än att det ser ut att ligga en hård glasruta på halsen. Fast snyggt är det.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
basen
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 10 aug 2015, 19:56
Ort: Norr om Stockholm

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av basen »

Stempa skrev:Äh, jag är nog bara nojig. Vill göra rätt från början den här gången. Men skulle nog själv föredra mer träfeeling än att det ser ut att ligga en hård glasruta på halsen. Fast snyggt är det.


Noja smittar :D Men för mig är tärningen kastad, det verkar bra än så länge....
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av magstorm »

Jag har gett mig ut på så djupt vatten att jag håller på att göra om en femsträngad USA-Fender från 1996. Den blir sällan/aldrig spelad på, men jag kommer inte att sälja den för det; den kommer bara att stå där år ut och år in.
"Äh, vad fan", tänkte jag.

Eftersom jag inte har utfört en liknande operation tidigare så kollade jag först lite på Youtube för att undvika de allra grövsta misstagen. Där verkar det vara "värma med lödkolv och dra ut banden med tång" som gäller, så jag provade det - jag värme först lite grand, och sen lite mer på nästa band. Jag valde att börja högst upp på halsen eftersom det skulle synas minst där om det blev fult, vilket jag ansåg att det var störst risk för innan jag hade fått in tekniken.

Bild

Det missfärgade som synes träet om man värmde för länge, men jag trodde att det kanske helt enkelt blir så, så jag fortsatte med ett band till. Jag kan förresten rekommendera att man slipar lite lätt på greppbrädan mellan varje ingrepp så att man inte råkar fläka upp extra trä i onödan - en klumpig människa som jag gör lätt det annars...

Jag hade ditintills använt en för ändamålet olämplig hovtång, så jag insåg att jag antingen behövde köpa en lämpligare tång, eller prova en annan metod, annars skulle det ta evigheter att ta bort alla banden, så jag testade med en gammal sliten skruvmejsel och en hammare (utan att använda lödkolv). Den metoden visade sig vara klart effektivare - efter närmare en miljon små lätta slag så var alla band borta:

Bild

Efter lite slipning med ett medelgrovt sandpapper var det dags att fylla igen spåren med kemiskt trä. Jag köpte plastiskt trä från Bostik på Bauhaus, och jag valde "ek" istället för "furu" eftersom jag inte ville att bandmarkeringarna skulle bli så väldigt ljusa.

Bild

Efter en del slipande såg det ut så här:

Bild

Vid det laget var jag ganska glad att jag hade börjar med banden längst upp på greppbrädan:

Bild

Sen var det dags för lackning. Jag hade köpt en halvmatt polyuretanlack (också på Bauhaus):

Bild

När den hade fått torka så blev det faktiskt inte så pjåkigt:

Bild

Eftersom det fortfarande fanns lite fördjupningar kvar efter bandstavarna så har jag slipat och lackat en gång till, och det kommer nu att ligga på tork i ett par dagar.

Fortsättning följer...
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av magstorm »

Så där ja, det blev faktiskt inte så pjåkigt om jag får säga det själv :D
Det återstår en del justeringar, men i det stora hela är jag faktiskt ganska nöjd - har jag en för låg standard? :lol:

Bild

Bild

Jag vet inte varför bilderna visas liggande...

Just det ja, det sitter Chromes på den - trevligt :tummenupp:
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Tarzan08 »

magstorm skrev:...så jag testade med en gammal sliten skruvmejsel och en hammare (utan att använda lödkolv). Den metoden visade sig vara klart effektivare...
Gul hammare, så klart?
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av Stempa »

Börjat jobba på J&D basen http://pratabas.se/viewtopic.php?f=6&t=84454
Alla banden borttagna. Tog en halvtimme med hammare, kniv och en lätt tillslipad hovtång. Banden verkar inte vara limmade så jag hoppade över värmning och körde med verktygen och milt våld. Bästa sättet var att med gul hammare knacka in en lite slö kniv under bandet på några olika ställen tills det krupit upp tillräckligt för tången att få grepp.

På de flesta ställen gick det riktigt bra men här och där är det en del stora flisor som rest sig och en helt del små rackare.
Jag bryr mig inte om att limma tillbaka ev. flisor utan vill göra det bästa av situationen. Att det blir osnyggt med kemiskt trä där flisor har lossnat kan jag stå ut med om avbandningen för övrigt blir lyckad.

Hur gjorde ni andra som det flisade sig för? Bästa att ta bort det resta träet och fylla ut med kemiskt trä? Eller slipa och lacka över de flisor som lägger sig ned vid slipningen?

Bild
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: ARTIKEL, GUIDE - Banda av basen

Inlägg av BBQV »

Om du sätter en tejpremsa längs med bandstaven innan du lyfter den så fastnar flisorna i tejpen. Lyft sen upp tejpen halvvägs, droppa i lite lim i gropen och sätt tillbaka tejpen. Då hamnar flisan på rätt ställe och när limmet torkat kan du ta bort tejpen och slipa slätt. Upprepa med den andra halvan.
Två tejpremsor per bandstav blir pilligt och tar tid, men det blir snyggt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar