Dagens konsensus kring stall?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av Mr Spock »

Roger Hedin skrev:
Mr Spock skrev:
Roger Hedin skrev:
James Bond skrev:Det jag har tänkt på är att vintagestallen kan vara lite vassa, vilket kan vara ett problem om man har en yvig spelstil eller rör armen mycket, samt har basen högt...
...eller spelar med handen på stallet och kör tumme eller plektrum...


Bild
Vad är det där? En knarkare och kvinnomördare med en bas??? :hmm: :hmm: :hmm:
En yvig spelstil. Med plektrum.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Rigmor
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 03:53

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av Rigmor »

Nån som har erfarenhet av Babicz-stallet? Idén med kammekanism för strängläget i stället för pyttesmå skruvar verkar sund, men jag har inte kommit mig för att testa ännu. Kör ett gammalt Badass II som är så stabilt man kan begära, och aldrig behöver justeras om man håller sig till samma strängar (DR Lo Riders i detta fall).
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av Mr Spock »

Rigmor skrev:Nån som har erfarenhet av Babicz-stallet? Idén med kammekanism för strängläget i stället för pyttesmå skruvar verkar sund, men jag har inte kommit mig för att testa ännu. Kör ett gammalt Badass II som är så stabilt man kan begära, och aldrig behöver justeras om man håller sig till samma strängar (DR Lo Riders i detta fall).
Ente har väl kört Babicz?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av Roger Hedin »

Rigmor skrev:Nån som har erfarenhet av Babicz-stallet? Idén med kammekanism för strängläget i stället för pyttesmå skruvar verkar sund, men jag har inte kommit mig för att testa ännu. Kör ett gammalt Badass II som är så stabilt man kan begära, och aldrig behöver justeras om man håller sig till samma strängar (DR Lo Riders i detta fall).
Jodå!
Det är solitt som urberget, men en aning meckigt att justera. Så fort du ställer in stränghöjden MÅSTE du justera intonationen och vice versa. Sen är det också så, att om du justerar ner stränghöjden tillräckligt mycket, så kan du inte lägga på handen och dämpa, då stränguslingarna ligger väl djupt. Jag hade det på två basar, men de är sedan länge sålda. Mina absoluta favvo:

Bild
Hipshot Vintage...

Bild
Hipshot B...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Rigmor
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 03:53

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av Rigmor »

Roger Hedin skrev:... Så fort du ställer in stränghöjden MÅSTE du justera intonationen och vice versa. ...
Ay, comprendo. Tack för det värdefulla påpekandet.

På en annan bas har jag ett Schaller 3-D-stall, som också är en rätt funktionell konstruktion. Kompakt, låg profil, inga vassa detaljer, plus möjligheten att jämka i sidled, om det nu skulle vara nödvändigt.

För en tredje bas ska jag nog investera i ett Hipshot B, enligt bilden ovan. Gillar att man vid strängbyte bara kan "haka ur" och inte behöver trassla hela fnurran genom hålet längst bak.

Vad tror ni om Aaron "Ray" Ross' patentsökta stall, som finns på alla hans basar? Brytpunkt saknas; i stället intoneras själva strängfästet. Tapparna är skruvar som kan höjas/sänkas, men det ser ju ut som om man måste ta loss hela strängen då.

Bild
Senast redigerad av Rigmor den tor 10 nov 2016, 18:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av peter_s »

klasextas skrev:Kanske värt att testa då, min bas är väldigt lätt och har några deadspots på g-strängen!
Ja, varför inte? Om det inte blir någon förbättring med ett nytt stall, så kan du ju alltid skruva tillbaka det gamla.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av Markooo »

Jag bytte ut standardstallet på min p-bas till ett Badass II. Främst för att det var snyggt, har ett roligt namn och är lite smidigare att justera dels stränghöjd och även intonation.

Någon sustain- eller ljudskillnad är det inte någonstans. Det är jag helt övertygad om är en myt och önsketänkande.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av bassace »

Jag har testat både Badass II, Gotoh 201 och Fenders Modern Player high-mass stall på mina P-basar men alltid bytt tillbaka till det klassiska tunna stallet av bockad plåt.

Tycker high-mass stallen ger mindre levande ton, mindre dynamik och sämre spelkänsla. På någon av basarna har jag upplevt längre sustain men på bekostnad av betydligt livlösare och i något fall lite nasal ton.

Har även haft ett bockad-plåt stall med mässingsrullar, när jag bytte till stålrullar blev det betydligt bättre ton i basen.

Föredrar det klassiska Fender plåtstallet alla dagar i veckan, faktiskt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av BBQV »

bassace skrev:Jag har testat både Badass II, Gotoh 201 och Fenders Modern Player high-mass stall på mina P-basar men alltid bytt tillbaka till det klassiska tunna stallet av bockad plåt.

Tycker high-mass stallen ger mindre levande ton, mindre dynamik och sämre spelkänsla. På någon av basarna har jag upplevt längre sustain men på bekostnad av betydligt livlösare och i något fall lite nasal ton.

Har även haft ett bockad-plåt stall med mässingsrullar, när jag bytte till stålrullar blev det betydligt bättre ton i basen.

Föredrar det klassiska Fender plåtstallet alla dagar i veckan, faktiskt.
Mycket välformulerat! Instämmer på alla punkter.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av bootsy »

BBQV skrev:
bassace skrev:Jag har testat både Badass II, Gotoh 201 och Fenders Modern Player high-mass stall på mina P-basar men alltid bytt tillbaka till det klassiska tunna stallet av bockad plåt.

Tycker high-mass stallen ger mindre levande ton, mindre dynamik och sämre spelkänsla. På någon av basarna har jag upplevt längre sustain men på bekostnad av betydligt livlösare och i något fall lite nasal ton.

Har även haft ett bockad-plåt stall med mässingsrullar, när jag bytte till stålrullar blev det betydligt bättre ton i basen.

Föredrar det klassiska Fender plåtstallet alla dagar i veckan, faktiskt.
Mycket välformulerat! Instämmer på alla punkter.
Precis så.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av TDHP »

Jag har aldrig märkt nån som helst skillnad beroende på vad jag har haft för stall. :-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:Jag har aldrig märkt nån som helst skillnad beroende på vad jag har haft för stall. :-)
Om inga hästar är hemma spelar ju inte stallet så stor roll!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av TDHP »

bootsy skrev:
TDHP skrev:Jag har aldrig märkt nån som helst skillnad beroende på vad jag har haft för stall. :-)
Om inga hästar är hemma spelar ju inte stallet så stor roll!
Ja, som dräng borde du ju veta.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:
bootsy skrev:
TDHP skrev:Jag har aldrig märkt nån som helst skillnad beroende på vad jag har haft för stall. :-)
Om inga hästar är hemma spelar ju inte stallet så stor roll!
Ja, som dräng borde du ju veta.
Och DÄR kom nidnamnen!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av TDHP »

;-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av strummer »

Rigmor skrev:
Vad tror ni om Aaron "Ray" Ross' patentsökta stall, som finns på alla hans basar? Brytpunkt saknas; i stället intoneras själva strängfästet. Tapparna är skruvar som kan höjas/sänkas, men det ser ju ut som om man måste ta loss hela strängen då.

Bild
Riktigt tuff idé tycker jag, men jag undrar om inte fnisslet längst bak på strängarna kan ställa till det lite? Jag menar, att ha en sträng med lindning över stall eller sadel brukar ju inte bli speciellt bra, och här får man allt ända ner till änd-plutten...

För övrigt brukar jag bara använda det stall som sitter på basen, och ska jag välja ett utbytes tycker jag hipshot i alu är toppen:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av gthyni »

strummer skrev:
Bild

Riktigt tuff idé tycker jag, men jag undrar om inte fnisslet längst bak på strängarna kan ställa till det lite? Jag menar, att ha en sträng med lindning över stall eller sadel brukar ju inte bli speciellt bra, och här får man allt ända ner till änd-plutten...
+1
Läge för en Modbar som fixar dessa problem på Gibsons EB-stall? Inte kanske optimalt i ett nykonstruktion

Bild
Senast redigerad av gthyni den fre 18 nov 2016, 13:47, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av Roger Hedin »

Rigmor skrev:Vad tror ni om Aaron "Ray" Ross' patentsökta stall, som finns på alla hans basar? Brytpunkt saknas; i stället intoneras själva strängfästet. Tapparna är skruvar som kan höjas/sänkas, men det ser ju ut som om man måste ta loss hela strängen då.

Bild
Nix! Det där är inget stall, det är ett vajerfäste. Hur gör du "palm muting"? Det inbjuder till väldigt orena toner då man spelar ända från kulan...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av Henko »

Bytte precis ut trepunkts originalstallet på min Jack Casady mot ett Hipshot Supertone. En rejäl metallbit som kanske inte gör basen snyggare, men klart skönare att spela på och låter riktigt bra men lite mindre hollowbodykänsla. Bild
P-basar
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av basmartin »

Rigmor skrev:
Roger Hedin skrev:... Så fort du ställer in stränghöjden MÅSTE du justera intonationen och vice versa. ...
Ay, comprendo. Tack för det värdefulla påpekandet.

På en annan bas har jag ett Schaller 3-D-stall, som också är en rätt funktionell konstruktion. Kompakt, låg profil, inga vassa detaljer, plus möjligheten att jämka i sidled, om det nu skulle vara nödvändigt.

För en tredje bas ska jag nog investera i ett Hipshot B, enligt bilden ovan. Gillar att man vid strängbyte bara kan "haka ur" och inte behöver trassla hela fnurran genom hålet längst bak.

Vad tror ni om Aaron "Ray" Ross' patentsökta stall, som finns på alla hans basar? Brytpunkt saknas; i stället intoneras själva strängfästet. Tapparna är skruvar som kan höjas/sänkas, men det ser ju ut som om man måste ta loss hela strängen då.

Bild
Briljant lösning, så här vid första påseendet. Den höga brytvinkeln som många stall har, i synnerhet med genomgående strängning, är inte så himla positivt för tonen då strängen deformeras vid sadeln... En stor fördel med vissa stall, som t ex Hipshot, Badass och Schaller att brytvinkeln är lägre än hos Fender. Är lite orolig för "fnurran" dock, men strängen vibrerar ganska lite vid strängändarna så kanske inte påverkar så mycket.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av Chopper »

Mina Aria SB-stall är helt suveräna. Jag märker dock skillnad i sustain och ljud på de äldre och massiva mässingsstallen och de lite nyare (dvs från 1983-ish) som är i nåt gjutgods. De senare känns sämre. I övrigt så byter man strängar på sekunder. Steinbergerstallet är väl annars det mest perfekta. Ställbart på alla vis och med stämskruvarna på rätt ställe. Utseende är en konvention.
De mer värdelösa är väl Giibsons trepunkt i Epi-utförande, plastiskt deformerbart...
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Rigmor
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 03:53

Re: Dagens konsensus kring stall?

Inlägg av Rigmor »

Här är en typ av stall man inte sett på någon annan bas. Det satt på den japanskbyggda Hagström-prototypen som förkastades ca 1982:

Bild
Skriv svar