Fender 9050L Flats

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Fender 9050L Flats

Inlägg av lowfreq »

Mina nya favvo-flats är Fender 9050L, alltså light-setet som är 45-60-80-100.
Jag har ju tidigare testat och gillat Fenders tjockare flats (i en annan tråd), men grejen med dessa 9050L är att dom är middiga (på ett skönt sätt), aggressiva och har ett enormt GROWL. Me like A LOT.

Har också ett set 9050ML (50-65-85-100)(fast jag hade en 105-sträng som jag bytte ut mot 100-strängen, så setet blev alltså 50-65-85-105) som jag först testade på min CS P-59 och dom låter också väldigt bra, dom har samma karaktär som 9050L men är lite basigare och inte riktigt samma BITE och KNORR som det är i 9050L. Dom här flatsen är ganska stiffa, möjligen aningen stiffare än chromes.

Rekommenderas å det grövsta!

Bild
Bild
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av lowfreq »

Bildbevis. (precis som om nån bryr sig :bluegrin: )
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av mrbaloo »

Nu har jag inte provat så många flats. Men jag gillar fender flats.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av lowfreq »

Hittade det här klippet på tuben som ger en ganska rättvis bild av hur de låter.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FbcRKbO32ss[/youtube]
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av peppe »

Blir till å testa! Det där lät ju sanslöst bra!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Enbasist »

Intressant. Känns dom inte för 'gummibandiga' och tunna om man är van medium flats?
Eller är det ändå bra svar och styrsel i dom?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av lowfreq »

peppe skrev:Blir till å testa! Det där lät ju sanslöst bra!
Ja visst gör det! 8)
Enbasist skrev:Intressant. Känns dom inte för 'gummibandiga' och tunna om man är van medium flats?
Eller är det ändå bra svar och styrsel i dom?
Absolut inga gummiband.. snarare tvärtom att dom känns stiffa, trots light-set.
Dom är väldigt distinkta att spela på, riktigt bra svar, verkligen. Raka motsatsen till Thomastik.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Fender 9050L Flats

Inlägg av Enbasist »

Låter ju kanon. Investerar i ett set och testar snarast.
Kanske bra för tekniken med lite förändringar ibland också.
Är mest det där med att jag i en live situation brukar spela hårdare än jag egentligen vill pga bristande medhörning eller kanske pga att annat runtomkring blir starkt och därför behöva lite mer motstånd under fingrarna. Men det där med aggressivitet och growl låter ju som en bra grej just i såna situationer :)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av lowfreq »

Enbasist skrev:Låter ju kanon. Investerar i ett set och testar snarast.
Kanske bra för tekniken med lite förändringar ibland också.
Är mest det där med att jag i en live situation brukar spela hårdare än jag egentligen vill pga bristande medhörning eller kanske pga att annat runtomkring blir starkt och därför behöva lite mer motstånd under fingrarna. Men det där med aggressivitet och growl låter ju som en bra grej just i såna situationer :)
Mmm... känner igen det där... när man spelar Live så är man som regel mera "på" och det blir lätt att man spelar lite hårdare då, i synnerhet om man hör sig själv dåligt.
Jag har själv ett ganska hårt/distinkt anslag.. så jag vill ha motstånd i strängarna dvs MINST medium tension. Även jag är lite ovan vid såhär pass tunna strängar, men jag har faktiskt redan vant mig vid dessa 9050L efter bara 1 vecka. Men det är ju för att dom är ganska stiffa.

Jag gillar ju La Bella också (760FS 45-65-85-105) som är basigare.. dom har ju bra thump och BOOM men noll growl. Det är definitivt mer action i Fender-flatsen, dom morrar när man spelar på dem. :kär:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av peppe »

Beställda på den lokala musikaffären 9mil bort!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av lowfreq »

peppe skrev:Beställda på den lokala musikaffären 9mil bort!
Det är det värt! :thumbsup:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av lowfreq »

Någon som sett ljuset?

Själv är jag fortfarande lyrisk!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av peppe »

Tyvärr så är den lokala musikaffären tvungna enl. Fenderagenturen ta hem flera set av denna sort för att ens få dom levererade!? Dom säljer kanske ett set vart 5:e år så dom beklagade sig å sa som det var! Alltså vad är det för service från Fender?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av lowfreq »

peppe skrev:Tyvärr så är den lokala musikaffären tvungna enl. Fenderagenturen ta hem flera set av denna sort för att ens få dom levererade!? Dom säljer kanske ett set vart 5:e år så dom beklagade sig å sa som det var! Alltså vad är det för service från Fender?
Jo jag har hört om just det där, är väl samma sak med alla Fendergrejer.. gitarrer o basar, att man som handlare tvingas ta hem enorma mängder om man skall kränga Fender-produkter.

Du får ta Düsken vid tillfälle!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Zyrran »

Jag köper nästan alla strängar från Strings and Beyond, de brukar köra fraktfritt worldwide lite då å då och då är det jäkligt billigt. Å de har ju allt :)
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av peppe »

Normalt handlar jag bara lokalt så långt det går även om det är lite dyrare, fast i dom flesta fall är det inte det om man bara vågar fråga å utmana dom! Men jag får lösa det på nått vis då, gillar dock att dom var ärliga å sa som det var:) Dom försökte verkligen lösa det men tjurskalliga Fender vägrade!?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av lekamen »

Jag blev såld av denna tråd, så jag beställde ett set idag! Gillar ju chromes på gamla P-basen, men vad fasen lixom.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Fredde79 »

Jag har (tack vare denna tråd) kört med dessa stängar hela hösten. Har gillat dem skarpt, vilket ytterligare bekräftas av följande anekdot från förra helgen:

Jag blev anlitad att spela bas i en inspelning med en kör. Inspelningen gjordes av finska rundradion (motsv. SR), det var fråga om några nyskrivna psalmer, utrymmet en kyrka.

I en paus i inspelningen kommer plötsligt producenten fram till mig, hann redan tänka att nu är han säkert missnöjd med min insats. I stället säger han: "Hördu, du har ett väldigt bra sound, vilka strängar använder du?" Han förklarade att han gillar soundet av flats, men att han tyckte dessa hade ovanligt bra diskant också. Kan tillägga att basen var Fender P AV '57 1982 och signalen gick direkt in via DI.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av midlifecrisis »

Gillar dem oxå! Än fördel är dessutom att de bara kostar en fjärdedel av TI och hälften av Labella low tension
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av mrbaloo »

Är också väldigt förtjust i dessa strängar. Har dock inte provat så många olika flats, men gillar dessa strängar skarpt.

Så här tyckte jag för några år sedan: https://basgitarr.wordpress.com/2012/07 ... nd-9050ml/" onclick="window.open(this.href);return false;

Åsikterna har inte ändrats. Och dessutom sitter de permanent på min Squier Classic Vibe 50th P-bas.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Fernan »

Jag kör 9050ML på mina "flats-basar". Bra punch o briljans, även efter ett tag. Och väldigt "slick" spelkänsla.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av gthyni »

övertalad, ger flats en chans till, order lagd
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av VHdiggare »

Har aldrig spelat på flats, men som James Bond skrev i en annan tråd, så kan jag testa flats för att få till lite rundare ljud.
Vilken musikstil spelar ni som använder dessa?
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av bassace »

mrbaloo skrev:Är också väldigt förtjust i dessa strängar. Har dock inte provat så många olika flats, men gillar dessa strängar skarpt.

Så här tyckte jag för några år sedan: https://basgitarr.wordpress.com/2012/07 ... nd-9050ml/" onclick="window.open(this.href);return false;

Åsikterna har inte ändrats. Och dessutom sitter de permanent på min Squier Classic Vibe 50th P-bas.
Om det är strängarna som låg i paketet på bilden i länken tror jag inte de är samma som de som finns nu. Fender bytte tillverkare av strängar för några år sedan och de nya ska har inte samma karaktär som de gamla.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av mrbaloo »

bassace skrev:
mrbaloo skrev:Är också väldigt förtjust i dessa strängar. Har dock inte provat så många olika flats, men gillar dessa strängar skarpt.

Så här tyckte jag för några år sedan: https://basgitarr.wordpress.com/2012/07 ... nd-9050ml/" onclick="window.open(this.href);return false;

Åsikterna har inte ändrats. Och dessutom sitter de permanent på min Squier Classic Vibe 50th P-bas.
Om det är strängarna som låg i paketet på bilden i länken tror jag inte de är samma som de som finns nu. Fender bytte tillverkare av strängar för några år sedan och de nya ska har inte samma karaktär som de gamla.
Jag har de nya på min Squier. De är grymma också även om jag inte kan jämföra exakt mellan de två varianterna. Men både de "äldre" och de nya gillar jag lika mycket.
Skriv svar