Aktivt/Onboard preamp vs. preamp-pedal

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Aktivt/Onboard preamp vs. preamp-pedal

Inlägg av heem »

Nu sitter man här på söndagkvällen och funderar igen...
Om jag har en aktiv bas så har ju dem oftast(rätta mig om jag har fel) passiva mickar och en "onboard preamp" som förstärker signalen innan den lämnar basen.
Detta ger en hetare signal än passivt samt att vi får möjligheten att använda EQ direkt på basen.... Men rent ljudmässigt?!
Blir resultatet detsamma om jag istället har en passiv bas och en preamp-pedal på bordet, förutsatt att jag inte har 10m kabel? :)
Hur mycket påverkar det var i kedjan som preampen sitter?
Och varför tenderar aktiva basar att klara nedstämt bättre när det i princip fortfarande är passiva mickar och en preamp? :)

Ber om ursäkta om mina frågor är dumma eller om ämnet redan hanterats.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktivt/Onboard preamp vs. preamp-pedal

Inlägg av bjelkeman »

En aktiv bas tenderar till att brusa mindre då signalen som förstärks av förstärkaren är högre. Så resultatet blir annorlunda.

Jag satte en Darkglass Tone Capsule preamp i en tidigare passiv bas (Ibanez RB760) och det lät mycket bättre som aktiv bas, tycker jag. Men så är Darkglass ljudet lite annorlunda än ljudidealet var i mitten på åttiotalet, så det är nog inte så konstigt. Men det var inte samma att ha den passiv och in i en Darkglass preamp pedal.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Aktivt/Onboard preamp vs. preamp-pedal

Inlägg av heem »

bjelkeman skrev:En aktiv bas tenderar till att brusa mindre då signalen som förstärks av förstärkaren är högre. Så resultatet blir annorlunda.

Jag satte en Darkglass Tone Capsule preamp i en tidigare passiv bas (Ibanez RB760) och det lät mycket bättre som aktiv bas, tycker jag. Men så är Darkglass ljudet lite annorlunda än ljudidealet var i mitten på åttiotalet, så det är nog inte så konstigt. Men det var inte samma att ha den passiv och in i en Darkglass preamp pedal.
Kan tänka mig att det förändrade ljudet mycket... själv satte jag in EMG-mickar med aktiv tonkontroll i min Squire P-bas och det gjorde en enorm skillnad för ljudet! :tummenupp:
Men jag förstår tyvärr fortfarande inte skillnaden på varför det blir olika och på vilket sätt det blir olika... :D
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktivt/Onboard preamp vs. preamp-pedal

Inlägg av bjelkeman »

Alla preampar har väl någon sorts "karaktär". Något som sitter i basen kommer inte att vara samma som något som sitter i en pedal eller en förstärkare. Olika komponenter etc.

Det som ligger närmast är väl Tonehammer och Darkglass, som har väldigt lika karaktär i pedalform och förstärkare. Men det är inte onboard preamp som sitter i basen.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Aktivt/Onboard preamp vs. preamp-pedal

Inlägg av Danne »

Det som oftast skiljer mest är väl att det är vanligt med 2-bands eq i en onboard preamp medan de flesta pedaler har åtminstone 3 band. Dessutom input-gain utöver volym-kontroll (egentligen är det nog gain-kontrollen som finns onboard iofs då volymkontrollen i pedalen agerar som motsvarande mastervolym i en förstärkare). Vad gäller eq:n så innebär det att man får ju ratta lite annorlunda på basen kontra pedalen. Om man skall växla från hängmatta till mid-puckel med 2-bands måste man ju ha koll på volymen också, eftersom man måste skära bas och diskant och vrida upp volymen för att erhålla samma output.
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Aktivt/Onboard preamp vs. preamp-pedal

Inlägg av heem »

Danne skrev:Det som oftast skiljer mest är väl att det är vanligt med 2-bands eq i en onboard preamp medan de flesta pedaler har åtminstone 3 band. Dessutom input-gain utöver volym-kontroll (egentligen är det nog gain-kontrollen som finns onboard iofs då volymkontrollen i pedalen agerar som motsvarande mastervolym i en förstärkare). Vad gäller eq:n så innebär det att man får ju ratta lite annorlunda på basen kontra pedalen. Om man skall växla från hängmatta till mid-puckel med 2-bands måste man ju ha koll på volymen också, eftersom man måste skära bas och diskant och vrida upp volymen för att erhålla samma output.
bjelkeman skrev:Alla preampar har väl någon sorts "karaktär". Något som sitter i basen kommer inte att vara samma som något som sitter i en pedal eller en förstärkare. Olika komponenter etc.

Det som ligger närmast är väl Tonehammer och Darkglass, som har väldigt lika karaktär i pedalform och förstärkare. Men det är inte onboard preamp som sitter i basen.
Tack så mycket för svaren! :tummenupp:
Men i princip så spelar det ingen roll om jag har en passiv bas och en preamp som första pedal på bordet och sen till OD/dist, eller om jag har en aktiv bas med t.ex. OD/dist som första pedal istället? Kontentan av signalstyrka mm blir den samma bara att man förstärker i olika delar av ledet? Samt att de olika preamp'arna givetvis har olika ljudkarraktär fabrikat emellan! :) Har jag förstått det hela rätt då?
Och i princip så är väl en kompressorpedal och/eller distpedal även dem en form av preamp-pedal?! :D

Anledningen till alla mina frågor är nämligen att jag spelar mycket stämt i C drop B eller B-standard och då inte upplever att jag får med lika mycket botten på en passiv bas kontra en aktiv...

Om jag nu med detta i åtanke beslutar att slänga in en onboard preamp i en av de passiva basarna... är det något speciellt fabrikat att föredra? Gillar tydlighet och "karaktär" i ljudet, och sen ska det in i Darkglass b3k på väg till toppen är tanken! :tummenupp:
Någon som testat Darkglass egna Tonecapsule?
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktivt/Onboard preamp vs. preamp-pedal

Inlägg av bjelkeman »

Som jag sa i mitt första svar:
Jag satte en Darkglass Tone Capsule preamp i en tidigare passiv bas (Ibanez RB760) och det lät mycket bättre som aktiv bas, tycker jag. Men så är Darkglass ljudet lite annorlunda än ljudidealet var i mitten på åttiotalet, så det är nog inte så konstigt. Men det var inte samma att ha den passiv och in i en Darkglass preamp pedal.
;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktivt/Onboard preamp vs. preamp-pedal

Inlägg av bjelkeman »

Här har någon skrivit om en Darkglass Tone Capsule. Jag håller med.
https://www.reddit.com/r/Bass/comments/ ... h=4080e944" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Aktivt/Onboard preamp vs. preamp-pedal

Inlägg av heem »

bjelkeman skrev:Här har någon skrivit om en Darkglass Tone Capsule. Jag håller med.
https://www.reddit.com/r/Bass/comments/ ... h=4080e944" onclick="window.open(this.href);return false;
bjelkeman skrev:Som jag sa i mitt första svar:
Jag satte en Darkglass Tone Capsule preamp i en tidigare passiv bas (Ibanez RB760) och det lät mycket bättre som aktiv bas, tycker jag. Men så är Darkglass ljudet lite annorlunda än ljudidealet var i mitten på åttiotalet, så det är nog inte så konstigt. Men det var inte samma att ha den passiv och in i en Darkglass preamp pedal.
;)
Sorry, jag måste varit lite trött när jag läste ditt svar där! :lol: Missade den lilla detaljen där du skrev att det var skillnad på om du körde den passiv in i preamp eller aktiv in i preamp. :D
Läste lite mer om Tonecapsule igår och har konstaterat att det får bli en sådan. :tummenupp:

Tack för svaren! :tummenupp:
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Skriv svar