Dragstångsbekymmer

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 13 aug 2011, 11:08
Ort: Nässjö

Dragstångsbekymmer

Inlägg av Uncle Funk »

Jag har en Falcon-bas som jag tänkte justera dragstången på eftersom jag tyckte den hade för mycket bananböj. Dragstångsmuttern sitter nere vid halsklacken. Problemet är att det verkar som om dragstången varit åtdragen max under en längre tid. Detta grundar jag på eftersom att dragstångsmuttern var väldigt långt indragen i halsen. Det har till och med blivit skavmärken inne i gången, där muttern legat emot. Nu känns det som att inget händer när jag släpper efter muttern. Vad är felet?

1.) Muttern funkar inte, den är lös?
2.) Halsen är för "uttänjd" åt ena hållet?
3.) Dragstången är lös inuti.

Vad ska jag göra? Byta hals eller laga.?
Fender jazz bass -71, Sunburst
Squier Classic Vibe Precision Bass '60s Sonic Blue
Squier Classic Vibe Precision Bass '50s Butterscotch Blonde
Uncle Funk Precision Bass, Surf green (HPD)
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dragstångsbekymmer

Inlägg av bassace »

Om det är för mycket banan (jag tolkar det som att det är för mycket relief, för mycket svängd framåt) ska dragstången spännas ännu mer för att halsen ska bli rakare, inte lossas. Dragstången ska ju motverka strängarnas dragkraft och dra halsen "bakåt". Om den inte går att spänna mer kanske det går att lägga någon bricka mellan halsen och muttern?
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Dragstångsbekymmer

Inlägg av Dansk_se »

Hänger på denna tråd!
Jag har samma problem med en gammal P-bas (dragstångsmutter i kroppsändan). Muttern satt väldigt långt in på min, och var dessutom lite misshandlad, så jag bytte mutter, la några brickor under och smörjde lite. Det hjälpte lite, men har fortfarande lite väl mycket böj i halsen, och muttern sitter åt väldigt hårt, så jag vågar inte dra åt mer...
Bas.
Användarvisningsbild
Uncle Funk
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: lör 13 aug 2011, 11:08
Ort: Nässjö

Re: Dragstångsbekymmer

Inlägg av Uncle Funk »

Jag upplever ju att min dragstång är på max och att halsen stannar i det läget när jag lossar på den. Den känns "uttänjd" om man kan säga så. Som det är nu så är muttern intryckt i halsen typ 3 cm.

Jag försökte byta mutter till en Fender men det var inte samma storlek. Jag får väl lämna in och be någon titta på den och få ett utlåtande. Tänkte byta hals men har inte lyckats hitta någon som passar halsfickan.
Fender jazz bass -71, Sunburst
Squier Classic Vibe Precision Bass '60s Sonic Blue
Squier Classic Vibe Precision Bass '50s Butterscotch Blonde
Uncle Funk Precision Bass, Surf green (HPD)
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dragstångsbekymmer

Inlägg av bassace »

Dansk_se skrev:Hänger på denna tråd!
Jag har samma problem med en gammal P-bas (dragstångsmutter i kroppsändan). Muttern satt väldigt långt in på min, och var dessutom lite misshandlad, så jag bytte mutter, la några brickor under och smörjde lite. Det hjälpte lite, men har fortfarande lite väl mycket böj i halsen, och muttern sitter åt väldigt hårt, så jag vågar inte dra åt mer...
Om du lägger halsen i knät och böjer den med handkraft, kan du få den rak då? Går det i så fall att spänna muttern i det läget?
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dragstångsbekymmer

Inlägg av bassace »

Uncle Funk skrev:Jag upplever ju att min dragstång är på max och att halsen stannar i det läget när jag lossar på den. Den känns "uttänjd" om man kan säga så. Som det är nu så är muttern intryckt i halsen typ 3 cm.

Jag försökte byta mutter till en Fender men det var inte samma storlek. Jag får väl lämna in och be någon titta på den och få ett utlåtande. Tänkte byta hals men har inte lyckats hitta någon som passar halsfickan.
Det är väl snarare så att dragstången är på min, dvs den drar inte alls.
- Går det att böja tillbaka halsen med handkraft och hur känns muttern då i så fall?
- Går det att lägga brickor mellan hals och mutter?
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Dragstångsbekymmer

Inlägg av kmo »

Väcker liv i denna. Har en bas med skruvjust. i halsklacken a la gammelFender. Kan intye dra den så mycket som jag vill. När jag dragit max är det ändå lite banan. Finns det någon quickfix?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dragstångsbekymmer

Inlägg av Roger Hedin »

Kolla in videon med Dan Erlewine:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-Dm_5GDHT2A[/youtube]
Han jobbar med en Gibson-hals men det är samma sak i andra änden på en Fender-hals. Om inget annat funkar är det här den enkla vägen att gå...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Dragstångsbekymmer

Inlägg av kmo »

Hmm, antar att kryss-spårskallen man drar helt enkelt är en mutter?
Inget större jobb om det helt enkelt handlar om gängor som är slut. Lite verktyg bara.
Kan bli lite juljobb kanske.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Dragstångsbekymmer

Inlägg av kmo »

Någon som vet dimensionen på den gängade delen? En quickfix borde ju vara att ta bort muttern och sätta dit en bricka.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dragstångsbekymmer

Inlägg av Roger Hedin »

kmo skrev:Någon som vet dimensionen på den gängade delen? En quickfix borde ju vara att ta bort muttern och sätta dit en bricka.
Det borde räcka. Jag har gjort så med tröga P-basar, att jag har tagit loss halsen, lossat muttern helt, gjort rent och satt på lite "smörja" av lämplig sort. Sen har jag hållit halsen i lite "bakspänn" och skruvat åt muttern. I regel lite för mycket så det blir bakåtböj, men det är lättare att "släppa halsen rak" än att spänna den rak när den väl sitter på plats...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar