Fender 9050L Flats

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Fernan »

bassace skrev:
mrbaloo skrev:Är också väldigt förtjust i dessa strängar. Har dock inte provat så många olika flats, men gillar dessa strängar skarpt.

Så här tyckte jag för några år sedan: https://basgitarr.wordpress.com/2012/07 ... nd-9050ml/" onclick="window.open(this.href);return false;

Åsikterna har inte ändrats. Och dessutom sitter de permanent på min Squier Classic Vibe 50th P-bas.
Om det är strängarna som låg i paketet på bilden i länken tror jag inte de är samma som de som finns nu. Fender bytte tillverkare av strängar för några år sedan och de nya ska har inte samma karaktär som de gamla.
De jag har har grön lindning men olika färger på "knopparna"
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av bassace »

Fernan skrev:
bassace skrev:
mrbaloo skrev:Är också väldigt förtjust i dessa strängar. Har dock inte provat så många olika flats, men gillar dessa strängar skarpt.

Så här tyckte jag för några år sedan: https://basgitarr.wordpress.com/2012/07 ... nd-9050ml/" onclick="window.open(this.href);return false;

Åsikterna har inte ändrats. Och dessutom sitter de permanent på min Squier Classic Vibe 50th P-bas.
Om det är strängarna som låg i paketet på bilden i länken tror jag inte de är samma som de som finns nu. Fender bytte tillverkare av strängar för några år sedan och de nya ska har inte samma karaktär som de gamla.
De jag har har grön lindning men olika färger på "knopparna"
De är de nya.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Fredde79 »

VHdiggare skrev:Har aldrig spelat på flats, men som James Bond skrev i en annan tråd, så kan jag testa flats för att få till lite rundare ljud.
Vilken musikstil spelar ni som använder dessa?
De har inte särskilt runt ljud, tycker jag, mycket mer punch och knorr än jag hade väntat mig. Tycker de har funkat till alla musikstilar jag testat (allt från Taube-valser till Green Day). Plektrumspel funkar dock sådär, anslaget låter (och känns) annorlunda då strängarna saknar "räfflor".
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Fernan »

VHdiggare skrev:Har aldrig spelat på flats, men som James Bond skrev i en annan tråd, så kan jag testa flats för att få till lite rundare ljud.
Vilken musikstil spelar ni som använder dessa?
Använder oftast flats i ett band som lirar soul.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av funkys**t »

Har dessa på en Fender AV-63. Growl är ordet!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av gthyni »

Strängade upp Hard Punchern med dessa ikväll, första intrycket var överraskande gott


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Markooo »

Hmm, jag tycker ju inte om flats alls, men ändå är det något som gör att jag är sjukt sugen på att testa dessa.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av gthyni »

Markooo skrev:Hmm, jag tycker ju inte om flats alls, men ändå är det något som gör att jag är sjukt sugen på att testa dessa.
Detsamma tyckte jag, flats är ofta styva och ger dålig känsla och klang.

Är dock nöjd med dessa, klang är bra (om än inte några Rotosound Swingbass) och känsla är annorlunda men också skön. Svårt att säga om den den lite tunnare dimensionen eller konstruktionen i dessa som hör skillnad mellan bra och anus, antagligen en kombination där Fender träffat rätt.

Om jag bara hade en bra bas så hade de nog åkt av men nu har jag lyxen av 2 så då kan jag välja rounds eller flats efter humör. De får stanna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av gthyni den ons 30 nov 2016, 09:41, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Markooo »

Ska testa vid nästa löning. Gillar jag det då, mycket bra! Gillar jag inte det, då ger jag upp flats helt och hållet...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
C_C
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 17 jan 2014, 09:01
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av C_C »

Har kört dessa ett tag på jazzbasen nu och de är väldigt allround med bra punch. Punch och growl tycker jag påminner en del om DR Loriders nickel.

Satte först på dem på p-basen (lönnbräda) men bytte tillbaka till mina gamla chromes på den. Tyckte de passade ännu bättre på jazzen. Spelar uteslutande fingerspel.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Enbasist »

Någon som har en uppfattning hur stor skillnaden är mellan dessa och 9050ML 45-105?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av lowfreq »

Enbasist skrev:Någon som har en uppfattning hur stor skillnaden är mellan dessa och 9050ML 45-105?
Lite knäppt av Fender att det är en E-100-sträng i ML-setet, det borde ju vara en E-105.
ML-setet har ju även en G-050-sträng istället för 045.

Finns numera ett set som heter 9050CL (45-60-80-105) som är rätt trevligt.

Ibland kör jag med light-setet och ibland 9050ML och lägger till en E-105-sträng.
ML-setet funkar kanon att köra ett halv ner om man så vill. Annars är dom helt OK även i EADG men dock rätt stiffa. ML-setet är lite stummare även i ljudet.. inte samma definition och growl som light-setet. Men karaktären är samma. Jag har kört med 50-65-85-105 för att dom är skönast för fingrarna att spela på, och det låter bra. Nerstämt ett halvt.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Enbasist »

lowfreq skrev: Finns numera ett set som heter 9050CL (45-60-80-105) som är rätt trevligt.
Aha, det var CL jag menade för jag har lagt en beställning på stringsandbeyond på ett sånt set och väntar på det.
Hoppas på det.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Aslan »

Någon som har jämfört dessa med Chromes? Och vill dela med sig av en reflektion?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av N Röding »

Jag tycker att dom liknar chromes men har mer knorr och mindre klonk. Om någon förstår vad jag menar. Jag gillar fender bättre.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Enbasist »

N Röding skrev:Jag tycker att dom liknar chromes men har mer knorr och mindre klonk. Om någon förstår vad jag menar. Jag gillar fender bättre.

Förstår precis. Är just klonket och den lite kalla karaktären som gör att jag har svårt för Chromes. Sen kanske dom blir bättre efter ett halvår men orkar inte vänta.
Fender låter som en bra lösning med mer knorr och värme.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av lowfreq »

Aslan skrev:Någon som har jämfört dessa med Chromes? Och vill dela med sig av en reflektion?
Förstår absolut att du vill höra input från så många som möjligt.
Men jag tycker med bestämdhet att Fender-flatsen har mer LIV i tonen jämfört med chromes. Chromes har ju en stabil ton med bra lågbas IMO, men that's it med dom. f.ö. är dom smått svala och intetsägande jämfört med Fenders som är mer livfulla med bättre definition OCH inte minst en mer avrundad topp som inte chromes har.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Aslan »

lowfreq skrev:
Aslan skrev:Någon som har jämfört dessa med Chromes? Och vill dela med sig av en reflektion?
Förstår absolut att du vill höra input från så många som möjligt.
Men jag tycker med bestämdhet att Fender-flatsen har mer LIV i tonen jämfört med chromes. Chromes har ju en stabil ton med bra lågbas IMO, men that's it med dom. f.ö. är dom smått svala och intetsägande jämfört med Fenders som är mer livfulla med bättre definition OCH inte minst en mer avrundad topp som inte chromes har.
Låter ju som det vore trevligt att testa dem vid nästa strängbyte. Och billigare är dom ju oxå:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Fender 9050L Flats

Inlägg av Enbasist »

Haft mina på en dag nu (CL 45-105). För mig känns dom än så länge överbrighta och väldigt likt chromes men ger dom lite speltid på P-basen och hoppas dom rundar till sig lite i ljudet.
Skriv svar