Darkglass Microtubes 900

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av peter_s »

bjelkeman skrev:
Shezay skrev:Helvete vad det kliar i GAS nerven nu igen. Har läst och spanat på den bra länge nu.... finns det någon anledning att inte köpa? 8)
Om man gillar en lite top som byggts med en åsikt om ljud, och man gillar Darkglass ljudet i allmänhet så är det definitivt ett intressant köp. Toppen har ett riktigt kompetent rent ljud. Den når inte riktigt upp till en Vanderklay Aurora, men så kostade en sådan en hel del mer.

Men sen har den samma (eller nästan samma) effekt och preamp sektion som två Darkglass pedaler, B7K Ultra/VMT Ultra. Som var för sig kostar 4000kr. Min erfarenhet är att effekterna och förstärkaren i samma låda är inte alls lika brusigt som att ha dem på pedalbordet. Tom Bowlus från Bass Gear Mag tycker dessutom att det är en av de minst brusiga förstärkarna han testat.

Den har ordentligt ljud tryck och klarar två ohm. Dessutom är den byggd lokalt och inte av "fabriksslavar" i Asien. Finns inte mycket negativt att säga tycker jag.
Just det att den inte är byggd i ett låglöneland gillar jag också. Samma sak gäller Mesa Subway och Aguilar Tonehammer (och säkert fler som jag inte kan komma på just nu), som också är två bra toppar.

Darkglass-toppen är bra. När jag testade den tyckte jag att den lät ganska fett rent. Jag hade inte möjlighet att ratta en massa på den, men grundljudet gillade jag.
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av Shezay »

bjelkeman skrev:
Shezay skrev:Helvete vad det kliar i GAS nerven nu igen. Har läst och spanat på den bra länge nu.... finns det någon anledning att inte köpa? 8)
Om man gillar en lite top som byggts med en åsikt om ljud, och man gillar Darkglass ljudet i allmänhet så är det definitivt ett intressant köp. Toppen har ett riktigt kompetent rent ljud. Den når inte riktigt upp till en Vanderklay Aurora, men så kostade en sådan en hel del mer.

Men sen har den samma (eller nästan samma) effekt och preamp sektion som två Darkglass pedaler, B7K Ultra/VMT Ultra. Som var för sig kostar 4000kr. Min erfarenhet är att effekterna och förstärkaren i samma låda är inte alls lika brusigt som att ha dem på pedalbordet. Tom Bowlus från Bass Gear Mag tycker dessutom att det är en av de minst brusiga förstärkarna han testat.

Den har ordentligt ljud tryck och klarar två ohm. Dessutom är den byggd lokalt och inte av "fabriksslavar" i Asien. Finns inte mycket negativt att säga tycker jag.
Ja, jag gillar ju Darkglass soundet liksom, samt att jag är sugen på en liten och smidig topp. Just att både B7K/VMT finns i den är ju fantastiskt bra!

Måste tänka lite lite lite till... kan ju hitta nånting annat roligt också :tummenupp:
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av peter_s »

Shezay skrev:Ja, jag gillar ju Darkglass soundet liksom, samt att jag är sugen på en liten och smidig topp. Just att både B7K/VMT finns i den är ju fantastiskt bra!

Måste tänka lite lite lite till... kan ju hitta nånting annat roligt också :tummenupp:
Då är mitt bästa tips att du gör en utflykt till Stockholm (du bor ju nära), och besöker These Go to 11. De säljer både Darkglass och Mesa Subway - två bra toppar, med lite olika karaktär, som är klart värda att testa och jämföra.
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Darkglass Microtubes 900

Inlägg av Shezay »

peter_s skrev:
Shezay skrev:Ja, jag gillar ju Darkglass soundet liksom, samt att jag är sugen på en liten och smidig topp. Just att både B7K/VMT finns i den är ju fantastiskt bra!

Måste tänka lite lite lite till... kan ju hitta nånting annat roligt också :tummenupp:
Då är mitt bästa tips att du gör en utflykt till Stockholm (du bor ju nära), och besöker These Go to 11. De säljer både Darkglass och Mesa Subway - två bra toppar, med lite olika karaktär, som är klart värda att testa och jämföra.
Tack för tipset, ska nämligen till Stockholm lör-sön. Hoppas dom har öppet nån av dagarna bara.

*edit* såg nu att dom har öppet på lördag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av peter_s »

Shezay skrev:Tack för tipset, ska nämligen till Stockholm lör-sön. Hoppas dom har öppet nån av dagarna bara.

*edit* såg nu att dom har öppet på lördag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

:tummenupp:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av bjelkeman »

Den är ju bra. Måste bara säga det.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av bjelkeman »

Äntligen fått repa ordentligt med M900an. Den har kraft så det räcker. Bra drag ere. Låter bra gör det också. Den är inte lika mörk i karaktären som en Mesa D-800, som kanske lämpar sig mer för auktoritära vintage ljud, på ett modern sätt.

Darkglass toppen är snärtig, kraftfull och kan producera ett riktigt bra rock ljud som återger basens karaktär på ett ärligt och rakt sätt. Men när man vrider i lite B3K eller VMT så blir den sådär "troathy" som bara får håret att resa sig i nacken. Idag så körde jag helt på de inbyggda effekterna. Mycket mindre brus än att köra på en pedal. Bra. Jäkligt bra. Skitnöjd.
Senast redigerad av bjelkeman den tis 22 nov 2016, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av bjelkeman »

Bra jämförelse mellan en M900 och en D-800. På TalkBass.
may be able to help you some with this as I have been running a D800 as my main amp for about 6 months before changing to the DG 900. I used both with an Fearless F212, a cab that is similar to your Bearface. First, they are both excellent amps. The Mesa is very dark compared to the DG. I didn't really understand how dark the Mesa is until I compared it side by side with the DG. I don't mean to say that the Mesa lacks articulation. For a dark sounding amp, it is amazingly clear. Its heart and soul is in the low mids. I found the bass control mostly useless as there was already too much bass in the tone. In a live mix, the amp held up well, but I found the overall tone too dark. If you want a vintage sound with modern dynamics and articulation, the MB would be my choice. The DG, on the other hand has a very smooth, clear sound throughout the audio spectrum. In fact I hear a slight bump in the upper mids and highs that add a slightly forward tone in this range. The boost is fairly broad and smooth, so it is not harsh. In fact the highs are very smooth and clear. The tone is never harsh, nor sterile. For what I would consider fairly hi-fi overall, I find it pleasantly warm and organic. IMO, that's a hard combination to get and the DG nails it. The EQ on the DG is excellent. Rich enough in features to get the tone you are looking for, but simple enough to get where you need quickly. (More important in a live context of course.) With the DG eq, I think you can get into the MB sonic space, but it would be hard to duplicate exactly. If you like the MB tonal range, that amp will get you there very easily. But the DG is much more versatile, but requires a bit more eq work to get where you want to go. The MB has a natural girth in the low mids that you can get out of the DG with some work. Of the two amps, I prefer the DG.
https://www.talkbass.com/threads/darkgl ... t-19404573" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av bjelkeman »

Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av 41HZ »

Verkar ju låta rätt så ärligt och definierat på det testet, lät trevligt om den i slutet när de försökte ratta in en bra kombination med dist.
Kul att den verkar kunna leverera i volym också. Jag fullkomligt hatar när man måste börja laborera med volym och baskontroller på toppar som inte riktigt hänger med när man vill dra på.
Minsta tveksamheter och jag stänger av och går vidare...
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av bjelkeman »

41HZ skrev:Verkar ju låta rätt så ärligt och definierat på det testet, lät trevligt om den i slutet när de försökte ratta in en bra kombination med dist.
Kul att den verkar kunna leverera i volym också. Jag fullkomligt hatar när man måste börja laborera med volym och baskontroller på toppar som inte riktigt hänger med när man vill dra på.
Minsta tveksamheter och jag stänger av och går vidare...
Ändå så missar de flesta videor om Darkglass prylar (även denna till viss del) hur det låter när man lirar med bara lite dist. Då tycker jag toppen verkligen skiner.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av Elfström »

[/quote]Ändå så missar de flesta videor om Darkglass prylar (även denna till viss del) hur det låter när man lirar med bara lite dist. Då tycker jag toppen verkligen skiner.[/quote]

:tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av bjelkeman »

BassPlayer magazine gillar den: "Darkglass has a true winner on its hands here."

http://www.bassplayer.com/amps/1166/rev ... head/61003" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av blackparkas »

Mnja...

Har testat nu, tyvärr genom Subway-lådorna på tgt11 och jag är inte direkt imponerad om jag ska vara ärlig.
Men skulle behöva testa genom en riktig låda innan man vet mer....
Kan lika gärna varit lådorna som sabbade det, microtubes-delen var i princip oanvändbar.

Tyvärr orkade jag inte byta till D-800:an som också stod där för att jämföra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av gthyni »

det var väl vår erfarenhet också, darkglassen lät bättre gm TKS-låda än gm Subwaylåda, tvärtom med D-800.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av 41HZ »

blackparkas skrev:Mnja...

Har testat nu, tyvärr genom Subway-lådorna på tgt11 och jag är inte direkt imponerad om jag ska vara ärlig.
Men skulle behöva testa genom en riktig låda innan man vet mer....
Kan lika gärna varit lådorna som sabbade det, microtubes-delen var i princip oanvändbar.

Tyvärr orkade jag inte byta till D-800:an som också stod där för att jämföra.
Vad var det som lät dåligt, blev det för mörkt/muffligt/kantigt/vasst?
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av gthyni »

Jag tror på Elfström som hävdar att Mesa stämmer av toppar och lådor som en stack och det låter superbt, riktigt vintage-rörigt och varmt med rejäl tyngd.
Darkglass har inte samma karaktär och som jag uppfattar det så gör inte Mesa-lådorna den rättvisa, den låter bättre i en neutral låda.
Jmf mellan D-800 och darkglass är att det rena ljudet är rena och klarare i darkglassen, med microtubes inkopplat så är det ett (eller två) modernare overdrive-toner som man gillar eller inte.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av blackparkas »

Å andra sidan har jag kört min M9 med andra lådor utan problem, samt med andra toppar i Mesalådorna utan problem...



Ska inte säga att det lät dåligt, men FÖR MIN SMAK vart det för "hånkigt", sådär som det blir med lättviktare, jag tror nog att det som sagt mycket sitter i lådorna, men samtidigt tror jag inte den har den där... floasken som t.ex. D-800:an faktiskt hade.
Det är väl där i lågmid:en eller om det är övre låga registret som det spökar.
Vetisjutton.
Måste testa den i en "riktig låda" också innan man dömer ut.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av bjelkeman »

"sådär som det blir med lättviktare"?

Jag tror att med den sista generationen lättviktare så är det ett aktivt val hur det låter, av designern. Annars skulle D-800 låta likadant, det är också en lättviktare. Vilken den inte gör, den låter inte likadant. D-800 med Subway lådorna tycker jag var helt grym. Lät inte alls samma med andra lådor. Jag tror att det är jätteviktigt att prova med rätt lådor. Oavsett vad man provar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av blackparkas »

Ja, det har jag sagt länge nu, så även i denna tråd.

Men D-800 har jag ju testat i lite olika lådor + hört den igenom ytterligare nån...
Den låter inte lättviktare.
Det behöver inte Darkglassen göra heller, om man testar i andra lådor, vilket jag även skrivit i denna tråd att det behöver man nog göra.

Sen är det nog väldigt olika hur man vill att saker ska låta.
Men nej, det är inte alltid ditt eget val som avgör hur den nya generationens lättviktare låter, det är fortfarande begränsat till hur skaparna har tyck/tänkt med prylen. Annars skulle det ju bli skittråkigt och ingen skulle köpa Vanderkley t.ex. om den lät lika som D800 som kostar hälften...

Som sagt.
Det är smaksak också.
Vissa tycker om när det låter plonk och prutt, andra gillar när det låter mer hårigt.
Det är tur det finns grejer åt alla.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av bjelkeman »

Tur stt inga grejer jag köpt låter plånk och plött. :D

Faktiskt tror jag bestämt att jag inte behöver något mer nu. So bra har det blivit.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev: Faktiskt tror jag bestämt att jag inte behöver något mer nu. So bra har det blivit.


Tror du ja.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:
bjelkeman skrev: Faktiskt tror jag bestämt att jag inte behöver något mer nu. So bra har det blivit.


Tror du ja.... :D
:tummenupp:

Darkglass Stockman pedal på NAMM. :shock:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av blackparkas »

Va? Vad är det?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Darkglass Microtubes 900

Inlägg av blackparkas »

Aha. Karnivool.

Står det nåt om det nånstans?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar