String thru body.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

String thru body.

Inlägg av Lowlife »

Moddat en jazz och en Rocka för att få strängarna genom kroppen. Bussningar från GMF och en åktur i pelarborren i verkstan. Ca 4mm hål i genom stall o kropp, fasa kanterna i stallet, klarlack på ytorna. Ljudet lyfter faktiskt ganska rejält.
Bild
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: String thru body.

Inlägg av Tumblinman »

Gjorde samma sak med min Stingray-kopia och tycker också det blev en förbättring/förändring i tonen. Eller egentligen ligger nog kanske största skillnaden i hur strängarna känns och svarar på anslag.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: String thru body.

Inlägg av Mr Spock »

String thru är en modd jag skulle rekommendera alla. I min bok en förändring som påverkar ljud/känsla mer än en uppgradering till stall av hi mass-typ.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: String thru body.

Inlägg av Lowlife »

Det kan jag verkligen plussa på.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: String thru body.

Inlägg av gthyni »

sen är frågan hur mycket som är placebo? skulle vilja testa men tänker inte borra i mina vintagebasar (om man får kalla 80-tals vintage)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: String thru body.

Inlägg av Mr Spock »

gthyni skrev:sen är frågan hur mycket som är placebo?
Tja, det är en berättigad fråga - omformulerad skulle jag uttrycka det såhär:
- Vem (förutom basisten) bryr sig om basen i den samlade alt färdigmixade ljudbilden? :roll:
- Vilket zzing, häng eller oompf kan inte uppnås med rätt effektpedal? :nickar:

Jag tror Tumblinman har en poäng att påverkan på känslan är större än påverkan på ljudet. I alla fall kan den (eventuella) ljudmässiga effekten uppnås också andra sätt.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: String thru body.

Inlägg av Zyrran »

Mr Spock skrev:
gthyni skrev:sen är frågan hur mycket som är placebo?
Jag tror Tumblinman har en poäng att påverkan på känslan är större än påverkan på ljudet. I alla fall kan den (eventuella) ljudmässiga effekten uppnås också andra sätt.
Känns det bra - låter det bra. Så funkar jag. Kanske därför man moddat skiten och skruvat på allt som en tok..
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: String thru body.

Inlägg av Mr Spock »

Zyrran skrev:
Mr Spock skrev:
gthyni skrev:sen är frågan hur mycket som är placebo?
Jag tror Tumblinman har en poäng att påverkan på känslan är större än påverkan på ljudet. I alla fall kan den (eventuella) ljudmässiga effekten uppnås också andra sätt.
Känns det bra - låter det bra. Så funkar jag. Kanske därför man moddat skiten och skruvat på allt som en tok..
:tummenupp:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: String thru body.

Inlägg av Lowlife »

Har provat det mesta med stall, sadlar i rostfritt bussningar i kroppen men kan bestämt säga att strängar genom kroppen inte är placebo och jag är ganska immun mot diverse påstådda sanningar. Jag har tex aldrig med bestämdhet hört skillnad på lönn-eller rosewoodgreppbräda eller alkaline kontra vanliga brunstensbatterier i effektpedaler.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: String thru body.

Inlägg av AlbinH »

Lowlife skrev: ..eller alkaline kontra vanliga brunstensbatterier i effektpedaler.
Asså det vet väl alla att alkalinebatterier ger betydligt bättre sustain! Men det måste vara amrickanska batterier. Kom inte sättande med något kinaskit! 8)
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: String thru body.

Inlägg av Markooo »

Jag vill tycka att string through "känns" bättre men det går inte att jämföra för min egen del där den ena P-basen är string through med en lack som är tunn till den grad att ådringen syns och den andra är enbart "top loading"(?) och har en skittjock lack.

Den första är definitivt mer resonant i alla fall.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: String thru body.

Inlägg av bassace »

Ni som moddat med string-thru, kan ni försöka beskriva skillnaden i ljud?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: String thru body.

Inlägg av BBQV »

Jag upplever ljudet som distinktare, tydligare och med en annan känsla i strängarna. Spänstigare är nog en adekvat sammanfattning av upplevelsen.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: String thru body.

Inlägg av bassace »

BBQV skrev:Jag upplever ljudet som distinktare, tydligare och med en annan känsla i strängarna. Spänstigare är nog en adekvat sammanfattning av upplevelsen.
Hur skulle du beskriva skillnaden mellan att gå från plåtstall till hi-mass respektive gå från plåtstall till string-thru?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: String thru body.

Inlägg av BBQV »

Ett plåtstall låter "luftigare" än ett hi mass-stall. Jag föredrar plåtstallen på lättare träslag. Badasstall e.d. funkar bättre på tunga basar och med grövre strängar. String thru kan "få med sig" träet på alla basar, samtidigt som det ger en klarare ton. Hi mass-stall tycker jag dödar lite av basens egen ton. Min egen, hemsnickrade teori är att string thru "pressar ner" vibrationerna i träet medan hi mass "kopplar bort" träets resonans ur tonen.
Typ.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: String thru body.

Inlägg av Lowlife »

Hela basen "sjunger"på ett fylligare sätt med strängarna genom kroppen. Det nästan känns även när man spelar utan stärkare. Jag har aldrig fått samma hallelujaupplevelse av ett tungt stall. En Fernandesbas jag bytte från bockad plåt till Badass på fick markant sämre ljud, spänsten i tonen försvann. Den hade lätt trä i kroppen, vilket stödjer BBQVs betraktelse.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
rsg
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 12 dec 2016, 22:12

Re: String thru body.

Inlägg av rsg »

Kan någon snäll person bidra med lite länkar till vad/hur man skall göra.
Upptäckte nämligen igår att mitt stall har börjat ge/böja sig.
Då jag är starkt sugen på att ta bort lacken och olja/vaxa kropp och hals så kunde detta vara ett lämpligt ingrepp att göra samtidigt.

/Johan
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: String thru body.

Inlägg av Stempa »

Skeptiker själv till thru body men kan det finns någon slags intern resonans i en sträng som fortplantar sig förbi stallet?
Den skillnad jag själv känner är att den av mina basar med hi mass stall är den som har minst karaktär i soundet. Och en astråkig och konform sustain som varar i 5 minuter om man orkar lyssna. Den av mina basar med flimsigast stall är den som har mest karaktär och är ett betydligt roligare instrument att lira på. Fysiskt funkar strängar, mickar och kropp på så sätt att ev. rörelse energi man känner i kroppen aldrig tas upp av mickarna. Den strängenergin (del av ljudkaraktären) går förlorad genom att sätta kroppen i rörelse istället. På gott och ont, ibland på gott kan jag gissa (thru body?)
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: String thru body.

Inlägg av basmartin »

Roligt att upplevelserna är så olika; har två basar med möjlighet till genomgående strängning, men blir stumt och konstigt på bägge. Gissar att den härliga deformeringen av strängen över sadeln pga den högra vinkeln som blir, inte ger i mitt tycke så positiva effekter. Men kan säkert variera beroende på stall. Har Hipshot A på basarna.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: String thru body.

Inlägg av Mr Spock »

rsg skrev:Kan någon snäll person bidra med lite länkar till vad/hur man skall göra.
Upptäckte nämligen igår att mitt stall har börjat ge/böja sig.
Då jag är starkt sugen på att ta bort lacken och olja/vaxa kropp och hals så kunde detta vara ett lämpligt ingrepp att göra samtidigt.

/Johan
Mera exakt och vetenskapligt än såhär kan nog inte tillvägagångssättet beskrivas:
https://youtu.be/YIHFFJ0Bdz0" onclick="window.open(this.href);return false;

Även om det kanske beskrivs överdrivet detaljerat, är tillgång till pelarborr en god garanti för ett rätlinjigt och lyckat resultat.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: String thru body.

Inlägg av hitman »

Jag varken hör eller känner någon som helst skillnad om man drar strängarna genom kroppen, är jag rädd.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: String thru body.

Inlägg av bassace »

Stempa skrev:... den av mina basar med hi mass stall är den som har minst karaktär i soundet. Och en astråkig och konform sustain som varar i 5 minuter om man orkar lyssna. Den av mina basar med flimsigast stall är den som har mest karaktär och är ett betydligt roligare instrument att lira på ...
Stämmer bra med mina erfarenheter också!
Skriv svar