Mustang PJ Offset

Prata om allt som har med elbasar att göra
Basmasen
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:26
Ort: Tyresö

Mustang PJ Offset

Inlägg av Basmasen »

Är det någon som har testat denna japanbyggda Mustang från den nya Offset-serien?

http://shop.fender.com/en-SE/electric-b ... 14405.html

Funderar på om det kan vara ett bra alternativ till J-bas för mig som har små händer och ryggproblem.

Jag har har inte hittat några uppgifter om vikt.
Är det någon som vet om halsen liknar J-basarnas?
Har aldrig spelat på en Mustang så jag vet inte hur den känns.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Mr Spock »

Zyrran här på PB har just köpt en: kolla med honom.

En shortscale är definitivt ett alternativ m h t till de beskrivna förutsättningarna. Huruvida Mustang är den optimala basen kan bara en provspelning svara på.

Offsetmodellens P/J-konfiguration borgar för ett brett ljudregister. Personligen tycker jag dock att Fender fuckat upp estetiken rejält. :mrgreen:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av peter_s »

Jag har testat en oförstärkt i butik, och gillade spelkänslan i den. Den verkade också vara ett stabilt bygge (de byggs i Mexiko, inte Japan, för övrigt). Summa summarum, en tilltalande bas. Skulle själv kunna tänka mig en.

Sedan är det ju praktiskt att Fender försett den med mer standardartade mikar och stall än vad den klassiska Mustangen har - även om det messar med estetiken, som Mr Spock säger - eftersom det på så vis blir enklare att modda den om en så skulle önska.
Basmasen
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:26
Ort: Tyresö

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Basmasen »

Visst ja, Mexico var det ju! :nickar:

Jag funderar också litegrann på en sån här, Japanare,

http://www.jam.se/synthpiano/basel/A404 ... ite_Japan/

men den verkar inte vara lika flexibel ljudmässigt?
Annars väldigt snygg! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Mustang PJ Offset

Inlägg av Zyrran »

Lite häcken full just nu för att recensera men när lugnet lagt sig så är du välkommen att provspela i Bromma. Har även en Jaguar SS som alternativ.
Basmasen
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:26
Ort: Tyresö

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Basmasen »

Tackar, men jag tänkte ta mig bort till Jam i mellandagarna och provspela lite.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Zyrran »

Det försökte jag också med..men de hade inte den hemma, men de kanske har fått in.
Basmasen
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:26
Ort: Tyresö

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Basmasen »

Jo, jag ringde igår. De har den hemma och även Japanaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av gthyni »

Kanske också måste masa mig till Roslagsgatan och klämma lite. Går förbi då och då men då är hunden med så det blir lite stressigt att gå in.


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av peter_s »

Basmasen skrev:Visst ja, Mexico var det ju! :nickar:

Jag funderar också litegrann på en sån här, Japanare,

http://www.jam.se/synthpiano/basel/A404 ... ite_Japan/

men den verkar inte vara lika flexibel ljudmässigt?
Annars väldigt snygg! :tummenupp:
De japanska är i allmänhet väldigt bra, och såklart mer vintage-korrekta än PJ-modellen. Jag gillar båda, men tycker nog att halsen på PJ:n gör den till en vinnare. :)
Basmasen
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 16:26
Ort: Tyresö

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Basmasen »

Intressant! På vilket sätt skiljer sig halsarna? Jag vill ju ha halsen mer J än P.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av gthyni »

Shortscale brukar nästan alltid var spensliga pga den lägre belastningen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Mustang PJ Offset

Inlägg av Zyrran »

PJ:n är har bredd som en jazz men något tjockare. Jaguar SS:en jag har är det en slimmad J-hals på. Jag testade en äldre japanare och den halsen upplevde jag som rätt fet och klumpig trots jazzbredd.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Mr Spock »

Zyrran skrev:PJ:n är har bredd som en jazz men något tjockare. Jaguar SS:en jag har är det en slimmad J-hals på. Jag testade en äldre japanare och den halsen upplevde jag som rätt fet och klumpig trots jazzbredd.
Menar ni på fullaste allvar att offsetmodellens hals skulle skilja sig från tidigare MIA/MIJ/CIJ/MIM-Mustangers halsar...? Finns detta beskrivet i någon Fenderinfo? Låter märkligt men samtidigt spännande.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Zyrran »

Mr Spock skrev:
Zyrran skrev:PJ:n är har bredd som en jazz men något tjockare. Jaguar SS:en jag har är det en slimmad J-hals på. Jag testade en äldre japanare och den halsen upplevde jag som rätt fet och klumpig trots jazzbredd.
Menar ni på fullaste allvar att offsetmodellens hals skulle skilja sig från tidigare MIA/MIJ/CIJ/MIM-Mustangers halsar...? Finns detta beskrivet i någon Fenderinfo? Låter märkligt men samtidigt spännande.
Å nu blev jag givetsvis ännu mer nyfiken och tog fram skjutmåttet. Tjockleken är densamma, vilket förvånar mig för känslan är helt annorlunda. Vid en närmare studie är Mustangen mer formad som ett D dvs lite rak i profilen direkt efter greppbrädan, måste vara det som gör skillnaden.

Får ta exakta mått när jag byter strängar nästa gång.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Mr Spock »

Zyrran skrev:
Mr Spock skrev:
Zyrran skrev:PJ:n är har bredd som en jazz men något tjockare. Jaguar SS:en jag har är det en slimmad J-hals på. Jag testade en äldre japanare och den halsen upplevde jag som rätt fet och klumpig trots jazzbredd.
Menar ni på fullaste allvar att offsetmodellens hals skulle skilja sig från tidigare MIA/MIJ/CIJ/MIM-Mustangers halsar...? Finns detta beskrivet i någon Fenderinfo? Låter märkligt men samtidigt spännande.
Å nu blev jag givetsvis ännu mer nyfiken och tog fram skjutmåttet. Tjockleken är densamma, vilket förvånar mig för känslan är helt annorlunda. Vid en närmare studie är Mustangen mer formad som ett D dvs lite rak i profilen direkt efter greppbrädan, måste vara det som gör skillnaden.

Får ta exakta mått när jag byter strängar nästa gång.
Jag antar att ditt outtalade referensvärde är Squierjaguaren...?

Vad gäller olika årgångar och modeller av Mustang/Musicmaster, tvivlar jag starkt på att olika halsprofiler och -dimensioner använts. Min gissning är att det snarare är lackval som påverkar upplevelsen. Det är en GRYM skillnad mellan en tjock hi-glosslack (som användes på CIJ-mustangerna som producerades runt -05...vete fasen om det var poly eller cellulosa) och en tunn satin finish (som är det som gäller på dagens offsetmodell MIM).
Japanhalsarna var (är kanske också på nuvarande produktion?) klibbiga och lååångsamma, medan däremot halsen på den Musicmaster från tidigt sjuttiotal som jag hade för några år sedan var speedy. Dock exakt samma halsdimensioner.

EDIT: glöm det där med samma dimensioner. Inte Fender, inte. Se nytt inlägg längre ner.
Senast redigerad av Mr Spock den sön 25 dec 2016, 10:13, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av peter_s »

Mr Spock skrev:
Zyrran skrev:PJ:n är har bredd som en jazz men något tjockare. Jaguar SS:en jag har är det en slimmad J-hals på. Jag testade en äldre japanare och den halsen upplevde jag som rätt fet och klumpig trots jazzbredd.
Menar ni på fullaste allvar att offsetmodellens hals skulle skilja sig från tidigare MIA/MIJ/CIJ/MIM-Mustangers halsar...? Finns detta beskrivet i någon Fenderinfo? Låter märkligt men samtidigt spännande.
Jag upplever det precis som Zyrran: även om måtten är desamma så känns PJ:ns hals mer bastant än Jaguar SS:ens, såväl som MIJ-Mustangens. Kanske är det halsprofilen som skiljer, eller så har den upplevda skillnaden kanske med finish att göra?

Skillnaden i profil mellan MIJ Mustang och PJ:n tycker jag känns som tidig-60-tals-Fender kontra 70-tals-Fender, sådär rent generellt. Halsarna på de tidiga sextiotalarna är ju ofta ganska tunna, medan sjuttiotalarna är tjockare. Samma sak med japan-Mustang kontra PJ:n. Och jag tror att de båda har olika radius. PJ:n har 9.5", och den japanska har eventuellt 7.25" (åtminstone enligt Wikipedia).

Jag skulle också säga att PJ:ns hals är mer lik en gammal Musicmasters än en japansk Mustangs. (har tyvärr aldrig testat någon vintage-Mustang.) Men, allt det här måste tas med en nypa salt. Jag har inte spenderat någon längre tid med några fyrsträngade kortskaliga Fender-basar, så alla jämförelser bygger på vag känsla snarare än konkreta fakta.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Mr Spock »

App app: nu får vi inte röra till det här.

Squier Vintage Modified Jaguar SS: sadelbredd 1,5", 20 band, 9,5" radius, c-shape.
Fender Mustang: sadelbredd 1,7", 19 band, 9,5" radius.
Fender Mustang RI: sadelbredd 1,5", 19 band, 7,25" radius.
Fender Mustang Offset PJ: sadelbredd 1,65", 19 band, 9,5" radius, c-shape.


Rörigt, va...? :D
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Mustang PJ Offset

Inlägg av Zyrran »

Mr Spock skrev:App app: nu får vi inte röra till det här.

Squier Vintage Modified Jaguar SS: sadelbredd 1,5", 20 band, 9,5" radius, c-shape.
Fender Mustang: sadelbredd 1,7", 19 band, 9,5" radius.
Fender Mustang RI: sadelbredd 1,5", 19 band, 7,25" radius.
Fender Mustang Offset PJ: sadelbredd 1,65", 19 band, 9,5" radius, c-shape.


Rörigt, va...? :D
Nu blir det värre... 38,1mm säger skjutmåttet om Offset P/J:n...

Bild
Senast redigerad av Zyrran den sön 25 dec 2016, 16:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Zyrran »

Å 37,5mm på SS:en.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Mr Spock »

38,1 mm = 1,5"
37,5 mm = 1,47"

Mystiken tätnar och förvirringen stiger...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Zyrran »

Andra sidan säger säger fenders hemsida 1,5" för Offset Mustangen.Bild
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av gthyni »

Mr Spock skrev:App app: nu får vi inte röra till det här.

Squier Vintage Modified Jaguar SS: sadelbredd 1,5", 20 band, 9,5" radius, c-shape.
Fender Mustang: sadelbredd 1,7", 19 band, 9,5" radius.
Fender Mustang RI: sadelbredd 1,5", 19 band, 7,25" radius.
Fender Mustang Offset PJ: sadelbredd 1,65", 19 band, 9,5" radius, c-shape.


Rörigt, va...? :D
Kan vittna, efter att ha provat idag, att det känns väsentlig skillnad mellan SQ VM och Mustang.
Squiern gick bort direkt, vassa ändar på bandstavarna visar hur mycket man bryr sig på fabriken,
bortsett från det så kändes Mustangen mycket mer fullvuxen (för en SS) och lite småtrevlig,
men med en prislapp på över 7' så känns den inte aktuell för mig som inte har GAS på SS.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av Mr Spock »

gthyni skrev: Kan vittna, efter att ha provat idag, att det känns väsentlig skillnad mellan SQ VM och Mustang.
Squiern gick bort direkt, vassa ändar på bandstavarna visar hur mycket man bryr sig på fabriken,
bortsett från det så kändes Mustangen mycket mer fullvuxen (för en SS) och lite småtrevlig,
men med en prislapp på över 7' så känns den inte aktuell för mig som inte har GAS på SS.
Mustangen är ungefär tre gånger så dyr som Jaguaren, så det vore väl skam om inte den var ett habilare bygge. Även om mickbyte och slipning av vassa bandändar inte är någon raketvetenskap, är det väl tyvärr en för stor utmaning för den oerfarne.
Det unika med Jaggan är halsdimensionerna: gillar man dessa, finns det i dagsläget inget alternativ att tillgå tyvärr. Varken dyrare eller billigare.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Mustang PJ Offset

Inlägg av gthyni »

Mr Spock skrev: Mustangen är ungefär tre gånger så dyr som Jaguaren, så det vore väl skam om inte den var ett habilare bygge. Även om mickbyte och slipning av vassa bandändar inte är någon raketvetenskap, är det väl tyvärr en för stor utmaning för den oerfarne.
visst och om bandändrar är så vassa att man kan göra sig illa om man har frökenhänder så undrar man hur mycket man bryr sig på fabriken, vad är oddsen att bandstavarna i övrigt är jämna och fina t ex. Brukar försvara Squier för jag hade en indones-Jazz som var mycket fin efter bara lite skruvande. Den här var illa.

Mr Spock skrev: Det unika med Jaggan är halsdimensionerna: gillar man dessa, finns det i dagsläget inget alternativ att tillgå tyvärr. Varken dyrare eller billigare.
dyrare finns alltid :shock:
Bild
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar