Skruven som gick av.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Las Bas
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 15 dec 2016, 18:17
Ort: Göteborg

Skruven som gick av.

Inlägg av Las Bas »

Ny här på forumet. Har i min ägo en Ibanez blazer precision bas från -82. Vet inte om det här är ett problem eller kan bli? Saken är den att efter att ha gjort kroppen trären från den fula röd-bruna betsen den var målad i original och oljat in den med sidenmatt hårdvaxolja så den blev riktigt skön att hålla i så skulle till sist stallet på. Då hände det som alla vet inte får hända. En av träskruvarna i bakre raden gick av, precis jäms med kroppen. Inget som stack ut så jag kunde få fäste med en tång och skruva ur. Kan en gitarrmakare kunna fixa det? Bor i Göteborg så jag vet om några. Det är andra skruven från höger i stallet som gått av. Jag har spelat på den en tid sedan fadäsen och har inte märkt något skumt. Byta stall med andra skruvpositioner? Eller bara skita i att skruven gick av. Teorin i mitt huvud säger att det blir fel belastning på stallet och att det kan börja skeva.
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Chopper »

Det bästa är att försöka få ur skruven. Risken är att hålet blir större, men det finns ju bussningar med trägänga och för metrisk skruv. Som dessa: http://www.ebay.co.uk/itm/M4-M5-M6-M8-M ... r5WR-k6Elg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Roger Hedin »

Hur många skruvar är det allt som allt? Du pratar om "den bakre raden". Det finns stall som bara har tre skruvar och funkar som de ska. Så länge det inte spelar någon roll skulle jag högaktningsfullt nonchalera skruveländet...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Danne »

Kan komma på ett par alternativ om du verkligen vill ha ut skruven. Antingen försöka borra försiktigt med liten hålsåg (utan centrumborr isatt) några mm ner runt skruvhålet alt gräva lite med tex stämjärn lagom så man kan få grepp om skruven. Kräver väl lite spackling efteråt också. Andra idén kräver någon form av pelarborr. Att då spänna fast kroppen och borra ur med större borr och plugga alt tidigare nämnda gängbussning. Annars tycker jag som Roger. Är det tex ett stall med fem skruvar lär det funka bra ändå.
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av mågis »

Men varför tipsa om att förstöra träet???
På vilken mekanisk verkstad som helst borrar dom ett litet hål i SKRUVEN och använder sedan en urdragare för att skruva ut skruven ur träet och sedan kan du skruva i rätt sorts skruv i en icke-förstörd kropp.
Tyvärr bor jag inte där så jag kan inte tipsa om lämplig mekanisk verkstad...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Mr Spock »

mågis skrev: På vilken mekanisk verkstad som helst borrar dom ett litet hål i SKRUVEN och använder sedan en urdragare för att skruva ut skruven ur träet och sedan kan du skruva i rätt sorts skruv i en icke-förstörd kropp.
Plus på detta - OM du nu absolut vill ha väck skruven. Kvarvarande tre(?) skruvar lär hålla stallet på plats alldeles utmärkt.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av bassace »

Är det den japanska varianten av Fender-typ-stall med 7 skruvar (5 st i "bakre raden" och 2 st "fram") så är det inget som helst problem att en av skruvarna är av. Har du skruvskallen kvar kan du limma fast den i hålet om det estetiska är viktigt.

Precis som sägs ovan - vill du få ut skruven är en skruvutdragare eller "grispitt" som de också kallas det bästa. Man borrar ett litet hål i skruven som är kvar i hålet, skruvar i grispitten som är gängad på andra hållet och skruvar helt enkelt ut den trasiga skruven. Med tanke på de små dimensionerna är det nog som också sägs ovan bäst att göra detta i en riktig mekanisk verkstad.

Kan du kanske lägga upp en bild på hur det ser ut?
Las Bas
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 15 dec 2016, 18:17
Ort: Göteborg

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Las Bas »

Tack för alla tips. Det är Fender-typen av stall det gäller. Fem där bak, två där fram. Stallet är i mässing (legering?) och har fått ful patina som inte går att putsa bort så jag tänkte byta det. Då kanske det bara är en kosmetisk detalj att skruvhuvudet saknas.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av strummer »

Köp en sats grispittar (skruvutdragare) på biltema, enkelt billigt och snabbt gjort.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016851/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av AlbinH »

Hej "Las"! Rumblekat´aren här! :D

Jag tror inte detta är ens ett problem för en gitarrverkstad. Ett snabbt fix med en skruvutdragare.

Nog kan väl våra Göteborgs PB-are tipsa om någon sådan??

Komplettera gärna din profil med "Ort" vilket faktiskt är en bra upplysning när det kommer till annonser och förfrågningar om både ditt och datt.. :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Danne »

mågis skrev:Men varför tipsa om att förstöra träet???
Helt enkelt eftersom det ändå är en yta som täcks av stallet. Hade varit skillnad annars. Dock är det enligt min erfarenhet (kanske är jag inte kompetent nog) svårt med gresapick (ursäkta västgötskan) till så liten dimension av skruv som dessutom brukar var av väldigt mjukt material. Lyckas man väl borra ett hål stort nog för gresapicken så brukar skruven trasas sönder vilket gör att man måste gräva ännu djupare sedan.
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Rut66 »

Är du osäker på att göra jobbet själv och verkligen vill fixa skruven som gått av kan säkert GNU-Lars här på forumet hjälpa dig. http://www.gnu.se/
Ligger vid Jonsereds gamla fabriker och brukar ha öppet på måndagkvällar.
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av mågis »

Ja, med en vanlig vänstergängad konisk grispitt är det svårt eller ibland fan omöjligt att då ur grejor. Speciellt små dimensioner.
Jag tänker automatiskt på den modellen när man borrar hål och knackar i en stav som ser ut som ett torxbits. Det funkar bra i de flesta dimensioner...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av AlbinH »

Försöker man PM´a Las Bas så säger PB:

"Vissa av användarna kunde inte läggas till eftersom de har inaktiverat mottagande av personliga meddelanden."

:hmm:

Det visste jag inte att man kunde göra... :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Hellish »

Grispitt på så små skruvar är skitsvårt! Om man inte har tur som fan att ytan är "konkav" så att säga. De skruvar jag har dragit av har varit spetsiga som fan där huvudet vreds av.
Cephalus
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 07:13
Ort: Nyköping

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Cephalus »

Ja, jag tror grispitt är omöjligt att använda på en sådan "grann" skruv.
Jag skulle tagit en Dremel och slipat ur runt skruven, så man kan använda
en tång och gänga ur den. Det syns ju ändå inte under stallet.
Skulle man må jättedåligt över slipningen så finns ju alltid träspackel
av olika slag.
HPD Stingray, 3/4 plywood, 4/4 helträ. Markbass LM800, 2st Hartke HyDrive 410, Markbass210. Bygger Kandypickups.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Jensa »

Har du tillgång till pelarborr skulle du kunna försöka borra bort skruven.
Ta en borr med samma dimension som skruven och pilla bort skrotet som blir över.
Skulle det påverka storleken på hålet skulle du kunna limma dit en plugg och göra ett nytt.
Tror att det skulle leda till minst åverkan på basen.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Tarzan08 »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=6&t=14201" onclick="window.open(this.href);return false;
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Las Bas
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 15 dec 2016, 18:17
Ort: Göteborg

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Las Bas »

Rut66 skrev:Är du osäker på att göra jobbet själv och verkligen vill fixa skruven som gått av kan säkert GNU-Lars här på forumet hjälpa dig. http://www.gnu.se/
Ligger vid Jonsereds gamla fabriker och brukar ha öppet på måndagkvällar.
Tack för tips!!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av hitman »

Jag har klantat mig många gånger och tagit i för hårt, och sedan stått där med en halv skruv kvar i träet...

Jag brukar borra runt "liket" med en väldigt liten borr och sedan karva försiktigt med en knivspets tills jag kan få grepp med en tång och skruva ur den. Sedan borrar jag ett större hål och limmar i en träplugg.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Kalle_in_Sweden
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 16:55
Ort: Akalla/Stockholm

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Kalle_in_Sweden »

Hej
När skallen på små skruvar går av så brukar jag använda en liten borr/slipmaskin av typ Dremel.
Man använder den tunnaste slipskivan (ca 1-2 mm) och slipar ett spår i toppen på skruven.
Sedan använder man en spårskruvmejsel och skruvar upp skruven.
/Kalle
Yamaha RBX 270 bass
TC Electronic BG 250-115 Mk1 Combo
Laney DB150 amp / Behringer BA115 speaker
http://www.soundclick.com/kalleinsweden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://app.box.com/s/numjmcc1x8vzjsgc3d7l" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av hitman »

Det var smart! Ska prova nästa gång.
RolfHägglund
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 29 jul 2017, 08:45

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av RolfHägglund »

Varje kompetent gitarr-/basmek har ett par "ihåliga borr" med innerdiameter för att matcha avbrutna skruvar till stämskruvar, stall, m.m. Han borrar runt den avbrutna delen som brukar följa med ut efter ungefär halva djupet. Sen pluggar han hålet, låter limmet torka, borrar litet styrhål i pluggen och drar i en vaxad skruv. Klart och osynligt.

Att göra ett spår med Dremel etc är en bra lösning, men har skruven gått av sitter den i regel så hårt att den måste borras ut enligt ovan.
Las Bas
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 15 dec 2016, 18:17
Ort: Göteborg

Re: Skruven som gick av.

Inlägg av Las Bas »

RolfHägglund skrev:Varje kompetent gitarr-/basmek har ett par "ihåliga borr" med innerdiameter för att matcha avbrutna skruvar till stämskruvar, stall, m.m. Han borrar runt den avbrutna delen som brukar följa med ut efter ungefär halva djupet. Sen pluggar han hålet, låter limmet torka, borrar litet styrhål i pluggen och drar i en vaxad skruv. Klart och osynligt.

Att göra ett spår med Dremel etc är en bra lösning, men har skruven gått av sitter den i regel så hårt att den måste borras ut enligt ovan.
Tack för tips.
Skriv svar