Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Problemet med att köra ut trummor och klaviatur sådär i stereo blir att det inte låter naturligt. Det blir liksom två instrument som är lika breda som scenen. Bas, sång och gitarr kan man visst panorera lite. Men ok, låt sången stanna i centrum och lägg ut gitarren lite off-center.

Vill du kunna labba mer med trummor och piano kan du ju spela in ett monospår utifrån stereospåret och använda det istället, eller tillsammans med stereospåren för att få det lite mer asymmetriskt.

Jag brukar tänka just scenplacering och flytta sångare och instrument utifrån detta. Det blir luftigare och låter som det är "på riktigt" :-)
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Om basstämman, har du ingen pitch-funktion?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:Problemet med att köra ut trummor och klaviatur sådär i stereo blir att det inte låter naturligt. Det blir liksom två instrument som är lika breda som scenen. Bas, sång och gitarr kan man visst panorera lite. Men ok, låt sången stanna i centrum och lägg ut gitarren lite off-center.

Vill du kunna labba mer med trummor och piano kan du ju spela in ett monospår utifrån stereospåret och använda det istället, eller tillsammans med stereospåren för att få det lite mer asymmetriskt.

Jag brukar tänka just scenplacering och flytta sångare och instrument utifrån detta. Det blir luftigare och låter som det är "på riktigt" :-)
Stereobilden på trummorna är som det blir i EZDrummer, och pianot är mitt elpiano som ger ljudet i stereo.
Jag skulle ju kunna lägga pianot lite åt ena sidan, och kanske basen åt andra för att väga upp. De dubblar ju allt.
Trummorna kan jag överdriva stereobilden på, men det brukar inte bli bra...
Och det är klart att gitarren kan läggas lite åt nåt håll.

Återkommer, men troligen imorrn.
Body&Soul skrev:Om basstämman, har du ingen pitch-funktion?
Har inte köpt Melodyme. Skulle kunna göra det via sångpedalen, men dels är den i repan, dels brukar resultatet låta sådär, och dels är det fusk.;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Nu blev jag konfunderad!
fieldflower skrev:
Per skrev:Då måste du ha listiga undanflykter.
Jag spelade in en kärlekssång till hustrun istället.
Världens listigaste undanflykt! :nickar:
fieldflower skrev:Blev inga lister - fick banka dörr tills klockan blev för mycket
Funkade det inte? Åkte du ut? :shock:

:wink:

Ska lyssna imorgon. :vinkar:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Nu blev jag konfunderad!
fieldflower skrev:
Per skrev:Då måste du ha listiga undanflykter.
Jag spelade in en kärlekssång till hustrun istället.
Världens listigaste undanflykt! :nickar:
Ja, visst var det lite smart..;)
Per skrev:
fieldflower skrev:Blev inga lister - fick banka dörr tills klockan blev för mycket
Funkade det inte? Åkte du ut? :shock:

:wink:

Ska lyssna imorgon. :vinkar:
Ok då, banka dörrkarm då. För att nya dörrhelvetena skulle passa.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

fieldflower skrev:Återkommer, men troligen imorrn.
Återkomsten:


Nu är piano, bas och gitarr panorerade.
Det blev lite luftigare i mixen.:D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Ja men jag tycker det blev bättre. Pianot ligger lite off-center mot höger, gitarren skulle kunna gå ett snäpp till åt vänster för då kommer den att skapa mer "händelse" när den kommer in. Prova.

Trummorna känns som de nu ligger mer i vänster kanal, men det beror nog mest på att jag får mer cymbal där medans virveln ligger till höger.

Flytta sen kören åt vänster. Samma där som för gitarren, det skapar mer rörlighet i ljudbilden.

Det här är det bästa jag har hört av dig, fast jag har ju inte lyssnat på allt förstås.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:Ja men jag tycker det blev bättre. Pianot ligger lite off-center mot höger, gitarren skulle kunna gå ett snäpp till åt vänster för då kommer den att skapa mer "händelse" när den kommer in. Prova.

Trummorna känns som de nu ligger mer i vänster kanal, men det beror nog mest på att jag får mer cymbal där medans virveln ligger till höger.

Flytta sen kören åt vänster. Samma där som för gitarren, det skapar mer rörlighet i ljudbilden.

Det här är det bästa jag har hört av dig, fast jag har ju inte lyssnat på allt förstås.
Vi sätter på oss lurarna åt olika håll..;)

OK, flyttade guran så den ligger lika off-axis som basen.
Trummorna ligger center, men som sagt blir det stereobild av att cymbalerna hörs mest.
Dock är det en massa olika cymbaler så de booorde finnas i hela ljudbilden, men vid olika tillfällen.

Kören är 2 stämmor som ligger off-center lika mycket.
Drog in den vänstra (som du hörde till höger) lite mot mitten för att förskjuta jämvikten lite åt höger (vänster).

Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Lurarna ja, de här är gjorda för att sitta som de sitter. Fast det är ju fel i huvudet på mig, kanske även på utsidan :-)

Hursomhelst så växer låten för varje gång jag lyssnar. Nu när du mixat om så stör inte trummornas bredd lika mycket. Faktum är att delarna med både gitarr och piano panorerade så låter det kul med stereotrummorna, liiite konstgjort liksom men ok då..

Du har en baston som är sur vid 1,08 där kören sjunger love, love.... you.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Body&Soul skrev:Lurarna ja, de här är gjorda för att sitta som de sitter. Fast det är ju fel i huvudet på mig, kanske även på utsidan :-)

Hursomhelst så växer låten för varje gång jag lyssnar. Nu när du mixat om så stör inte trummornas bredd lika mycket. Faktum är att delarna med både gitarr och piano panorerade så låter det kul med stereotrummorna, liiite konstgjort liksom men ok då..

Du har en baston som är sur vid 1,08 där kören sjunger love, love.... you.
Fast... jag tycker att E på basen är roligt som komplement till C-ackordet på pianot på sista tonen.
Jag gör samma sak vid 2,17 och 4,03.
Däremot var det lite underlig timing precis där - pianot var en del efter och basen en del före takten. Grejade det.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

Jag är lite avundsjuk på dig som har möjlighet att redigera på datorn. Jag har ju en Boss digitalporta men den är så mycket klumpigare så det blir liksom inget gjort, eller det lilla som blir gjort är tungt att få från slask till färdig låt.

För 15 år sen hade jag Cubase att leka med, tyvärr med en trött dator. Rotade lite bland gamla filer men nästan allt är borta. Men jag hittade en låt jag lekte fram när jag spelade med ett countryband. Egentligen var det en text som skulle tonsättas men jag hade så kul i mitt nya program Cubase att det blev som det blev och det där med sång och text försvann. När jag nu lyssnar ler jag åt detta och tänker - men panorera då... :-)
https://soundcloud.com/body-soul-1/fadeout
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Jo, det är verkligen jättesmidigt!
Ändra timing, dra rätt misstag, kopiera bitar och göra om hela låtstrukturen på redan inspelade, befintliga delar.
Det enda jag saknar är Melodyme, men jag har inte behov av det så ofta att det har krävt inköp än.
Risken är att man justerar precis allt och tappar den mänskliga känslan.
Här är justeringen av piano och bas till takten vid 1:08. Det är den gula mojen på pianospåret något höger om mitten.
Bild

Och att man gör det på en superlätt laptop dessutom, så man sitter lätt i soffan och lajjar klart.

Jag körde porta förr. En Roland VS880. För att vara porta var/är den himla bra, men det kan ju inte jämföras med enkelheten och översikten då man kör på dator. Jag var jättenöjd med porta tills jag provade med dator, och sedan var jag hooked...
Har en massa låtar ligger i den som jag faktiskt är rätt nöjd med som jag borde föra över till datorn, för att redigera och lägga om lite, och publicera och spara.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Ni tänker bara på nöjen. Jag försöker få en ny dator att uppföra sig som den ska. :evil:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Ni tänker bara på nöjen. Jag försöker få en ny dator att uppföra sig som den ska. :evil:
Säg till den på skarpen!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Och nu börjar nästa låt ta form i skallen.
Nåt Doom-artat...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Da doom ron ron ron, da doom ron ron?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

https://soundcloud.com/peter-kerblom/wh ... -your-eyes" onclick="window.open(this.href);return false; :clappy:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Tack!
And now for the constructive criticism...:oops:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Nej, jag ansluter mig nog till B&S i hyllningskören. Slingorna funkar skitbra tillsammans och jag gillar tillbakagången till C dur efter utflykten. Ska jag tvunget gnälla på något, så hade jag kanske flyttat leadsången ett par cm in i ljudbilden, men det är hårfint.
Hustrun bör vara nöjd. Keep up the good work!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

:D
Är inte så förtjust i min sångprestation, vilket kanske är varför den ligger lite lågt.
Dels tycker jag alltid jag låter burk och dels är jag sjukt rostig på att sjunga öht.
Men hustrun är nöjd och glad, och även ungarna gillade den (går och sjunger "love, love, love" här hemma).

Doom-grejen (som kanske snarare är en Sabbath-grej..:hmm: )får vänta, för nu kör jag feber och ont i lederna istället.
Gott nytt år liksom...:evil:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Tävling

Inlägg av Body&Soul »

....happ.. ryggskott eller liknande här senaste dagarna, i förrgår på morfinnivå. Smyger runt nu med kryckor, vilket är svårt. Smyga med kryckor alltså. Men låt gå, en slags resumé över skitåret 2016. Nu blir det bara bättre, sådeså!

På plussidan: Ni har förgyllt min tillvaro under året, tack. Gott Nytt år alla smurfar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Ja, fyfan, det är inte roligt heller.
Krya och Gott nytt på sig!
(Smurf? Jag är ju självaste KBJ...)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

Trist att höra. God bättring och Fått Bytt Lår!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tävling

Inlägg av fieldflower »

Per skrev:Trist att höra. God bättring och Fått Bytt Rygg!
Rättade ditt inlägg.
Rimmar sämre, men rimmar bättre med B&S's belägenhet.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tävling

Inlägg av Per »

fieldflower skrev: Rimmar sämre, men rimmar bättre med B&S's belägenhet.
Det ska tas på största allvar. Tack!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar