Monitorer för hemmastudio

Här kan du sälja och köpa vad som helst.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av Mr Spock »

fieldflower skrev: Och då min egen frekvenskurva dyker vid ca 10kHz (öronbarn, freestyle-generationen, skytte, musiker) vete fan hur mycket jag borde investera egentligen...
Gör som jag:

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av fieldflower »

Mr Spock skrev:
fieldflower skrev: Och då min egen frekvenskurva dyker vid ca 10kHz (öronbarn, freestyle-generationen, skytte, musiker) vete fan hur mycket jag borde investera egentligen...
Gör som jag:

Bild
Har jag gjort fel i alla dessa år..? :oops:
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av Mr Spock »

fieldflower skrev: Har jag gjort fel i alla dessa år..? :oops:
Each to his own...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av Jellew »

bassace skrev:
Jellew skrev:Letar efter något för en rimlig prislapp och en rimlig storlek men det ska samtidigt kunna ge rättvist ljud av låga b. /Jellew
Ursprungskravet var "rättvist ljud av låga b".
Innebär det linjär frekvensgång ner till 31 Hz?
Det var en intressant fråga, är det då för att kunna identifiera och ta bort bös eller finns det något ljud av värde så lågt ner i frekvenserna?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av blackparkas »

Ska du mixa modern dunka dunka eller ha en massa drops som en massa post-hc-band verkar köra med nuförtiden kanske...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av whatawaste »

Har du krångligt rum så kommer basen krångla såsom Bjelkeman sa... gav också upp monitorer när rummet spökade och jag inte hade tid ork att fixa basfällor och akustikbehandling.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:
bjelkeman skrev:
fieldflower skrev:Hur högt ska man sikta för att inte få dåligt ljud? Märken/modeller?
Planen är att jag skall ta över hustruns pysselrum och göra musikrum av det, och då kanske man skulle göra lite bättre studio av det.
Idag kör jag med (iofs hyfsade men ändå) PC-högtalare med sub, så det finns utrymme för förbättring...:roll:
Efter att ha mätt upp mitt lilla musikrum i källaren så märkte jag att basen var svår att få bukt med. Riktigt stora basabsorbenter krävs... äh, fan orkar inte.

PS jag kör ett par KRK Rokit 8 som jag köpte begagnat. Jag är nöjd.
Tittat på Rokit 8:an, och det verkar ju kul.
Vore kul att komma och provlyssna vid tillfälle, och se hur studion blivit.

För min del är det ju knappast proffsproduktion som är målet utan för eget bruk, men det ska vara kul.
Och då min egen frekvenskurva dyker vid ca 10kHz (öronbarn, freestyle-generationen, skytte, musiker) vete fan hur mycket jag borde investera egentligen...
När det kommer till högtalare så går det inte att säga:dä här är bästa högtalarn!!
Inte utan att addera: för det här rummet.
Och sen:tycker jag...;-)
Därför är "krok56665 är skitbra" dessvärre ganska så meningslös info.
Rummet är tyvärr så SJUKT vikigt för hur en högtalare kommer att låta.
Jag har ett flertal ggr lånat med mej högtalare hem ifr butik som låtit bra där bara för att upptäcka att jag tycker att dom låter skit i mitt rum.
Det är nog dock det bästa sättet att göra det på. Köp hem 4 par fr Thomann och skicka tillbaka alla du inte gillar..;-) Eller gå in till Parlas och låna upp en hög...
Sen ska man ju inte underskatta vikten av placering. Närhet till bakomvarande vägg kan ha en avgörande betydelse för bumlighet etc. Jag har suttit i ett annat rum och jobbat senaste året och under större delen av tiden lät det HELT förjävligt! Galet obalanserad botten med vissa frekvenser jätteöverdrivna. Först sista tiden började jag flytta högtalarna ifr väggen och bara en knapp dec längre ifr väggen var som dag ovh natt. Inte perfekt på ngt aätt men SJUKT mycket bättre...
Nu när jag har ett rum ritat av Lennart Nilsson med dämpning och diffusorer och tak som lutar hit och dit så låter mina högtalare H E L T FANTASTISKT! Förvisso modifierade av en tekniker på Luthman ,geniet Roger Wallander, men ändå: ett par M-audio Bx 5b... för inte ens 2 lök. Så fort jag fick hem dom så ställde jag mina Genelecs för nästan 10 ggr degen på golvet. Lånade ut dom till en polare. Hej då. Good riddance.
Därmed inte sagt att det inte skulle låta ännu bättre med ett par Atc eller Barefoot för 100 000+ men lik förbannat, mina M-audio låter sinnessjukt bra. I MITT rum... Dom lät högst medelmåttiga i ersättningsrummet...

Men hur som helst, lägg inte pengar på ngt ni inte vet hur det passar i det rum ni ska vara. Testa först.
Eller chansa för den delen. Kan säkert funka, men bli inte förvånade om de saker folk säger är skitbra råkar låta apa i DITT rum.

Sen ang hifi/studio... Gillar man inte ljudet man jobbar med så lär man inte mixa bra.
Svensk studioatandard har ju varit Yamaha Ns-10 i hundra år. Jag hatar dom. Tycker dom låter pest. Kan absolut inte mixa i dom. Tar bort ALLT som egentligen behövs i musiken.Dessutom är dom passiva och låter alltså helt olika beroende på vad man har för stärk.
Vill minnas att jag jobbade i dom i Europafilms stora studio och att dom drevs av ngt rörsteg. Det var ok. Alla andra försök till mix har gått käpprätt åt helvete...
Men visst, man kan inte ha några jävla Beatz-lurar och mixa i, that's for sure. Helst ingen överdriven bas eller diskant. Tydliga och klara hjälper en att analysera vad som låter och vad man ska justera för att få det att smaka som man vill.

Lycka till! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av bjelkeman »

+1 på den Gandhi.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av fieldflower »

Jo, det är väl det svåra i kråksången.
Svårt att göra allt samtidigt (möblera, testa högtalare och labba med dämpning) och ändå är det såklart kombinationen som spelar nån roll...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av GandhiMK2 »

FF ,där snuddar du vid ngt viktigt:
Böja i EN ände. Om du lyssnar och tycker "nä,det låter för si eller så" och sen föyttqr högtalarna,byter soffa, sätter upp 7 äggkartonger och hänger tvätt i rummet så vet du ju inte VILKEN av förändringarna i miljön som skapade ljudförändring... du hajar,trots usel förklaring? :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:FF ,där snuddar du vid ngt viktigt:
Böja i EN ände. Om du lyssnar och tycker "nä,det låter för si eller så" och sen föyttqr högtalarna,byter soffa, sätter upp 7 äggkartonger och hänger tvätt i rummet så vet du ju inte VILKEN av förändringarna i miljön som skapade ljudförändring... du hajar,trots usel förklaring? :-)
Jodå, men nånstans i det där ska det ju köpas högtalare och fixas dämpprylar.
Tror inte jag kommer kunna låna hem ohemula mängder prylar (både plats, pengar och tid är ett problem) för att testa mig fram, utan man får liksom börja blint i en ände...
Å andra sidan kanske det finns en bra ordning? Högtalare först - testa fram vilka som låter bäst med bästa möjliga placering. Och sedan fixa dämpning för att eliminera kvarvarande problem.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av GandhiMK2 »

Om du ska ha möbler så börja med att ställa in dom.
Sen högt. Leta efter bästa möjliga ljud. Sen fundera på hur du kan optimera ytterligare. :-)

Ang dämp och så:ljud gillar att studsa. Sämst för oss är fram-och-tillbaka.
Framför min mixplats är det typ 30cm tjockt med stenull och utanpå det 40 mm ecophon absorptionsplattor.
Ifrån ca 40 cm ned fr taket går plattorna i ca 45 graders vinkel.
Taket är perforerat gips över stenull och det är vinklat härsan tvärsan antagligen för att ljudet inte ska studsa mellan golv och tak.
Bakväggen är en absurd konstruktion med bla 3 lager golvgips, tjockt med stenull och sen ad-40 diffusorer.
Helt bananas men det låter kanooon. Jag tror att dämpningen i mixväggen och diffussorerna ,som ser till att ljudet inte kommer tillbaka i min rygg, är den största skillnaden.
Ska du ha en soffa i rummet så är d säkert ingen dålig ide att låta den stå vid bakväggen för att eventuellt hindra liiite studs.
Äggkartongens funktion vid bakväggen är kanske inte heller att förakta..;-)

Plana ytor=ondska
Symmetri=ondska.

Jag höftar rätt hårt ,dock..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av lowfreq »

Eller det korta svaret :)
Köp ett par Adam A7X så blir du glad kille.
Dom låter inte rak-frekvens-tråkiga, utan behagliga att "vardagslyssna" med, också.

Jaja, rummet spelar roll fortfarande. Men det har aldrig låtit dåligt med dem, har haft dom i olika rum.

https://www.thomann.de/se/prod_AR_40277 ... X_402777_0" onclick="window.open(this.href);return false;

Och har dom ståendes på dessa på datorbordet . . .
https://www.thomann.de/se/auralex_acous ... _304734_17" onclick="window.open(this.href);return false;

:vinkar:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:Om du ska ha möbler så börja med att ställa in dom.
Sen högt. Leta efter bästa möjliga ljud. Sen fundera på hur du kan optimera ytterligare. :-)

Ang dämp och så:ljud gillar att studsa. Sämst för oss är fram-och-tillbaka.
Framför min mixplats är det typ 30cm tjockt med stenull och utanpå det 40 mm ecophon absorptionsplattor.
Ifrån ca 40 cm ned fr taket går plattorna i ca 45 graders vinkel.
Taket är perforerat gips över stenull och det är vinklat härsan tvärsan antagligen för att ljudet inte ska studsa mellan golv och tak.
Bakväggen är en absurd konstruktion med bla 3 lager golvgips, tjockt med stenull och sen ad-40 diffusorer.
Helt bananas men det låter kanooon. Jag tror att dämpningen i mixväggen och diffussorerna ,som ser till att ljudet inte kommer tillbaka i min rygg, är den största skillnaden.
Ska du ha en soffa i rummet så är d säkert ingen dålig ide att låta den stå vid bakväggen för att eventuellt hindra liiite studs.
Äggkartongens funktion vid bakväggen är kanske inte heller att förakta..;-)

Plana ytor=ondska
Symmetri=ondska.

Jag höftar rätt hårt ,dock..;-)
Tyvärr ett pytterum - klädkammaren skall omstuvas från hustruns pysselrum till mitt musikrum. Inget som sker i rödrappet då jag måste bygga plats för hustruns pyssel först...:roll:

Rummet är väl 2,5 x 2 sisådär, med (från mixerplats) betongvägg framåt och höger, gips vänster och i ryggen. Dörr i ryggen.
Soffa blir det inte tal om - med lite tur får det plats mindre skrivbord, klaviatur och instrumentställ...
Sen vet jag inte hur mycket andra saker jag får kvar, men skrivare, router och sånt lär fortsätta bo i det rummet.
Blir helt enkelt ganska spännande att se hur (om) det går att få till.
Hustrun tror inte att jag får plats öht.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av GandhiMK2 »

Ah. Låter tiiight! ;-) Tror A7x är för stora för dej.
Dom låter finfint,japp men lika mycket som en bulldozer inte kommer till sin rätt på en gocart-bana så kommer nog 7-tumselement på 4 m2 bli en herrans baskatastrof.
Kan ha fel.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av lowfreq »

Ah... har inte läst tråden märker jag..
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av B-Å Åhs »

Köp ett par riktigt bra lurar och en hörlursstärkare med crossfeed så kan du glömma allt vad akustikbehandling heter .

Annars är det bara att ringa en akustiken och bygga ett nytt rum. Sen hitta passande monitorer till det rummet.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av GandhiMK2 »

-ish,käre Åhs..-ish...
Visst, ett par sennheiser hd650 och sen plussa lite diskant så kommer du rätt nära men...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
mats
Medlem+
Inlägg: 964
Blev medlem: lör 07 okt 2006, 12:59
Ort: Vingåker

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av mats »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=10&t=84189" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av fieldflower »

B-Å Åhs skrev:Köp ett par riktigt bra lurar och en hörlursstärkare med crossfeed så kan du glömma allt vad akustikbehandling heter .

Annars är det bara att ringa en akustiken och bygga ett nytt rum. Sen hitta passande monitorer till det rummet.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
GandhiMK2 skrev:-ish,käre Åhs..-ish...
Visst, ett par sennheiser hd650 och sen plussa lite diskant så kommer du rätt nära men...
Det är ju det andra alternativet, vilket är nästan vad jag gör idag.
1. Använder PC-högtalarna för att spela in och grovlyssna
2. Mixar jag så långt jag kan med mina Sennheiser HD-280 Pro
3. Använder jag den virtuella funktionen DSP i min Focusrite för att lyssna genom olika källor för att se om nåt står ut i diverse olika mer eller mindre crappy ljudbilder (boomiga stereos, diskantiga datorhögtalare, platt-TV, etc) och kompromissar så inget försvinner men ändå låter bra utan DSP.

Hur mycket bättre är 650 vs 280?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av B-Å Åhs »

Hd 650 är från en annan värld. De kräver en bra hörlursförstärkare för att komma till sin rätt.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av fieldflower »

Jag skulle väl plugga in dem direkt i Focusrite Saffire Pro 24:an...
Bortkastat?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av BasBert »

.... titta i plånboken å lyssna därefter? :nickar:
Senast redigerad av BasBert den tor 05 jan 2017, 16:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:Jag skulle väl plugga in dem direkt i Focusrite Saffire Pro 24:an...
Bortkastat?
Dom låter absolut bättre ju bättre stärk du har men med det sagt så har jag legat i hotellsäng med min macbook pro och mixat jävligt bra mixar via macens ,vid jämförelse med nåt bra,skrattretande usla miniteleutgång... så vaffan, jag tror du skule kunna få ut mycket av att byta upp dej.
FörLÅÅÅÅÅÅT nu,Parkas, men köp ifr Thomann så att du inte sitter där med 3500kr's lurar du inte gillar...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Monitorer för hemmastudio

Inlägg av GandhiMK2 »

Rea,vaffan!!
https://m.thomann.de/se/sennheiser_hd65 ... ef=msg_a_2" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar