Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jazz-bar
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 22:36
Ort: Lund

Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av Jazz-bar »

Sitter som så många andra gånger och funderar på att skaffa mig en till bas.

Just nu går tankegångarna något som följer:

Jag älskar P-basar, i många olika former men jag älskar ljudet av P-micken, känslan i halsen osv osv.

Bandet jag lirar i nu lirar i CGCF-stämning, dock är det inte så mycket metal utan mer hårdrock som gäller, den låga stämningen är för att spara på röster på livespelningar.

Min egen erfarenhet är att det är väldigt varierande huruvida alla Fenderbasar i de billigare prisklasserna kommer överens med en så pass låg stämning, även med mycket tid lagd på setup av instrumentet.

Därför undrar jag om det är någon som har erfarenhet av andra varianter av P-bas modellen vad gällande så pass låg stämning, det finns ju så många olika instrumentbyggare nu så en hinner ju inte testa alla.

Tack på förhand
http://www.solity.se

Fender P-bas 70-reissue
Musicman SUB med diverse mod


EBS Classic line 450 + EBS Cl 810
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av blackparkas »

Finns inte så många, enligt min erfarenhet, med vanliga passiva vintage-stukade P-mickar som låter särskilt bra i lägre stämningar.
Det kan lätt bli lite ofokuserat.
Jag stämmer DGCF på P65:an och det tycker jag funkar bra.
C är väl kanske gränsfall.

Men å andra sidan går det ju att dunka på vilken mick som helst för att få lite mer kärna i ljudet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av Punkster »

Jag körde BEAD på min HW1 P-bas. Det lät kalas!

Vad gäller Maru så kan du säkert speca 35" skala om du beställer, och slänga in en preamp med aktiv/passiv-switch också om det skulle låta lite för ofokuserat.
/Linus
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av Basstore »

Precis som Punkster skriver.
En Maru kan du custombeställa via mig enligt önskemål, just eftersom du tänker droppa så ska du kanske sikta på 35" o en aktiv preamp just för att ha variationen o möjligheterna, en Maru har ju alltid passiv/aktiv Switch.

Deras Customshop e dessutom inte snuskigt dyr direkt, de e som adrian själv sagt till mig, de ska ändå byggas en bas så då spelar de inget roll om vi kör måtten lite annorlunda.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jazz-bar
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 22:36
Ort: Lund

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av Jazz-bar »

Tack för all input, har bland annat kollat lite på Laklands PJ-varianter, så det hade varit kul om någon hade erfarenhet av dem också.

Basstore:
Bra att veta. Om en skjuter lite från höften, var hade du trott att jag landar om jag hade beställt en inte allt för avancerad customshop?
bara så att jag vet hur mycket av mina framtida löner jag ska börja spara om det blir aktuellt?
http://www.solity.se

Fender P-bas 70-reissue
Musicman SUB med diverse mod


EBS Classic line 450 + EBS Cl 810
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av Roger Hedin »

Jazz-bar skrev:Tack för all input, har bland annat kollat lite på Laklands PJ-varianter, så det hade varit kul om någon hade erfarenhet av dem också.

Basstore:
Bra att veta. Om en skjuter lite från höften, var hade du trott att jag landar om jag hade beställt en inte allt för avancerad customshop?
bara så att jag vet hur mycket av mina framtida löner jag ska börja spara om det blir aktuellt?
Jag har en Lakland US Bob Glaub PJ, basen har D-tuner och funkar utmärkt. Däremot skulle jag ALDRIG köra nedstämt till C, då jag tycker att det låter skit och känns som om man är lös i magen. Hellre en femma, eller en fyra med B-E-A-D.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av Aslan »

Roger Hedin skrev:
Jazz-bar skrev:Tack för all input, har bland annat kollat lite på Laklands PJ-varianter, så det hade varit kul om någon hade erfarenhet av dem också.

Basstore:
Bra att veta. Om en skjuter lite från höften, var hade du trott att jag landar om jag hade beställt en inte allt för avancerad customshop?
bara så att jag vet hur mycket av mina framtida löner jag ska börja spara om det blir aktuellt?
Jag har en Lakland US Bob Glaub PJ, basen har D-tuner och funkar utmärkt. Däremot skulle jag ALDRIG köra nedstämt till C, då jag tycker att det låter skit och känns som om man är lös i magen. Hellre en femma, eller en fyra med B-E-A-D.
Nu är jag inte med riktigt....
Varför låter stämd i C skit och stämd i B bra?
Det handlar väl bara om val av strängtjocklek?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av Roger Hedin »

Aslan skrev:Nu är jag inte med riktigt....
Varför låter stämd i C skit och stämd i B bra?
Det handlar väl bara om val av strängtjocklek?
Du behöver inte förstå; det är min personliga åsikt. JAG tycker att det låter skit, känns gummisnodd. Det är en helt annan sak att stämma ner till C än att stämma upp till C. Vad andra tycker är en heeeeelt annan sak. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av Aslan »

Självklart låter det skit om man stämmer en 105 till C, men då är det ju bara att anpassa strängtjockleken:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av blackparkas »

Fast jag tycker inte det bara handlar om strängtjocklek, eller tension då, vilket jag tycker är viktigare än själv strängtjockleken.
Har testat .135 som varit slapp som en... Nåja, slappare än t.ex. Dr Lo rider .125...

Jag har också testat köra BEAD och ADGC på P-bas.
Jag tycker inte det låter bra med vanlig p-mick och de frekvenserna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:Fast jag tycker inte det bara handlar om strängtjocklek, eller tension då, vilket jag tycker är viktigare än själv strängtjockleken.
Har testat .135 som varit slapp som en... Nåja, slappare än t.ex. Dr Lo rider .125...

Jag har också testat köra BEAD och ADGC på P-bas.
Jag tycker inte det låter bra med vanlig p-mick och de frekvenserna.
Man kan/ska inte förvänta sig underverk av stenåldersteknik; P-byssan utvecklades under en viss tid för särskilda betingelser. Det ska (nog) till betydligt mindre PK instrument för att det ska låta bra med alternativ stämning...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av Basstore »

Jazz-bar skrev:Tack för all input, har bland annat kollat lite på Laklands PJ-varianter, så det hade varit kul om någon hade erfarenhet av dem också.

Basstore:
Bra att veta. Om en skjuter lite från höften, var hade du trott att jag landar om jag hade beställt en inte allt för avancerad customshop?
bara så att jag vet hur mycket av mina framtida löner jag ska börja spara om det blir aktuellt?

10-12000:-
Typ
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Fender, Maru, Lakland eller något annat?

Inlägg av gthyni »

Hoppar in och slår ett slag för Fender American Elite. Förbaskat sköna halsar och modern aktiv elektronik. Någon som provat nedstämt på en sån?


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar