Köpa ny bil.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Köpa ny bil.

Inlägg av FreCKo »

Gissar på att det blir Parkas som till 99% skriver i den här tråden och skriker om Ford :D

Vår Merca A-klass (W169, versionen EFTER den som välte med andra ord) börjar komma upp i miltalet och det blir fler verkstadsbesök för småsaker. Vi bor i lägenhet och har parkeringsplats men inte garage så kan inte riktigt mecka själv om jag så kunde. När bilen börjar krångla lite så börjar man ju självklart kolla runt på andra bilar, och jag behöver lite tips och råd nu.

Det som framför allt premieras med bilen är:
Låg driftskostnad
"Lagom stor", Inte gigantisk men ändå bra lastutrymme (bilar större än Volvo V70 går alltså bort, och egentligen är V70 på gränsen till för stor också)
Dugligt billig att serva
Inte ha "dåligt rykte" (alltså att den har väldigt mycket kända fel, jag är ingen mekaniker alls så varje större grej måste in på verkstad).

Skulle den dessutom vara automatväxlad och ha backkamera är det bara plus i kanten då det är frugan som kör bilen främst och hon vill ha en så enkel bil som möjligt. Och sen självklart priset: Runt 150k.

De bilar jag har kollat på än så länge är:

Toyota Auris HSD Kombi. Hybrid = låg driftskostnad, men antagligen rätt dyr service. Mycket bra funktioner (typ backkamera och automat) dock.

Toyota Avensis diesel-kombi. På gränsen till "för stor" egentligen men Toyota gillas av fru Ingenjörs-FreCKo, frugans syster har en hon är jättenöjd med osv. Lagom låg förbrukning och dugligt låg skatt för en sån stor bil.

Mercedes B180d. Likadan bil som vår, fast större, nyare, diesel som är snålare än vår bensinare och snyggare i princip. Vi gillar stilen på vår bil ("mini-mpv") och den har förvånansvärt bra lastutrymme, framför allt om man fäller sätena. Svärmor fick ringa oss när en stor byrå skulle flyttas och den inte gick in i hennes V60...

Honda Civic Tourer Diesel. Fulsnygg är väl det snällaste man kan säga om den här bilen, men grym förbrukning på pappret (0,39 och många rapporter jag läser säger att det faktiskt inte är långt från sanningen), stort jävla bagageutrymme och väldigt mycket smarta lösningar. Den här känns egentligen "mest" rätt, förutom det att den faktiskt inte går att få automatväxlad. Alls. Honda erbjuder helt enkelt inte en automatlåda till Civic Tourer. Glömde jag säga att den är ganska ful?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

Jag tänker inte skriva nåt alls.

När du ska ha så tråkiga bilar tappar man intresset totalt....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av ventus »

Jag kör på jobbet nya Honda Civic Tourer Diesel,Toyota Auris HSD, V70 II och XC70. Volvo V70 II och XC70 skiljer sig ganska mycket från både Honda och Toyota. Jag föredrar att köra XC70 och Toyota Auris :) Honda är ganska liten (jämfört med föregångaren) och bullrig...deras diesel motor låter som en Fergusson i kupén. Toyota däremot är ganska tyst och man åker väldigt bekvämt (något lite irriterande är deras steglösa lådan som varvar som en vinkelslip) och den ger bättre kvalitetsintryck jämfört med Hondan. Volvo är ju som Volvo...stora,tråkiga och de känns som att ratta Stena Line :D men de fungerar. Vi turas om att köra bilarna dagligen och i regel rullar de varje dag runt 500km men alla fungerar problemfritt. Någon Ford hade vi men de var mer hos verkstad än hos oss :mrgreen:
Senast redigerad av ventus den tor 05 jan 2017, 14:02, redigerad totalt 5 gång.
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av aacee »

Räknade på Kia Ceed när jag var ute efter billig och tråkig bil. :D

Onekligen ett billigt alternativ värt att kolla på...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av fieldflower »

Kolla på liten miljödiesel rent ekonomiskt. Hybridens billigare drift käkas ofta upp av dyrare inköp om man jämför med samma bil med diesel.

Kan VW Golf kombi vara lagom stor?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Jag tänker inte skriva nåt alls.

När du ska ha så tråkiga bilar tappar man intresset totalt....
Vafan kom med bättre förslag då! Driftsnål och lagom bagageutrymme är väl enda kraven. Jag vet att du vill skrika Mondeo, kom igen nu!
ventus skrev:Jag kör på jobbet nya Honda Civic Tourer Diesel,Toyota Auris HSD, V70 II och XC70. Volvo V70 II och XC70 skiljer sig ganska mycket från både Honda och Toyota. Jag föredrar att köra XC70 och Toyota Auris :) Honda är ganska liten (jämfört med föregångaren) och bullrig...deras diesel motor låter som en Fergusson i kupén. Toyota däremot är ganska tyst och man åker väldigt bekvämt (något lite irriterande är deras steglösa lådan som varvar som en vinkelslip) och den ger bättre kvalitetsintryck jämfört med Hondan. Volvo är ju som Volvo...stora,tråkiga och de känns som att ratta Stena Line :D men de fungerar. Vi turas om att köra bilarna dagligen och i regel rullar de varje dag runt 500km men alla fungerar problemfritt. Någon Ford hade vi men de var mer hos verkstad än hos oss :mrgreen:
XC70 känns som att de har rullat minst 25 000 mil om man ska försöka hitta någon runt 150k, men kanske får kolla igen för säkerhets skull. Känns dock lite dumt att köpa något som ska se ut som att det är terränganpassat när det är motorväg som bilen kommer köras mest... Mercan rullar runt 2200-2500 mil per år också, så då blir det nästan bara D2-motorn (iaf på V70) som är tillräckligt snål.

Hur menar du att Hondan är liten? I största allmänhet eller bara fram?
aacee skrev:Räknade på Kia Ceed när jag var ute efter billig och tråkig bil. :D

Onekligen ett billigt alternativ värt att kolla på...
Kia går fetbort, av den enkla anledningen att Family Guy titulerar den bilen som "Kia! Too bad it's a Kia!".
fieldflower skrev:Kolla på liten miljödiesel rent ekonomiskt. Hybridens billigare drift käkas ofta upp av dyrare inköp om man jämför med samma bil med diesel.

Kan VW Golf kombi vara lagom stor?
VAG-bilar går i regel rätt bort, har bara hört dåligt om deras motorer med motorras och liknande + dieselgate...Men Aurisen går att få tag på med få mil för runt 150k faktiskt.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av ventus »

Hondan tycker jag är ganska trång i fram. Jag personligen gillar inte det upphöjda golvet i bak och korta dynan. Den känns lite äldre på allt jämfört med Toyotan. Har du provkört alla bilar du skrev om i första inlägget? Det låter som att Hondan är dålig :) det är den inte! Den är bara lite annorlunda...
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av fieldflower »

FreCKo skrev:
fieldflower skrev:Kolla på liten miljödiesel rent ekonomiskt. Hybridens billigare drift käkas ofta upp av dyrare inköp om man jämför med samma bil med diesel.

Kan VW Golf kombi vara lagom stor?
VAG-bilar går i regel rätt bort, har bara hört dåligt om deras motorer med motorras och liknande + dieselgate...Men Aurisen går att få tag på med få mil för runt 150k faktiskt.
Det är bensinaren TSI som rasar illa, men dieseln tuffar och går.

Dieselgate är ju underbar förstås.
Kanske påverkar andrahandsvärdet marginellt, men det är ju isf till fördel då man skall köpa.
Påverkar väl inte motorbeteende såvitt jag vet, utan det var väl fusktrimning i samband med mätning de höll på med..?

Men som sagt - räkna på hybrid vs diesel oavsett vilket bilmärke ni kikar på.
Vi var toksäkra på att hybrid var det ekonomiska valet, men det visade sig att diesel var klart mer ekonomiskt för oss.
(Och varför finns det inte hybrid med diesel..? Borde ju vara det ultimata...)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av aacee »

FreCKo skrev:
aacee skrev:Räknade på Kia Ceed när jag var ute efter billig och tråkig bil. :D

Onekligen ett billigt alternativ värt att kolla på...
Kia går fetbort, av den enkla anledningen att Family Guy titulerar den bilen som "Kia! Too bad it's a Kia!".
Haha, så god anledning som någon för att välja bort ett märke! :D
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av gthyni »

fieldflower skrev: (Och varför finns det inte hybrid med diesel..? Borde ju vara det ultimata...)
http://www.volvocars.com/uk/cars/new-mo ... win-engine

Tyska dieslar är f ö överskattade, hade en Clio iii Diesel som gick fantastiskt snålt och var urstark
Senast redigerad av gthyni den tor 05 jan 2017, 15:35, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av FreCKo »

ventus skrev:Hondan tycker jag är ganska trång i fram. Jag personligen gillar inte det upphöjda golvet i bak och korta dynan. Den känns lite äldre på allt jämfört med Toyotan. Har du provkört alla bilar du skrev om i första inlägget? Det låter som att Hondan är dålig :) det är den inte! Den är bara lite annorlunda...
Annorlunda är mitt mellannamn, annars hade jag inte lirat vänster!
fieldflower skrev:Det är bensinaren TSI som rasar illa, men dieseln tuffar och går.

Dieselgate är ju underbar förstås.
Kanske påverkar andrahandsvärdet marginellt, men det är ju isf till fördel då man skall köpa.
Påverkar väl inte motorbeteende såvitt jag vet, utan det var väl fusktrimning i samband med mätning de höll på med..?

Men som sagt - räkna på hybrid vs diesel oavsett vilket bilmärke ni kikar på.
Vi var toksäkra på att hybrid var det ekonomiska valet, men det visade sig att diesel var klart mer ekonomiskt för oss.
(Och varför finns det inte hybrid med diesel..? Borde ju vara det ultimata...)
Jo men om de fusktrimmar i samband med mätning blir det ju knepigt att mäta förbrukningen eftersom vi vill ha en bil med låg förbrukning... Jag glider liksom in och ur tankarna om en VAG-bil, men då är det i princip VW Golf som gäller, Skoda tycker jag är förskräckligt fula (senaste Octavian är väl helt OK) och Seat känns bara "njae".
gthyni skrev:
fieldflower skrev: (Och varför finns det inte hybrid med diesel..? Borde ju vara det ultimata...)
http://www.volvocars.com/uk/cars/new-mo ... win-engine

Tyska dieslar är f ö överskattade, hade en Clio iii Diesel som gick fantastiskt snålt och var utstark
Konstigt ändå att inte fler än Volvo hakat på den trenden, kan det vara något med att dieselmotorn behöver bli lite varm för att filtret ska fungera och med en elmotor pajar det? Och varför använder sig inte fler biltillverkare av en eldriven turbo egentligen, då kan man ju ha en 4-cylindrig liten motor på 120 hästar som drar jättelite men ändå ha acceleration så det räcker och blir över.

Dock är faktiskt senaste Clion ganska trevlig, i alla fall på utsidan!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

Mondeon är för stor för er om V70 är för stor.
Så jag tänker inte skrika Mondeo.

Du skriver ju inte ens hur ny bil/hur mycket den får kosta så det blir svårt att tipsa om nåt!

Du/Ni kör korta sträckor, ja?
Kolla hur det är med alla dessa fantastiska miljödislar och deras partikelfilter...
De flesta fabrikat har väl börjat med filter du inte behöver byta ut idag, eller?
Men kolla... Brukar vara dyrt att byta....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av fieldflower »

FreCKo skrev:
fieldflower skrev:Det är bensinaren TSI som rasar illa, men dieseln tuffar och går.

Dieselgate är ju underbar förstås.
Kanske påverkar andrahandsvärdet marginellt, men det är ju isf till fördel då man skall köpa.
Påverkar väl inte motorbeteende såvitt jag vet, utan det var väl fusktrimning i samband med mätning de höll på med..?

Men som sagt - räkna på hybrid vs diesel oavsett vilket bilmärke ni kikar på.
Vi var toksäkra på att hybrid var det ekonomiska valet, men det visade sig att diesel var klart mer ekonomiskt för oss.
(Och varför finns det inte hybrid med diesel..? Borde ju vara det ultimata...)
Jo men om de fusktrimmar i samband med mätning blir det ju knepigt att mäta förbrukningen eftersom vi vill ha en bil med låg förbrukning... Jag glider liksom in och ur tankarna om en VAG-bil, men då är det i princip VW Golf som gäller, Skoda tycker jag är förskräckligt fula (senaste Octavian är väl helt OK) och Seat känns bara "njae".
Vår beräkning vid tankning säger att förbrukningsmätaren stämmer väl.
Exakt hur de fuskat vet jag inte, men verkar inte påverka normal användning...

Sedan drar de ju inte lika lite som de säger, men så är det ju med alla bilmärken. Man får ju alltid lägga på en dl eller så...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av AlbinH »

Man kan väl utgå ifrån att de fyra ni själva väljer mellan är de som ni kommit fram till passar just er. Då är det mellan dessa 4 det gäller.

Jag gillar Honda eftersom jag inbillar mig att de är bra på teknik. (då bör man också veta att jag nog får räknas till gruppen Citroën-idioter och således inte helt trovärdig.. :D ) Men äga Honda vill jag inte alls. Why? Jo det finns inga gamla Honda på vägarna. Där finns det ett budskap.. :shock:

Toyota eller MB? Tja, skulle rent av tro att Toyotaägandet blir mer bekymmersfritt än MB. Hybrid eller diesel då? Med min Citroënbakgrund hade jag valt hybriden. Din lagvigda hade valt dieseln. Hon har utslagsrösten, som jag ser det. :nickar:

Ergo. Köp Avensis´ en! Det finns en anledning till att det har sålts så många Avensis. :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Mondeon är för stor för er om V70 är för stor.
Så jag tänker inte skrika Mondeo.

Du skriver ju inte ens hur ny bil/hur mycket den får kosta så det blir svårt att tipsa om nåt!

Du/Ni kör korta sträckor, ja?
Kolla hur det är med alla dessa fantastiska miljödislar och deras partikelfilter...
De flesta fabrikat har väl börjat med filter du inte behöver byta ut idag, eller?
Men kolla... Brukar vara dyrt att byta....
Vafan ska jag behöva berätta allt... Använd fantasin! :wink:

Vi kör runt 2200-2500 mil per år, frugan bilpendlar till jobbet (2.5 mil enkel resa), men eftersom vi bor i Sthlm så är det inga direkt stora avstånd som vi kör, släkten bor på norra sidan men det är 1-3 mil som mest, farsan i Uppsala osv.

Priset skrev jag, 150k!

Hur ny... Ptja, tillräckligt ny så att den ska kunna rulla rätt många mil innan vi behöver fixa typ kamrem eller något sånt, men säg max 5 år och gärna en bil som rullat 1500-2500 mil per år (letar man bil i Sthlm finns det rätt många såna). Skulle någon tipsa om en klockren Saab 9-3 från 2009 med rätt miltal och bra utrustning till rätt pris så är jag inte den som är den att jag kan ångra mig!

Mondeo kan väl vara på kartan egentligen om man kan få tag på en i bra skick till rätt pris osv, men också det där med backkamera, eller iaf parkeringssensorer. Stockholmare parkerar som arslen och då är det alltid skönt med lite extra hjälp.
fieldflower skrev: Vår beräkning vid tankning säger att förbrukningsmätaren stämmer väl.
Exakt hur de fuskat vet jag inte, men verkar inte påverka normal användning...

Sedan drar de ju inte lika lite som de säger, men så är det ju med alla bilmärken. Man får ju alltid lägga på en dl eller så...
Det kanske bara var under mjukkörningen under testerna... men hur som helst, VAG känns inte helt rätt för tillfället. Det kanske ändras om man ramlar över en perfekt bil för rätt pris.
AlbinH skrev:Man kan väl utgå ifrån att de fyra ni själva väljer mellan är de som ni kommit fram till passar just er. Då är det mellan dessa 4 det gäller.

Jag gillar Honda eftersom jag inbillar mig att de är bra på teknik. (då bör man också veta att jag nog får räknas till gruppen Citroën-idioter och således inte helt trovärdig.. :D ) Men äga Honda vill jag inte alls. Why? Jo det finns inga gamla Honda på vägarna. Där finns det ett budskap.. :shock:

Toyota eller MB? Tja, skulle rent av tro att Toyotaägandet blir mer bekymmersfritt än MB. Hybrid eller diesel då? Med min Citroënbakgrund hade jag valt hybriden. Din lagvigda hade valt dieseln. Hon har utslagsrösten, som jag ser det. :nickar:

Ergo. Köp Avensis´ en! Det finns en anledning till att det har sålts så många Avensis. :tummenupp:
Helt rätt slutledningsförmåga egentligen, så har jag inte tänkt alls! Då låter ju Avensisen som det bästa köpet...

Men jag är också öppen för förslag på andra bilar om det skulle dyka upp en till bra pris! Diesel känns ju såklart bäst med tanke på bilpendlandet men eftersom vi kör mer privat (runt 1100-1400 mil per år) kontra pendlandet (upp till 1100 mil per år) och bor i Sthlm = korta sträckor så kanske en billigare bensinkombi kan fungera också.

Andra bilar jag kikat lite på är:
Volvo V50 (billigare i pris, högre miltal, rätt trista)
Golf Kombi i perioder (Bra lastutrymme och helt OK inredning men dieselgate och det faktum att äldre VW (typ 5 år och äldre) har taskigt rykte)
Några franska bilar, men sen kom jag på att franska bilar är som dom är...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av ventus »

VW hmm... Jag o frugan köpte en demo Passat 2012, en i princip helt ny bil. Några veckor senare när jag skulle tvätta bilen höll jag på att få infarkt :-/ Hela höger fram dörr var bubblig (pyttesmå rost bubblor) när jag sedan undersökte hela bilen så var det likadant på bakluckan. Efter samtal med Toveks i Skövde så lackades bilen på Goodwill garanti men enl personalen där så skulle bubblorna återkomma inom loppet av ett år (det var nåt att de gått över till miljövänlig lack) Efter mycket och men med försäljaren,Arn etc...fick de tillbaks bil jäveln. Vi rullade ut med en ny Skoda Octavia diesel,DSG. Bilen fungerade fint men lådan havererade efter ca 6mån....den byttes på garantin men vi fick nog av VW koncernen och sålde Skodan. Efter det så köpte vi en Clio som fungerade perfekt men iom att vi kör en del så bytte vi den när den nådde 10.000mil och köpte igen en VW. Nu köpte vi en Golf och bilen fungerar förvånansvärt bra...men biljäveln är rostig :-/ På jobbet har vi flera VW Transporter (nyare bilar typ 2013-2014) men varenda en är rostig och ofta inne på verkstad. Jag personligen är inte mycket för VW och köper hellre en Peugeot än VW.
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av gthyni »

Volvo V50 är en maskerad Ford Focus, Forden är billigare begagnad
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av ventus »

gthyni skrev:Volvo V50 är en maskerad Ford Focus, Forden är billigare begagnad
Intressant :) på vilket sätt är en V50 --> Ford? :?
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av gthyni »

ventus skrev:
gthyni skrev:Volvo V50 är en maskerad Ford Focus, Forden är billigare begagnad
Intressant :) på vilket sätt är en V50 --> Ford? :?
Ford ägde Volvo, satte lite Volvobrandad plast på en Focus Combi, voila en ny Volvo...
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+
Inlägg: 1157
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 14:44
Ort: Sthlm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av Poncho »

ventus skrev:VW hmm...
Håller med. Köpte en helt ny VW Polo TSI90 för 2 år sedan. Det tog inte många mil innan växellådan började bråka, svårt att få i växlarna. Sen kom fel efter fel. Tex elfel vilket gjorde att fönstret på förarsidan stängdes om man svängde vänster, motorstyrningsfel vilket gav ojämn motorgång och dålig gasrespons osv osv. Ett år efter köpet tog dom tillbaka skrotet dom kallar bil och sålde den vidare till en stackars dam. Aldrig mer VW för min del. Idag kör jag Honda Accord -09 och har aldrig varit så nöjd med en bil som nu. Dock så måste jag tyvärr byta till något 4-hjulsdrivet.

Argumentet att man sällan (aldrig) ser en gammal Honda jämfört med tex Toyota handlar nog mer om antalet bilar som säljs i Sverige. Honda är inte ett speciellt stort märke i Sverige, men kolla USA... Honda/Acura är våldsamt populära bilar. Själv överväger jag Honda CR-V som nästa bil.
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av anthax »

Även jag håller på att leta bil. Vill inte lägga mer energi på min Golf.
Ska provköra nya Ignis på måndag, testade en Swift härom dagen. Lite plastiga kanske och trött motor men är iofs van 204hk v6...
Men skapligt pris för en ny bil.

Fylla på den som Ventus skriver.
Vi har två VW firmabilar på jobbet. Transporter från 2013 och en Caddy 2009.
Bara rost och skrammel. Dom äter bromsdelar och för att vara dieslar så är dom sanslöst trötta under 3000 varv.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av ventus »

gthyni skrev:
ventus skrev:
gthyni skrev:Volvo V50 är en maskerad Ford Focus, Forden är billigare begagnad
Intressant :) på vilket sätt är en V50 --> Ford? :?
Ford ägde Volvo, satte lite Volvobrandad plast på en Focus Combi, voila en ny Volvo...
Det finns inga renodlade bilar idag oavsett märke.
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

gthyni skrev:
ventus skrev:
gthyni skrev:Volvo V50 är en maskerad Ford Focus, Forden är billigare begagnad
Intressant :) på vilket sätt är en V50 --> Ford? :?
Ford ägde Volvo, satte lite Volvobrandad plast på en Focus Combi, voila en ny Volvo...

Typ så är det, fast Focusen blev betydligt snyggare och dessutom rymligare överallt.
Vet inte vad de gjorde med V50, den är trång och otäck och liten i skuffen, medan Focusen känns rymlig för sin storlek samt att den har större bagage än en 9-5...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

Poncho skrev:Själv överväger jag Honda CR-V som nästa bil.
En extremt populär bil lite här och där!
Rullade jag vet inte HUR många sådana på Irland av alla ställen runt -08 när jag var där senast.
Tror det är rätt bra bilar, liksom många av de andra Honda som finns där ute!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

Jag slår ju alltid ett slag för Ford, och gärna Mondeo.
Men Focusen är förmodligen ett lämpligare val för er del.

Ang. kamrem så stirrar sig många blint på miltalen och glömmer att det ska bytas om den blir för gammal också, om man kör 1000-1500 mil per år som mest så hinner remmen bli för gammal och torr och ska bytas INNAN intervallen på de flesta modeller..

Och kom ihåg det där med partikelfiltret... Det är ett ABER... Kostar 7000 spänn på en billig verkstad att byta på en Focus, garanterat det dubbla på många andra modeller.
Sedan har du många bilar som det inte verkar sitta nåt i, då har du svindyr skatt istället (typ massor med VW, Audi, Skoda, Mercedes etc...) Och när du kör så lite som du gör så kan den där 5-6000 kr i skatt göra att dieseln blir ett dyrare val.

Här en Mondeo kanske i äldsta laget för er, men väldigt trevligt utrustad.
Osäker på om det är sportchassie, troligtvis inte, ser lite för hög ut för det.
Ecoboostmotorn är ju inte Dieselsnål, men med 240hk och runt 0,7-0,8 blandat är ju fint med automat!
Snygg!
https://www.blocket.se/landskrona/Ford_ ... m?ca=5&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Här en nyare med bättre miltal, vet inte om ni behöver kombi, kombikupen är rätt stor den med.
Helskinn och backkamera osv...
Eftersom du förmodligen kör som en kärring så kommer du utan problem ner i 0,5 med denna, och det trots en väldigt stor bil med hyffsat drag. Inte så farlig i skatt heller och partikelfilter som inte behöver bytas ut.
Kamremsbyte på 20 000 mil eller 10 år.

https://www.blocket.se/ostergotland/For ... m?ca=5&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


Hittar du en Mondeo med 163hk motorn så köp.
Rätt trevlig motor som går billigt och är billig i skatt.
Vår S-Max kostar drygt 3000 i skatt, jämfört med likvärdiga från VW som kostar typ 5000...
S-Maxen drar när man kör snällt, men fortfarande inte segt 0.6 ungefär, lite drygt.
Mondeon kommer förmodligen under 0.6 även trots den "stora motorn"



Se inte det här som ett rantande om Ford.
Se det övriga jag skrev också. Det tål att tänkas på och kollas upp.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar