Köpa ny bil.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av FreCKo »

Där är den Parkas jag kommer ihåg :hug:

Jag tyckte att 2500 mil per år var mycket, men det kanske är för att jag bor i Sthlm... Båda dom bilarna ser faktiskt väldigt bra ut, vi hyrde en Ford Fusion/Mondeo i Amerikatt förra året och det var en väldigt trevlig bil, med Kombikupén kunde vi slänga in 2 stora resväskor, 2 handbagageväskor och varsin axelremsväska i bakluckan och fortfarande ha plats över att åka och handla lite öl. Dock tänker jag mig att bilen ska vara tillräckligt bra så att man kan ha den i rätt många år, och då att bilen ska vara tillräckligt stor för att överleva eventuell tillökning till familjen.

Enda jag stör mig på med förra generations Mondeo är att mittkonsolen ser ut som skräp om den inte har den stora skärmen.

Gällande det du säger om partikelfilter är det faktiskt något jag inte ens räknat på, jag har ju bara tänkt att med antalet mil vi kör per år så ska det inte behöva bytas om vi köper diesel, men våra 2500 mil består ju i regel av resor som är mellan 1-3 mil långa och sen några långkörningar här och var till farsan i Uppsala eller någons landställe. Servicekostnaden kan ju faktiskt käka upp mellanskillnaden i det läget.

Det kommer säkert bli som när vi köpte A-klassen till sist. Vi var inställda på en Golf, åkte för att kolla på en Volvo S40 på rekommendation från min morbror men åkte därifrån med en a-klass.

En annan fråga: När jag kollar total månadskostnad på en bil så kollar jag "bara" drivmedelskostnad, försäkringskostnad, årsskatt/12 och eventuell lånekostnad, borde man ta in en till parameter för reparation och sånt? Hur fan projekterar man det?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

Tänk inte så förbannat mycket... :D

Bilar oavsett fabrikat går sönder, oavsett vad Toyota-ägarna säger... :D
Och när det går sönder på t.ex. en Toyota är delarna minst 20-30% dyrare än till många andra fabrikat.

Kan ju vara värt att kolla vad t.ex. en bromsskiva och belägg kostar, eller en styrled t.ex.
Det är ju sånt som går sönder/behöver bytas på alla bilar som rullat ett tag.

Försäkringar skiljer sig ju ganska mycket också på olika bilar.
Vår S-Max kostar ungefär som att försäkra en Golf....

Partikelfilter gillar inte korta körningar, speciellt inte de tidigare generationerna på i princip alla bilar om jag förstått det rätt.
Det behöver komma upp i rejäl temperatur ibland helt enkelt.
Och som sagt så är det ju bytesintervall på en del också, där har jag extremt dålig koll på andra fabrikat än Ford.
Ford har t.ex. olika trots samma motorer osv.. Ibland är det 12000 mil, sen efter 08 nån gång på i alla fall Focus så blir det ingen intervall utan då ska det klara sig... på en del....

Detsamma gäller kamremmen.
På en del 1,6 så ska man byta på 14000 mil, andra på 18000 mil och vissa 20000 mil.
Och då är det samma motor... Och som sagt. Det är inte bara milen som avgör...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev: Bilar oavsett fabrikat går sönder, oavsett vad Toyota-ägarna säger... :D
Så är det, mycket av Toyotas goda rykte består i att man
1. tog in alla bilar på förbesiktning och bytte alla glödlampor och fick finfin statistik hos Bilprovningen
2. Har en ägarkategori som inte är unga män som kör sönder saker
blackparkas skrev: Tänk inte så förbannat mycket... :D
det bör du däremot göra, tänk på vad du behöver bilen till, i Stockholm klarar man sig ofta (beroende på var man bor och var man jobbar) mycket billigare undan om man inte äger en bil. Det finns taxi, bilpooler och hyrbilar de gånger i kollektivt åkande inte funkar. Räkna att en bil kostar minst 3000:-/månad inkl allt utom bränsle, bor du centralt som vi så 3000:- till för garageplats om man inte orkar med parkeringsjakt och parkeringsböter.
Vi sålde vår bil tre dagar efter att vi flyttade till Vasastan. Vi bor i central, har vuxna barn och jobbar i Kista resp NKS så det är ingen vinst att ta bilen till jobbet utan mest bara ett bekymmer och en massa pengar i sjön.
blackparkas skrev: Partikelfilter gillar inte korta körningar, speciellt inte de tidigare generationerna på i princip alla bilar om jag förstått det rätt. Det behöver komma upp i rejäl temperatur ibland helt enkelt.
På vår Clio diesel så fanns det en varningslampa som tändes och då ska man ge sig ut och köra landsväg tills man bränt ur skiten ur filtret. Hände dock aldrig eftersom vi bodde i Norrland :mrgreen:

Elbil är ett bra alternativ för den som inte kör längre sträckor, dels går den billigt och dels så slits den inte som en förbränningsmotor av att köras i stan. Sen skitar den inte ner stan heller. Hybridbilar är dyra, tunga och massa grejer som kan gå sönder. Om man någon enstaka gång per år behöver åka längre så kan man hyra en Volvo V70 på Hertz.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Tänk inte så förbannat mycket... :D
Har du inte lärt dig vid det här laget att det enda jag gör är att övertänka saker? :wink:
blackparkas skrev:Bilar oavsett fabrikat går sönder, oavsett vad Toyota-ägarna säger... :D
Och när det går sönder på t.ex. en Toyota är delarna minst 20-30% dyrare än till många andra fabrikat.

Kan ju vara värt att kolla vad t.ex. en bromsskiva och belägg kostar, eller en styrled t.ex.
Det är ju sånt som går sönder/behöver bytas på alla bilar som rullat ett tag.
Vafan är det något folk brukar tänka på när de köper bil?
blackparkas skrev:Försäkringar skiljer sig ju ganska mycket också på olika bilar.
Vår S-Max kostar ungefär som att försäkra en Golf....
Du har nog haft körkort lite längre än oss, i dagsläget betalar vi typ 3500 för mercan, en större kombi skulle landa på 5-6k och något finare/dyrare (nyare merca-kombi) skulle lätt ticka upp till 10k, och då kollar jag bara halvförsäkring.
blackparkas skrev:Partikelfilter gillar inte korta körningar, speciellt inte de tidigare generationerna på i princip alla bilar om jag förstått det rätt.
Det behöver komma upp i rejäl temperatur ibland helt enkelt.
Och som sagt så är det ju bytesintervall på en del också, där har jag extremt dålig koll på andra fabrikat än Ford.
Ford har t.ex. olika trots samma motorer osv.. Ibland är det 12000 mil, sen efter 08 nån gång på i alla fall Focus så blir det ingen intervall utan då ska det klara sig... på en del....

Detsamma gäller kamremmen.
På en del 1,6 så ska man byta på 14000 mil, andra på 18000 mil och vissa 20000 mil.
Och då är det samma motor... Och som sagt. Det är inte bara milen som avgör...
Vissa företag vet jag har filter som ska räcka hela bilens liv (kanske bara är jättenya bilar) men borde inte 2-3 mil vara tillräckligt för att blåsa ur filtret? 7000kr känns annars som rena budgetpriset, jag har hört runt 12-15k för filterbyte, och då ska det göras ungefär samtidigt som eventuell kamrem ska bytas och då helt plötsligt är vi uppe i nästan 20k i servicekostnad var sjätte år, och sen ska det göras vanlig service varje år, eventuella fel ska fixas, förslitningsdelar ska bytas och besiktning + annat mög.

Kanske ska köpa en cykel istället...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av FreCKo »

gthyni skrev:det bör du däremot göra, tänk på vad du behöver bilen till, i Stockholm klarar man sig ofta (beroende på var man bor och var man jobbar) mycket billigare undan om man inte äger en bil. Det finns taxi, bilpooler och hyrbilar de gånger i kollektivt åkande inte funkar. Räkna att en bil kostar minst 3000:-/månad inkl allt utom bränsle, bor du centralt som vi så 3000:- till för garageplats om man inte orkar med parkeringsjakt och parkeringsböter.
Vi sålde vår bil tre dagar efter att vi flyttade till Vasastan. Vi bor i central, har vuxna barn och jobbar i Kista resp NKS så det är ingen vinst att ta bilen till jobbet utan mest bara ett bekymmer och en massa pengar i sjön.
blackparkas skrev: Partikelfilter gillar inte korta körningar, speciellt inte de tidigare generationerna på i princip alla bilar om jag förstått det rätt. Det behöver komma upp i rejäl temperatur ibland helt enkelt.
På vår Clio diesel så fanns det en varningslampa som tändes och då ska man ge sig ut och köra landsväg tills man bränt ur skiten ur filtret. Hände dock aldrig eftersom vi bodde i Norrland :mrgreen:

Elbil är ett bra alternativ för den som inte kör längre sträckor, dels går den billigt och dels så slits den inte som en förbränningsmotor av att köras i stan. Sen skitar den inte ner stan heller. Hybridbilar är dyra, tunga och massa grejer som kan gå sönder. Om man någon enstaka gång per år behöver åka längre så kan man hyra en Volvo V70 på Hertz.
Grejen är att frun bilpendlar, och hon sparar i runda slängar 50 minuter på att åka bil om pendeltågen går som de ska, vilket de inte gör. Visst kan man åka kommunalt, eventuellt äga en liten bil och hyra en större när det behövs för att man bor i Stockholm men 1: Tidsmässigt håller det inte för frugan, 2: vi har en liten bil idag men den är inte "framtidssäkrad" för eventuell tillökning, 3: det är rätt lökigt att hyra bil i tid och otid bara för att man inte vill äga en större bil och 4: vi bor inte i centrala Stockholm så vår parkeringsplats kostar 250kr i månaden.

Elbil uppfyller bara ett av kraven och det är att det är en bil :D Köper man inte en Tesla är det fortfarande en liten bil som inte kan rulla så långt, och laddstation har vi inte tillgång till där vi bor. Skulle det byggas extremt mycket fler laddstationer och den genomsnittliga distansen man kan åka öka till typ 30-40 mil så man slipper ladda varje vecka är det en annan femma men att lägga 300k+ på en bil som inte uppfyller så mycket av det jag/vi vill ha är det liksom lite onödigt också.

Ergo, halvstor kombi i Golfklassen, alternativt något MPV-aktivt i stil med Merca B-klass!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

Ang. pris på bromsskivor etc så var det för att kolla hur mycket reservdelspriserna kostar på respektive modell du kikar på.
Kostar en bromsskiva 500 eller 1000:- så kan du ju tänka att resterande reservdelar kostar betydligt mer på den som har en bromsskiva för tusenlappen än den som har en billigare skiva.... :D

Som sagt, 7000 för byte på Focus är billigt, absolut, men det skrev jag också har jag för mig, dels att det var ett bra pris även för Ford kanske, men att andra modeller kostar betydligt mer att byta på.

Halvförsäkring!?
Ska du Halvförsäkra en bil för 150 papp?!!?!?
Jämför modellerna.
Det är inte bara storleken som spelar roll.
Som sagt, S-Maxen är en STOR bil, men vi betalar samma pris som försäkringen på en Golf.
Kommer inte ihåg exakta priset just nu, men runt 5000/år har jag för mig, helförsäkrat.
Men då bor vi i villa i Bollnäs och är lite äldre och haft körkort längre osv...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

Jag tror att 2-3 mil enkel resa inte bör räknas som "korta körningar".
Bytesintervall alt. om det ska hålla bilens livslängd varierar som sagt ganska kraftigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Ang. pris på bromsskivor etc så var det för att kolla hur mycket reservdelspriserna kostar på respektive modell du kikar på.
Kostar en bromsskiva 500 eller 1000:- så kan du ju tänka att resterande reservdelar kostar betydligt mer på den som har en bromsskiva för tusenlappen än den som har en billigare skiva.... :D

Som sagt, 7000 för byte på Focus är billigt, absolut, men det skrev jag också har jag för mig, dels att det var ett bra pris även för Ford kanske, men att andra modeller kostar betydligt mer att byta på.

Halvförsäkring!?
Ska du Halvförsäkra en bil för 150 papp?!!?!?
Jämför modellerna.
Det är inte bara storleken som spelar roll.
Som sagt, S-Maxen är en STOR bil, men vi betalar samma pris som försäkringen på en Golf.
Kommer inte ihåg exakta priset just nu, men runt 5000/år har jag för mig, helförsäkrat.
Men då bor vi i villa i Bollnäs och är lite äldre och haft körkort längre osv...
Men om vi återgår till en Focus, har kollat lite och senaste generationen (typ 2012 och framåt) ser ju bra ut både insidan och utsidan, går att få för under 150k och verkar vara dugligt prisvärda... Vad säger Fordparkas om den?

Helförsäkring varierade för mycket i pris när jag ville göra en snabb uträkning på vad bilen kostade, medan vårt försäkringsbolags halvförsäkring var ett ganska bra medelvärde :wink: Skulle jag räkna på helförsäkring på varje liten bil jag hittar på Blocket skulle jag få spendera mycket mer tid med det. Skulle vi hitta Bilen med stort B skulle jag såklart jämföra försäkringar mer noggrant.

Vi har lite olika försärkingsföresättningar du och jag med två stycken som har haft körkort relativt kort tid (frugan 10 år iofs), under 30 och bor i hyresrätt i en förort till Stockholm... För oss skulle nedan S-Max kosta oss nästan 12k per år i försäkring med vårt försäkringsbolag.

https://www.blocket.se/malmo/Ford_S_Max ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
blackparkas skrev:Jag tror att 2-3 mil enkel resa inte bör räknas som "korta körningar".
Bytesintervall alt. om det ska hålla bilens livslängd varierar som sagt ganska kraftigt.
Men hur som helst verkar det som att filter + pris på en vanlig bromsskiva (bara för att jämföra med andra bilar) bra att ha i åtanke för dieselbil!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Köpa ny bil.

Inlägg av Henko »

Apropå framtidssäkring: andelen sålda personbilsdieslar förväntas sjunka i Europa de närmaste åren och dieselbilar förbjuds i Paris, Madrid o Aten om åtta år. Moderna dieslar är ju snåla på soppa och fina att köra men det råder ju delade meningar hurvida deras miljöpåverkan är mindre än bensinarnas med tanke på partikelutsläpp.

En kompis som är Ford-mek berättade dessutom att det ofta är rätt mkt dyrare att serva dieslar jfrt med bensinmodellerna och att många kunder inte har med det i beräkningarna. Men om man kör mycket så räknar man hem det ändå.
Jag har en Toyota Verso och kör som en tant, vilket innebär att jag bara besökt verkstad för service samt när jag backat in i saker. På snart sex år har jag bytt parkeringsbromsbeläggen och två glödlampor. Skulle köpa en likadan igen om den dog.
P-basar
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av gthyni »

Henko skrev: Moderna dieslar är ju snåla på soppa och fina att köra men det råder ju delade meningar hurvida deras miljöpåverkan är mindre än bensinarnas med tanke på partikelutsläpp.
det är väl så att dieslar släpper mindre koldioxid (växthusgas) eftersom de är effktivare men de släpp samtidigt ut en massa skit som förstör stadsluften.. så diesel bästa för långstyrning, bensin (eller ännu hellre el) bäst i stan.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av gthyni »

FreCKo skrev: Elbil uppfyller bara ett av kraven och det är att det är en bil :D Köper man inte en Tesla är det fortfarande en liten bil som inte kan rulla så långt, och laddstation har vi inte tillgång till där vi bor. Skulle det byggas extremt mycket fler laddstationer och den genomsnittliga distansen man kan åka öka till typ 30-40 mil så man slipper ladda varje vecka är det en annan femma men att lägga 300k+ på en bil som inte uppfyller så mycket av det jag/vi vill ha är det liksom lite onödigt också.
OK, om du inte kan ladda hemma är det ett bra argument,
men du sa själv att du nästan bara kör kort sträckor.. så övriga argument?
Som att skjuta sparvar med älgstudsare. :mrgreen:

Några år gammal kostar inte 300k+, t ex
https://www.blocket.se/stockholm/Nissan ... 765313.htm
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

Henko skrev:A
En kompis som är Ford-mek berättade dessutom att det ofta är rätt mkt dyrare att serva dieslar jfrt med bensinmodellerna och att många kunder inte har med det i beräkningarna. Men om man kör mycket så räknar man hem det ändå.

Vad är det som är dyrare?
Har kört Ford Bensin hela min körkortstid och har nu en diesel sedan 1,5 år.
Har inte märkt någon större skillnad i servicekostnader egentligen mer än att jag på förra Forden valde den billigaste servicen eftersom den gått så långt (Ford har "light-service" med typ mest oljebyte och lite snabbkoll för bilar som blivit till åren), så jag vet inte vad han menar?
Har servat våran... 3 gånger tror jag vid det här laget. (Var 2000:e mil)
Tänker han på ev. byte av partikelfilter eller att vissa motordetaljer är dyrare till en diesel?
Jag blir nyfiken helt enkelt på vad det är som skulle vara dyrare med diesel?
Visst, en del prylar ÄR ju dyrare. Glödstift t.ex. är dyrare än tändstift har jag för mig...
12000-mils servicen var lite dyrare, typ 4000:- har jag för mig. Vet inte vad de kollade extra då...
De andra har legat på 3000 tror jag, eller var det 2500?

Nåja, din polare borde ju veta förstås, men jag blev förvånad eftersom jag inte märkt av det än så länge.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev: Men om vi återgår till en Focus, har kollat lite och senaste generationen (typ 2012 och framåt) ser ju bra ut både insidan och utsidan, går att få för under 150k och verkar vara dugligt prisvärda... Vad säger Fordparkas om den?

Helförsäkring varierade för mycket i pris när jag ville göra en snabb uträkning på vad bilen kostade, medan vårt försäkringsbolags halvförsäkring var ett ganska bra medelvärde :wink: Skulle jag räkna på helförsäkring på varje liten bil jag hittar på Blocket skulle jag få spendera mycket mer tid med det. Skulle vi hitta Bilen med stort B skulle jag såklart jämföra försäkringar mer noggrant.

Senaste Focusen kom 2011 och jag grämer mig fortfarande för att jag inte köpte en som var till salu billigt för ett tag sedan... :(

Jag hade kollat på Titanium-modellerna. De har bra utrustning.
Tror att Bluetooth till stereon t.ex. är standard på Titanium och lite flådigare stolar etc etc.
Jag tror att de kan ha gjort som tidigare också att de dämpat av kupén lite mer för mindre vägljud i jämförelse med de billigare modellerna.
2011 tror jag det är bytesfria partikelfilter på alla dieslar.
Kamremsbyte vetisjutton... :)
Tror det är 20000 mil på 1,6:an men det finns minst 2 olika 1,6L motorer, en på 95hk och en på 115, den senare är nog trevligare. Båda är väl samma motor som i Volvo (D2), i alla fall den med 115hk.

För 150 papp får du ju en "facelift" av senaste generationen, tror den kom 2015 och du får med största sannolikhet även en flång ny om du skulle vilja.... 2016-modellerna lär finnas kvar av lite här och där....

Annars ser ju den här rätt kul ut, vetisjutton hur kul Ecoboost 1L-motorn är men...
https://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Fo ... m?ca=5&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


Och ja, partikelfilter och slitagedelar tycker jag du kan kolla upp, partikelfilter för att det är dyrt om du behöver byta och slitagedelar för att få lite koll på reservdelspriserna till resp modell.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av Henko »

blackparkas skrev:
Henko skrev:A
En kompis som är Ford-mek berättade dessutom att det ofta är rätt mkt dyrare att serva dieslar jfrt med bensinmodellerna och att många kunder inte har med det i beräkningarna. Men om man kör mycket så räknar man hem det ändå.

Vad är det som är dyrare?
Har kört Ford Bensin hela min körkortstid och har nu en diesel sedan 1,5 år.
Har inte märkt någon större skillnad i servicekostnader egentligen mer än att jag på förra Forden valde den billigaste servicen eftersom den gått så långt (Ford har "light-service" med typ mest oljebyte och lite snabbkoll för bilar som blivit till åren), så jag vet inte vad han menar?
Har servat våran... 3 gånger tror jag vid det här laget. (Var 2000:e mil)
Tänker han på ev. byte av partikelfilter eller att vissa motordetaljer är dyrare till en diesel?
Jag blir nyfiken helt enkelt på vad det är som skulle vara dyrare med diesel?
Visst, en del prylar ÄR ju dyrare. Glödstift t.ex. är dyrare än tändstift har jag för mig...
12000-mils servicen var lite dyrare, typ 4000:- har jag för mig. Vet inte vad de kollade extra då...
De andra har legat på 3000 tror jag, eller var det 2500?

Nåja, din polare borde ju veta förstås, men jag blev förvånad eftersom jag inte märkt av det än så länge.
Det var bara en grej han nämnde en gång. Han syftade säkert på de komponenter du räknade upp.
P-basar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av FreCKo »

gthyni skrev:
FreCKo skrev: Elbil uppfyller bara ett av kraven och det är att det är en bil :D Köper man inte en Tesla är det fortfarande en liten bil som inte kan rulla så långt, och laddstation har vi inte tillgång till där vi bor. Skulle det byggas extremt mycket fler laddstationer och den genomsnittliga distansen man kan åka öka till typ 30-40 mil så man slipper ladda varje vecka är det en annan femma men att lägga 300k+ på en bil som inte uppfyller så mycket av det jag/vi vill ha är det liksom lite onödigt också.
OK, om du inte kan ladda hemma är det ett bra argument,
men du sa själv att du nästan bara kör kort sträckor.. så övriga argument?
Som att skjuta sparvar med älgstudsare. :mrgreen:

Några år gammal kostar inte 300k+, t ex
https://www.blocket.se/stockholm/Nissan ... 765313.htm
Korta sträckor jämfört med Parkas :wink: I regel är det väl 2-3 mil enkel resa som körs oftast, sen ibland lite längre men det är väl normala sträckor i Sverige, men lite kortare i snitt om man kollar nationellt.

Alltså den där bilen var så ful att jag blev lite sur nästan, HELVETE va någon måste varit full när de designade den där bilen!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av gthyni »

Korta sträckor jmft med mig ffa, jag kör mellan 50-100 mil enkel väg när jag väl sätter mig bakom en ratt ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

Asså... Jag kör ju kortare sträckor än du/er... :)
Jag har 1 km fågelvägen till butiken, 2-3 km till repan, 1km till ungarnas skola, 200 meter till ICA....
Frugan jobbar i grannkommunen och har 2 mil till jobbet men det blir extremt många korta bitar för henne också som oftast blir den som skjutsar till skola och aktiviteter.

Vi åker dock en del i övrigt, hälsar på syrran i Gävle 10 mil bort, åker till sthlm då och då, sommarstället ligger 55 mil bort, hälsar på frugans släktingar i Västerås/Hallstahammar osv..
Tältade på Västkusten i somras men så började det blåsa storm och tältet blåste sönder, åkte vi hem?
Nej, vi åkte till Oslo och bodde på hotell.. (Scandic Holmenkollen f.ö, otroligt trevligt Scandic med bra frulle och utsikt från alla (?) rum över hela Oslo och mer därtill!)

I sommar ska vi bila till Normandie och Paris och som det ser ut just nu, vidare till Italien, Österrike och Tjeckien och sen hem via Tyskland... vi får se om jag överlever... :D

S-Maxen har i dagsläget rullat 5000 mil på 1,5 år lite drygt, och då gör jag en 2500 mil per år i den andra bilen utöver det.

Ska tillägga att det enda vi gjort på S-Maxen på de 5000 milen är att byta bromsklossar bak, fram ska de bytas nu. Bytte 2 däck, vilka förvisso var dyra..
Och framruta.... + Olja och filter förstås. Enbart underhåll således som på alla bilar.
Men första besiktningen ska väl till snart tror jag, får väl se då vad de säger...

Mondeon som kördes ganska hårt stundtals och som inte direkt behandlades väl på något sätt och vis, slarvade med oljebyten etc på slutet spenderade vi nog inte ens 15000 på i reservdelar under de 15000 milen vi kört den, borträknad däck då, men inräknat bromsar etc.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av GandhiMK2 »

gthyni skrev:
fieldflower skrev: (Och varför finns det inte hybrid med diesel..? Borde ju vara det ultimata...)
http://www.volvocars.com/uk/cars/new-mo ... win-engine

Tyska dieslar är f ö överskattade, hade en Clio iii Diesel som gick fantastiskt snålt och var urstark
Uh? Vet nog inte vad du snackar om riktigt... Snällkörde min E 250 cdi idg i en mil bara för atr testa och vaffan, 0.5 /milen för en bil på 2.nånting ton?? Kanske är ngt annat du tänker på men 205 hk känns ok och milsnittet är väl knappast ngt annat än anmärkningsvärt bra?! 2011 m 120000 mil...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av blackparkas »

Ja, tyska dieslar har väl ganska länge varit snåla, även om de inte varit särskilt rena särskilt länge...
Minns BMW 330 diesel från -02 med vadå 250-300 hk och drog 0,6 i 160 blås...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av Indigo »

Jag hängde inte riktigt med på Kia-dissen, men jag skulle verkligen rekommendera att kolla på Kia Cee'd. För 150k får du en 2-3 år gammal bil med ett rejält gäng års nybilsgaranti kvar, skattefri i ett par år till om du tar dieselversionen och den är dessutom väldigt soppa-snål. Vi är inne på vår tredje Kia nu, började med en 2011 Cee'd, bytte till en 2013 Cee'd, och nu har vi bytt modell. Men båda Cee'd-bilarna gick verkligen hur bra som helst, inget som helst strul faktiskt. Och då kör vi ganska mycket. Så ge Kia en chans, de är extremt prisvärda. Finns fler fördelar som jag inte orkar skriva upp denna sena timme, men fråga gärna om du undrar något!
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av Indigo »

Räcker det med den lilla versionen så får du till och med en 2016 för de pengarna :-)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av gthyni »

Min förre chef köpte en slirrans Kia Cee'd. Först gick hastighetsmätarwire av (vilka andra bilar har en sån wire idag?) sen ramlade bakre kofångaren av. 'Nough said


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av Indigo »

gthyni skrev:Min förre chef köpte en slirrans Kia Cee'd. Först gick hastighetsmätarwire av (vilka andra bilar har en sån wire idag?) sen ramlade bakre kofångaren av. 'Nough said


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det finns säkert dåliga exempel för varenda bilmodell där ute, men en kanske inte ska tänka bort det bara på grund av ett dåligt exempel? Jag har nog faktiskt inte träffat på någon Cee'd-ägare som har haft speciellt mycket strul. Det är annat med deras mindre bilar, typ Picanto, där har jag tyvärr hört fler dåliga exempel.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av FreCKo »

Eftersom Parkas har suttit som på nålar i nästan 3 månader gällande detta så kan jag väl bekräfta att min fru tokröstade ned mitt förslag om att köpa ny bil. Jag försökte med bestämdhet förklara att varken bilbarnstol eller barnvagn får plats i bilen, men vi testade och det gick tydligen...

Så nu har jag en större budget för basar gissar jag på? :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa ny bil.

Inlägg av gthyni »

Smart fru du har, behåll henne (och bilen)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar