Ted Gärdestad

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Ted Gärdestad

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag har precis sett dokumentären om hans liv, eller valda delar av hans liv. Det var en intressant dokumentär men det fanns mer roliga delar som att han kompades ofta av Toto innan Toto själva blev kända. Likheter mellan Satellite och Hold the line är spännande, Schaffer var visst inblandade i bägge.
Det jag funderar på är om Ted gjorde militärtjänst, han var en sportig kille sverigetvåa ett tag efter Björn Borg som ung i tennis.
De killarna brukade inte försvarsmakten missa, även om de hade tummen mitt hand. Hans sjukdomsdebut i scizifreni kom långt senare och hans engagemnag i sekten Bhagwan var också långt senare.
Så när han var 17 och dags för mönstring så var han säkert ett kalasämne för lumpen. Men inte en uppgift någonstans om detta.
Så har någon av er någon uppgift om detta.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Ted Gärdestad

Inlägg av Per »

Hade han inte lagt tennisen på hyllan långt innan dess?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ted Gärdestad

Inlägg av Eagle Hazze »

Per skrev:Hade han inte lagt tennisen på hyllan långt innan dess?
Ja han lackade ur på sin klubb som inte släppte iväg han till Björn Borgs klubb, då slutade han med tennis kanske runt 14-15? enligt dokumentären.
Han var med senare i typ fotbollslag för kändisar och vad jag antar en bra grundkondition i varje fall när det var dags att mönstra.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Ted Gärdestad

Inlägg av gthyni »

Idrottskillar brukade ironiskt nog bli malajer pga småskador som de alltid dras med.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ted Gärdestad

Inlägg av Eagle Hazze »

gthyni skrev:Idrottskillar brukade ironiskt nog bli malajer pga småskador som de alltid dras med.
Säkert till viss del sant, men även de på gränsen till orörliga fick sin plats i organisationen, antingen som malaj eller stridande, en otroligt liten del fick frisedel mestadels religiösa typ jehovas vittnen, några satt i fängelse för totalvägran. Några fick vapenfri tjänst. Så någonstans i denna apparat fanns Ted, frågan ör bara var någonstans.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Ted Gärdestad

Inlägg av AlbinH »

Det var en riktigt bra Tv-kväll! Både konserten och dokumentären!

Jag får erkänna att jag känner ungefär som Sonja Alldén, denna underbara människa! Jag blir ledsen i själen varje gång Ted kommer på tal. Ingen, ingen borde få tillåtas må så jävla uselt att den enda utvägen är att ta livet av sig. Han var ju dessutom den vänligaste själen i hela Universum. Det är fan inte rättvist...
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ted Gärdestad

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja jag vet inte ens om han var i kontakt med professionell hjälp, det framgick aldrig av dokumentären. Men det är mycket som är märkligt runt hans person, t.ex. militärtjänstgöringen.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Ted Gärdestad

Inlägg av Mr Spock »

Eagle Hazze skrev:Ja jag vet inte ens om han var i kontakt med professionell hjälp, det framgick aldrig av dokumentären. Men det är mycket som är märkligt runt hans person, t.ex. militärtjänstgöringen.
Nu tittade jag i o f s inte på tv i helgen, så jag vet inte vad som är "märkligt" kring hans militärtjänst: enligt denna blogg (som enligt källhänvisn refererar till en artikel i Aftonbladet 1987-02-03) gjorde Ted aldrig lumpen:
http://rogerlindqvist.blogg.se/2010/oct ... almem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ted Gärdestad

Inlägg av Eagle Hazze »

Mr Spock skrev:
Eagle Hazze skrev:Ja jag vet inte ens om han var i kontakt med professionell hjälp, det framgick aldrig av dokumentären. Men det är mycket som är märkligt runt hans person, t.ex. militärtjänstgöringen.
Nu tittade jag i o f s inte på tv i helgen, så jag vet inte vad som är "märkligt" kring hans militärtjänst: enligt denna blogg (som enligt källhänvisn refererar till en artikel i Aftonbladet 1987-02-03) gjorde Ted aldrig lumpen:
http://rogerlindqvist.blogg.se/2010/oct ... almem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I dokumentären framkom ingenting om militärtjänstgöring eller inte, därför startade jag tråden då det på den tiden inte var så enkelt att få frisedel. Tack för uppgiften, då är väl case closed, han fick helt enkelt frisedel, det kan nog vara ett bevis på att hans psykos var lite tidigare debut än vid 29. Även om omgivningen inte uppfattade hans tillstånd. Enligt dokumentären så blev hans rösthallucinationer förlamande för hans kreativitet, men det var runt 29 år. Men antar att psykologtesterna och säkerligen ett itvidgat samtal avslöjade vart det var på väg, därav frisedeln. Hans sjukdom ökade säkert successivt med åren. Men som det verkar i dokumentären så fanns inga sjukhusvistelser eller anna professionell hjälp. Det kan iofs vara en vinkling man medvetet valde i framställningen?
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Ted Gärdestad

Inlägg av gthyni »

en kompis till mig vägrade göra provet eftersom han av princip inte gjorde intelligenstester, han fick prata med psykologen istället och sen gav de upp och gav honom frisedel. Han har/hade inga psykiska problem och är en uppskattad och duktig läkare idag.
Så ibland gick det lätt om man gjorde rätt saker.
Senast redigerad av gthyni den mån 09 jan 2017, 12:18, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Ted Gärdestad

Inlägg av Mr Spock »

gthyni skrev:en kompis till mig vägrade göra provet eftersom han av princip inte gjorde intelligenstester, han fick prata med psykologen istället och sen gav de upp och gav honom frisedel. Han har/hade inga psykiska problem och är en uppskattad och duktig läkare idag.
Så ibland gick det lätt och man gjorde rätt saker.
Det är nog mitt minne av den tiden också: många i den svenska "artisteliten" lyckades utan större problem få frisedel.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Ted Gärdestad

Inlägg av Eagle Hazze »

Säkert en fråga om utstrålning, jag har en vän som lyckades inte få frisedel men använda sin militärtjänstgöring till att styrketräna 100% av sin tid i 7,5 månader. Han var ingen idrottselit på något sätt utan han gillade att träna:D Så visst några gled igenom. Jag var mest intresserad av uppgiften som inte fanns om Ted.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar