Nya pedalbordet...

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har jag alla saker utom kardborreband av bra kvalitet. Det är dags att börja rita ihop ett kopplingsschema. Allt kommer att styras via en Boss ES-8 effekt-switcher. Bordet är ett Pedaltrain Novo 32, det näst största. De saker som ska in i systemet är följande, i alla fall just nu:

- RMI Basswitch
- RMI Sonic Spark
- RMI Dual Band Compressor
- EBS MultiDrive
- 3Leaf Audio Wonderlove (auto filter)
- 3Leaf Audio Little Black Box (preamp innan oktavpedal)
- COG T-70 (oktavpedal)
- MXR Phase 90
- MXR Micro Chorus
- TC Flashback (delay)
- Line 6 Relay G50 (wireless)

Förhoppningsvis räcker min Pedal Power Mondo; annars får jag skaffa en till strömförsörjning.
Bilder kommer...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag gjorde en liten provmöblering, fast här fick Goliath vara med också. TC-choruset är med som figurant istället för ett delay.
Bild
Eventuellt plockar jag ut PitchBlack Pro rackstämmaren och lägger den längst upp i överkant, den får plats där...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av 41HZ »

Du det var inget litet bord...
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

41HZ skrev:Du det var inget litet bord...
Nä, men det kunde ha varit mycket större. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hur man än planerar är det något som inte blir bra. Fördelen är att med Boss ES-8 spelar pedalordningen mindre roll, då denna går programmera för varje patch. Det är bara när man kör i manual mode som det kan ha någon betydelse.

Jag är inte riktigt klar över ordningen på pedalerna än. Idag fick jag också ett meddelande från Jacques Ruppert (Basswitch-pappan) att den nya RMI overdrive-pedalen snart kommer, så då flyttar jag EBS till det lilla laddbara bordet och byter plats med tunern.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av 41HZ »

Spelar kanske ingen roll nu när du har en es-8, men kommer du köra nån effekt i loopen på T-70'n? Hade ju varit grymt smutt med en es-8, men då måste man tyvärr skaffa ett alldeles för stort bord...grrr
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag testade med pedaler i den loopen men tyvärr är de igång även när effekten är avstängd.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av 41HZ »

Roger Hedin skrev:Jag testade med pedaler i den loopen men tyvärr är de igång även när effekten är avstängd.
Aha, ja det hade jag också stört mej på. Grym oktav är det, har mellanbrodern t-47.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Basstore »

Snygg kabeldragning dom syns ju inte ens ;)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av ennam »

åh! berätta mer om den stora pedalen det står goliath på!
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Så här kommer det att bli rent layout-mässigt:
Bild
Den lilla Little Black Box sitter som figurant för en kommande RMI-overdrive (Basswitch). Jag kommer eventuellt att sätta L.B.B. som "påtryckare" i loopen innan COG T-70, om det skulle behövas lite mer pulver i det låga registret för att få octavern att inte köra ur spår. Fast bara kanske...

De pedaler man måste komma åt på ett eller annat sätt sitter "tå-åtkomliga", de som har anslutningar, som DI eller ingång för expresion-pedal sitter vid kanterna av bordet. Jag har provkopplat med vinklade George L överallt, så alla kablar får plats.

Det svåraste pusslet att lägga har hittills varit att planera strömuttag ur min Mondo. Den räcker till för hela konkarongen. Nu är det bara kvar att räkna ut hur allt ska kopplas samman; effektordningen är klar, men jag måste på något sätt få in preamparna i systemet. Det klurar jag ut under veckan medan jag väntar på ett par kablar som fattas.

Den stora gråa saken som ser ut som en 60-tals militärradio är en saftig och fin rörpreamp som en trevlig kille i Luxemburg bygger. Roland Weiland heter han, och hemsidan heter http://www.wra.lu" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av lekamen »

Ingen Diamond på bordet?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Nä. Diamond använder jag kardborrad på stärkaren då pedalbordet inte används. Antagligen kommer den att användas oftare än bordet...
Senast redigerad av Roger Hedin den tis 22 nov 2016, 07:49, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Nya pedalbordet...

Inlägg av lekamen »

Aha, precis så som jag borde ha fortsatt gjort. Snyft snyft.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag kommer nog att lyfta bort Goliath från det här bordet. Det blir svårt att få in Basswitch-preampen om den inte får en egen kanal/loop att kopplas in i. Det blir också ett litet "Old School Board" med bara en Korg PitchBlack+, en FMR A.R.C. kompressor och Goliath. Både A.R.C. och Goliat har DI, så man kan skicka en kristallklar och/eller en "lätt grynig" signal till mixer...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Limbo - detta nya modeord då man fastnar mitt i luften, mitt i språnget, då man varken kommer framåt eller bakåt...

Jag insåg när det var dags att montera Mondo att hållaren inte passar till de nya PedalTrain-borden. Alltså: beställa en annan som passar. Inget är som väntans tider... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu är limbo överståndet...
Goliath får bo kvar, Flashback är utbytt mot en grönskimrande analog MXR Carbon Copy. Mondo är fastskruvad, liksom Boss ES-8. Basswitch kommer också att skruvas fast, medan de andra får förlita sig till kardborre. Goliath sitter rejält fast med kardborre, då de fyra stora gummifötterna får plats mellan skenorna i bordet och nyper fast lite extra. Om frun får bestämma - vilket är högst troligt - kommer prio ett i helgen vara att tapetsera hallen. Bordet sedan!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Jamenalltså man blir ju aldrig klar med eller över nånting...

Det blev två pedalbord istället. Ett PT Metro-24 är på väg hem; där kommer FMR Audio A.R.C. och Goliath att husera tillsammans med en tuner och ett grenuttag. Eventuellt ett chorus också.

På det stora bordet har jag lyckats klämma in en Lehle Mono Volume också. I helgen ska jag jävvlar-i-min-lilla-låda få det klart. Kanske. Eventuellt. Hoppas jag. Men först de skitdyra tapeterna i hallen; dem ligger jag efter med...

Fast egentligen TRE bord: det lilla laddbara också med en hel del gott gojs...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu är allt inkopplat och funkar. Allt får jag att låta utom volympedalen. Den funkar när jag kopplar direkt i den, men inte i loopen i bordet. Jag får djupdyka i manualen för ES-8 och se vad jag har missat. Min käre kisse Simba hjälpte mig - dock förgäves - med felsökningen...
Bild
Basswitch är den sista saken att montera; den är inte på plats ännu på bilden, men alla kablar är dragna.

Så småningom ska den nya overdrive-pedalen från RMI Basswitch monteras, där Polytune sitter just nu. Den pedalen är dock inte ute i handeln än. Jag har den på preorder, den ska in i loop 5...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av theLopp »

Snyggt! Skaffa en Shure GLXD16 trådlöst så har du stämmapparat i den. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu funkar allt som det ska. Det var bara "en liten inställning av en parameter" som krävdes. Kvar: Fästa patch-kablarna med buntband. Imorgon. Med Simbas hjälp. Sen ska det jävvla provköras med stora kanoner...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu är allt "up and running".
Fortfarande är det inte helt klart; Polytune ska flyttas till det mindre bordet med Goliath-preampen. En RMI (Basswitch) Overdrive ska ta plats bredvid RMI-kompressorn, och en mindre tuner ska monteras ovanför volympedalen.
Bild
Här är det uppladdningsbara pedalbordet: 3Leaf Audio Little Black Box - EBS Multidrive - TC Chorus - TC Delay - Radial JDI. Ingen stämmare, här blir det en TC klämstämmare istället.
Bild

Det lilla "old school"-bordet är inte klart; det ska få en riktig strömförsörjning, en Phase 90 och en 3Leaf Audio Proton. Samt TC Polytune från det stora bordet.
Bild

Förresten: Bass Clone är till salu för 550 SEK, och PitchBlack+ för 400 SEK. Inklusive PåsTokeriets påse...
Sen låtsas jag vara nöjd... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av BasBert »

Roger Hedin skrev: Bild...
Rena ingenjörskonsten det där Roger :nickar: Hur logiskt å kompakt, lätthanterligt som helst men, ....en liten fråga : - Var jackar du in missen i sammanhanget för det där extra yaaaaam-soundet? :shock: Eller har du ett extra "yamtable" för det?

/BB
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av Roger Hedin »

BasBert skrev:
Roger Hedin skrev: Bild...
Rena ingenjörskonsten det där Roger :nickar: Hur logiskt å kompakt, lätthanterligt som helst men, ....en liten fråga : - Var jackar du in missen i sammanhanget för det där extra yaaaaam-soundet? :shock: Eller har du ett extra "yamtable" för det?

/BB
Lilleman goes wireless...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Nya pedalbordet...

Inlägg av BasBert »

:shock:
Skriv svar