Ont i vänsterhandens lillfinger

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Ont i vänsterhandens lillfinger

Inlägg av Max »

Jag har spelat bas i drygt 10 år, och nyligen har jag fått ont i lillfingret på "fretting handen". Jag har aldrig upplevt detta förut vad jag kan minnas. Bör jag vara orolig? Jag kanske borde vila lite från spelandet så det inte blir värre?

Jag märkte igår att när jag sitter ner så har jag lutat ryggen bakåt lite och basen också. Vet inte om det kan bero på detta? Jag är helt avslappnad när jag spelar iaf...
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Ont i vänsterhandens lillfinger

Inlägg av Ingemar Sundström »

Kan vara en "sträckning". Artros tror jag du är för ung för. Jag använder lillfingret ofta för den når längst då jag sällan spelar lösa strängar. Vänsterhanden har blivit som bilden visar efter snart 45 års spelande.
Ingemar
Bild
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Re: Ont i vänsterhandens lillfinger

Inlägg av Max »

Ja det skulle kunna vara en sträckning jag fick. Det ser inte ut så där i alla fall. Det börjar kännas lite bättre nu.
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Ont i vänsterhandens lillfinger

Inlägg av Seggelke »

Vila en till två veckor om det går.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Ont i vänsterhandens lillfinger

Inlägg av JohannesH »

Jag har sk triggerfinger vilket lett till mycket smärta i framförallt lillfingrarna. Jag körde uteslutande fyrfingerteknik (ett finger per band och tummen bak på halsen) länge men numer kör jag baseballgrepp (greppar runt halsen och 1, 2 och (3+)4) så långt det går till kött och potatis. Det lindrar.
Skriv svar