Roundcore vs Hexcore? Nickel vs Steel?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!

Vilken kärna på strängen föredrar du

Roundcore
5
50%
Hexcore
5
50%
 
Antal röster: 10

Användarvisningsbild
TravelRock
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 14 apr 2015, 14:03
Ort: Göteborg

Roundcore vs Hexcore? Nickel vs Steel?

Inlägg av TravelRock »

Vad föredrar du när det gäller bassträngar?
Round eller hexcore?
Nickel eller steel?
Varför?
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Roundcore vs Hexcore? Nickel vs Steel?

Inlägg av RolleHarris »

Roundcore och stainless, bäst helt enkelt. DR High Beams
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Roundcore vs Hexcore? Nickel vs Steel?

Inlägg av Hellish »

Inbillar mig att det är mer spänst i hexcore så det blir oftast det. Men roundcore är mumma det med.
Nickel gillar jag dock inte. Stainless känns lite mer opolerat och ärligt och passar mig finemang.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Roundcore vs Hexcore? Nickel vs Steel?

Inlägg av Hånken »

Både och.
Eftersom jag beställde hos NEWTONE nyligen fick jag ett dubbelkuleset av honom till huvudlös bas där E och A strängen är Hex core och D/G strängen Round core, allt annat likadant, i core/wrap ratio. Hex core har mera tension, än round core, vid exakt samma gauge. Jag föredrar att köra round core ENBART på huvudlös eftersom med dubbelkuleprincipen kan man "stoppa" att strängen nystar upp sig, eftersom man låser dem i bägge ändar.

Det bästa med Newtone är att jag kunde bestämma gauge på inner core också så även den blev tjockare ju längre ner man gick. Jag har nickelallergi, så tyvärr blir det Stainless Steel för mig. Jag gillar tonen i nickel men isåfall skulle jag vilja ha det som kalla PURE NICKEL över ROUND CORE vilket torde ge perfekt vintage ljud (eftersom så gjordes strängarna förr). Men då måste jag köra med någon sorts coating för att dölja min allergi, och det är bara Cleartone som göra coated strings som passar mig. Och det finns inte a) coated b) round core c) pure nickel i varken bassträngar eller gurasträngar ännu, och Newtone gör inga coatings. Tyvärr
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Roundcore vs Hexcore? Nickel vs Steel?

Inlägg av Tumblinman »

Tycker hexcore funkar bäst. Sedan gillar jag diskantens karaktär bättre på stainless - "betoningen" ligger lite lägre i frekvens, tror jag.
Skriv svar