Att lära sig spela kontrabas 101

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Att lära sig spela kontrabas 101

Inlägg av howling_hawk »

Hej!

Jag har beslutat mig för att vända upp och ned på plånboken; köpa en kontra och anlita någon duktig lärare för att guida mig igenom instrumentet.

Jag undrar ett par saker:
1. Vilken typ av strängar bör jag ha på min framtida bas? Är det stål eller hybridsträngar som är bäst att börja med? Jag tänkte försöka spela lite blues, jazz och rockabilly (när jag väl får spelet igång då).

2. Jag får för mig att en plywoodbas är bra att starta med då den är billigare. Tänker jag rätt? Jag håller utkik efter en bas av något slag så om någon har tips tar jag gärna emot dem!

3. Någon som vet en bra lärare på kontra? Gärna en som också kan dubbla som elbaslärare om jag är sugen på det i framtiden.

4. Några övriga tips för en nybörjare?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Att lära sig spela kontrabas 101

Inlägg av hitman »

Klart du ska spela kontrabas!

Jag har haft Silver Slaps (syntet) på min kontra, de var väldigt snälla mot fingrarna. Bytte sedan till D´Addario stålsträngar och de är också lättspelade, men med bättre allround-ton. Jag tror att det kanske är viktigare i början att kontran är väl justerad än val av strängar?

Plywoodbasar brukar vara billigare, mer tåliga och inte fullt så rundgångskänsliga som helträ, om du vill micka ut den.

När det gäller lärare så finns det massor av bra videos på Youtube, även om en "riktig" lärare naturligtvis är bäst, om man hittar en och har råd.

Var i landet bor du?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Re: Att lära sig spela kontrabas 101

Inlägg av howling_hawk »

Tack för svaret! Ja jag har förstått att justeringen kanske är den kritiska delen... Videos på youtube ska jag defenitivt titta på, men jag har en historik av inflammation i vänster tumme pga mycket vanligt basspel (och dum träning) som gör att jag gärna lär mig grunderna ordentligt kring hur man håller och spelar på basen!

Jag bor föresten i stockholm om du har några fler tips om lärare eller något annat!
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Re: Att lära sig spela kontrabas 101

Inlägg av howling_hawk »

Föresten! Den här vägen har säkert många vandrat och är väl högst individuell men - hur lång tid tog det för er att lära er instrumentet tillräckligt bra för att leverera ett gäng blueslåtar. Om ni då behärskade elbasen såklart.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Att lära sig spela kontrabas 101

Inlägg av fieldflower »

Om man tejpar ett par tejpbitar på sidan av halsen så man hittar positionerna går det att köra igång direkt.
Lite mer fingerstretchande, men om man är lite extra uppmärksam på fingerplaceringen är det inget problem.

Jag kör ibland elkontra och elbas med coverbandet, där jag växlar precis hur jag vill iom att elkontran står på stativ.

Bild
Medlem i PB50+
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Re: Att lära sig spela kontrabas 101

Inlägg av howling_hawk »

Check, det blir något att öva på! Och du ser jävligt hård ut med dubbla basar...! Du ser ut att ha små markeringar på brädan på din elkontra, stämmer det?
Användarvisningsbild
Cornelius
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 27 sep 2016, 16:20
Ort: Helsingborg

Re: Att lära sig spela kontrabas 101

Inlägg av Cornelius »

En ny kontrabasist. Härligt!
Strängar: Zyex från D´Addario är bra allroundsträngar. Snälla mot fingrarna och inte så dyra. Kaplan eller Obligato funkar också fint.
Plywood: Bra och pålitligt material. Min första bas var en hybrid med granlock, den har jag aldrig haft några problem med.
Lärare: Har tyvärr inga namnförslag, men en lärare bör man ha.
Tidshorisont: En-två månader, om du redan kan elbas, övar och tar några lektioner.
Lycka till,
Anders
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Att lära sig spela kontrabas 101

Inlägg av fieldflower »

howling_hawk skrev:Check, det blir något att öva på! Och du ser jävligt hård ut med dubbla basar...! Du ser ut att ha små markeringar på brädan på din elkontra, stämmer det?
Jo, men de sitter dumt till från spelarposition, så jag har satt små tejpduttar på sidan av greppbrädan så jag ser vart 3:e, 5:e, 7:e, 9:e och 12:e band är.
Medlem i PB50+
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Att lära sig spela kontrabas 101

Inlägg av Seggelke »

Behöver du lärare i Stockholm så har jag flera bra namn.

Ang strängar, Evah Pirazzi Weich fungerar bra till alla stilar och är lätta för vänsterhanden. Låter snyggt med stråke.
Pirastro Deluxe är också lätta för vänsterhanden, bra för Jazz och mycket bra med stråke.
Senast redigerad av Seggelke den lör 20 maj 2017, 20:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Att lära sig spela kontrabas 101

Inlägg av mrbaloo »

Kul med kontrabas. Jag köpte en billig kontra på julrea för några år sedan. Tyckte väl att den var riktigt svårspelad, men jag (försökte) vänja mig pga att jag inte visste bättre.

Sen fick jag höra av Pebbe att det var riktigt dåliga aluminiumsträngar och basen väldigt ojusterad. När man spelade på basen gick ljudet upp i pitch efter anslaget.

Fick jättebra hjälp att justera kontran och fick en rätt lättspelad bas. Bytte också strängar till D'Addario Helicore Pizzicato ( https://basgitarr.wordpress.com/2016/05 ... pizzicato/" onclick="window.open(this.href);return false; ). Lagomt pris och verkar vara rekommenderade allroundsträngar. Jag spelar mest pizz men provar lite stråke då och då också.

När jag fick tillbaka instrumentet efter justering fick jag faktiskt lära mig spela kontra på nytt eftersom jag förmodligen lärt mig själv en felaktig teknik tidigare. Lärare är nog inte dumt. Som tur är har jag fått lite snabbtips av Pebbe. Har också läst på nätet, sett några youtubes (trots att jag inte gillar tuben då all information är så långsam att få fram där) och köpte en bok. Boken gillar jag då det är blandat teknik, övningar och praktiska tips.

Lycka till
Skriv svar